? bidra til ? videref?re tidligere tiders engasjement for bevaring av kulturminner, er veldig tilfredsstillende, sier Christina.
Hva kan du jobbe med?
Mari anbefaler studenter ? engasjere seg i noe CV-nyttig, og understreker at det kan v?re alt fra foreningsverv til ? l?re seg et h?ndverk.
Christina var i praksis ved Midgard vikingsenter. Det falt i smak, og f?rte til masteroppgave om et tilknyttet tema – og jobben hun har i dag.
V?r ?pen for ? s?ke arbeid utenfor det du betrakter som ditt felt, anbefaler Hilde Sofie. Hun er arkeolog og jobber med innhenting og tilgjengeliggj?ring av tallgrunnlag og kunnskap om kultursektoren i Statistisk sentralbyr?.
Det kan v?re en god investering i fremtidige arbeidsmuligheter ? ?skrive seg inn? i et etterspurt omr?de eller en aktuell tematikk, anbefaler Egil.
Praksis underveis i studiet gir verdifull innsikt i hvordan museene jobber med samlingsforvaltning, sier Jeanne.
Store deler av det jeg l?rte under utdanningen er direkte relevant for mine arbeidsoppgaver ved museet, sier Ruben With, som har en mastergrad i gjenstandskonservering.
Det er stor variasjon i arbeidsoppgavene mine som arkeolog. Jeg jobber b?de innen- og utend?rs, og med oppgaver som setter b?de hode og kropp i sving, sier Anette Sand-Eriksen, som er feltleder ved Kulturhistorisk museum.
Museumsarbeid er variert og jeg kan v?re b?de akademiker og praktiker, sier Kristian Reinfjord. P? Anno museum, Domkirkeodden jobber han innenfor sitt interessefelt; norsk middelalder, kulturhistorie og bygningsvern.
Konservator-studiet har gitt Nina Kj?lsen Jern?s en solid bagasje i form av yrkesetikk. Dette er helt n?dvendig innsikt n?r du skal jobbe med uerstattelige kunstgjenstander.
Jobben som malerikonservator krever b?de h?ndverksmessige ferdigheter og teoretisk innsikt. Pr?v derfor ? skaffe deg praktisk erfaring i form av relevante ekstrajobber, oppfordrer Hilde Smedstad Moore, som er malerikonservator ved Arkeologisk Museum, Universitetet i Stavanger.