P? malerikonservering l?rer du om hvordan malerier har blitt fremstilt, hvordan du konserverer typiske skader og hvordan du kan skrive om dette: Du f?r med andre ord kunnskap om hvordan de vanligste maleriskader blir analysert, dokumentert og behandlet.
澳门葡京手机版app下载etningen presenterer deg for fagets grunnlagsproblemer: I hvilken grad du kan vite noe om forandringsprosesser, hvilke forandringer som m? aksepteres og hvilke som b?r behandles. Du f?r ogs? dybdekunnskap om konservering av nordeuropeisk oljemaleri.
Helle Hallingskog-Hujalas oppgave ?Unders?kelser og konservering av et oljemaleri p? lerret? handlet om konserveringen av et oljemaleri p? lerret.
F?r behandling hadde maleriet en rekke skader og var tilsl?rt av st?v og smuss, som gjorde at det var vanskelig ? se motivet. Hovedproblemstillingen i oppgaven var ? gj?re motivet mer tilgjengelig for publikum gjennom rensing og utbedring av skadene i malerioverflaten. I tillegg ble det utf?rt strukturelle behandlinger for ? sikre den videre bevaringen av maleriet.
Helle hospiterte ved NIKU denne v?ren. Bildet over viser maleriet f?r og etter Helles behandling. Maleriet tilh?rer Drammens Museum. Foto: Helle Hallingskog-Hujala.
Kaye Patrice Auncion
Kaye Patrice Asuncions oppgave ?The remedial conservation of an eighteenth-century painting on canvas. Sustainable surface cleaning systems for use on unvarnished oil paints.? omhandler konserveringsbehandlingen av et 1700-talls ufernissert pendant-maleri p? lerret.
Oppgaven vektlegger overflaterensingen av maleriet med fokus p? ? finne rensemetoder som er b?rekraftige. B?rekraft i konservering ble derfor et sentralt tema i oppgaven. Kaye hospiterte ved Nasjonalmuseet v?ren 2022.