WEBVTT Kind: captions; language: nb-no NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:00:00.000 --> 00:00:15.500 vi snakker alts? om teoretiske tiln?rminger til R?dgivning og n? skal jeg snakke om 00:00:15.500 --> 00:00:24.900 humanistisk og eksistensialistisk tiln?rming for humanistisk tradisjon er jo kanskje 00:00:24.900 --> 00:00:33.500 den av de teoretiske retningene som flest vil kjenne seg igjen. i denne her ses jo gjerne som en 00:00:33.500 --> 00:00:46.000 reaksjon p? b?de psykoanalysen og behaviorismen p? 1950 tallet og humanistisk tradisjon er jo 00:00:46.000 --> 00:00:53.700 forankret i et grunnleggende positivt menneskesyn. Alts? mennesker er rasjonelle og mennesker er gode 00:00:53.700 --> 00:01:00.100 av natur og fenomenologi er et sentralt begrep i humanismen. NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:01:00.100 --> 00:01:11.800 Det handler om at alle har vi v?r egen m?te ? oppfatte ? se verden p?, og hvert individs m?te ? se 00:01:11.800 --> 00:01:19.400 verden p? er riktig s? den subjektive opplevelsen er alts? selve n?kkelen til ? forst? mennesker til 00:01:19.400 --> 00:01:29.500 ? forst? menneskers tanker og f?lelser og atferd og det er ogs? en sterk tro p? en egen verdi og 00:01:29.500 --> 00:01:38.200 verdighet i humanismen. mennesker har alle rett til ? ha sine egne tanker og tro, og interesser og alle 00:01:38.200 --> 00:01:43.450 ogs? rett til og faktiske ansvar for ? ta kontroll over sin egen utvikling NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:01:43.450 --> 00:01:50.600 Og her kan du kanskje se at det er en klar kontrast til det mer mekaniske synet p? mennesker i 00:01:50.600 --> 00:01:58.500 atferdsteori og dette deterministiske synet p? bedrifter og hendelser fra barndommen i psykoanalysen. 00:01:58.500 --> 00:02:08.199 humanistene mener alts? at vi ikke bare har mulighet for vekst og utvikling men at vi faktisk har et 00:02:08.199 --> 00:02:15.900 medf?dt driv mot ? bli bedre mennesker. Alle ?nsker vi ? v?r den beste utgaven av oss selv, og hvis 00:02:15.900 --> 00:02:22.800 vi tenker p? Freud som mente at vi hadde en medf?dt evne mot selvdestruksjon s? er jo dette veldig 00:02:22.800 --> 00:02:31.700 forskjellig. og den kognitive retningen den mener jo at vi har en tendens til ? v?re irrasjonelle og at 00:02:31.700 --> 00:02:40.200 med rasjonalitet s? kan vi se verden mer ekte og takle at ikke alt er perfekt. men Humanistene 00:02:40.200 --> 00:02:44.000 g?r alts? et skritt videre og mener at vi drives NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:02:44.000 --> 00:02:51.600 mot ? bli bedre og bedre men noen ganger s? trenger alts? litt hjelp til ? komme p? det sporet. Vi 00:02:51.600 --> 00:03:00.900 trenger blant annet da og bli m?tt med respekt for ? utvikle oss som mennesker. Carl Rogers er kp dem 00:03:00.900 --> 00:03:09.600 mest sentrale personer innen humanistisk teori. Han begynte egentlig i en psykoanalytisk tradisjon 00:03:09.600 --> 00:03:17.800 men s? han begrensninger med det. Og kanskje s?rlig n?r det gjaldt R?dgivning til familier, da s? han 00:03:17.800 --> 00:03:25.300 behovet for ? utvikle en egen teori. og denne teorien hans omtales som personsentrert R?dgivningsteori 00:03:25.300 --> 00:03:34.700 og han ga ut sin bok om denne terapiformen i 1951 og det var p? den tiden at r?dgivnings faget 00:03:34.700 --> 00:03:42.300 egentlig begynte ? utvikle seg. Det var da R?dgivning som fag da begynte ? skille seg fra terapi med 00:03:42.300 --> 00:03:43.900 p? en m?te egne NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:03:43.900 --> 00:03:54.600 behov og muligheter og egne metoder. og Rogers mente alts? at hvis mennesker f?r mulighet til det s? 00:03:54.600 --> 00:04:02.900 vil de faktisk velge rett men s? er det s?nn at mangler kan hindre oss i ? velge rett, for 00:04:02.900 --> 00:04:10.900 eksempel manglende kunnskap om en selv og at man ikke f?r dekket noen grunnleggende behov s? 00:04:10.900 --> 00:04:17.500 r?dgiverens oppgave handler egentlig om ? drive jordmor virksomhet. Alts? r?dgiveren skal bare v?re en 00:04:17.500 --> 00:04:25.000 katalysator for r?ds?keren egen utvikling. S? r?ds?keren har ansvar selv og r?dgiveren skal ikke v?re 00:04:25.000 --> 00:04:32.800 dirigerende, det aller aller viktigste if?lge Rogers er at r?dgiveren har en s?kalt terapeutisk 00:04:32.800 --> 00:04:43.750 holdning. Det inneb?rer at man har noen grunnleggende holdninger, alts? at NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:04:43.750 --> 00:04:51.300 r?dgiver viser at en b?de har, og kommuniserer om grunnleggende holdninger overfor r?ds?ker. og den f?rste av 00:04:51.300 --> 00:05:00.600 disse er kongruens det inneb?rer at det skal v?re et samsvar mellom den du er og hvordan du opptrer. S? 00:05:00.600 --> 00:05:10.900 man skal v?re ekte p? en m?te. og den andre grunnleggende holdningen er positiv aktelse og dette 00:05:10.900 --> 00:05:18.500 handler om ? bry seg om r?ds?ker uten at man vurdere eller uten ? d?mme s? det ? akseptere r?ds?ker 00:05:18.500 --> 00:05:27.000 som hele den personen han er med alle sine sider r?dgiver trenger ikke ? v?re enig p? en m?te 00:05:27.000 --> 00:05:35.100 men skal ihvertfall ikke d?mme. og den tredje er empati som handler om innlevelse og det ? f?lge 00:05:35.100 --> 00:05:43.450 r?ds?keren dit har g?r, dette kan jo v?re veldig nyttig men ogs? utfordrende n?r NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:05:43.450 --> 00:05:52.000 r?ds?keren ser verden forskjellig fra deg. r?dgiveren m? alltid fors?ke ? se det fra r?ds?kerens st?sted s? 00:05:52.000 --> 00:05:58.600 empati er p? en m?te det alle viktigste verkt?yet r?dgiveren har, og for Rogers er det faktisk en 00:05:58.600 --> 00:06:08.700 v?rem?te. S? han skiller mellom empatisk forst?else og empatisk kommunikasjon, og empatisk forst?else det 00:06:08.700 --> 00:06:16.900 er n?r r?dgiveren pr?ver ? forst? hvordan det er ? v?re r?ds?keren. B?de tankene hans og f?lelsene og 00:06:16.900 --> 00:06:25.200 adferden. Mens empatisk kommunikasjon handler om at r?dgiveren ogs? skal kommunisere dette, alts? 00:06:25.200 --> 00:06:33.700 formidle sin forst?else uten ? vurdere eller ? d?mme. Og egentlig er det en grunn til ? stoppe opp 00:06:33.700 --> 00:06:42.500 litt ved ordene kongruens og ubetinget aktelse fordi at de er helt grunnleggende i Rogers teori om 00:06:42.500 --> 00:06:43.350 personlighetsutvikling. NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:06:43.350 --> 00:06:52.600 Han mener at vi f?r det vanskelig n?r forholdet mellom selv oppfatningen v?r og v?re 00:06:52.600 --> 00:06:59.800 indre erfaringer da er inkongruent ogs? n?r de ikke stemmer overens. S? for ? f? en positiv aktelse 00:06:59.800 --> 00:07:06.900 av seg selv s? trenger man ubetinget kj?rlighet som barn da. Og hvis det ikke er betingelser knyttet 00:07:06.900 --> 00:07:13.400 til den kj?rligheten man opplever som barn s? vil man ikke utvikle f?lelsen av ? v?re verdt noe. 00:07:13.400 --> 00:07:20.500 men hvis vi f?r den kj?rlighet vi trenger da er ikke s? avhengig av ? beskytte selvoppfatningen 00:07:20.500 --> 00:07:29.500 den vil p? m?tte v?re robust og fleksibel. og da kan vi fungere som hele integrerte og egentlig 00:07:29.500 --> 00:07:39.500 selvaktualisering mennesker. S? m?let med r?dgivningen if?lge Rogers er da st?rre kongruens for ? 00:07:39.500 --> 00:07:43.800 b?te p? dette her. og Rogers NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:07:43.800 --> 00:07:52.200 har stor tro p? at r?dgivnings relasjonen i seg selv er det aller viktigste for ? f? til dette her. her 00:07:52.200 --> 00:07:58.200 kan vi jo se at dette er annerledes enn flere av de andre teoretisk retningene for eksempel i kognitiv 00:07:58.200 --> 00:08:05.600 atferdsteoretisk r?dgivning s? er relasjonen viktig men overhodet ikke tilstrekkelig. der er det mye 00:08:05.600 --> 00:08:13.800 jobbing gjennom metoder og teknikker som m? til det er vel her noe av kritikken mot Rogers ligger 00:08:13.800 --> 00:08:22.600 da, retningen blir kritisert for ? v?re litt naiv. Alts?; er det s?nn at folk klarer ? finne frem til 00:08:22.600 --> 00:08:30.500 de gode l?sningene helt for seg selv ? og kun med de rette holdningene hos r?dgiver det krever 00:08:30.500 --> 00:08:41.000 ogs? veldig mye av r?dgiveren. s? kan man virkelig klare ? v?re s? gjennomf?rt genuin og samtidig 00:08:41.000 --> 00:08:43.650 ikke d?mme? det er vel nesten NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:08:43.650 --> 00:08:56.200 umenneskelig. det finnes ogs? andre retninger innen humanismen som for eksempel gestaltterapi som du 00:08:56.200 --> 00:09:03.900 ser av det navnet s? er jo dette mer en form for terapi enn R?dgivning men den har en del elementer 00:09:03.900 --> 00:09:12.300 som kan v?re nyttige for den som driver R?dgivning ogs?. I gestalt er jo r?dgiveren mye mer aktiv og 00:09:12.300 --> 00:09:22.900 konfronterende enn hos Rogers. S? ordet gestalt det er jo tysk og det kan oversettes med et meningsfylt 00:09:22.900 --> 00:09:31.900 hele. alts? man er opptatt av helheten i den forstand at kropp og f?lelser og tanker, det er en del 00:09:31.900 --> 00:09:41.500 av hele mennesket og de p?virker hverandre. S? gestaltterapi har utviklet en del metoder for ? 00:09:41.500 --> 00:09:43.650 bevisstgj?re mennesker p? en sine egne NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:09:43.650 --> 00:09:50.200 f?lelser, og p? sine reaksjoner og adferd eller handlinger da, s?nn at de tidligere kan p? m?tte 00:09:50.200 --> 00:10:01.000 erkjenne og se seg selv og sine valg, og denne bevisstgj?ringen den tenker man at skapes gjennom b?de 00:10:01.000 --> 00:10:12.900 samtale og det ? gj?re s?kalte eksperimenter, og ? ha rollespill. S? i gestalt s? har man et her og 00:10:12.900 --> 00:10:20.500 n? fokus, alts? man er veldig opptatt av den enkeltes erfaring i ?yeblikket. S? fortiden spiller 00:10:20.500 --> 00:10:31.200 veldig liten rolle, og m?let er ? ?ke r?ds?kers bevissthet om flere sider ved seg selv, s?nn at 00:10:31.200 --> 00:10:37.900 man kan akseptere alle sider ved seg selv og p? en m?te integrere disse til en helhetlig 00:10:37.900 --> 00:10:43.700 personlighet. og denne illustrasjonen p? den sliden her NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:10:43.700 --> 00:10:50.200 den brukes veldig ofte for ? vise noe av det essensielle blir jeg gestaltterapi, nemlig dette 00:10:50.200 --> 00:11:02.300 forholdet mellom figur og grunn. jeg vet ikke hva ser du her ? ser du den sorte vasen eller ser du se 00:11:02.300 --> 00:11:11.800 hvite profilene, alts? ansiktsprofilene. Det man fokusere p? det vil jo p? en m?te tre frem mens resten vil 00:11:11.800 --> 00:11:20.600 v?re i bakgrunnen som en kontrast. Hvis jeg skal pr?ve ? gi et eksempel p? det s? kan det v?re et 00:11:20.600 --> 00:11:29.200 behov man har for eksempel at man er t?rst. Da vil p? en m?tte t?rsten blir en figur det 00:11:29.200 --> 00:11:36.200 at jeg trenger ? drikke det er figur og alt er i bakgrunnen og f?r da ikke oppmerksomhet. s? for at 00:11:36.200 --> 00:11:41.800 dette behovet skal tre tilbake p? m?te ? ikke kreve all oppmerksomheten da m? vi tilfredsstillende det 00:11:41.800 --> 00:11:43.400 Alts? m? vi drikke NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:11:43.400 --> 00:11:53.300 og f?rst da ville oppmerksomheten kunne vies andre ting. S? et eksempel fra r?dgivning kan v?re 00:11:53.300 --> 00:12:03.000 at man kanskje har avtalt m?te med en l?rer hvor man skal snakke om en annen spesiell sak. ogs? m?ter man 00:12:03.000 --> 00:12:08.300 denne l?reren men s? har han kanskje akkurat hatt en hendelse i klasserommet som har ber?rt han 00:12:08.300 --> 00:12:15.900 veldig. Og da kan r?dgiveren kanskje tenke p? dette her som figur grunn, at denne hendelsen som gjorde 00:12:15.900 --> 00:12:23.700 gjorde l?reren oppr?rt, n? er den figur og p? en m?te krever oppmerksomhet f?r man kan g? videre 00:12:23.700 --> 00:12:29.800 og snakke om det som egentlig var planlagt. s? kanskje krever det at man tar fem minutter f?rst og 00:12:29.800 --> 00:12:36.700 snakker om det som nettopp hadde skjedd f?r l?reren jeg klar for ? la noe annet tre frem og ? oppmerksomheten da 00:12:36.700 --> 00:12:43.350 eksistensialisme NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:12:43.350 --> 00:12:53.700 det blir av noen beskrevet som den europeiske varianten av den amerikanske humanismen. eksistens 00:12:53.700 --> 00:13:05.800 forut for essens det er jo et av eksistensialismens slagord, en kontrast i dette er en form for determinisme der 00:13:05.800 --> 00:13:14.200 man tror at den menneskelige natur eller en gud eller noe s?nt noe, har p? en m?te bestemt hva det betyr ? 00:13:14.200 --> 00:13:22.300 v?re menneske. mens for eksistensialistene derimot s? er det s?nn at vi blir den vi er gjennom det vi 00:13:22.300 --> 00:13:31.700 gj?r, det er ikke motsatt. s? en eksistensialistisk r?dgiver vil typisk korrigere en r?d s?ker Hvis 00:13:31.700 --> 00:13:39.700 han sier man i stedet for jeg, som for eksempel N?r noen sier man blir jo bekymret, s? betyr det 00:13:39.700 --> 00:13:43.550 egentlig at det: Ja jeg f?r jo den f?lelsen som det er NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:13:43.550 --> 00:13:53.600 normalt ? f? i en slik situasjon. Mens det ? si: Jeg ble bekymret det er jo p? en m?te mer sann 00:13:53.600 --> 00:14:06.300 mot en selv. valg det ogs? sentralt i disse tiln?rmingene, alts? vi m? velge hele tiden Og vi m? ta ansvar 00:14:06.300 --> 00:14:17.200 for valgene v?re. S? valg er en helt grunnleggende del av v?r v?ren p? en m?te. Vi er selv ansvarlige for 00:14:17.200 --> 00:14:27.400 v?re valg og for konsekvensen av disse. fenomenologi er sv?rt sentralt og det er utgangspunktet for 00:14:27.400 --> 00:14:38.100 R?dgivning, s?nn som i humanismen. Bi m? pr?ve ? forst? et menneske ut fra det 00:14:38.100 --> 00:14:43.450 menneskets egen subjektive synsvinkel. Og S?ren Kierkegaard som NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:14:43.450 --> 00:14:51.000 har v?rt en viktig bidragsyter her, han mente jo faktisk at det ikke bare er nok ? forst? andre men at 00:14:51.000 --> 00:15:01.200 man ogs? m? forst? det den andre forst?r. ViCtor frankl er en annen som har v?rt veldig viktig innen 00:15:01.200 --> 00:15:08.200 eksistensialisme. Han skrev om sine opplevelser fra konsentrasjonsleir under andre verdenskrig og 00:15:08.200 --> 00:15:16.200 dette her er en bok som gj?r sterkt inntrykk. Han skrev blant annet om hvordan noen av Fangene klarte 00:15:16.200 --> 00:15:23.800 ? se mening i livet til tross for meningsl?sheten med det de gikk gjennom i konsentrasjonsleirene. Og 00:15:23.800 --> 00:15:31.900 dette her er grunnleggende forutsetninger i eksistensialismen, alts? mennesker m? ha tro p? sin evne til 00:15:31.900 --> 00:15:42.000 ? skape mening. s? vi har en iboende fleksibilitet til ? skape mening selv i absurde situasjoner s? 00:15:42.000 --> 00:15:43.550 selv om livet bestemmes av omstendighetene NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:15:43.550 --> 00:15:50.700 slik de gjorde i veldig ekstrem grad i en konsentrasjonsleir. S? har man alltid en betydelig grad 00:15:50.700 --> 00:15:57.300 av mulighet til ? bestemme hvordan man skal forholde seg til det. men det er ogs? rammebetingelser 00:15:57.300 --> 00:16:07.000 konsentrasjonsleir er jo en ?penbar rammebetingelse men ellers s? er det jo det at alle skal d? for 00:16:07.000 --> 00:16:18.900 eksempel. Og slike etiske prinsipper b?r ogs? v?re s?nne rammebetingelser. som r?dgivning s? er det mye 00:16:18.900 --> 00:16:28.300 fokus p? ? finne mening ? erkjenne dilemmaer, alts? ikke alltid l?se dem men kanskje det ? kunne leve 00:16:28.300 --> 00:16:36.200 med dem p? en konstruktiv m?te. Dette kan jo v?re relevant for mange av v?re r?ds?kere, s? noen vil 00:16:36.200 --> 00:16:43.500 kanskje m?tte leve med former for funksjonshemninger som kanskje aldri vil bli borte eller NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:16:43.500 --> 00:16:49.100 barn med utfordringer som alltid vil v?re der. s? det ? leve med disse utfordringene p? en 00:16:49.100 --> 00:16:57.700 konstruktiv m?te vil kanskje v?re m?let. og her skiller det seg litt fra annen humanistisk tankegang 00:16:57.700 --> 00:17:04.500 som Rogers som i st?rre grad forfekter at man kan finne fram til l?sninger og selvrealisering. 00:17:04.500 --> 00:17:16.000 eksistensialistene tenker heller at man skal leve med problemer p? en god m?te. S? oppsummert s? 00:17:16.000 --> 00:17:24.200 har vi jo n? sett p? flere retninger som har det felles at de er humanistiske. og dette er ogs? 00:17:24.200 --> 00:17:31.600 R?dgivnings tradisjoner som har et grunnleggende positivt menneskesyn. De mener at alle har vi et ?nske 00:17:31.600 --> 00:17:39.400 om ? v?re den beste utgaven vi kan bli og det er r?dgivers oppgave ? legge til rette for at 00:17:39.400 --> 00:17:42.100 dette kan skje da