Dette er et maksimumspensum for dette emnet. P? det aktuelle kurset denne v?ren forventes det ikke at studenten leser mer enn det som anf?res p? undervisningsplanen under kolonnen ”pensum”.
F?lgende to b?ker kj?pes, resten av pensum finnes i et kompendium som selges p? Gnist Akademikas kompendieutsalg p? Blindern.
Hellemo, G: Guds billedbok, 1999. Pax Forlag, Oslo .
Salomonsen, J: Riter. Religi?se overgangsritualer i v?r tid, 1999. Pax Forlag, Oslo .
PRIM?RKILDER (kronologisk ordnet)
Kyrillos av Jerusalem: Katekeser, 1992. Skellefte? . s.97-117.
Broder Benedeit: Sankt Brendans havseilas, 1980. Oslo . s.26-37.
Martin Luther: Verker i utvalg I, red. Inge L?nning, Sigurd Hjelde og Tarald Rasmussen, 1980. Gyldendal. ”En preken om d?pens hellige ?rverdige sakramente”, bind I s.311-322; ”Om kirkens babylonske fangenskap”, bind II, s. 156-158; ”Om den kristne frihet”, bind II, s. 229-234; ”Om skriftet fra v?r fremragende magister Ambrosius Catharinus”, bind III, s. 73-84; ”Forord til Georg Rhaus ‘Symphonia iucundae’, bind V, s. 44-46; ”Den tyske messen”, bind V, s.15-28.
Alterbok for Den norske kirke, 1920. Kristiania. s. 1-26 og s.79-86.
”Limaliturgien”: Teologi for menigheten , 10 (1988). s.17-28.
D?p, nattverd og embete, 1983. Oslo. Kommisjon for tro og kirkeordningsdokument nr.111; s.17-34.
Gudstjenestebok for Den norske kirke, 1992 . Oslo . s.66-81 og s.128-132.
8.mars. Opplegg til gudstjenester til 8.mars-gudstjenester og andre gudstjenester med kvinneperspektiv, 1996. Oslo . s.11-21 og s.23-32.
Kyrkohandboksgruppens f?rslag till Kyrkohandbok f?r Svenske kyrkan, 2000. Uppsala . s. d?p og nattverd (Side kommer).
KOMMENTARLITTERATUR TIL PRIM?RKILDENE
Berger, T, ”Liturgical History Re-Constructed: Early Christian Women at Worship", i : Women’s Ways of Worship. Gender Analysis and Liturgical History, 1999. Collegeville . s. 27-39.
Hesselberg, W K, og G Jensen: "Er vor H?imessegudstjenestes nuv?rende Ordning fuldt tilfredsstillende". i Luthersk Kirketidende 1880 II. s.233-239, 249-256.
Jungmann, J: The Early Liturgy, 1960. London . s.152-174.
Molland, E: “Luthers liturgiske intensjoner”. i Norsk teologisk tidsskrift, 1938/9. s. 120-135.
Klostergaard Petersen, A: “Den protestantiske traditions ritualforst?else” . i: F?nix, 1995/1. s. 2-20.
Muir, E: “The Reformation as a revolution in ritual theory”. i: Ritual in Early Modern Europe, Cambridge 1997. s. 155-181.
Muir, E: “The Reformation as a ritual process”. i: Ritual in Early Modern Europe, Cambridge 1997. s. 185-223.
Hellemo,G: ”Middelaldermennesket p? reise”. i Hellemo 1999. s.143-153.
RITETEORI
Bell, C: ”Ritual, change and changing rituals”. i: Worship 1994. s.31-41.
Bell, C: Ritual. Perspectives and Dimensions, 1997. New York . s. 1-89.
Dahl, E: ”Det hellige og det hverdagslige”. i: Kirke og Kultur 2003. s.17-27.
Driver, T.F, ”Christian Sacraments as the performance of Freedom”, ”Priest and Shaman: Two Pathways of Religious Ritual”: The Magic of Ritual. Our Need for Liberating Rites that Transform Our Lives and Our Communities, 1991. San Francisco . s.195-220; s.52-76.
Eliade, M: The Sacred and the Profane, 1957. San Diego . s.20-67.
Geertz, C, "Religion as a cultural system", i: The Interpretation of Cultures, 1973. London . s.87-125.
Gennep, A. van: Rites de passage. Overgangsriter, 1999 [1909]. Oslo: Pax forlag. s. 21-33 og 49-84.
Leach, E.R.: ”Ritual”, i Hicks, D (red.): Ritual and Belief. Readings in the Anthropology of Religion, 1999 . Boston: McGraw-Hill. s.176-182.
Salomonsen, J: ”Hva er et ritual?” og ”Hvorfor ritualiserer moderne mennesker?”. i: Salomonsen 1999. s.183-203.
Searle, M.: ”The Rites of Christian Initation”, i Mahdi, L C, S. Foster & M. Little: Betwixt and Between, 1987. Open Court Publishing . s. 457-470.
Smith, J: ? finne sted. Rommets dimensjon i religi?se ritualer, 1998. Oslo: Pax forlag . s.82-97.
Turner, V: ”Midt i mellom. Liminalfasen i overgangsriter”. i van Gennep 1999. s.131-145.
FEMINISTISK LITURGISK REFORM
Christ, Carol P. "Why Women Need the Goddess: Phenomenological, Psychological and Political Reflections", i Charlene Spretnak (red.): The Politics of Women's Spirituality, 1982. Garden City, NY: Anchor Books. s. 71-86.
Collins, M.: ”Principles of Feminist Liturgy”, i Procter-Smith and Walton (ed): Women at Worship. Interpretations of North-American Diversity, 1993. Louisville . s. 9-24.
Neu, Diann L. "Welcoming and blessing a child", i: Women's rites. Feminist liturgies for life's journey, 2003. Cleveland: The Pilgrim Press. s. 89-98, samt sidene 1-32 og 44-53 fra samme bok.
Ramshaw, G: ”In the Name: Towards Alternative Baptismal Idioms”. i: The Ecumenical Review 2002/3. s.343-351.
Salomonsen, J. “Er ‘Gud v?r Mor’ avgud eller sann gud?”, i Kaul, Laland og ?strem (red.): Feministteologi p? norsk, 1999. Oslo: Cappelen Akademiske . s. 163-183.
Salomonsen, J: ”Velsignelse av det f?dte liv: navn, d?p og velkomstritual”. i: Salomonsen 1999. s.106-130.
GUDSTJENESTE OG ESTETIKK
Cox, H: The Feast of Fools. A Theological Essay on Festivity and Fantasy, 1964. Cambridge . s-3-26 og 68-81.
Harbsmeier, E: ”For festens skyld” - Konfirmation i teologi og praksis. i: Kritisk forum for praktisk teologi 6 (1981). s.5-17.
Hellemo, G 1999: s.31-67.