Almen innf?ring:
Hognestad, Olav: Bibelsyn, Bibeltolkning, Bibelforskning, 2001. Relieff 43. Trondheim, Tapir. 113 s. Bokan gir en innf?ring i utviklingen av historisk-kritisk bibelforskning, i diskusjonen om aktualiseringen og bruken av Bibelen (hermeneutikk), og diskuteter de ulike bibelsyn og hvordan de kan inndeles (f.eks. fundamentalism, biblisime, ”liberalt”)..
1. Jesus og j?dene
Tekster
Matteus 21-28, Johannesevangeliet. NB: Tekstene er til lesning i forbindelse med litteraturen, og er ikke pensum p? den m?ten at det kreves ikke selvstendig redegj?relse for dem.
Utgangspunkt
Diskusjonen rundt Mel Gibson’s film ”The Passion of the Christ” om den var anti-j?disk, dvs.kunne styrke en tendens til ? gi (alle) j?der i dag skylden for Jesu d?d i Jerusalem i ?r 30
Litteratur
Levine, Amy-Jill: ”Anti-Judaism and the Gospel of Matthew,” i W.R. Farmer (utg.): Anti-Judaism and the Gospels , 1999. Harrisburg, PA: Trinity International. 9-36.
Reinhartz, Adele, “The Gospel of John: How “The Jews” became part of the plot,” in P. Fredriksen and A. Reinhartz, eds. : Jesus, Judaism, and Christian Anti-Judaism, 2002. Louisville: WestminsterJohn Knox. 99-116. (tils. 45s.).
Nostra Aetate, 2. Vatikankonsils erkl?ring om forholdet til ikke-kristne religioner: . bruk ”search” her med Nostra Aetate.
Sp?rsm?let om ”bibelbruk” kan ikke diskuteres uten et kjennskap til hva Bibelen faktisk sier!Hovedvekten i og den neste delen ligger derfor p? diskusjonen av tekstene i deres litter?re og historiske kontekst, og p? bruken av begreper: hva betyr ”anti-j?disk” anvendt p? evangeliene, i forhold til hvordan ordet brukes idag
2. De kristne og staten.
Tekster
Rom 13, Johannes ?penbaring, tekster diskutert i Pilgrims Uneasy Neighbours
Utgangspunkt
Sp?rsm?let omde kristnes forhold til staten og offentlige ideologier er blitt aktualisert dramatisk p? mange m?ter i 20.?rhundre, kanskje mest dramatisk i forhold til Nazi-regimet i Tyskland i 1930-40 ?rene, men ogs? for kristne i Sovjet-Unionen, Kina og under regimer som milt?r-styrene i Latin-Amerika
Litteratur:
Pilgrim, W. E: Uneasy Neighbours .Church and State in the New Testament, 1999. Minneapolis: Fortress. 1-75, 98-124, 145-210 (165 s.).
3. Bibelen og samliv mellom homofile.
Tekster
Rom 1:18-32.
Utgangspunkt
Homofili-diskusjonen har rast i den norske kirke i over ti ?r, og har v?rt et sentralt sp?rsm?l som har aktualisert mange skillelinjer blant kristne. Hovedvekten i denne delen vil derfor ligge p? ? analysere sentrale tekster og utsagn i denne debatten, med sikte p? ? belyse hovedsp?rsm?let: hvordan kan Bibelen brukes i kristne etikk?
Litteratur:
Bispem?tets vedtak (flertall og mindretall) : 6.mai 1999. s?k under ”homofili”, og deretter ”Aktuelle tema. Homofilisaken 1995-1999.”. her.
Kvalbein, H.: “Homoseksualitet i bibelsk lys,” i : Homofile i kirken, 1995. Oslo: Kirkens informasjonstejeneste. 119-39.
Moxnes, H. : ”Bibelen og homofile,” i : Homofile i kirken, 1995. Oslo: Kirkens informasjonstejeneste. 87-118.
Hovland, Beate I: ? bli fortalt hvoran en skal handle. Bibelbruk i n?tidig etisk debatt sett i et narrativt perspektiv, 2000. Praktisk-teologisk seminars skriftserie 4 (Oslo: Det praktisk-teologiske seminar,) . 18-47, 81-85, 101-150 (85 s.) tils. ca. 160 s..
4. Kvinners stilling
Tekster
Ef 5:21-6:9; 1 Pet 2:18-3:7; 1 Kor 11.2-16; Gal 3.26-28
Utgangspunkt
Mange bibeltekster har v?rt brukt som argumenter mot at kvinner skal kunne oppn? likestilling, det v?re seg i hjem, samfunn eller kirke. Vi skal n?rmere p? noen tekster som behandler kvinnens rolle og sp?rre hvordan vi forholder oss til dem i dag.
Litteratur:
Turid Karlsen Seim:"A Superior Minority? The Problem of Men's Headship in Ephesians 5" in D.Hellholm/ H.Moxnes/T.K.Seim, eds. : Mighty Minorities? Minorities in Early Christianity - Positions and Strategies. Essays in honour of Jacob Jervell, 1995. Scandinavian University Press. 167-181.
Turid Karlsen Seim: "Hustavlen i 1 Pet 3.1-7 og dens tradisjonshistoriske sammenheng." i : Norsk Teologisk Tidsskrift , 1990. 91 . 101-114.
Dale B. Martin, ”Ikke mannlig og kvinnelig. Likestilling, androgyni og kj?nnsoverskridelse hos Paulus,” i H. Moxnes, J. B?rtnes og D.?.Endsj? , utg. : Naturlig sex? Seksualitet og kj?nn i den kristne antikken, 2002. Oslo: Gyldendal. 99-125.
J.?kland, ”Feminist Reception of the New Testament: A Critical Reception,” i Mogens Müller & Henrik Tronier (utg.): The New Testament as Reception, 2002. Journal for the study of the New Testament. Supplement series ; 230 (London : Sheffield Academic Press,.). 131-56..
5. Jesu radikale krav
Tekst
Matt 5-7
Utgangspunkt
I den f?rste store tale som Jesus holder i Matteusevangeliet, den s?kalte Bergprekenen, gir han retningelinjer b?de for livsf?rsel og religi?s praksis – mange av dem i antitetisk form. Er det i lengden mulig ? etterleve det som her sies, eller er det etiske idealer som i praksis alltid vil m?tte bli gjenstand for kompromisser n?r de omsettes i konkret moral?
Litteratur:
Dale C. Allison: The Sermon on the Mount: Inspiring the Moral Imagination, 1999. New York: Crossroad. s.1-26 og 58-177.