Hovedb?ker (540 s.)
T. Ware: Vejen – Ortodoks kristendom. Overs. P. Sebbelov. K?benhavn: Hl. Siluan Forlag, 2001. 140 s.
D. B. Clendenin: Eastern Orthodox Christianity. A Western Perspective. Grand Rapids, Michigan, 2003. 192 s.
E. Fossum: Hos de kristne i Midt?sten. Fra Alexandria til Aleppo. Oslo: Emilia, 2003. 208 s.
Kompendier:
Kompendier kan kj?pes i kopiutsalget p? Akademika bokhandel p? Blindern.
Ortodoks spiritualitet og teologi. ?st-syrisk:
J. Behr, "A Premodern Faith for a Postmodern Era”, s. 173-181, i: id., The Mystery of Christ. Life in Death, Crestwood, New York: St. Vladimir’s Seminary Press, 2006. 9 s.
A. Schmemann, F?r v?rldens liv, overs. St. Alban og St. Sergius-foreningen, Uppsala: Pro Veritate, 1976. ”Eukaristin”, s. 27-56. 30 s.
V. A. Karras, ”Eschatology”, s. 243-260, i: S. F. Parsons (utg.), The Cambridge Companion to Feminist Theology, Cambridge: Cambridge University Press, 2002. 18 s.
En russisk pilegrims beretning, overs. fader Johannes Johansen. Oslo: Dreyer, 1985. ”F?rste fortelling”, s. 19-33. 14 s.
"Filokalia" (utdrag), s. 153-193, i: C. Amadou (utv. & innl.). ?stkirken. Skrifter fra bysantinsk og ortodoks kristendom, Oslo, 2002.
O. Skarsaune, ”Kirkehistorien vi glemte : den Syriske kirke”, Norsk tidsskrift for misjon, 46, 1992, s. 182-204. 23 s.
A. O’Mahony, ”Syriac Christianity in the Modern Middle East”, s. 511-535, i: M. Angold (utg.), The Cambridge History of Christianity, vol. 3, Eastern Christianity, Cambridge: Cambridge University Press, 2006. 25 s.
S. Brock (innl. og overs.), The Syriac Fathers on Prayer and the Spiritual Life, Kalamazoo, Michigan: Cistercian Publications, 1987. ”General introduction”, s. x-xli. 32 s.
Aphrahat the Wise Persian, ”Demonstration IV, On Prayer”, s. 1-28, i: S. Brock (innl. og overs.), The Syriac Fathers on Prayer and the Spiritual Life, Kalamazoo, Michigan: Cistercian Publications, 1987. 29 s.
Ortodoks politikk, ?kumenikk og forhold til Vesten:
A. Papadakis, ”The Historical Tradition of Church-State Relations under Orthodoxy”, s. 37-58, fotnoter s. 405-408, i: P. Ramet (utg.), Eastern Christianity and Politics in the Twentieth Century, Durham & London: Duke University Press, 1983. 22 + 4 = 26 s.
A. Schmemann, ”The ’Orthodox World’ Past and Present”, s. 25-66, i: id., Church, World, Mission, Crestwood, N.Y.: St. Vladimir’s Seminary Press, 1979. 42 s.
S. P. Ramet, Nihil obstat. Religion, Politics, and Social Change in East-Central Europe and Russia, kap. 9: ”The Russian Orthodox Church in Transition”, s. 229-245, fotnoter s. 382-387. 17 + 6 = 23 s.
D. Sidorov, “Post-Imperial Third Romes: Resurrections of a Russian Orthodox Geopolitical Metaphor”, 317 - 347, Geopolitics, 11, 2006. 31 s.
P. Johannessen, ”De ortodokse kirkers dialog med den protestantiske kristenhet inntil 1634”, Norsk teologisk tidsskrift, 73, 1972, s. 93-116. 24 s.
H. J. Held, ”Orthodox Participation in the WCC”, The Ecumenical Review, 55, 2003, s. 295-312. 18 s.
J. McGuckin, ”Orthodoxy and Western Christianity: The Original European Culture War”, s. 85-107, i: J. Behr e.a. (utg.). Abba. The Tradition of Orthodoxy in the West. Festschrift for Bishop Kallistos (Ware) of Diokleia. New York: St. Vladimir’s Seminary Press, 2003. 23 s.
H. Alfeyev, Orthodox Witness Today, Geneve: WCC Publications, 2006. ”The Socio-Political Relevance of Orthodox Christianity in Russia”, s. 112-124; ”Christian Witness to a Uniting Europe”, s. 202-215. 27