KRIS1243 – Evangeliene som gikk tapt
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
I mange aktuelle diskusjoner blir det hevdet at tidlig-kristne skrifter som ikke er med i Det nye testamente, gir et mer historisk bilde av Jesus enn det vi finner i evangeliene. Det gjelder for eksempel p?standen om at Jesus var gift og hadde barn med Maria Magdalena (Da Vinci-koden), eller at Jesus framsto som en visdomsl?rer og ikke som en frelser. Skal du delta i disse diskusjonene eller gj?re deg opp en mening om p?standene, b?r du derfor skaffe deg kjennskap til disse skriftene og deres plassering innenfor tidlig kristendom.
Mange av skriftene g?r under navnet av ”evangelier,” selv om de er sv?rt forskjellige i formen fra evangeliene vi kjenner fra Det nye testamente. De kalles ofte ”apokryfe”, dvs. skjulte evangelier. Men det kan v?re mer passende ? kalle dem ”tapte evangelier”; mange av dem forsvant nemlig. Siden flertallet av de kristne retningene i tidlig kristendom regnet dem som ”kjetterske”, ble de ikke s? ofte skrevet av, og mange av dem gikk dermed tapt. Noen var kjent fra sm? fragmenter eller sitater i polemikk mot dem fra ”ortodokse” skrifter fra tidlig kristendom. F?rst i det 20. ?rhundre ble mange av dem ved en tilfeldighet oppdaget da en fant et gammelt klosterbibliotek i Nag Hammadi i Egypt. Mest kjent av disse er Thomas-evangeliet, som er en samling Jesus-ord hvor ca. halvparten har paralleller i evangeliene i Det nye tstamente. Andre skrifter ville utfylle ”hull” i evangelienes fortellinger om Jesus. Det gjelder for eksempel legender som forteller om Jesu barndom og hans familie, eller skrifter som utdyper hva som skjedde med Jesus etter korsfestelsen og i d?dsriket. Dette var popul?re fromhetsskrifter som var mye i bruk gjennom oldkirken og i middelalderen, men de gikk ut av bruk i de protestantiske kirkene etter reformasjonen.
Forelesningene vil behandle de viktigste av disse skriftene - s?rlig Thomas-evangeliet og Maria Magdalenas evangelium - og ogs? det siste av skriftene som ble funnet, Judas-evangeliet, som f?rst ble utgitt i 2006!
Hva l?rer du?
Du vil skaffe deg kjennskap til innhold og teologi i de viktigste av de ”tapte” evangeliene. Du vil ogs? skaffe deg kunnskap om de kristne gruppene der hvor disse skriftene ble brukt. Endelig vil du f? kjennskap til mangfoldet og variasjonsbredden innenfor kristendommen i de f?rste ?rhundrene.
Opptak og adgangsregulering
Studenter m? hvert semester s?ke og f? plass p? undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du s?ke opptak til v?re studieprogrammer, eller s?ke om ? bli enkeltemnestudent.
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Det er en fordel ? ha kjennskap Det nye testamente og tidlig kirkehistorie. Mesteparten av litteraturen er p? engelsk og kan virke krevende.
Undervisning
Forelesninger gjennom semesteret.
Obligatorisk arbeidskrav: to korte skriftlige innleveringer p? ca. 1200 ord leveres i Classfronter.
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomf?rt og f?tt godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav p? ny undervisning. Dersom du har f?tt undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomf?rt eller f?tt godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning n?r det er ledig kapasitet.
Eksamen
6-timers forberedt skriftlig eksamen med tilsyn.
Tre oppgaver legges ut p? ClassFronter fem dager f?r eksamen, og én besvares.
Eksamensspr?k
Du kan besvare eksamen p? norsk, svensk, dansk eller engelsk. S?knad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Tilrettelagt eksamen
S?knadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Annet
Emnet er valgfritt innenfor bachelor i teologi og kristendom og ?rsenheten i kristendom. Det egner seg godt ogs? innenfor religionsstudier.