WEBVTT Kind: captions; language: nb-no NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:00:00.000 --> 00:00:08.500 Da skal vi se p? en litt annen form for strukturtenkning, som fortsatt er like opptatt av strukturer, men 00:00:08.500 --> 00:00:21.800 n? mer symbolske og kulturelle symboler enn de kognitive. Det er Mary Douglas, som er en kjent 00:00:21.800 --> 00:00:29.400 britisk antropolog. Hun er opptatt av symboler og var en av de virkelige store tenkerne innenfor 00:00:29.400 --> 00:00:38.400 symbolsk antropologi. Hun var ganske tydelig p? sin kritikk av strukturalismen, men som dere ser 00:00:38.400 --> 00:00:44.800 i dette eksempelet her og andre steder, s? er hun ogs? i stor grad p?virket av den m?ten ? tenke p?. Hun er 00:00:44.800 --> 00:00:52.500 ogs? p? jakt etter de underliggende strukturene i det materialet hun analyserer. Hun gjorde feltarbeid i 00:00:52.500 --> 00:00:59.800 Kongo i 1949 og publiserte senere p? det, men jobbet mange ?r i koloniforvaltningen, og hun NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:00:59.800 --> 00:01:11.000 underviste, f?rst og fremst ved University College London, men var ogs? i USA i en lang periode. Selv om hun har 00:01:11.000 --> 00:01:17.700 gjort en del feltarbeid, er hun f?rst og fremst kjent for sine teoretiske bidrag, og en 00:01:17.700 --> 00:01:25.300 av de mest kjente verkene hennes er "Purity and Danger: An Analysis of Concepts of Pollution and Taboo" fra 00:01:25.300 --> 00:01:37.500 1966 og dette kapitlet er kapittel 2 derfra. Hun ser p? hvordan ideer om urenhet og 00:01:37.500 --> 00:01:44.700 forurensning forutsetter at du har en eller annen form for systematisk 00:01:44.700 --> 00:01:52.200 begrepsorden. Hun tenker p? "shit" som "matter out of place", som hun sier et annet sted. "dirt is matter out of 00:01:52.200 --> 00:01:59.950 place". S? hun starter med ideen om at man har et hele, en symbolsk hele, og ting som NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:01:59.950 --> 00:02:08.400 bryter med det, er det som oppfattes som tabuer og urent. Derfor var man n?dt til ? se ideer om urenhet 00:02:08.400 --> 00:02:16.700 i forhold til disse helhetlige tankem?nstrene og hvordan man har ritualer for ? holde ting fra hverandre. Og 00:02:16.700 --> 00:02:24.000 s? er hun jo ganske t?ff, for hun g?r da l?s for ? vise dette argumentet sitt p? noe som har v?rt debattert, 00:02:24.000 --> 00:02:31.500 ikke s? mye antropologer, men av teologer og l?rde i ?rhundrer, nemlig hvor disse 00:02:31.500 --> 00:02:40.900 spisereglene i den Tredje Moseboken kommer ifra. Det er en lang liste med p?bud om hva man skal spise 00:02:40.900 --> 00:02:46.100 og man kan spise, hva man ikke skal spise, hva man skal gj?re, hva man ikke skal gj?re. Den bruker de 00:02:46.100 --> 00:02:52.200 f?rste sidene p? ? nevne flere utdrag, men som for eksempel s? begynner den med ? si at man ikke skal 00:02:52.200 --> 00:02:59.950 spise dyr som Herren avskyr. At israelittene kan spise okse, sau, geite, hjort, gaselle, d?dyr, steinbukk, antilope, NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:02:59.950 --> 00:03:09.000 villokse og villgeit, og at dr?vtyggere og dyr med klover som er kl?vd helt gjennom er fine ? spise, men ikke 00:03:09.000 --> 00:03:16.000 kamel, hare, fjellgrevling, for som det st?r norsk oversettelse, 'de tygger nok dr?v men har ikke klover; 00:03:16.000 --> 00:03:24.700 dem skal dere holde for urene'. Og s? f?lger en lang liste av fugler og andre typer dyr. N?r det 00:03:24.700 --> 00:03:32.200 gjelder det dyr som lever i vannet, s? sier moseboken at du ikke skal spise det som 00:03:32.200 --> 00:03:42.400 ikke har finner og skjell. S? hva ligger bak disse forbudene da? Det har v?rt mange tolkninger f?r, f?rst 00:03:42.400 --> 00:03:50.300 og fremst disse her, som man ramser opp. ?n gruppe tolkere har ment at det ikke er noe felles under 00:03:50.300 --> 00:03:56.100 alle disse p?budene, de m? v?re helt tilfeldige. Og da er de sannsynligvis der for at man skal 00:03:56.100 --> 00:03:59.900 opprettholde dem ved ? opparbeide sin egen disiplin. NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:03:59.900 --> 00:04:05.500 Ved ? lage en haug med tilfeldige regler som man er n?dt til ? bruke mye tid til ? tenke p?, s? f?r man en 00:04:05.500 --> 00:04:13.700 egen selvkontroll og disiplin, og kanskje g?r en og tenker p? gud. Det var ¨¦n type tolkning. En annen type tolkning 00:04:13.700 --> 00:04:22.000 som en bruker mye plass p? er at dette egentlig er bilder, allegorier p? dyder og laster, det er 00:04:22.000 --> 00:04:29.600 symboler alts?. En Professor Stein hevder da at sj?dyr, med finner og skjell, symboliserer 00:04:29.600 --> 00:04:36.300 selvstyrke og kontroll fordi de kan bevege seg mot str?mmen, mens masse forbudte skapninger bare driver 00:04:36.300 --> 00:04:43.400 viljel?st med. P? samme m?te skal mennesket v?re selvstyrt og ha kontroll. Eller det kan v?re mer 00:04:43.400 --> 00:04:52.600 metaforiske bilder, slik at kl?vde klover og dr?vtygning kan v?re forskjellen mellom det gode og det onde, for eksempel. En annen kjent forklaring er 00:04:52.600 --> 00:04:59.799 at dette f?rst og fremst handler om helse, at det var ideer om hva som sunt og usunt som l? bak dette. NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:04:59.799 --> 00:05:06.100 Med gris har det v?rt hevdet flere ganger, for eksempel, at det er sykdommer i gris som gjorde lurt ? ha et forbud 00:05:06.100 --> 00:05:14.800 mot det, og at det beste kj?ttet var de dyrene som var tillatt. Den fjerde 00:05:14.800 --> 00:05:24.700 forklaringen var at veldig mange av disse tingene som blir forbudt er skikker og praksiser som praktiseres av 00:05:24.700 --> 00:05:31.000 av nabostammer. S? det kan jo hende at det handler om ? holde kulturen ren. S? g?r hun etter disse i 00:05:31.000 --> 00:05:38.900 s?mmene og tilbakeviser de ¨¦n etter ¨¦n. Det er ikke fullgode nok forklaringer og mange av de som 00:05:38.900 --> 00:05:44.500 fors?ker ? bruke disse forklaringene blander de sammen og trekker p? forskjellige biter av det. 00:05:44.500 --> 00:05:50.700 Hvorfor skulle det, for eksempel, v?re forbudt ? bare ta noen skikker fra nabostammene, n?r man vet at 00:05:50.700 --> 00:05:58.400 veldig mye av disse reelle praktiserte skikkene, s?nn som ofring, kom fra andre kulturer. Helse- 00:05:58.400 --> 00:05:59.850 prinsipp er ogs? veldig vanskelig ? finne noe NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:05:59.850 --> 00:06:06.700 konsistent p? og forklarer ikke hvorfor alle disse dyrene er inkludert p? den ene og den andre siden av 00:06:06.700 --> 00:06:15.000 denne listen, med hva som er lov og hva som ikke er lov. S? hun kommer da opp med en egen alternativ 00:06:15.000 --> 00:06:22.200 forklaring som bygger p? teksten selv, og det gj?r jo at man tenker at det er en 00:06:22.200 --> 00:06:30.900 sterkere forklaring. Hun viser at alle disse forbudene innledes med p?bud om ? v?re hellig, og s? g?r 00:06:30.900 --> 00:06:36.900 hun etter dette ordet "hellig" da, eller til s?mmene, og pr?ver ? finne ut hva det har betydd for 00:06:36.900 --> 00:06:47.800 israelittene p? dette tidspunktet. Hun viser at alt det gode i verden kommer fra velsignelse, og alt som er ondt og 00:06:47.800 --> 00:06:56.700 truende kommer n?r denne velsignelsen blir holdt tilbake. Det velsignelse gj?r, er at det skaper orden, sier hun, 00:06:56.700 --> 00:06:59.800 det skaper helhet, det skaper fullkommenhet. NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:06:59.800 --> 00:07:08.800 Dette blir hele tiden l?ftet fram som dyder i andre steder i bibelen. Og s? viser hun fra mange andre 00:07:08.800 --> 00:07:15.900 steder i Bibelen, at denne ideen om orden og helhet synes ? gjennomsyre tankegangen. For eksempel kan ikke 00:07:15.900 --> 00:07:26.800 en person med et handikap bli prest eller hellig, det gjelder ogs? materielt; at man skal ikke 00:07:26.800 --> 00:07:32.600 reise ut i krig, man blir ikke velsignet hvis man har begynt et prosjekt som ikke er helt, som ikke 00:07:32.600 --> 00:07:40.000 er fullf?rt. Om det s? er et hus som ikke er ferdig eller en ?ker som bare er halvveis pl?yd. Det er en sterk id¨¦ 00:07:40.000 --> 00:07:51.400 om helhet og orden som gjennomsyrer tankegangen. Hellighet, argumenterer Douglas for, er enhet, det 00:07:51.400 --> 00:07:59.800 er integritet, det er fullkommenhet. Hvordan hjelper det oss ? forst? disse forbudene? NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:07:59.800 --> 00:08:11.900 Jo, sier hun, for et kvegfolk som israelittene s? er dr?vtyggere og husdyr s?nn som dyr skal v?re. 00:08:11.900 --> 00:08:20.000 Dr?vtyggere med kl?vde hover helt gjennom, det er s?nn som det ideelle dyret er. De er ikke noe s?rlig 00:08:20.000 --> 00:08:28.500 interessert i jakt, i likhet med Nuerne som dere s? sist ogs?. Man kan drive jakt hvis 00:08:28.500 --> 00:08:35.299 man m?, men da er det ok ? ta de dyrene som ligner husdyr, alts? de som har kl?yvde hover og liger mest mulig p? husdyr. 00:08:35.299 --> 00:08:41.700 Disse andre kategoriene ramler mellom denne ordenen, og det er derfor de er forbudt, 00:08:41.700 --> 00:08:49.000 det er det hun skal fram til. Hare, fjellgrevling kan se ut som de sitter og sm?tygger hele tiden, men de har ikke 00:08:49.000 --> 00:08:57.600 klover, s? derfor s? oppf?rer de seg ikke rent som kategorien husdyr. Mens gris og kamel har hover, men 00:08:57.600 --> 00:08:59.750 tygger ikke dr?v, p? den andre siden NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:08:59.750 --> 00:09:08.100 De er p? grensen av hvordan et ordnet univers skal v?re. De er urene fordi de ikke passer inn en 00:09:08.100 --> 00:09:17.000 kulturell klassifikasjon, de bryter derfor ordenen, og de bryter derfor hellighet. Ditto da med dyr som kryper, 00:09:17.000 --> 00:09:25.500 for de bryter med hvordan dyr p? landjorda ideelt sett skal bevege seg. Ved ? starte ut fra 00:09:25.500 --> 00:09:32.900 kulturens egne ideer om klassifikasjon og orden, s? greier hun ? vise hvorfor disse forbudene gir mening. 00:09:32.900 --> 00:09:40.800 Helhet er det samme som orden, b?de i klassifikasjon men ogs? i hva man gj?r, i hvordan ting er, og at alle 00:09:40.800 --> 00:09:47.000 skapninger er p? sin plass. Og de tingene som da er forbudt, er det som bryter med denne ordenen, 00:09:47.000 --> 00:09:59.450 og derfor ogs? herrens velsignelse. Ved ? f?lge disse p?budene s? er man samtidig tvunget til ? tenke over Guds orden av universet og hvordan NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:09:59.450 --> 00:10:09.500 ting skal v?re, s? det f?rer til ettertanke om Guds renhet, enhet og hvordan verden kosmologisk er formet. 00:10:09.500 --> 00:10:16.500 Det er p? en m?te et godt strukturelt argument, som viser at man kan legge en enklere 00:10:16.500 --> 00:10:24.700 forklaring p? disse p?budene enn det tidligere fors?k hadde gjort. Og som dere ser s? ligner dette her 00:10:24.700 --> 00:10:33.500 til en viss grad p? Levi-Strauss. Det er likheter i at man forklarer ut fra struktur. Det er n?dvendigvis ikke 00:10:33.500 --> 00:10:41.700 basert p? noe feltarbeid eller kulturelle skikker, i og med at det er basert p? tekst, men strukturen er 00:10:41.700 --> 00:10:48.700 forskjellig for Douglas enn for Levi-Strauss. Hvis Levi-Strauss, som vi s?, er ute etter de element?re, 00:10:48.700 --> 00:10:54.500 underliggende kognitive strukturene, som ville ligget under 00:10:54.500 --> 00:10:59.700 ethvert uttrykk, s? er Douglas interessert i kulturen NOTE Treffsikkerhet: 85% (H?Y) 00:10:59.700 --> 00:11:07.700 i seg selv. Det er israelittene sin id¨¦ om helhet, orden, renhet, velsignelse, som ligger til grunn for ? 00:11:07.700 --> 00:11:16.100 forklare hvorfor noen dyr og noen former for adferd er urene, mens andre ikke er det. S? hun er da, 00:11:16.100 --> 00:11:22.800 i mye st?rre grad enn Levi-Strauss, opptatt av logikken i kulturen selv.