WEBVTT 1 00:00:00.000 --> 00:00:06.090 Da er vi i gang med niende forelesning. 2 00:00:07.500 --> 00:00:11.340 Denne er feil denne f?rste sliden, men jeg tror den neste som kommer er riktig. 3 00:00:11.370 --> 00:00:20.460 Vi er alts? inne i gatekapital, jeg har beskrevet allerede omr?det. 4 00:00:20.510 --> 00:00:30.510 Veien fra Bl? omtrent og ned til Gr?nland T-banestasjon og det 5 00:00:30.510 --> 00:00:34.350 var alts? da, ogs? bokstavelig talt, tre veier hit. 6 00:00:35.340 --> 00:00:40.860 Blant de, rundt 20 guttene vi ble ganske godt kjent med. 7 00:00:40.860 --> 00:00:46.080 Og den f?rste av disse det er alts? den veien Daniel er et eksempel p?. 8 00:00:46.080 --> 00:00:49.320 Han var del av disse Hiphop gutta. 9 00:00:49.350 --> 00:00:51.640 Den klart st?rste gruppa. 10 00:00:51.640 --> 00:00:57.080 Og dette var gutter som drev med hiphop, kl?r, musikk, stilige typer. 11 00:00:57.080 --> 00:01:01.650 Ferske i gamet, yngre enn de andre to gruppene. 12 00:01:01.650 --> 00:01:05.320 Spenning og stil. Jeg har snakket litt om disse tidligere, s? det er ganske greit beskrevet i boka. 13 00:01:05.320 --> 00:01:08.080 Noks? l?s forankring p? elva. 14 00:01:09.390 --> 00:01:12.810 Traff ungdom med samme bakgrunn. Elva var liksom et sosialt sted for disse karene her s?nn. 15 00:01:13.470 --> 00:01:17.160 De har veldig mye inn i hiphop, som jeg har snakket om. 16 00:01:17.160 --> 00:01:19.190 Den andre var alts? da.. 17 00:01:19.190 --> 00:01:25.100 Ja her ser vi disse hiphop greiene som de var veldig opptatt av, s?rlig de amerikanske. 18 00:01:25.100 --> 00:01:26.910 De norske var ikke s? popul?re. 19 00:01:27.130 --> 00:01:35.130 Den andre var da, denne falne gangsteren som Usman er eksempel p?, som hadde v?rt en ganske proff dealer. 20 00:01:35.220 --> 00:01:40.620 Mye nettverk, Mye penger, rota seg ganske mye bort, begynte ? f? tr?bbel. 21 00:01:40.620 --> 00:01:49.980 Og spist av lasset og han ble da liksom et eksempel p? typologi 2 her. 22 00:01:49.980 --> 00:01:54.240 En fallen gangster som har v?rt mye mer inne i denne kriminaliteten. 23 00:01:54.240 --> 00:01:57.420 Og den tredje, Hassan, ensom flyktning, kort fartstid i Norge. 24 00:01:57.470 --> 00:02:01.690 Denne gruppa var s?kalte ureturnerbare flyktninger. 25 00:02:01.690 --> 00:02:06.420 Fattige, de s? egentlig litt ned p? s?rlig hiphop gutta. 26 00:02:06.420 --> 00:02:15.750 Og de f?lte at de ikke hadde noe ? leve for, de solgte hasj fordi de m?tte ha, rett og slett noe for ? spise mat. 27 00:02:16.890 --> 00:02:20.740 Ikke et sp?rsm?l om identitet som kriminelle, men ikke noe lyst til ? bli gangstere. 28 00:02:20.740 --> 00:02:22.830 Snarere redde for ? bli sendt ut av landet. 29 00:02:22.830 --> 00:02:26.670 Levde undercover, alltid redde for ? bli arrestert. 30 00:02:27.210 --> 00:02:33.720 S? dette var tre s?nne typologier som vi etterhvert s? at kunne passe ganske godt til disse karene v?re. 31 00:02:35.220 --> 00:02:44.860 Og det var alts? noe vi f?rst s? etter at vi hadde jobbet ganske lenge med dette materialet, at disse tre hovedtypologiene passet ganske bra. 32 00:02:44.860 --> 00:02:53.910 S?nn vil det jo nesten bestandig v?re at man bruker lang tid n?r man ser p? et s?nt materiale, f?r man finner de kategoriene som er gyldige. 33 00:02:54.450 --> 00:03:02.310 Det var vi som fant p? disse kategoriene, det var ingen som hadde skrevet om dette p? en m?te tidligere som ga oss denne n?kkelen. 34 00:03:02.310 --> 00:03:09.760 S? s?nn vil dere sikkert mange av dere, hvis dere g?r videre med sosiologi og skriver oppgaver og s?nne ting, s? vil dere m?tte jobbe p? denne m?ten. 35 00:03:09.760 --> 00:03:16.650 Hvert fall p? masterniv? og skal du skrive en avhandling, s? kan det v?re s?nne ting dere da blir n?dt til ? jobbe med. 36 00:03:16.800 --> 00:03:26.670 S? skal vi g? til det som p? en m?te ble gjennombruddet i denne forskningsprosessen. 37 00:03:26.730 --> 00:03:31.700 Nemlig det som da Ali forteller her. 38 00:03:32.430 --> 00:03:37.000 Det var nemlig den standard fortellingen vi h?rte p? elva. 39 00:03:37.000 --> 00:03:41.770 Ali sier: "du arbeidsledig, du har ikke penger, du skal mat, du m? betale husleie. 40 00:03:41.770 --> 00:03:47.820 Det er siste utvei fordi de gutta som st?r der, de mener det er bedre ? st? der enn ? gj?re ran, ikke sant." 41 00:03:47.820 --> 00:03:53.490 Alts? begrunnelsen for at han st?r der og selger p? elva. 42 00:03:53.700 --> 00:03:58.590 Han snakker litt s?nn, "de gutta", han var jo absolutt en av disse selv ogs?. 43 00:03:59.030 --> 00:04:06.110 Det er denne, alts?, det er en s?nn sosialpolitisk begrunnelse. 44 00:04:06.110 --> 00:04:08.970 Du er arbeidsledig, du har ikke penger osv. 45 00:04:08.970 --> 00:04:13.270 da m? du gj?re dette. S? denne historien var den vi h?rte veldig mange ganger. 46 00:04:13.720 --> 00:04:21.090 Som da innebar at vi nok hadde, lenge.. 47 00:04:21.090 --> 00:04:24.110 Sveinung og jeg som gjorde denne studien et litt s?nn sosialpolitisk perspektiv. 48 00:04:24.110 --> 00:04:28.260 Som selvf?lgelig i en viss forstand er ogs? ganske s?nn politisk korrekt, s?nn p? venstresiden. 49 00:04:28.380 --> 00:04:33.300 Dette er folk som ikke har andre muligheter til ? br?df? seg. 50 00:04:33.330 --> 00:04:38.580 Men s? skjer det noe veldig interessant. 51 00:04:38.580 --> 00:04:46.900 Jeg var da, p? en formiddagspub, sammen med 52 00:04:46.900 --> 00:04:56.350 Chris og her er Sveinung ogs? til stede, dette er nede p? Gr?nland og i boka s? er dette beskrevet 53 00:04:56.970 --> 00:04:58.890 p? side 233. 54 00:04:59.940 --> 00:05:07.770 Vi er alts? p? denne puben p? Gr?nland, da Sveinung og jeg, SS og WP, som intervjuer Chris somer en s?nn fallen gangster. 55 00:05:07.770 --> 00:05:16.230 27 ?r gammel, han er ganske rusa p? speed, alts? amfetamin og han har med seg fetteren sin som er 15 ?r gammel. 56 00:05:16.230 --> 00:05:21.240 Chris snakker ganske lenge om hvor j?vlig det er ? bo i Norge, det er mye rasisme, det er dritt her osv. 57 00:05:21.240 --> 00:05:24.090 S? sier han s? litt tilfeldig at han kan sl?ss. 58 00:05:24.120 --> 00:05:28.260 At vi p? gata alltid kan sl?ss, ogs? ser han p? fetteren sin. 59 00:05:28.910 --> 00:05:36.300 Det vi ganske fort s? var at denne fetteren, 15 ?r gammel, s? opp til Chris. 60 00:05:36.730 --> 00:05:44.400 Og han kikket bort p? ham liksom og syns ?penbart at Chris var litt av en t?ffing. 61 00:05:44.800 --> 00:05:54.360 Og s? sier jeg, WP: "har du v?rt p? et treningssenter for ? l?re ? sl?ss?" Og s? svarer Chris: "Nei, jeg har v?rt 62 00:05:54.360 --> 00:05:55.870 ute p? gata jeg bare". 63 00:05:55.870 --> 00:05:57.940 Litt s?nn t?ff i trynet. 64 00:05:57.940 --> 00:06:01.920 Ogs? sier jeg litt s?nn: "OK, the hard way ass?". 65 00:06:01.920 --> 00:06:03.360 Ogs? ler jeg litt liksom. 66 00:06:03.360 --> 00:06:07.520 Og jeg f?ler at jeg liksom er ganske s?nn kompis med han da. 67 00:06:08.290 --> 00:06:17.080 Ogs? reiser Chris seg, ogs? st?r han foran meg og han har f?tt en halvliter som han sitter ? drikker p?. 68 00:06:17.950 --> 00:06:23.430 S? sier han: "Jeg vet hvordan du kan sl? i hjel et menneske, man". 69 00:06:23.430 --> 00:06:25.210 S? holder han glasset opp foran meg. 70 00:06:25.390 --> 00:06:32.530 Denne halvliteren med ?l alts?, ogs? tar han det mot meg, s? sier han: "Du knuser det i trynet p? motherfuckeren". 71 00:06:33.490 --> 00:06:37.160 Jeg blir ganske nerv?s. 72 00:06:37.160 --> 00:06:40.900 Og det blir en lang pause ogs?, jeg m? jo pr?ve ? hanke inn dette. 73 00:06:41.230 --> 00:06:43.190 Fetteren ser veldig p? det som foreg?r. 74 00:06:43.270 --> 00:06:49.390 S? sp?r jeg: "Har du banka opp noen eller?" S? sier Chris "Ja, jeg tok et balltre og slo i hjel en kar. 75 00:06:49.690 --> 00:06:51.530 Petter, han var en satans unge. 76 00:06:51.530 --> 00:06:56.770 Jeg k?dder ikke". S? han p?st?r at han har drept denne Petter alts?. 77 00:06:56.770 --> 00:06:59.580 ?h, og dette var en veldig interessant situasjon. 78 00:06:59.580 --> 00:07:04.720 Som, for det f?rste syntes jeg det var skummelt og ubehagelig og han var speeda og rusa og s?nne ting. 79 00:07:04.960 --> 00:07:11.520 Denne Chris, men det innebar ogs? at jeg og Sveinung ble sittende ? diskutere dette ganske lenge. 80 00:07:11.520 --> 00:07:13.330 Hva var det egentlig som skjedde her? 81 00:07:15.010 --> 00:07:20.590 Og det ble da et gjennombrudd, for oss s?nn rent teoretisk. 82 00:07:20.890 --> 00:07:24.940 Jeg skal pr?ve ? si litt hva det var som skjedde. 83 00:07:24.940 --> 00:07:32.090 Vi kan bare f?rst, et par ord f?r vi g?r tilbake, alts? inn i teorien her. 84 00:07:32.090 --> 00:07:38.950 Det som skjedde, det var noks? sikkert at Chris hadde lyst til ? gj?re inntrykk p? denne fetteren sin. 85 00:07:39.460 --> 00:07:40.990 Han skulle t?ffe seg rett og slett. 86 00:07:41.860 --> 00:07:51.410 Og det ? sitte ? snakke om at du er, det er liksom - Norge er et d?rlig land, det er mye rasisme her og s?nne ting, det gir ikke han noe s?rlig credd, status og s?nne ting. 87 00:07:51.410 --> 00:07:56.020 S?nn at han skulle pr?ve ? kjekke seg for denne fetteren. 88 00:07:56.650 --> 00:08:06.270 Og da er en mulighet selvf?lgelig til ? gj?re det, det er ? fortelle denne litt s?nn 'professoren fra Universitetet' 89 00:08:06.270 --> 00:08:15.700 at 'OK, du er sikkert liksom flink der oppe p? universitetet, du kan sikkert skrive b?ker og s?nne ting, men her nede s? kan jeg noe ikke du kan. 90 00:08:15.700 --> 00:08:20.480 Jeg kan nemlig banke opp deg, hvis jeg skulle v?re interessert i det. 91 00:08:20.480 --> 00:08:24.840 Her er det andre spilleregler og her.. 92 00:08:24.840 --> 00:08:28.060 alts? han var nok interessert ? skremme meg rett og slett. 93 00:08:28.780 --> 00:08:35.620 Og da s? vi plutselig at denne karen Chris hadde noe helt annet som han 94 00:08:37.240 --> 00:08:45.490 kunne vise og fortelle, om enn bare dette ? v?re undertrykt og p? b?nn og utsatt for rasisme og s? videre og s? videre. 95 00:08:46.210 --> 00:08:52.060 S? det ble p? en m?te en n?kkel til dette begrepet vi lagde da, gatekapital. 96 00:08:52.060 --> 00:08:57.650 Alts? han hadde en kapital som jeg da ikke det hele tatt hadde. 97 00:08:58.160 --> 00:09:00.250 Jeg kunne jo ikke sl?ss, det kunne han se p? et ?yeblikk. 98 00:09:00.310 --> 00:09:08.570 Jeg kunne nok lese b?ker og skrive b?ker, men jeg hadde ikke noen mulighet mot ham n?r han reiser seg opp og skremmer meg. 99 00:09:08.570 --> 00:09:18.350 Og han kunne opplagt se at jeg ble ganske redd for at han skulle bli forbanna og banke meg opp og kanskje knuse den halvliteren i trynet p? meg, som han 100 00:09:19.200 --> 00:09:28.340 halvveis truer med her da. S? dette ble s?nn i v?rt feltarbeid, s? ble dette en veldig viktig situasjon og jeg har 101 00:09:28.340 --> 00:09:36.830 ofte tenkt p? det senere at det er s?nne bestemte ?yeblikk som gj?r at du plutselig forst?r ting annerledes, tenker annerledes. 102 00:09:37.640 --> 00:09:39.740 Og det var et s?nt ?yeblikk. 103 00:09:41.090 --> 00:09:45.230 I teorien i kapittel 3 s? g?r vi gjennom litt forskjellige studier. 104 00:09:45.260 --> 00:09:49.310 William Foote Whyte, Street corner society. 105 00:09:49.750 --> 00:09:59.420 Learning to labour, Paul Willis, om disse arbeiderklasseguttene som da, noen rampegutter som utvikler opposisjonelle 106 00:09:59.420 --> 00:10:09.380 koder som finner m?ter ? hevde seg p?, men som samtidig inneb?rer at de avviser skolen og jo dessverre ender 107 00:10:09.380 --> 00:10:14.810 opp uten utdanning, i arbeiderklasse jobber som deres foreldre. 108 00:10:14.810 --> 00:10:20.780 Slitsomme jobber p? g?lvet, i gruvene som deres fedre har hatt, kanskje i generasjoner. 109 00:10:21.700 --> 00:10:31.250 Elijah Anderson identifiserer denne koden "Code of the street" to forskjellige koder, som da noen av de 110 00:10:31.250 --> 00:10:36.650 litt rabagastene driver med og noen av de mer pliktoppfyllende typene driver med. 111 00:10:37.160 --> 00:10:45.520 Og ikke minst dette store arbeidet "In search of respect" av Phillipe Bourgois, crack i elBarrio en del av New York. 112 00:10:45.520 --> 00:10:49.400 Hvordan disse klarer ? vinne respekt selv om de er veldig marginale. 113 00:10:49.430 --> 00:10:59.210 Disse studiene er ganske greit beskrevet i kapittel 3 i boka s? de kan dere bare lese og ? f? et bilde av hva denne 114 00:10:59.230 --> 00:11:01.640 teori tradisjonen egentlig inneb?rer. 115 00:11:01.670 --> 00:11:06.080 Men alts? litt f?rst om William Whyte. 116 00:11:06.080 --> 00:11:09.860 Hans arbeid var alts? Street Corner Society, Boston, "Cornerville". 117 00:11:10.020 --> 00:11:14.220 Italienske immigranter, gatebasert i en kultur. 118 00:11:14.220 --> 00:11:20.450 Komplekse systemer av sanksjoner, alts? hvordan de da reagerer i forhold til hverandre. 119 00:11:20.450 --> 00:11:30.110 Kompliserte normer, vanskelig ? avdekke, men noen var allikevel ledere i denne gjengen som hang rundt dette 120 00:11:30.110 --> 00:11:31.390 gatehj?rnet. 121 00:11:31.390 --> 00:11:33.860 Paul Willis, som jeg s? vidt har nevnt 122 00:11:33.860 --> 00:11:36.400 Learning to Labour. 123 00:11:36.400 --> 00:11:42.530 Her er det alts? "the lads", disse arbeiderguttene som protesterer mot middelklasseskolen i kontinuitet fra sine egne fedre. 124 00:11:42.530 --> 00:11:48.640 Drikker seg fulle siste skoledag, The Pub and The Pint, er det som p? en m?te teller for disse gutta. 125 00:11:48.640 --> 00:11:57.110 Trass, sabotasje, motstand og det ironiske er at de velger det samme yrket som sine foreldre- selv om de ikke egentlig ?nsker det. 126 00:11:57.140 --> 00:12:03.320 De ser ned p? disse gullungene som har lav status og selv l?rerne deler i noen grad denne oppfatningen. 127 00:12:03.320 --> 00:12:04.790 Disse gutta ses som t?ffe, 128 00:12:05.270 --> 00:12:15.270 men problemet er jo at de nok opplever spenning, men de f?r da jobber som dem deres foreldre, s?rlig 129 00:12:15.270 --> 00:12:17.330 fedrene, representerer 130 00:12:17.720 --> 00:12:20.510 fedrene, s? ogs? litt ned p? skolen. 131 00:12:20.590 --> 00:12:28.170 Anderson, The Code of the street, folk i ghettoene, s?rlig svarte og hispanics, presses mellom to koder. 132 00:12:28.710 --> 00:12:30.560 Code of decency og Code of the street. 133 00:12:33.110 --> 00:12:41.930 Den f?rste har alts? da, knyttet til middelklassen. 134 00:12:42.210 --> 00:12:43.400 Streng sex-moral. 135 00:12:44.240 --> 00:12:46.730 Code of the Street, kriminalitet, vold, fri sex og s? videre. 136 00:12:46.730 --> 00:12:55.900 S? dere kan lese litt n?yere hva vi skriver om dette, men dette er ogs? et s?nt rammeverk som er ganske nyttig. 137 00:12:55.900 --> 00:13:01.920 Og Phillipe Bourgois til slutt alts?, In Search of respect, unders?ker disse crack dealerne i New York. 138 00:13:01.920 --> 00:13:08.300 Hang sammen med dem og de pr?ver seg ogs? p? vanlige jobber, men de opplever disrespect, alts? ? bli disset. 139 00:13:08.300 --> 00:13:13.780 Forst?r ikke den hvite ?konomien, men kan bli ganske dyktige i den svarte. 140 00:13:13.780 --> 00:13:18.900 S? nederst i hierarkiet handler det mye om dette, kampen for andre kilder til respekt. 141 00:13:18.900 --> 00:13:26.120 Den p?g?r hele tiden, men de roter det til for seg, bruker dop, seksualisert vold, rasisme mot svarte og s? videre og s? videre. 142 00:13:26.180 --> 00:13:32.840 S? Bourgois, han reiste alts? fra New York til San Francisco senere. 143 00:13:32.840 --> 00:13:35.140 Vi ser bilde av ham der til venstre. 144 00:13:35.140 --> 00:13:44.990 Hvor han begynte ? studere da heroinbrukere i San Francisco og tar ogs? bilder av disse ogs? i dette, en ganske fascinerende 145 00:13:44.990 --> 00:13:52.220 bok. Denne Righteous Dopefiend som han har beskrevet, disse heroinbrukerne igjennom. 146 00:13:53.810 --> 00:14:00.920 S? det det handler om her er alts? da subkultur det er det begrepet som 147 00:14:00.950 --> 00:14:03.910 vi bruker ganske mye for ? forst? livet p? elva. 148 00:14:03.910 --> 00:14:10.670 Og dette er alts? en slags strukturelt basert motstand mot det norske storsamfunnet. 149 00:14:11.480 --> 00:14:14.420 Og dette livet p? elva som vi observerte. 150 00:14:14.990 --> 00:14:20.690 Det er beskrevet, ting som minner veldig mye de studiene jeg her har nevnt. 151 00:14:21.470 --> 00:14:25.130 Ogs? p? elva s? var det for eksemplet et ganske tydelig system. 152 00:14:25.610 --> 00:14:29.100 Prisen p? hasj var for eksempel noks? fast, det var hundre kroner per gram. 153 00:14:29.120 --> 00:14:31.810 I dag er den prisen h?yere tror jeg. 154 00:14:31.810 --> 00:14:33.660 Og det forutsatte en viss orden. 155 00:14:34.070 --> 00:14:37.100 Hvis noen solgte for billig s? ble det sanksjoner rettet mot dem. 156 00:14:37.820 --> 00:14:42.740 Kanskje Paul Willis hjelper oss best til ? forst? disse karene. 157 00:14:42.770 --> 00:14:46.440 For det f?rste, s? var de plassert lavt ?konomisk og strukturelt. 158 00:14:46.440 --> 00:14:55.360 Alts? de kom klassemessig og etnisk fra noe annet enn sentrum av det norske samfunnet. 159 00:14:55.360 --> 00:15:03.980 Og det oppr?ret disse gutta drev med p? Akerselva, det gikk gjennom en slags alternativ kultur, et alternativt verdi- Og stil-system. 160 00:15:04.460 --> 00:15:13.580 I stedet for ? legge seg flate s? utviklet en s?nn sterk og synlig motstandskultur som minner litt om disse rabagastene som Willis beskriver. 161 00:15:14.060 --> 00:15:18.920 S?rlig gjaldt det hiphop gutta, synlige, kule popul?re blant norske jenter. 162 00:15:19.530 --> 00:15:23.630 Hiphop var veldig egnet til ? symbolisere dette for disse gutta. 163 00:15:26.310 --> 00:15:33.900 S? har vi her da en s?nn sosiologisk firefelts tabell p? side 72-75. 164 00:15:36.310 --> 00:15:43.150 Hvor vi kan tenke oss da fire type teori knyttet til akt?r, struktur, ?konomi og kultur. 165 00:15:44.050 --> 00:15:50.920 Den er litt komplisert ? snakke rundt, s? jeg foresl?r bare at dere leser denne firefeltstabellen s? godt dere kan og pr?ver ? tolke. 166 00:15:52.690 --> 00:15:58.410 Det b?r ikke v?re helt umulig, men det er alts? litt forskjellige typer teori som ligger under her s?nn. 167 00:15:58.410 --> 00:16:00.820 S? pr?v ? les den selv og s? kan dere eventuelt.. 168 00:16:02.380 --> 00:16:10.710 Hvis dere synes det er vanskelig s? kan jeg pr?ve ? snakke litt om det neste forelesning eller n?r vi skal snakke om dette med det digitale treffet. 169 00:16:13.180 --> 00:16:19.660 S? vi ender alts? her opp med begrepsparene ?konomi/kultur og struktur/akt?r. 170 00:16:19.660 --> 00:16:22.900 Og ?konomi/kultur er et viktig skille i sosiologien. 171 00:16:23.770 --> 00:16:26.880 Og hva preger guttene p? elva. 172 00:16:26.880 --> 00:16:35.870 Jo, hvis vi tenker oss en ?konomisk forklaring s? blir det fattigdom og diskriminering og en kulturforklaring ville gjerne sett p? gatekulturen. 173 00:16:35.870 --> 00:16:38.970 Og skillet akt?r/struktur minner om dette. 174 00:16:38.970 --> 00:16:47.620 Alts? en akt?rforklaring, da er det guttenes valg og deres kreativitet og en strukturforklaring der det hvordan tunge samfunnsmessige strukturer har formet livet 175 00:16:47.620 --> 00:16:54.880 deres. Hvis du tenker deg s?nn ?konomi/struktur forklaring s? kan det gi determinisme, alts? at de har ikke noe annet valg. 176 00:16:54.970 --> 00:17:01.660 De er s?nn som Ali f?rste gang, de har ikke noe annet ? gj?re enn ? henge p? elva, de ville gjerne gjort noe annet. 177 00:17:02.390 --> 00:17:06.790 Men s?nn kultur/akt?r forklaring kan gi en slags naiv tro p? selvbestemmelse. 178 00:17:07.480 --> 00:17:09.400 S? dette er beskrevet. 179 00:17:09.940 --> 00:17:13.030 Det h?res kanskje litt abstrakt ut, men det er beskrevet forholdsvis greit i boken. 180 00:17:13.900 --> 00:17:16.360 S? hvis dere leser dette litt s? ser dere liksom tankegangen. 181 00:17:17.860 --> 00:17:19.750 S? det er jo Bourdieu som ligger bak her. 182 00:17:20.260 --> 00:17:29.470 I hans arbeid "Distinksjonen" s? er det jo da for eksempel disse begrepene om ?konomisk og kulturell kapital som blir 183 00:17:30.220 --> 00:17:31.490 veldig viktige. 184 00:17:31.900 --> 00:17:34.810 Bourdieu er alts? en videreutvikler av en slags marxistisk tradisjon. 185 00:17:36.100 --> 00:17:43.990 S? Bourdieu er jo opptatt alts? da av at handlinger og strukturer gir rammer 186 00:17:44.530 --> 00:17:47.380 og former individene. 187 00:17:47.380 --> 00:17:50.890 Habitusen det er alts? kroppsliggjorte disposisjoner. 188 00:17:51.130 --> 00:17:54.040 De gj?r folk i stand til ? m?te ulike situasjoner. 189 00:17:54.610 --> 00:17:58.190 En slags feel for the game. 190 00:17:58.190 --> 00:17:59.850 For eksempel for en student 191 00:17:59.890 --> 00:18:09.250 i sosiologi s? vil du etter hvert f?le deg fram til hva er greia p? sosiolog, hvordan snakker du til en sosiologiprofessor n?r du skal ta en eksamen 192 00:18:10.120 --> 00:18:11.660 og s?nne ting. 193 00:18:11.660 --> 00:18:20.410 Og p? samme m?ten s? har disse gutta p? elva, de har en slags feeling p? hva er det som egentlig foreg?r her, hvordan skal jeg forholde meg p? elva kunne bli en god dealer. 194 00:18:21.220 --> 00:18:31.030 S? habitusen den kombinerer struktur og akt?r dimensjonen, den tar med at hvilken struktur du befinner deg innenfor. 195 00:18:31.030 --> 00:18:35.320 Elva er et annet sted enn sosiologisk institutt p? Universitetet i Oslo. 196 00:18:36.330 --> 00:18:42.550 Og akt?r dimensjonen gj?r at du kan handle innenfor denne rammen, den tvinger deg alts? ikke, du m? ikke v?re p? en bestemt m?te. 197 00:18:43.420 --> 00:18:48.800 Et felt hos Bourdieu det er et sosialt rom, det kan v?re en bedrift, det kan v?re universitetet, det kan v?re kunstfeltet. 198 00:18:48.820 --> 00:18:51.000 Det kan v?re, for eksempel et sted som elva. 199 00:18:52.030 --> 00:18:56.440 Ogs? har Bourdieu da kapitalformer, s?rlig ?konomisk kapital. 200 00:18:56.620 --> 00:19:06.490 Formue, eiendom, inntekt og kulturell kapital utdanning fortrolighet med litteratur, kunst, god smak, riktig spr?k, kl?r, kropp, m?ter ? f?re seg 201 00:19:06.490 --> 00:19:07.520 p?. 202 00:19:08.080 --> 00:19:18.040 Ogs? er det da s?nn i denne boka v?r at vi oppfatter gatekulturen som et eget felt med en egen kapitalform og den kapitalformen er alts?, Gatekapital. 203 00:19:18.130 --> 00:19:21.430 Det var ogs? et begrep vi utviklet i arbeidet med denne boken her. 204 00:19:22.780 --> 00:19:32.410 Hvis vi ser p? kroppen s? ser vi her da en fin studie av Dieter Vandebroeck som skriver "Distinctions in the flesh". 205 00:19:34.180 --> 00:19:41.570 Og det er da hvordan den sosiale klassen setter seg i kroppen p? folk. 206 00:19:42.040 --> 00:19:51.220 Og det viser seg da i en s?nn empirisk studie at folk som har forskjellig forankring i det 207 00:19:51.800 --> 00:19:55.810 sosiale klassesystemet, de har ulike kropper. 208 00:19:55.810 --> 00:20:05.530 Her ser vi Arnold Schwarzenegger denne kjente amerikanske skuespilleren og bodybuilderen som da bygger kroppen sin i Los Angeles s?rlig p? 209 00:20:05.530 --> 00:20:07.450 1970 tallet. 210 00:20:08.110 --> 00:20:10.030 Ble en kjent skuespiller etter vert. 211 00:20:10.030 --> 00:20:11.820 Denne type kropp viser 212 00:20:11.900 --> 00:20:20.340 Vandebroeck ville v?re veldig lite popul?r i en s?nn asketisk kultur. 213 00:20:20.340 --> 00:20:28.040 Klasse, alts? hvis noen kom s?nn p? universitetet inn i kantina s? ville man kanskje sett litt rart p? vedkommende. 214 00:20:28.040 --> 00:20:35.050 Helt til h?yre der s? er det bilde av den mest kjente norske filosofen fra 60-70-80-tallet ,Arne N?ss. 215 00:20:35.340 --> 00:20:44.810 Som var en klatrer og her har vi da en annen type kropp, alts? en smidig ganske mager kropp som da passet bra til ? 216 00:20:44.810 --> 00:20:51.490 klatre og det er kanskje da en kropp som i f?lge Vandebroeck ville passe mye bedre p? universitetet i Oslo for eksempel. 217 00:20:51.490 --> 00:20:55.720 S? n?kkelbegrepet i denne boken v?r, 218 00:20:55.720 --> 00:20:58.240 det er da gatekapital. 219 00:20:58.240 --> 00:21:06.700 Det er inspirert av Bourdieus kapitalbegrep og feltet er gatekulturen og det er en subkultur som utvikler seg knyttet til sm?kriminalitet, dop, vold, 220 00:21:07.220 --> 00:21:13.780 protestmaskulinitet som da er et s?nt begrep vi bruker i boka. 221 00:21:13.810 --> 00:21:19.720 Og det er, det m? v?re st?rre byer for at du kan f? en s?nn gatekultur. 222 00:21:19.820 --> 00:21:28.120 Det nytter ikke ? f? en gatekultur p? Lillestr?m eller kanskje ikke p? Hamar heller. 223 00:21:28.150 --> 00:21:35.680 Gatekapitalen er bygd opp rundt kunnskap, kompetanse, egenskaper som tilkjennes verdi i denne gatekulturen. 224 00:21:35.680 --> 00:21:39.580 Det er slang, m?ten ? snakke p?, det er stilen, kl?rne og hiphop greier. 225 00:21:39.580 --> 00:21:44.620 Egne ruserfaringer, du m? ha r?yka en del selv, du m? vite hvordan dette funker. 226 00:21:45.130 --> 00:21:47.560 Du m? ha kunnskap om dop, du m? kunne selge stoffet. 227 00:21:47.740 --> 00:21:49.930 Du m? kunne ty til vold om det er n?dvendig. 228 00:21:50.160 --> 00:21:56.480 S? vi ser at dette er en helt annen type kapital enn b?de den ?konomiske og kulturelle kapitalen. 229 00:21:56.480 --> 00:22:05.410 Og det viste seg at disse karene her m?tte ogs? ha kompetanse p? forhold til hjelpeapparatet, fordi det var ogs? en mulig 230 00:22:05.410 --> 00:22:09.450 kilde til ?konomiske goder. 231 00:22:09.450 --> 00:22:16.150 S? gatekapitalen er feltspesifikk, det nytter selvf?lgelig ikke ? komme med gatekapital andre steder enn p? gata. 232 00:22:16.630 --> 00:22:23.050 Hvis du har mye gatekapital og du melder deg som student p? sosiologi for eksempel her, s? vil folk stusse. 233 00:22:23.080 --> 00:22:32.950 Du vil neppe kunne fungere s?rlig godt som student, i s? fall m? du gj?re ganske mye for ? tilpasse deg et annet regelsystem. 234 00:22:33.720 --> 00:22:41.280 S? er det to diskurser vi beskriver i denne boka her s?nn, det er gangster- og offerdiskursene. 235 00:22:41.280 --> 00:22:49.360 Og vi beskriver hva diskurs er, diskurs er alts? ressurser som deltagerne kjenner og kan trekke veksler p?. 236 00:22:49.360 --> 00:22:59.320 Og Chris i den beskrivelsen jeg ga av dette m?tet p? denne puben p? Gr?nland, s? starter jo han i offerdiskursen, men gled over til det vi kaller 237 00:22:59.320 --> 00:23:00.470 gangsterdiskursen. 238 00:23:00.470 --> 00:23:04.210 Gangsterdiskursen er fascinerende, annerledes, fremmed, 239 00:23:04.360 --> 00:23:07.300 t?ff, r?, maskulin, truende, markere forskjell. 240 00:23:07.300 --> 00:23:10.630 S? dette er p? en m?te gangsterens m?te ? st? frem p?. 241 00:23:12.430 --> 00:23:19.820 Og det var det som var veldig tydelig for oss da, og det var det som dette m?tet med Chris, som da viste at han kunne ogs? denne m?ten ? snakke p?. 242 00:23:19.820 --> 00:23:21.220 Han hadde truet f?r, han hadde sl?ss. 243 00:23:21.490 --> 00:23:27.060 Vi trodde ham n?r han sa at han kunne kline den halvliteren i trynet p? meg. 244 00:23:28.310 --> 00:23:36.700 Offerdiskursen betoner likhet, anstendighet, men vektlegger hvordan rasisme og arbeidsledighet vanskeliggj?r dette. 245 00:23:36.700 --> 00:23:44.420 Og poenget er at disse gutta p? elva de kunne veksle lynraskt mellom disse to diskursene, som Chris gjorde da i l?pet av, 246 00:23:46.260 --> 00:23:50.310 noen f? sekunder, s? byttet han fra den ene til den andre diskursen. 247 00:23:51.810 --> 00:23:57.150 S? disse gutta de befinner seg p? mange m?ter mellom gata og velferdsstaten. 248 00:23:57.570 --> 00:24:07.290 Det meste av livet deres foregikk da p? gata, men de var ganske ofte innom et sosialkontor, de fikk hjelp, hadde hatt en god del 249 00:24:07.290 --> 00:24:10.410 kontakt med hjelpetjenesten p? skolen og s?nne ting. 250 00:24:11.400 --> 00:24:20.730 Og i de sammenhengene, hvis du skal pr?ve ? f? noe ut av den norske velferdsstaten s? m? du selvf?lgelig snakke innen rammen av en s?nn offerdiskurs, 251 00:24:21.210 --> 00:24:24.570 fortelle at du hadde hatt lyst ? gj?re noe annet. 252 00:24:24.600 --> 00:24:28.320 Du pr?ver s? godt du kan, men du har ikke andre muligheter. 253 00:24:28.950 --> 00:24:38.940 Det er den type spr?k de mente de kom langt med p? et sosialkontor for eksempel, men p? gata, ved elva, s? var 254 00:24:38.940 --> 00:24:42.610 det selvf?lgelig gangsterdiskursen som var den viktigste. 255 00:24:42.610 --> 00:24:43.950 Smarthet, t?ffhet, 256 00:24:44.010 --> 00:24:46.350 farlige gangstere, de kan bruke vold og s? videre. 257 00:24:46.950 --> 00:24:51.180 Og disse gutta de var p? en m?te veldig splittede. 258 00:24:51.190 --> 00:24:59.730 De kjente til begge disse reglene, men paradokset var nok at det var gangsterdiskursen som ga mest identitet, som var det viktigste for dem. 259 00:25:00.300 --> 00:25:08.630 Og det gjorde selvf?lgelig at det var vanskelig for dem ? forsvinne ut av denne kulturen her s?nn. 260 00:25:08.630 --> 00:25:11.910 Det var veldig mye som trakk ved elva. 261 00:25:12.840 --> 00:25:22.530 De f?lte elva paradoksalt nok som et sted som det var OK ? v?re, v?re hjemme, de f?lte seg blant likesinnede og det var nok veldig 262 00:25:22.530 --> 00:25:29.340 mange av disse gutta som - n? er jo det en del ?r siden - som nok aldri kom ut av denne kulturen. 263 00:25:29.340 --> 00:25:39.250 Og en del av dem ble nok etter hvert mer avanserte kriminelle og jeg vil tippe at ganske mange av dem endte i fengsel. 264 00:25:39.250 --> 00:25:43.680 Men det vet vi ikke sikkert, for vi fulgte dem ikke mer enn dette ?ret, halvannet ?ret. 265 00:25:44.940 --> 00:25:49.710 Men jeg vil nok kanskje tro at mange hadde problemer med ? komme seg ut av dette livet. 266 00:25:50.820 --> 00:25:53.100 S? det var det vi skulle si i dag. 267 00:25:53.130 --> 00:25:58.110 Da takker jeg for det ogs? skal vi plukke opp dette litt i det digitale m?tet ogs?. 268 00:25:59.130 --> 00:26:00.090 Takk for i dag.