WEBVTT 1 00:00:00.090 --> 00:00:09.640 Da skal vi starte alts?, p? ?ttende forelesning. 2 00:00:11.220 --> 00:00:16.350 Og i dag skal vi f?rst snakke litte grann om det ? skrive hjemmeoppgave. 3 00:00:16.800 --> 00:00:23.850 Alts? her skal dere jo skrive en ukes hjemmeoppgave, jeg skal fortelle litt om hvordan man kan bygge opp s?nne oppgaver. 4 00:00:24.480 --> 00:00:27.090 S? skal vi g? gjennom en god del andre ting etterp?. 5 00:00:27.090 --> 00:00:36.900 Litt om e-sigaretter, high speed, amfetamin og denne lille artikkelen av Tutenges og Sandberg om 'meeting the djinn' ogs? skal jeg se 6 00:00:36.900 --> 00:00:39.020 om jeg f?r tid til ? starte litt p? gatekapital. 7 00:00:40.590 --> 00:00:48.040 Denne monografien som jeg har v?rt med p? ? skrive sammen med Sveinung Sandberg om hasjselgere ved Akerselva. 8 00:00:48.480 --> 00:00:51.640 Men f?rst det ? skrive. 9 00:00:51.640 --> 00:00:55.890 N?r dere skal skrive en hjemmeoppgave s? m? dere ha klart for dere at det er ulike teksttyper. 10 00:00:57.390 --> 00:01:03.210 Dette vet dere selvf?lgelig alle sammen, men la meg pr?ve ? ta det litt systematisk. 11 00:01:04.650 --> 00:01:11.520 Veldig mange har h?rt denne boken eller lest den selv da dere var barn, Astrid Lindgren, Br?drene L?vehjerte. 12 00:01:12.180 --> 00:01:13.420 Dette er en barnebok. 13 00:01:13.920 --> 00:01:16.980 Samtidig s? er dette en ganske subtil tekst. 14 00:01:17.250 --> 00:01:23.520 Jeg har selv lest den for barna mine, for en god del ?r siden og det slo meg at den er s? ganske interessant for voksne. 15 00:01:23.520 --> 00:01:27.120 Tar opp eksistensielle temaer, d?d og s? videre. 16 00:01:27.120 --> 00:01:32.030 S? det er en barnebok med et ganske avansert grep vil jeg si. 17 00:01:32.030 --> 00:01:38.930 S? kan vi hoppe til den boken som kanskje har blitt betraktet som den viktigste i nyere norsk litteratur, Dag Solstad. 18 00:01:39.010 --> 00:01:42.360 Vet ikke hvor mange som er komfortabel med han eller kjenner ham godt. 19 00:01:43.710 --> 00:01:52.890 Norsk forfatter, slo gjennom p? slutten av sekstitallet da jeg selv var sv?rt ung og denne boken 'sjenanse og verdighet' er alts? en liten, synes jeg, veldig flott bok 20 00:01:53.430 --> 00:01:57.270 om en lektor i videreg?ende skole. 21 00:01:57.330 --> 00:01:59.150 Hans sammenbrudd p? en m?te. 22 00:01:59.150 --> 00:02:07.860 Portrett av en bestemt tid, skrevet i en slags modernistisk tradisjon som da Dag Solstad befinner seg i, en ganske avansert litteratur. 23 00:02:08.100 --> 00:02:13.890 Begge disse tingene er skj?nnlitteratur men da for ulike typer publikum. 24 00:02:13.890 --> 00:02:23.130 S? kan vi g? tilbake til en sakprosabok alts? en som behandler et sakprosa tema. 25 00:02:23.340 --> 00:02:24.570 Alts? et slags, ikke fiksjon. 26 00:02:25.390 --> 00:02:30.040 Denne boken her, tilbake til Lemberg, Philippe Sands skrev for noen ?r siden. 27 00:02:30.060 --> 00:02:39.990 Veldig flott bok syns jeg, som handler om hans egen historie i Mellom-Europa 28 00:02:40.290 --> 00:02:42.600 fram til krigen, j?deutryddelsen. 29 00:02:43.780 --> 00:02:53.670 Og hvordan da han klarer ? gj?re dette til et slags sakprosaverk om ogs? domstolen i N¨¹rnberg i 19 30 00:02:53.670 --> 00:03:03.600 45. Hvor de to sentrale akt?rene som stod for ? lage domspremissene til denne domstolen s? g?r alts? de sentrale nazistene 31 00:03:03.600 --> 00:03:04.750 satt p? tiltalebenken. 32 00:03:04.750 --> 00:03:09.390 Beskrives i en veldig interessant form, knyttet sammen med hans egen familie. 33 00:03:09.390 --> 00:03:10.740 S? over til noe helt annet. 34 00:03:11.100 --> 00:03:19.380 Denne oppgaven her #MeToo, en kritisk diskurs analyse av debattinnlegg om seksuell trakassering. 35 00:03:19.410 --> 00:03:29.250 Er levert for et par ?r siden her p? instituttet og den har jeg alts? lastet opp sammen med noen andre, vil jeg si, gode oppgaver som ble levert til dette kurset 3090 36 00:03:29.250 --> 00:03:37.310 som ikke jeg selv hadde, men som jeg fikk tilgang til i anonymisert form da. 37 00:03:38.210 --> 00:03:47.340 S? her har vi p? en m?te fire veldig forskjellige typer tekster og det er den siste selvf?lgelig som er den mest interessante for dere s?nn p? kort sikt. 38 00:03:48.240 --> 00:03:50.940 Dette minner jo om noe dere selv skal skrive. 39 00:03:52.290 --> 00:03:55.940 S? er sp?rsm?let Hvem skriver du for? 40 00:03:55.940 --> 00:04:05.700 Vi s? her at her var det da forfattere som profesjonelle forfattere som skrev for litt forskjellig publikum og tenk deg alle de tingene du kan 41 00:04:05.700 --> 00:04:07.110 tenke ? skrive. En huskelapp til deg selv. 42 00:04:07.530 --> 00:04:11.180 Husk ? ringe til bestemor i morgen. 43 00:04:11.180 --> 00:04:19.320 Noe dere skriver p? sosiale medier kanskje, insta, facebook, snapchat, helt annen format selvf?lgelig. 44 00:04:19.320 --> 00:04:23.850 Et avisinnlegg, en kronikk kanskje i Klassekampen, morgenbladet, Aftenposten, V?rt Land. 45 00:04:25.530 --> 00:04:32.940 N? vet jeg at det er stadig f?rre unge mennesker som leser disse tingene, men lenge har dette v?rt en veldig viktig del av v?r offentlighet. 46 00:04:33.690 --> 00:04:39.790 Og her er poenget at disse fire avisene jeg nevner her har liksom ganske ulik profil. 47 00:04:39.790 --> 00:04:49.680 V?rt land, kristen avis, Aftenposten en stor mainstream avis, Morgenbladet litt mer orientert kanskje mot intellektuelle grupper og Klassekampen tradisjonelt en litt mer 48 00:04:49.680 --> 00:04:52.570 venstreorientert avis. 49 00:04:52.650 --> 00:04:59.530 S? her ser vi at det er ulike typer fora som normalt vil kanskje ha ulike referanser. 50 00:04:59.530 --> 00:05:09.400 Alts? du kan forutsette hvis du skriver i Morgenbladet et litt annet sett av referanse, kunnskap og s? 51 00:05:09.400 --> 00:05:15.440 videre enn det du normalt kan i for eksempel V?rt land eller VG eller Dagbladet hvis du skulle velge ? skrive der. 52 00:05:15.440 --> 00:05:23.020 S? har man selvf?lgelig en artikkel i Norsk sosiologisk tidsskrift, noen av dere vil kanskje p? et eller annet tidspunkt skrive en s?nn artikkel og da er det bestemte 53 00:05:23.020 --> 00:05:26.050 sjanger konvensjonen skal v?re et visst antall ord. 54 00:05:26.830 --> 00:05:29.680 Der vil det kanskje v?re 6-7 tusen ord. 55 00:05:29.680 --> 00:05:35.590 Eller en bok for Universitetsforlaget som igjen kanskje er noe annet enn en bok for for eksempel Gyldendal eller Cappelen. 56 00:05:36.220 --> 00:05:37.970 Hvem skriver dere for? 57 00:05:37.970 --> 00:05:41.240 Dere skal skrive prim?rt for sensor. 58 00:05:41.240 --> 00:05:48.760 Det dere skal pr?ve ? f? til er at sensoren liker det dere skriver og vurderer det s? bra som mulig. 59 00:05:49.090 --> 00:05:51.080 S? dere f?r en ok karakter. 60 00:05:51.080 --> 00:05:53.840 Skal si lit om hvordan dere da m? skrive. 61 00:05:54.790 --> 00:06:04.270 Men i alle disse tilfellene her s?nn s? synes jeg det jeg ofte kaller til mine stipendiater og kanskje i noen grad masterstudenter, s? er det lurt ? ta det jeg kaller 62 00:06:04.640 --> 00:06:09.820 Dagsnytt 18 testen eller eventuelt tante testen. 63 00:06:09.820 --> 00:06:12.910 Og det f?rste kan dere da lett skj?nne hva er, 64 00:06:13.250 --> 00:06:23.110 det radioprogrammet som heter Dagsnytt 18 som ogs? g?r p? tv n?, som er kanskje en av de viktigste kanalene for en norsk politisk debatt og hvor det er ofte ulike akt?rer som mener 65 00:06:23.110 --> 00:06:24.920 litt forskjellige ting. 66 00:06:24.920 --> 00:06:33.970 Som inviteres og poenget er hvis du skal dit s? m? du, p? det f?rste sp?rsm?let for eksempel, det at jeg ser at dere har skrevet en oppgave her ogs? skulle dere ha s?nn flaks 67 00:06:33.980 --> 00:06:39.440 ? komme til Dagsnytt 18 s? vil programleder sp?rre deg, OK, hva er det du har funnet ut i denne oppgaven. 68 00:06:39.440 --> 00:06:43.960 Og da har du kanskje et halvt minutt, et minutt kanskje ? g? p?. 69 00:06:43.960 --> 00:06:52.750 Jo jeg har studert #metoo og jeg fant ut at #metoo i Norge p? den tiden var preget av at det var 70 00:06:52.750 --> 00:07:02.020 stor vekt lagt p? s?nn og s?nn, men man la for eksempel aldri eller i liten grad s? l?ftet man fram personer, ansikter, navn 71 00:07:02.090 --> 00:07:04.840 det gjorde man i h?yere grad i Sverige for eksempel. 72 00:07:04.840 --> 00:07:07.990 Alts? det kunne v?re en s?nn enkel m?te ? si noe s?nt p?. 73 00:07:08.920 --> 00:07:17.440 Tante testen er omtrent den samme, du forestiller deg at du har en hyggelig tante som ikke har noe greie p? sosiologien ogs? sp?r hun, hva skriver du egentlig oppgave om i det 74 00:07:17.440 --> 00:07:22.000 faget du driver med? Og jeg har liksom ikke s? mye greie p? sosiologi sier tanten din. 75 00:07:22.050 --> 00:07:24.520 Da m? du forklare dette p? en ganske enkel m?te. 76 00:07:25.390 --> 00:07:35.230 S? hvis dere skriver en oppgave s? burde dere kunne klare disse testene p? en ganske enkel og grei m?te, forklare hva dere har unders?kt. 77 00:07:36.880 --> 00:07:38.200 Og finne ut hva var hovedpoenget. 78 00:07:38.200 --> 00:07:42.640 Hva er storyen for ? holde oss til det narrative som vi har snakket ganske mye om allerede. 79 00:07:43.210 --> 00:07:52.300 Det narrative har en story, en fortelling og den burde vi ikke gj?re for komplisert og den burde dere kunne klare ? redegj?re for ganske greit. 80 00:07:52.330 --> 00:07:59.080 Men s? er det selvf?lgelig noen andre kritiserer for en oppgave og dere f?r ogs? oppgitt en problemstilling. 81 00:07:59.170 --> 00:08:06.700 Vi har jo ikke laget eksamensoppgavene her, men dere vil kanskje f? 2/3 ? velge mellom og den skal dere alts? da besvare. 82 00:08:06.730 --> 00:08:16.470 Du skal vise at du kan pensum, teori som kan hjelpe deg til ? besvare det og finne noe slags 83 00:08:16.730 --> 00:08:18.860 empiri hvis det er det det er snakk om. 84 00:08:18.860 --> 00:08:27.100 I den oppgaven som vi skal se litte gran p? s? fant vedkommende alts? noen avisinnlegg som vedkommende fant p? Retriever eller det som kalles A-tekst. 85 00:08:27.940 --> 00:08:31.040 S? skal du tolke ogs? skal du finne en slags resultater her. 86 00:08:31.040 --> 00:08:35.110 Jo, funnene er s?nn og s?nn, dr?fte, diskutere og konkludere. 87 00:08:35.110 --> 00:08:44.260 S? dere skal liksom ha en problemstilling, man skal bruke noe teori og legger fram noen data og s? skal det til slutt konkludere med at s?nn og s?nn var det. 88 00:08:46.120 --> 00:08:49.810 Og dette minner om strukturen i en vanlig vitenskapelig artikkel, som vi ofte kaller IMRAD. 89 00:08:50.090 --> 00:08:53.010 Basert p? introduction, literary review, methods, results, discussion og conclusion. 90 00:08:59.710 --> 00:09:09.280 Alts? IMRAD: I - Introduction, M - method, R - results, D - discussion. 91 00:09:10.300 --> 00:09:17.650 Her er det en A som heter 'What' s? her det litt rart at det kalles IMRAD egentlig n?r jeg ser p? det n?, conclusion. 92 00:09:18.310 --> 00:09:21.000 Uansett, det er det som ligger i dette. 93 00:09:21.000 --> 00:09:24.340 S? en typisk struktur i en oppgave vil v?re at du f?rst har en innledning. 94 00:09:24.340 --> 00:09:33.440 Det sier s?nn litt roughly om hva dere er interessert i her s?nn, som leder til en problemstilling ogs? forteller du kanskje i innledningen litt om gangen i resten av 95 00:09:33.440 --> 00:09:41.770 oppgaven. I neste avsnitt s? kommer jeg til ? fortelle litte grann om teori, s? kommer jeg til ? legge frem noen funn, s?nn og s?nn, ogs? kommer jeg til ? diskutere disse funnene 96 00:09:41.770 --> 00:09:44.830 ogs? konkluderer jeg. 97 00:09:44.860 --> 00:09:48.250 Du m? alts? ha teori og du m? ha relevant teori ogs? m? du ha noe fra pensum. 98 00:09:48.250 --> 00:09:55.240 Det er avgj?rende ogs? m? du ha noe metoder og data og analyse og funn. 99 00:09:55.240 --> 00:10:05.140 Hva slags metoder har du, har du lest aviser, har du snakket med noen, har du g?tt til litteraturen, har du brukt noen filmer som du 100 00:10:05.140 --> 00:10:12.130 har kikket p?. Hva har du brukt sosiale medier, har du pr?vd ? sett p? noe statistikk som er tilgjengelig. 101 00:10:12.150 --> 00:10:15.550 Hvordan analyserte du dette. 102 00:10:16.470 --> 00:10:22.140 Jeg grupperte det s?nn og s?nn, jeg pr?vde ? vurdere m?nstrene i disse fortellingene. 103 00:10:22.140 --> 00:10:25.840 Jeg har lest en bok og jeg mener at fortelleren mener s?nn og s?nn. 104 00:10:26.270 --> 00:10:30.850 De viktigste funnene tar dere i den delen ogs? diskuterer dere da i diskusjonen. 105 00:10:30.880 --> 00:10:35.080 M?tet mellom teoretiske perspektiver og eventuell empiri. 106 00:10:35.080 --> 00:10:38.870 Har brukt her et perspektiv som er s?nn og s?nn og dataene tyder p? det og det. 107 00:10:38.870 --> 00:10:41.140 Ogs? kan du si noe om styrker og svakheter. 108 00:10:41.150 --> 00:10:46.690 En samtale med litteraturen 'de fant s?nn, jeg sier det' og helt til slutt en kort konklusjon. 109 00:10:46.940 --> 00:10:50.230 Hva fant du, et svar p? problemstillingen i kortform. 110 00:10:50.230 --> 00:10:52.780 Det er s?nn man normalt legger opp en s?nn oppgave. 111 00:10:52.780 --> 00:10:56.430 Noen fallgruver kan v?re ? legge det for stort an. 112 00:10:56.430 --> 00:10:59.220 Du kan ikke skrive liksom, hvorfor blir noen kriminelle. 113 00:10:59.340 --> 00:11:05.650 Hva kjennetegner liksom sosial ulikhet i Norge. 114 00:11:05.820 --> 00:11:08.680 For d?rlig bruk av teori, du m? ha noe teori for ? gi mening til funnene dine. 115 00:11:08.680 --> 00:11:13.750 Du kan ha for d?rlige data eller for svak evidens som vi kaller det. 116 00:11:13.750 --> 00:11:17.980 Det kan v?re for lite faglig, det kan bli lett for personlig, for normativ, for litt nysgjerrig. 117 00:11:17.980 --> 00:11:20.370 For d?rlig sammenheng i oppgaven. 118 00:11:20.370 --> 00:11:22.780 Hakkete svak link mellom delene. 119 00:11:22.780 --> 00:11:23.800 Lite flyt i det du finner ut. 120 00:11:23.800 --> 00:11:28.260 Dette er alle ting som da sensur ikke liker. 121 00:11:28.260 --> 00:11:30.880 Hva gleder sensor? 122 00:11:30.880 --> 00:11:34.750 Argumenter, b?de p?stander og begrunnelser, saklighet, klarhet, godt spr?k og dr?fting. 123 00:11:34.780 --> 00:11:42.910 Det er s?nn, f?r du til dette her s?nn s? beveger du deg oppover p? skalaen mot en B eller kanskje til og med mot en A. 124 00:11:44.110 --> 00:11:49.570 S? la jeg fram noen korte oppgaver dere kan se litt p? disse oppgavene, fire stykker. 125 00:11:49.800 --> 00:11:53.340 Et eksempel p? den #metoo oppgaven, kritisk diskurs analyse. 126 00:11:53.340 --> 00:11:55.870 N? har jo ikke vi hatt noe s?rlig om diskurser her enn?. 127 00:11:56.520 --> 00:12:02.210 Men hvorfor er denne god, det kan dere se litt n?yere p? kan dere lese den og pr?ve ? sammenligne. 128 00:12:02.210 --> 00:12:04.510 Jo, fint sammendrag det er veldig smart. 129 00:12:05.790 --> 00:12:10.830 Form?let er klart, innledningen setter scenen, hva er #metoo. 130 00:12:10.870 --> 00:12:15.850 Teori, diskurs analyse pluss dette Genussystemet, hvordan kj?nn spiller seg ut. 131 00:12:17.090 --> 00:12:19.280 Metode, 6 debattinnlegg i norske aviser. 132 00:12:19.280 --> 00:12:22.480 Analyse, man beskriver tekstene, hva sier de, hvordan virker de. 133 00:12:23.560 --> 00:12:25.150 Hvilke diskurser ser vi. 134 00:12:25.150 --> 00:12:28.780 Og konklusjonen, grei oppsummering. Det er en veldig god oppgave. 135 00:12:29.860 --> 00:12:32.440 Tipper at denne, husker ikke hva den fikk men jeg tipper at den fikk en A. 136 00:12:34.000 --> 00:12:37.690 S? hvordan skal du jobbe med dette. Jo pr?v ? l?s oppgaven p? en m?te som interesserer deg. 137 00:12:37.690 --> 00:12:39.430 Klarer du finne glede i arbeidet. 138 00:12:39.480 --> 00:12:42.190 V?r nysgjerrig p? det, reelt interessert, det hjelper. 139 00:12:42.310 --> 00:12:45.460 Ser kanskje flere ideer opp mot hverandre. 140 00:12:45.460 --> 00:12:55.150 G? gjennom da disse delene, hva det inneb?rer av data, litteratur, analysearbeid, skrive ned notater til teorier, hvordan passer dette inn og 141 00:12:55.150 --> 00:12:57.130 start skrivingen med en gang. 142 00:12:57.130 --> 00:13:02.000 Skriv skriv skriv. Det er veldig lurt ? bruke mye tid p? ? skrive og kunne flikke p? dette til slutt. 143 00:13:02.000 --> 00:13:05.980 Arbeidsvaner, fast arbeidsplass, faste tider sette av flere timer. 144 00:13:05.980 --> 00:13:08.500 Dere har en uke p? dette, men det er det er ganske t?ft ofte. 145 00:13:08.590 --> 00:13:11.110 Del oppgaven inn i overkommelige deler. 146 00:13:11.110 --> 00:13:17.530 Planlegg arbeidet, vi gj?r selvf?lgelig ikke andre store viktige ting p? denne tiden. 147 00:13:17.530 --> 00:13:26.770 Ikke v?r lenge oppe om kvelden, ikke ha bursdagsselskap som tar lang tid akkurat denne uka her og formuler tanker til setninger og setninger til avsnitt. 148 00:13:27.130 --> 00:13:29.650 Skriving er en lang prosess for alle. 149 00:13:29.650 --> 00:13:34.120 Flikke, omarbeidet, fungerer det n?r jeg leser h?yt, det er ofte ganske god test. 150 00:13:34.120 --> 00:13:42.460 Har hver enkel og hver setning et klart poenger, er det noe som er un?dvendig kan du kutte den setningen uten at det gj?r noe. 151 00:13:42.460 --> 00:13:45.940 Burde rekkef?lgen p? setningene eller avsnittene kunne byttes om. 152 00:13:47.020 --> 00:13:52.600 Sitter du med en helhetlig f?lelse fra lest teksten fra ende til annen, er det flyt og driv i teksten. 153 00:13:52.630 --> 00:13:57.670 Alt dette er gode m?ter ? jobbe p?. 154 00:13:57.670 --> 00:14:01.180 S? vi kommer litt tilbake til dette senere ogs?. 155 00:14:01.300 --> 00:14:05.470 Men dette er liksom noen ting knyttet til det ? lage en s?nn oppgave. 156 00:14:08.440 --> 00:14:09.580 Da er det f?rste av de artiklene vi har i dag. 157 00:14:10.150 --> 00:14:12.130 Den er jo knyttet da til e-sigaretter. 158 00:14:12.130 --> 00:14:21.970 Og hvorfor er denne viktig, og her er det jo ogs? et intervju som ligger ute med Rikke Tokle, som jeg veileder og som leverer doktorgraden sin 159 00:14:21.980 --> 00:14:27.440 en av disse dagene. Og der forteller hun litt om hvorfor hun begynte ? jobbe med dette. 160 00:14:27.440 --> 00:14:31.470 Og det gir et godt supplement til denne artikkelen. 161 00:14:31.470 --> 00:14:38.800 S? bakgrunnen er jo da at tradisjonell r?yking med sigaretter, som var veldig vanlig da jeg vokste opp. 162 00:14:38.810 --> 00:14:41.440 Det er mye mindre vanlig n?. 163 00:14:41.530 --> 00:14:43.060 Men fortsatt er ganske mange som r?yker. 164 00:14:43.090 --> 00:14:51.280 Det har jo blitt knyttet til sykdom, til avhengighet, til stigma alts? at du blir liksom brennmerket, du f?r et d?rlig renomm¨¦ liksom. 165 00:14:52.720 --> 00:14:57.190 Og s? er sp?rsm?let da dette med disse e-sigarettene som dukker opp, eller vaping. 166 00:14:58.220 --> 00:14:59.860 Hva er greia med det. 167 00:15:00.190 --> 00:15:09.460 Her ser vi til venstre bilde av en vanlig r?yker som tar en sigarett og til h?yre s? er det ikke s? lett ? se, men der er det en s?nn vaper som har laget noen kule ringer og 168 00:15:09.460 --> 00:15:10.590 s?nne ting. 169 00:15:10.590 --> 00:15:17.320 Virker som en ganske s?nn performance orientert type, som driver med e-sigaretter. 170 00:15:17.890 --> 00:15:19.600 S? sp?rsm?let er, er dette veldig ulike ting. 171 00:15:20.380 --> 00:15:23.860 Hva slags assosiasjoner har vi, er det forskjellige typer e-sigaretter osv. 172 00:15:23.890 --> 00:15:28.510 S? dette har da Rikke brukt flere ?r p? ? finne ut at. 173 00:15:28.510 --> 00:15:31.450 Jobbet med ? samle data, analysere data osv. 174 00:15:31.550 --> 00:15:40.870 Og denne artikkelen er den f?rste artikkelen i hennes avhandling som hun nok brukte halvannet ?r p? ? skrive, s? det er masse arbeid som ligger under en s?nn artikkel. 175 00:15:41.560 --> 00:15:48.900 Hun fikk den da inn i et veldig bra tidsskrift, 'sociology of health and illness', s? her ser dere hvordan man skriver der. 176 00:15:48.900 --> 00:15:56.740 Det er jo ganske vanskelig ? lese sikkert for dere, de f?rste gangene dere gj?r det, men les sammendraget, pr?v ? danne dere et bilde av hva det dreier seg. 177 00:15:56.740 --> 00:16:02.880 Se om dere klarer ? lese gjennom teksten, det er fint hvis dere klarer det. 178 00:16:02.880 --> 00:16:05.920 E-sigg, det var en slags revolusjon. 179 00:16:05.920 --> 00:16:09.860 Det startet alts? som en mindre skadelig m?te ? innta nikotin p?. 180 00:16:10.500 --> 00:16:15.890 Var vel kjent at det var veldig skadelig. 181 00:16:15.890 --> 00:16:19.330 Lungekreft, hjerteinfarkt og s? videre. 182 00:16:19.330 --> 00:16:26.720 Ogs? ble det gradvis, ikke bare dette en m?tte ta inn nikotin p?, men det ble en s?nn egen sosial praksis form. 183 00:16:27.290 --> 00:16:29.830 'Chasing' kalles det, 184 00:16:30.950 --> 00:16:34.480 og det ble stadig nye produkter, nye smaker p? scenen. 185 00:16:34.480 --> 00:16:41.030 Det ble egne festivaler og mye bruk i utescenen, alts? utelivet p? klubber og fester 186 00:16:41.660 --> 00:16:47.180 og s?nne ting. Og det var nok en s?nn sammenheng at Rikke f?rst ble oppmerksom p? disse tingene. 187 00:16:48.740 --> 00:16:54.960 Samtidig s? er alts? vanlig r?yking, beveger seg gradvis mot sosial marginalitet. 188 00:16:54.960 --> 00:17:02.290 De som r?yker er stadig folk som, mer folk som har lav utdanning, lav inntekt. 189 00:17:02.290 --> 00:17:04.950 S? de f?rre som r?yker er i grupper med h?y utdanning og s? videre. 190 00:17:05.540 --> 00:17:15.350 S?, og en grunn til det er jo en s?kalt villet denormalisering, s? man har ?nsket fra myndighetenes side ? koble da stigma, 191 00:17:15.560 --> 00:17:18.080 gj?re det unormalt ? r?yke. 192 00:17:18.890 --> 00:17:25.420 S? derfor s? er p? en m?te her, kampen st?r mellom e-sigg og vanlig sigg. 193 00:17:25.420 --> 00:17:29.390 Er det mindre stigma ved e-sigarettene, er det mer ?pen glede her. 194 00:17:30.080 --> 00:17:31.700 Det er noe av det temaet som da 195 00:17:33.290 --> 00:17:35.390 Rikke er interessert i ? belyse i denne artikkelen. 196 00:17:37.320 --> 00:17:45.480 S? kommer det raskt fram i artikkelen at 'the vaping subculture' det er en subkultur som driver med disse e-sigarettene. 197 00:17:46.680 --> 00:17:48.570 Der er det to perspektiver p? dette. 198 00:17:48.870 --> 00:17:54.360 Roger, et eksempel p? en informant, sier at e-sigg er mye mer enn r?yking. 199 00:17:54.360 --> 00:17:56.550 Du blir en connoisseur. 200 00:17:56.550 --> 00:18:02.760 Og en connoisseur det er s?nn betegnelse p? franske, alts? et fransk ord for vinkjennere. 201 00:18:02.760 --> 00:18:11.340 Folk som liksom smaker p? gode r?dviner og liker de som er fra en bestemt region og har masse spr?k rundt det liksom. 202 00:18:12.450 --> 00:18:16.300 'et hint av eik og smaker litt r?k' og s?nne ting. 203 00:18:16.300 --> 00:18:20.370 Hvis du g?r p? polet s? er det stadig mer kunnskap om dette blant folk som jobber p? Vinmonopolet. 204 00:18:21.960 --> 00:18:28.720 S? Roger sier at det er, det er masse rundt e-sigarettene, du blir en som kjenner og dette av forskjellige produkter og s?nt. 205 00:18:29.640 --> 00:18:34.950 Mens Aksel hadde sluttet med e-sigaretter, hadde g?tt tilbake til vanlige sigaretter. 206 00:18:35.790 --> 00:18:42.680 Han bekrefter for s? vidt at det er en s?nn subkultur og at du blir del av den om du vil eller ikke, helt ufrivillig. 207 00:18:42.680 --> 00:18:49.410 Og han likte ikke den kulturen, han syns det var for mye st?sj, for mye skryting, for mye rare ting som han ikke hadde noe sans for. 208 00:18:50.010 --> 00:18:54.210 S? begge var enige om at det fins en s?nn subkultur rundt e-sigaretter. 209 00:18:55.590 --> 00:19:04.380 Og s? g?r Rikke videre med argumentasjonen her og sier at vi kan tenke oss to typer brukere av e-sigaretter. 210 00:19:05.280 --> 00:19:14.100 Det ene er det vi kan kalle Cloud Chasers, s? det er de som jakter p? skyene. 211 00:19:14.100 --> 00:19:22.570 Ogs? er det de som kalles substitutes, det er de som erstatter e-sigarettene eller som bruker dem for ? erstatte vanlige sigaretter. 212 00:19:23.340 --> 00:19:25.620 To forskjellige grupper. 213 00:19:25.620 --> 00:19:32.180 Og den f?rste gruppen, den har alts? en slags teknisk interesse av dette. 214 00:19:32.180 --> 00:19:35.250 De kan kalles litt s?nn e-sigg nerder, hevder Kenneth. 215 00:19:35.970 --> 00:19:40.960 Det er de som kalles cloud chaseres og s? er det den andre gruppa. 216 00:19:41.910 --> 00:19:51.030 Det er de som kalles substitutes, det er de som pr?ver ? slutte ? r?yke ved hjelp av e-sigarettene. 217 00:19:51.030 --> 00:19:55.430 Ganske distinkt ulike grupper med, ulike kjennetegn. 218 00:19:55.430 --> 00:20:00.270 Og den f?rste gruppa den m?tes med interesse i utelivet for eksempel. 219 00:20:00.270 --> 00:20:04.050 P? fester og s?nn ting, det er litt spennende, det er nye produkter, det er nysgjerrig. 220 00:20:04.720 --> 00:20:07.150 Det er vapour, it's not smoke. 221 00:20:07.150 --> 00:20:11.280 Det er en slags hobby, det er stolthet, interesse, er det ikke stigma, tvert imot. 222 00:20:11.880 --> 00:20:14.140 Og dette er alts? denne Cloud Chaser gruppa. 223 00:20:14.140 --> 00:20:17.190 St?r offensivt og synlig fram med det de driver med. 224 00:20:18.420 --> 00:20:25.390 Hvis derimot den andre gruppa, den lengter tilbake til sigarettene, som de har pr?vd ? legge fra seg. 225 00:20:25.390 --> 00:20:30.210 Kanskje fordi de har v?rt syke, kanskje fordi de har f?tt problemer. 226 00:20:30.210 --> 00:20:36.810 Pr?ver ? slutte, masse stigma, dette er folk som skammer seg over sin egen r?yking kanskje og de er redde for sykdom. 227 00:20:36.810 --> 00:20:44.880 S? de tenker at e-sigg nok vil bli betraktet som deres fors?k p? ? unnslippe disse stigmatiserte sigarettene. 228 00:20:45.330 --> 00:20:53.760 At n?r folk ser dem med e-sigaretter s? tror de at folk tenker: OK, hun der bruker e-sigg, fordi hun er s? ekstremt avhengig av ? r?yke 229 00:20:54.690 --> 00:21:03.810 S? de sees, s?nn som denne gruppa vurderer de andres blikk, som symboler p? en slags krevende 230 00:21:04.590 --> 00:21:06.090 dyp nikotinavhengighet. 231 00:21:06.510 --> 00:21:09.630 Og det finner du veldig sjelden i gruppa av cloud chasers. 232 00:21:10.350 --> 00:21:13.030 S? her har vi, hvis dere skj?nner dette skillet. 233 00:21:13.030 --> 00:21:15.390 Jeg vil tippe at de fleste kanskje har en fornemmelse av dette allerede. 234 00:21:15.960 --> 00:21:19.430 S? har dere p? en m?te lesen?kkelen til denne artikkelen. 235 00:21:19.430 --> 00:21:26.730 Ganske enkel dikotomi og Rikke brukte ikke s? veldig lang tid p? ? finne denne spenningen. 236 00:21:27.540 --> 00:21:34.290 Men det tok da lang tid likevel ? gjennomf?re argumentet og jobbe fram hele artikkelen. 237 00:21:35.730 --> 00:21:39.670 S? skal vi hoppe over til noe noks? annet. 238 00:21:39.670 --> 00:21:45.930 Og her er vi tilbake til 1944. 239 00:21:46.380 --> 00:21:49.880 Helt nederst st?r det oktober 1944. 240 00:21:49.880 --> 00:21:58.790 N?r var det, jo det var mot slutten av andre verdenskrig og vi ser det er 'Benzedrine sulfate tablets', 241 00:22:01.620 --> 00:22:07.260 produsert av 'Smith kline and french laboratories' i Philadelphia i USA. 242 00:22:08.610 --> 00:22:13.590 Dette er noe som passer for 'men in combat, when the going gets tough'. 243 00:22:14.250 --> 00:22:22.740 Vi ser at her er det soldater, det er oktober 1944, det kan ha v?rt etter invasjonen i Normandie 244 00:22:23.950 --> 00:22:26.570 i July 1944. 245 00:22:26.570 --> 00:22:32.210 Alts? hvor en enorm alliert troppestyrke beveget seg over kanalen. 246 00:22:32.730 --> 00:22:36.810 Kan kanskje se ut s?nn, siden det er s?nne klipper bak disse karene. 247 00:22:36.810 --> 00:22:42.860 Som vi vet det ligger ut mot Den engelske kanal og dette er t?ffe gutter, alle skj?nner det. 248 00:22:43.820 --> 00:22:49.850 Hva, hvorfor dette bildet og hvorfor disse tablettene? 249 00:22:49.850 --> 00:22:59.400 Jo, disse bruker Benzedrine sulfate tablets, for ? 'overcome their 250 00:22:59.400 --> 00:23:05.640 symptoms of fatigue', n?r de blir slitne og utmattede s? kan de ta seg no Benzedrine. 251 00:23:05.690 --> 00:23:06.990 Hva er Benzedrine? 252 00:23:08.280 --> 00:23:13.200 Flere av dere h?rt om speed, amfetamin og det var faktisk det dette handlet om. 253 00:23:13.230 --> 00:23:23.040 S? dette er, enkel sett, s?nn at det amerikanske forsvarsdepartementet f?r produsert s?nne typer amfetamin tabletter 254 00:23:23.050 --> 00:23:24.180 til disse soldatene. 255 00:23:24.210 --> 00:23:29.760 Midt i sentrum av, kan vi si, det konvensjonelle amerikanske samfunnet 256 00:23:30.340 --> 00:23:33.820 og en grunn til at de gjorde det var at tyskerne hadde startet med dette. 257 00:23:33.820 --> 00:23:35.580 Felttog mot Polen i 1939, 258 00:23:36.390 --> 00:23:46.100 s? gikk det med, rundt regnet 35 millioner s?nne amfetamin tabletter og det var mulig for tyskerne da ? rykke fram gjennom 259 00:23:46.100 --> 00:23:47.960 Polen med et enormt tempo. 260 00:23:48.620 --> 00:23:53.270 De ble ikke slitne, men som vi skal komme tilbake til, s? er dette da, 261 00:23:53.720 --> 00:24:00.050 riktignok kanskje noe du ikke blir sliten av, men det kan v?re et veldig farlig stoff likevel. 262 00:24:00.050 --> 00:24:03.950 Et annet eksempel, litt senere, her snakker vi om slutten av femtitallet. 263 00:24:06.290 --> 00:24:14.480 Raphetamine, der ser vi en vanlig amerikansk husmor. 264 00:24:14.480 --> 00:24:20.450 Litt deprimert, og med et par s?nne tabletter s? er det full fart. 265 00:24:21.440 --> 00:24:23.530 'In minutes' st?r det her s?nn. 266 00:24:23.530 --> 00:24:30.920 S? igjen s? ser vi at, dette er noe som leger da forskrev. 267 00:24:31.580 --> 00:24:35.730 Og hun her har f?tt seg litt amfetamin og er for full fart. 268 00:24:35.730 --> 00:24:38.480 Cheerful, optimistisk og s? videre. 269 00:24:38.990 --> 00:24:48.200 S? ogs? for vanlige kvinner og menn selvf?lgelig som da var deprimert og litt utafor, s? kunne man bruke disse tablettene. 270 00:24:48.200 --> 00:24:51.500 En tredje bruksform p? denne tiden var jo da faktisk som slankemiddel. 271 00:24:52.100 --> 00:24:55.560 Du blir ikke sulten n?r du bruker amfetamin. 272 00:24:56.390 --> 00:24:59.420 S? alt dette var popul?rt, 273 00:25:01.850 --> 00:25:07.640 p? denne tida, men det ble da p? slutten av 50-tallet klart at dette kommer ofte med en pris. 274 00:25:09.260 --> 00:25:10.870 Og hva slags pris er det. 275 00:25:10.870 --> 00:25:19.150 Jo har ser dere f?rst denne historien om amfetaminbruk under krigen. 276 00:25:19.150 --> 00:25:26.840 S? ble det da illegal bruk, eller metamfetamin som ble introdusert, litt senere. 277 00:25:28.520 --> 00:25:32.600 Og s? forsvant dette inn i det illegale markedet. 278 00:25:32.600 --> 00:25:40.780 S? poenget er at, til forskjell fra cannabis for eksempel, til forskjell fra LSD og til noen grad forskjell fra heroin for eksempel. 279 00:25:40.780 --> 00:25:45.880 S? er amfetamin i utgangspunktet en ganske, skal vi si konvensjonelt rusmiddel. 280 00:25:45.880 --> 00:25:53.110 Det var, det stammer p? en m?te fra kjernen av samfunnet, fra helsevesenet og fra forsvaret. 281 00:25:53.110 --> 00:25:57.530 Og den farmas?ytiske industrien har drevet bruken fremover. 282 00:25:59.000 --> 00:26:05.840 Og dette inneb?rer da at det er liksom tradisjonelle, mainstream grupper som har brukt det. 283 00:26:05.840 --> 00:26:08.290 Til forskjell fra for eksempel hasj og LSD. 284 00:26:08.290 --> 00:26:12.100 Hvor det har v?rt mye mer s?nn litt frika, subkulturelle ting som vi skal komme tilbake til. 285 00:26:12.530 --> 00:26:20.200 Kokain har v?rt mye mer et s?nt partydrug og heroin har v?rt mye mer knyttet veldig marginale grupper. 286 00:26:20.200 --> 00:26:28.490 S? vi finner faktisk at i Norge s? ser det ut til at amfetamin ofte stammer fra en litt s?nn r?ff arbeiderklasse kultur. 287 00:26:28.670 --> 00:26:32.870 Til forskjell fra b?de LSD og kokain for eksempel. 288 00:26:32.870 --> 00:26:40.490 LSD, litt mer frika folk, cannabis litt mer frika folk, kokain litt mer overklassepregede folk. 289 00:26:42.590 --> 00:26:47.860 Her ser vi noen med bilder av Speed brukere, metamfetamin brukere i USA. 290 00:26:47.860 --> 00:26:49.580 Veldig s?nn, skremmende bilder. 291 00:26:50.440 --> 00:26:54.160 Her ser vi denne karen 23 ?r gammel f?rst, begynt med litt speed. 292 00:26:54.160 --> 00:26:58.520 Ogs? ser vi hvordan det har g?tt med ham, n?r han da har brukt dette et par ?r. 293 00:26:59.720 --> 00:27:01.760 S? det er alts?. 294 00:27:02.510 --> 00:27:06.140 Dette er nok et skremmebilde, men det er ingen tvil om at dette kan v?re et veldig farlig stoff. 295 00:27:06.140 --> 00:27:15.140 Jeg har selv st?tt p? en god del speed brukere p? for eksempel rusmidler og psykiatri avdelinger som ligger h?yt oppe og som er, sover ikke p? ukevis kanskje 296 00:27:16.490 --> 00:27:17.620 er i hvert fall veldig d?rlige. 297 00:27:17.620 --> 00:27:22.400 Og som er speeda, som vi oftest ogs? sier p? norsk faglig stoff. 298 00:27:23.210 --> 00:27:29.010 Men r?ttene til dette finner vi alts? da, er hovedpoenget i artikkelen, i liksom det vanlige samfunnet. 299 00:27:29.770 --> 00:27:35.210 Og n?r vi da intervjuet ganske mange speed brukere. 300 00:27:35.270 --> 00:27:38.720 S? fant vi kanskje tre ulike hovedbruksformer. 301 00:27:39.530 --> 00:27:44.930 Den f?rste var en ganske s?nn konvensjonell party kultur greie. 302 00:27:45.980 --> 00:27:50.530 Her ser vi en gutt som da g?r p? videreg?ende skole. 303 00:27:51.530 --> 00:27:54.610 Dette er i russetiden tror jeg. 304 00:27:54.610 --> 00:27:58.870 P? norsk ville det v?re noe i retning av at 'jeg var en dritings, satt i en stol og klarte ikke ? reise meg. 305 00:27:58.870 --> 00:28:08.630 S? kommer en venn bort til meg, b?rer meg til do, hele min gjeng var der og en sier: vi m? gi ham et par linjer med amfetamin, for ? f? han i form. 306 00:28:08.960 --> 00:28:12.620 Han la to linjer foran meg og etter 30 sekunder s? jeg er helt fin igjen. 307 00:28:12.890 --> 00:28:14.630 Fantastisk virkelig g?y.¡¯ 308 00:28:16.410 --> 00:28:21.950 S?nn at amfetamin ble ofte brukt i sammenheng med alkohol. 309 00:28:21.950 --> 00:28:31.610 Hard drikking, partying og det gj?r i f?lge disse ungdommene at du kan p? en m?te bli edru etter at du har v?rt veldig full. 310 00:28:32.060 --> 00:28:35.240 S? det har denne funksjonen. 311 00:28:35.700 --> 00:28:42.940 Og for noen s? var ogs? da speed assosiert med sl?ssing, maskulinitet. 312 00:28:43.580 --> 00:28:50.330 Og det var alts? litt s?nn r?ffe gutter fra arbeiderklassen, en bestemt type maskulinitet som var b?rere av disse m?nstrene. 313 00:28:50.630 --> 00:28:54.980 Veldig annerledes enn for eksempel LSD og cannabis, som sagt. 314 00:28:56.150 --> 00:29:00.800 Hvor det er mye mindre til stede disse maskulinitets dimensjonene. 315 00:29:00.800 --> 00:29:08.190 S? det er den ene. Den andre gruppa vi identifiserte var en som vi kan kalle 'work more and harder'. 316 00:29:08.190 --> 00:29:13.170 Og her er det en mannlig maler som skriver. 317 00:29:13.170 --> 00:29:14.420 'Jeg elsker ? jobbe. 318 00:29:15.050 --> 00:29:20.360 Amfetamin er om ? jobbe hardere og holde tempoet oppe. 319 00:29:21.020 --> 00:29:24.650 Jeg jobbet skikkelig effektivt og hardt p? amfetamin.' 320 00:29:26.000 --> 00:29:30.350 En annen, som kj?rte en s?ppelbil: 'F?r vi tok runden. 321 00:29:30.650 --> 00:29:33.500 S? dro vi ned til ham kompisen min sitt sted. 322 00:29:34.610 --> 00:29:40.820 Dette var den siste arbeidsdagen f?r helgen, vi drakk amfetamin i vann; bare brukte litt. 323 00:29:41.480 --> 00:29:51.070 De brukte ikke mye de gutta her s?nn, de bare kom i skikkelig god form.' S? her ser vi at de bruker amfetamin for ? jobbe raskere, hardere, bedre. 324 00:29:51.070 --> 00:29:55.160 Veldig ofte s? var dette folk som jobbet i bygg og anlegg. 325 00:29:55.160 --> 00:29:56.570 Det vil si fiskeriene og s?nne. 326 00:29:57.950 --> 00:30:01.850 Hvor det alts? er t?ft, hardt arbeid, fysisk arbeid og de klarte ? holde koken ganske lenge. 327 00:30:03.410 --> 00:30:13.090 S? ja nettopp, byggeindustrien, folk som er i transport, folk som jobber p? fiskebruk og s?nne ting. 328 00:30:13.090 --> 00:30:18.920 Det er s?nne steder hvor disse er brukerne... 329 00:30:19.220 --> 00:30:22.460 Alts? typiske arbeidsplasser med d?rlig organisering 330 00:30:23.640 --> 00:30:27.210 hvor de blir forventet ? jobbe doble skift. 331 00:30:27.210 --> 00:30:36.500 Sm? bedrifter hvor de ikke hadde muligheten til ? si nei hvis de p? en m?te hadde, fikk t?ffe 332 00:30:36.890 --> 00:30:40.250 kontrakter som de m?tte levere til og s?nne ting. 333 00:30:40.460 --> 00:30:47.460 Vi ser at disse bildene er da bare illustrasjonsbilder fra USA, s? det er ikke noen gjenkjennelige norske personer her. 334 00:30:47.460 --> 00:30:52.010 Det nederste er alts? da fra et fiskebruk. 335 00:30:52.010 --> 00:30:55.060 Og der hvor det ogs? er veldig t?ffe sesong rytmer. 336 00:30:55.060 --> 00:31:03.260 N? er det jo, n?r jeg skriver dette s? er det jo torskefisket, lofotfisket, skreifisket i gang. 337 00:31:03.290 --> 00:31:06.420 Og dette kunne v?re sanne sammenhenger hvor de m? g? ofte, d?gnet rundt. 338 00:31:06.420 --> 00:31:11.180 S?nne sammenhenger hvor man kunne tenke seg at det var bruk av amfetamin. 339 00:31:11.180 --> 00:31:14.960 Ogs? var det siste, det var nemlig det ? behandle sykdom. 340 00:31:16.700 --> 00:31:20.780 Her er det en kvinne som jobbet p? et vaskeri, hun eide faktisk dette selv. 341 00:31:21.500 --> 00:31:27.110 Hun m?tte ha sykepermisjon fordi hun var utslitt. 342 00:31:27.240 --> 00:31:29.060 Hadde problemer med ryggen. 343 00:31:29.720 --> 00:31:38.560 S? kom det en venn innom, ogs? s? han 'du, pr?v dette her s?nn' s? helte han litt amfetamin i kaffen hennes og det gikk tjue minutter. 344 00:31:39.710 --> 00:31:43.190 S? reiste hun seg fra senga og var som normal igjen. 345 00:31:43.610 --> 00:31:45.090 'Jeg visste hva jeg skal gj?re. 346 00:31:45.230 --> 00:31:54.920 Dette var som ? f? livet tilbake.' Veldig positiv vurdering av det, men for henne som for mange av de andre s? gikk det fort veldig d?rlig 347 00:31:56.150 --> 00:32:05.610 . S? amfetamin ble brukt for ? medisinere smerte, tretthet, mangel p? energi og for en god del ADHD symptomer. 348 00:32:05.610 --> 00:32:10.970 Ofte selv om man ikke hadde f?tt en medisinsk diagnose av ADHD, s? visste man at dette.. 349 00:32:11.150 --> 00:32:17.990 De mente at de kanskje hadde ADHD og at det antageligvis ville hjelpe med amfetamin. 350 00:32:17.990 --> 00:32:23.000 Ritalin som brukes for ADHD, det ble ogs? beskrevet som amfetamin i denne gruppen her s?nn. 351 00:32:25.520 --> 00:32:29.520 Igjen s? var dette i en slags arbeiderklasse kultur. 352 00:32:29.520 --> 00:32:34.370 Med verdier hvor det ? jobbe hardt var h?yt verdsatt. 353 00:32:34.370 --> 00:32:39.230 Uavhengighet og opposisjonen til velferdsstaten; jeg bestemmer selv, jeg vet at dette funker for meg. 354 00:32:39.710 --> 00:32:41.570 Det var m?ten de ofte snakket om dette p?. 355 00:32:43.250 --> 00:32:48.830 S? hva er s? skadevirkningene ved dette stoffet her s?nn. 356 00:32:50.180 --> 00:32:57.980 Hvis du bruker veldig sm? doser over kort tid s? kan det nok v?re s?nn at det kan v?re g?y ? bruke det. 357 00:32:57.980 --> 00:33:00.690 Du kan jobbe hardere og lenger. 358 00:33:02.030 --> 00:33:10.060 Du kan kan skje p? en eller annen m?te behandle forskjellige sykdommer, selv om ingen lege ville si at dette er den riktige m?ten ? gj?re det p?. 359 00:33:11.930 --> 00:33:15.560 Men n?r jeg vektlegger disse tingene her s?nn, at det kan se ut som dette funker bra. 360 00:33:15.560 --> 00:33:19.500 S? er jo det p? grunn av at det er det som er grunnen til at veldig mange mange bruker det. 361 00:33:20.240 --> 00:33:23.130 Veldig mange og veldig mange, det er betydelig andel har brukt dette. 362 00:33:23.130 --> 00:33:29.710 Blant dere som h?rer p? her s? kjenner dere sikkert noen som har brukt, og noen har ogs? antageligvis brukt det selv. 363 00:33:29.710 --> 00:33:35.640 N?r vi forsker p? dette, s? m? vi ogs? ha et bilde av hvorfor i all verden gj?r folk disse tingene. 364 00:33:35.640 --> 00:33:40.340 Og hvis vi ikke vet noe om det, s? er det veldig vanskelig ? finne ut hvor vi skal, hvordan vi skal pr?ve ? forhindre det. 365 00:33:41.930 --> 00:33:48.260 Men ved st?rre doser, s? ble livet ?delagt p? virkelig alvorlige m?ter for de vi belyser her s?nn. 366 00:33:49.400 --> 00:33:51.920 Etter hvert s? vil de fleste f? problemer med ? sove. 367 00:33:52.130 --> 00:34:01.480 De f?r ofte forferdelige hangover effekter, alts? en slags fyllesjuke som kan v?re ende veldig mye verre enn ved hard alkoholbruk. 368 00:34:01.480 --> 00:34:04.070 Og veldig mange ble gradvis avhengige av det. 369 00:34:05.000 --> 00:34:12.310 Og for mange s? var det ? g? over fra ? snorte eller drikke vann og s?nne ting til ? injisere et s?nt turningpoint. 370 00:34:12.310 --> 00:34:16.000 Overgang som da innebar at det gikk veldig mye fortere nedover. 371 00:34:16.000 --> 00:34:19.450 Og de fleste som hadde drevet med det ganske lenge, de begynte ? injisere f?r eller siden. 372 00:34:20.720 --> 00:34:30.680 Noen begynte ogs? ? deale og ble involvert i alvorlig kriminalitet og ble til slutt da straffeforfulgt, satt i fengsel osv, og en del av dem traff 373 00:34:30.680 --> 00:34:37.070 vi i fengsel. S? poenget er at dett er et meget farlig stoff og det b?r dere alle vite. 374 00:34:37.310 --> 00:34:42.460 Men poenget her er alts? ? pr?ve ? finne ut hvorfor i all verden allikevel mange bruker det. 375 00:34:43.850 --> 00:34:51.470 Hvert fall en god del bruker det eller pr?ver det, selv om man antakelig vis vet at det er ganske farlig. 376 00:34:53.330 --> 00:34:58.840 S?, til slutt s? har vi en artikkel til her og denne artikkelen om 'The Djinn'. 377 00:35:00.500 --> 00:35:09.590 Og der er utgangspunktet denne boken her fra Minima Ethnographica, Michael Jackson, et antropologisk prosjekt 378 00:35:10.760 --> 00:35:15.260 . Hvor poenget, alts? en antropolog som reiser til Kuranko-folket. 379 00:35:15.260 --> 00:35:23.360 Ogs? som skikkelig hardcore antropologer gj?r, s? lever han blant dem en god stund og de befinner alts? i Sierra Leone. 380 00:35:24.620 --> 00:35:26.300 Og hva finner han ut her. 381 00:35:26.780 --> 00:35:32.000 Han finner at 'The Djinn' lever ute i bushen. 382 00:35:32.000 --> 00:35:37.080 Alts? den jungelen som omgir disse landsbyene, og den er veldig tvetydig. 383 00:35:37.550 --> 00:35:41.850 Den kan gi en veldig kraft, men den kan ogs? gi sinnssykdom. 384 00:35:42.080 --> 00:35:50.700 S? det er en s?nn skummel, kraftig, en slags da overnaturlig skapelse. 385 00:35:51.620 --> 00:35:56.300 S? den kan b?de gi vitalitet og glede, men kan ogs? gi d?d. 386 00:35:56.300 --> 00:35:57.650 S? The djinn h?rer med. 387 00:35:57.950 --> 00:36:00.940 Man kan ikke se bort fra den, den er der. 388 00:36:00.940 --> 00:36:04.950 S? det gjelder da selvf?lgelig ? behandle dette p? den riktige m?ten. 389 00:36:04.950 --> 00:36:12.740 For oss s? kan dette virke veldig merkelig, men veldig mange hos oss, i hvert fall en god del vil jo mene at det er noe som heter en guddom. 390 00:36:14.390 --> 00:36:23.090 Forskjellige typer religioner og litt tilbake i tid s? var det ganske mange som vi har snakket om trodde at fantes hekser i Norge for eksempel. 391 00:36:23.330 --> 00:36:26.930 S? det at det er s?nne urkrefter som har denne tvetydighet med seg. 392 00:36:27.560 --> 00:36:32.540 Det er kanskje ikke veldig merkelig at noen fortsatt tenker p? denne m?ten. 393 00:36:34.160 --> 00:36:40.470 S?, hva er det da i s? fall i v?r kulturkrets som kan minne om dette. 394 00:36:40.470 --> 00:36:50.450 I denne artikkelen av Sveinung Sandberg og Sebastian Tutenges, s? er jo da p?standen at i v?r verden s? er det andre s?nne m?rke 395 00:36:50.450 --> 00:36:53.080 tvetydige omr?der som Djinnen utgjorde i dette omr?det. 396 00:36:54.300 --> 00:37:01.180 Og det handler blant annet da om rusmidler og rusmidlene er p? en m?te veien til den andre siden. 397 00:37:01.180 --> 00:37:02.810 De er brudd p? regler og konvensjoner. 398 00:37:03.620 --> 00:37:07.300 For eksempel gjelder det stoffer som LSD og cannabis. 399 00:37:07.300 --> 00:37:15.960 S? det er alts? en rekke fortellinger om badtrips, dealing, avhengighet og s?nne ting som mange av dere helt sikkert har h?rt. 400 00:37:16.070 --> 00:37:23.960 Folk det gikk g?rent med, folk som rotet seg bort i kriminalitet, folk som blir avhengige og narrativenes plot som vi har snakket mye om. 401 00:37:24.200 --> 00:37:33.280 Det er knyttet til at det er en bestemt tid du befinner deg i, det er et sted du er, det eren situasjon du er i og s? tar du da et rusmiddel. 402 00:37:33.280 --> 00:37:38.720 R?yker en joint, setter et skudd speed, et skudd heroin eller drikker deg veldig full for eksempel. 403 00:37:39.440 --> 00:37:41.930 Og s? skjer det et eller annet. 404 00:37:41.930 --> 00:37:51.260 Du gj?r ting, du f?ler ting, du opplever ting og dette kan evalueres, vurderes i ettertid som noe positivt eller noe negativt. 405 00:37:51.890 --> 00:37:56.090 S? det er p? mange m?ter greia her s?nn meeting the Djinn. 406 00:37:57.140 --> 00:37:58.790 Det har jo da ? gj?re med 407 00:37:59.570 --> 00:38:05.410 at du m?ter noe gjennom rusmidlene som kan minne om dette som vi s? nettopp n?. 408 00:38:06.080 --> 00:38:14.480 Kuranko-folket som m?ter the Djinn, her i v?r verden s? kan i m?te da disse illegale eller legale rusmidlene. 409 00:38:16.250 --> 00:38:19.370 S? beveger de seg bort i cannabiskulturen f?rst. 410 00:38:20.000 --> 00:38:21.410 Og den har vi snakket litt om allerede. 411 00:38:21.740 --> 00:38:29.140 S? hvis dere sier det de skriver her s? b?rer nok det preg av at Sveinung Sandberg og jeg har jobbet mye sammen med dette. 412 00:38:29.140 --> 00:38:38.720 Og at han tenker p? mange m?ter ganske likt meg s? cannabiskulturen, den inneholder en s?nn pool av, et forr?d av fortellinger 413 00:38:39.680 --> 00:38:45.750 og dette er da symbolske former folk bruker, sermonier, sladder, ritualer og s?nne ting. 414 00:38:45.750 --> 00:38:48.160 En endret bevissthet er viktig i denne kulturen. 415 00:38:48.340 --> 00:38:50.770 Du blir stein, du blir skrev, du blir h?g. 416 00:38:51.670 --> 00:38:54.240 Og Fredrik forteller jo da at han kan slappe av. 417 00:38:54.250 --> 00:38:57.160 Han fjernet angst, brukte medisinsk cannabis. 418 00:38:57.280 --> 00:39:00.730 Torstein beskriver at det er en tynn grense mellom dr?m og virkelighet. 419 00:39:01.330 --> 00:39:08.110 Det ubevisste kommer n?rmere deg, mens Mikael han betoner dette med oppr?ret, han er annerledes. 420 00:39:08.110 --> 00:39:11.660 Litt s?nn politisk, han liker ikke konforme folk. 421 00:39:11.660 --> 00:39:21.100 Litt frika, sier nei til en del ting og det er jo ogs? noe av dette politiske budskapet i cannabiskulturen som ligger under litt jeg har snakket om og som ikke minst ligger under i 422 00:39:21.100 --> 00:39:24.660 den boken vi skrev sammen Sveinung og jeg som heter cannabiskultur. 423 00:39:25.990 --> 00:39:30.280 S? er det da den autentiske forteller. 424 00:39:32.890 --> 00:39:34.940 Som er et annet poeng her s?nn. 425 00:39:34.940 --> 00:39:39.150 Den kjente sosiologien Howard Becker beskriver at det ? l?re ? bruke marihuana. 426 00:39:39.270 --> 00:39:40.830 Det handler om tre prosesser. 427 00:39:40.830 --> 00:39:42.900 ? l?re ? r?yke p? den riktige m?ten. 428 00:39:44.040 --> 00:39:50.160 Du m? l?re ? gjenkjenner virkningene p? den riktige m?ten og du m? ogs? l?re deg ? glede deg over dem. 429 00:39:50.940 --> 00:40:00.150 Hvis noen syns dette er fremmed og ikke har noe erfaring med marihuana s? vil flere kanskje ha erfaringer med det ? bruke alkohol, hvor det er noe av det samme som skjer. 430 00:40:00.660 --> 00:40:05.400 Du m? l?re deg hvor mye skal drikke, du m? l?re deg ? kjenne virkningen av alkohol. 431 00:40:05.940 --> 00:40:08.470 Kanskje det er litt skremmende f?rste gang, kanskje du drikker for mye. 432 00:40:08.470 --> 00:40:10.220 Kanskje du kaster opp. 433 00:40:10.220 --> 00:40:12.240 Ogs? m? du etter hvert l?re deg ? glede deg over dem. 434 00:40:12.840 --> 00:40:15.530 S? det er, det minner veldig mye om det samme. 435 00:40:15.530 --> 00:40:25.290 Men argumentet hos Sandberg og Tutenges det er jo da ar det er en fjerde prosess her, en lengre prosess av identitetsutvikling du m? bli en av dem som da 436 00:40:25.350 --> 00:40:27.000 faktisk bruker cannabis. 437 00:40:27.000 --> 00:40:31.110 For det kommer med en s?nn subkulturell pakke. 438 00:40:31.110 --> 00:40:40.620 S? narrativene driver fram handling og f?rst etter en viss bruk s? blir dette en autentisk handling, det blir noe som er del av deg selv, du er en s?nn type som kan 439 00:40:40.620 --> 00:40:42.270 tenkes ? bruke cannabis. 440 00:40:42.270 --> 00:40:44.190 I hvert fall hvis du gj?r det litt mer ofte. 441 00:40:45.540 --> 00:40:48.130 S? er det disse andre fortellingene da. 442 00:40:48.130 --> 00:40:52.850 Avhengighet, konstruktiv bruk, bad trips og s? videre. 443 00:40:52.850 --> 00:40:59.930 S? de m?rke kreftene rundt rusmiddelet kan ogs? v?re b?de farlig og spennende p? samme m?te som dette med ? m?te the Djinn. 444 00:41:00.960 --> 00:41:04.390 Lars forteller at han m?tte slutte ? r?yke weed, for han ble annerledes. 445 00:41:04.890 --> 00:41:09.100 Erik fortalte at han mistet kreativiteten, det kom med en pris. 446 00:41:09.600 --> 00:41:15.120 Gunnar som er musiker forteller at han klarer ikke ? avslutte saker, klarer ikke ? liksom lage musikk lenger. 447 00:41:15.900 --> 00:41:21.120 Espen hadde pr?vd LSD, sa at det var veldig freaky, du kan ikke bruke dette ofte. 448 00:41:21.600 --> 00:41:24.180 Birgitte fikk en badtrip, fikk panikk og mistet kontrollen. 449 00:41:24.870 --> 00:41:34.590 S? disse fortellingene er gjennomg?ende veldig tvetydige, de balanserer p? en knivsegg, argumenterer disse Sandberg og Tutenges med og det litt s?nn morsomme 450 00:41:34.590 --> 00:41:40.530 eksemplet deres er jo da de starter med denne kulturen, fremmed for oss. 451 00:41:41.040 --> 00:41:45.210 Mange ville kalle den primitiv, et begrep som selvf?lgelig ikke er popul?rt lenger. 452 00:41:46.060 --> 00:41:52.940 Og ?penbart p? veldig mange m?ter ogs? er helt uriktig fordi dette er jo p? mange m?ter en ganske avansert kultur. 453 00:41:52.940 --> 00:41:59.880 Med kanskje vel s? mye spr?k for indre opplevelser og f?lelser og s? videre som det vi har i v?r kulturkrets. 454 00:41:59.970 --> 00:42:09.750 Men poenget her er at det er s?nn sett noen overraskende fellestrekk mellom dette folket i Sierra Leone og folk som da bruker disse stoffene 455 00:42:09.750 --> 00:42:11.250 her i Norge. 456 00:42:13.110 --> 00:42:17.390 S? skal vi hoppe over, neste gang s?rlig til gatekapital. 457 00:42:17.390 --> 00:42:21.460 Alts? det er to prosjekter Sveinung og jeg har drevet med som handler om cannabis. 458 00:42:21.460 --> 00:42:27.100 Det ene er denne boken cannabiskultur, hvor vi snakker med liksom vanlige brukere av cannabis. 459 00:42:27.630 --> 00:42:29.850 Eller vanlig og vanlig, folk som har brukt det en del ganger. 460 00:42:30.030 --> 00:42:34.440 Ogs? er det gatekapital som er en studie av folk som dealer dette stoffet. 461 00:42:34.440 --> 00:42:42.060 Og bare helt kort avsluttende n? si hvem det var vi studerte og s?nn. 462 00:42:42.060 --> 00:42:51.930 Jo vi s? p? straffesaker med bare cannabis som da var funnet rundt Akerselva, fra Bl? omtrent og 463 00:42:52.110 --> 00:42:57.630 ned til Gr?nland T-banestasjon ogs? var det noen saker p? plata, alts? sentralbanestasjonen. 464 00:42:59.340 --> 00:43:01.760 Men der var det ogs? veldig mye annet, heroin piller og hasj. 465 00:43:01.760 --> 00:43:08.490 S? det var langs elva for noen ?r siden her at det var s?rlig bruk av hasj. 466 00:43:08.490 --> 00:43:14.590 S? det er det vi har sett p?. Vi fant da med dette utgangspunktet ut i at det var langs elva vi skulle rusle. 467 00:43:14.590 --> 00:43:17.510 S? det var alts? fra Kuba ned til Vaterland bru. 468 00:43:17.680 --> 00:43:24.120 Vi gikk og det er jo da n? nesten 15 ?r siden. 469 00:43:24.810 --> 00:43:30.120 S? vi studerte den ?pne omsetning av cannabis i Oslo og da var det nedre Gr¨¹nerl?kka som var helt dominerende. 470 00:43:30.720 --> 00:43:32.100 Masse som selges selvf?lgelig privat. 471 00:43:32.130 --> 00:43:35.130 N? selges jo veldig mye p? nettet eller p? sosiale medier. 472 00:43:35.160 --> 00:43:39.170 Men da var det ganske mye i det ?pne rommet. 473 00:43:39.170 --> 00:43:43.170 S? det startet p? Kuba, alts? et parkanlegg med en studentby i kornsiloen. 474 00:43:43.620 --> 00:43:47.490 Der ser vi en gjeng ungdommer, det g?r en joint rundt, litt s?nn multikulturell stemning. 475 00:43:48.040 --> 00:43:54.540 Ogs? rusla jeg ned til bl?, begynte ? g? nedover der s?nn, ny musikkscene p? den tiden, hiphop, Funk, soul, streetdance. 476 00:43:58.170 --> 00:44:01.920 Et nytt skilt: Kr?nsj, Ny York, Oslo, Kr?nsj er en stemning, r?ffere, st?r det p? dette skiltet. 477 00:44:03.510 --> 00:44:07.530 Ogs? ser vi nedover spor av gamle industribygg, slitne arbeiderboliger. 478 00:44:07.680 --> 00:44:14.310 S? dette var endret det var gentrifisering, studenter og kunstnere hadde flyttet inn. 479 00:44:14.310 --> 00:44:20.850 Og lenge hadde hele denne elva v?rt preget av rus, og vi treffer etterhvert 20-30 selgere. 480 00:44:21.540 --> 00:44:24.490 Men det har alts? v?rt et omr?de for utst?tte dette hele tiden. 481 00:44:24.490 --> 00:44:30.200 Har v?rt herberge for uteliggere og folk med alkoholproblemer p? Krogen. 482 00:44:30.830 --> 00:44:33.670 Ved siden av legevakta for eksempel. 483 00:44:33.670 --> 00:44:38.300 S? har det ogs? v?rt motstand, det vi kaller resistance, fargerike subkulturer. 484 00:44:38.780 --> 00:44:41.970 S? dette var den verden vi holdt til i et ?rs tid Sveinung og jeg. 485 00:44:41.970 --> 00:44:45.620 Starter her oppe alts? p? Kuba. 486 00:44:45.620 --> 00:44:53.030 S? rusler vi nedover her langs denne elva, vi ser liksom bl? p? h?yre side borte i kroken her s?vidt. 487 00:44:53.030 --> 00:44:57.260 Ogs? ser vi nesten bort p? andre siden, der elva g?r 488 00:44:58.100 --> 00:45:01.430 inn i denne brua som kalles eventyrbrua. 489 00:45:02.150 --> 00:45:07.380 Og bak er dette store gamle bygget hvor det har v?rt litt forskjellige restauranter og s?nne ting. 490 00:45:07.380 --> 00:45:12.530 S? det historiske bakteppet her er alts? en arbeiderklasse del av Oslo. 491 00:45:13.740 --> 00:45:22.820 Prinsen var da et s?nt sted for hjeml?se og alkoholikere ogs? og ogs? da Gassverket som ligger omtrent der denne 492 00:45:23.520 --> 00:45:25.090 studentbyen her nede ligger n?. 493 00:45:25.090 --> 00:45:26.750 Anker studentby tror jeg det heter. 494 00:45:26.790 --> 00:45:29.210 S? dette er det omr?det vi var i. 495 00:45:29.250 --> 00:45:37.070 Og Ny York Grunerl?kka, vi ser sporet av gammel industri her, men n? er dette veldig gentrifisert, alts? det er nye grupper som har flyttet inn. 496 00:45:38.120 --> 00:45:42.640 Og hva slags data hadde vi, jo feltarbeid observasjon og vi var mye ? hang der nede. 497 00:45:43.100 --> 00:45:45.980 Det var rundt f?rti som dealet p? elva p? den tiden. 498 00:45:46.520 --> 00:45:48.050 Og vi har snakket med ca. 499 00:45:48.050 --> 00:45:49.190 Tjue personer ganske inng?ende. 500 00:45:49.220 --> 00:45:51.620 Nesten alle disse hadde bakgrunn fra afrikanske land. 501 00:45:53.320 --> 00:45:55.580 Vi snakket med politi, Uteseksjonen, Kirkens Bymisjon og s? videre. 502 00:45:55.610 --> 00:46:05.510 Cirka to ?r total datainnsamling og vi finner da tre veier til elva som er en slags analytiske konstruksjoner, idealtyper som jeg skal snakke om 503 00:46:05.540 --> 00:46:11.510 neste gang. S? lang sak i dag og neste gang s? blir det sikkert like lang tid. 504 00:46:11.570 --> 00:46:16.130 For da skal vi snakke om gatekapital, s? den kan dere lese neste gang. 505 00:46:16.610 --> 00:46:17.670 Takk for i dag.