WEBVTT 00:00:01.000 --> 00:00:19.800 Okay. God dag. Da starter vi med denne f?rste videosnutten om Adorno og Horkheimer og den tidlige kritiske teori, 00:00:19.800 --> 00:00:33.700 eller den tidlige Frankfurterskolen. De to begrepene skal jeg bruke synonymt. Alts?, tidlig kritisk teori er simpelthen synonymt med 00:00:33.700 --> 00:00:49.500 den tidlige Franktfurterskolen her hvor jeg snakker om det. Jeg tenker dette skal vare 30-40 minutter, s? jeg er ikke sikker 00:00:49.500 --> 00:00:58.200 p? at jeg rekker alle lysbildene, men det er ikke ?s avgj?rende. Vi har jo ogs? tid p? mandag. 00:00:58.200 --> 00:01:14.100 S? jeg begynner bare med ? fortelle litt. Igjen, alts? det kan ikke sies ofte nok, husk at dette er ekstremt vanskelige tekster. 00:01:14.100 --> 00:01:26.100 Ikke ta det ut over dere selv hvis det er ting, mange ting, hele passasjer - ikke minst i originaltekstene - som dere ikke forst?r. 00:01:26.100 --> 00:01:39.500 Det er virkelig vanskelig. V?r s? snill, la v?re ? stresse og bli deprimerte p? grunn av dette kurset. Kasnkje vent med ? lese til 00:01:39.500 --> 00:01:52.200 etter forelesningene. Da vil dere ha en bedre sjanse til ? forst? hva som skjer her. Men, det skal alts? handle om den tidlige 00:01:52.200 --> 00:02:04.600 Frankfurterskolen og kritisk teori i dag. Den teoretiske bakgrunnen, alts? inspirasjoner, s?rlig det hellige trekl?veret; 00:02:04.600 --> 00:02:21.300 Marx, Weber og Freud, alts?. Og det skal v?re sentrert om dette tidlige hovedverket til Adorno og Horkheimer, kalt 00:02:21.300 --> 00:02:36.000 "Opplysningens dialektikk". De skrev masse ande ting, men man kan si at den boken st?r klart i sentrum, hvert fall for ettertiden 00:02:36.000 --> 00:02:47.900 n?r man ser tilbake og skal forst? den tidlige kritiske teori. Jeg skal ogs? snakke litt om metodekritikk, og hvis jeg rekker det 00:02:47.900 --> 00:03:03.900 - det tviler jeg litt p? - litt om essayformen eller essayet som en alternativ form for ? bedrive kritisk empirisk samfunnsforskning. 00:03:03.900 --> 00:03:19.900 S? la oss bare begynne. Frankfurterskolen har jo fire generasjoner n?, og vi skal beskjeftige oss med f?rste generasjon i dag, 00:03:19.900 --> 00:03:38.600 men dere ser jo at det ogs? er en andre generasjon sentrert rundt J¨¹rgen Habermas, som hvert fall er et navn som dere b?r kjenne. 00:03:38.600 --> 00:03:52.200 En tredje generasjon; Axel Honneth. En fjerde generasjon; Hartmut Rosa - som dere skal lese neste gang - og Rahel Jaeggi - som dere 00:03:52.200 --> 00:03:59.100 ogs? skal lese, hun har skrevet sammen med Nancy Fraser og s? videre. 00:04:01.100 --> 00:04:15.300 B?de Rosa og Jaeggi er elever av Honneth, s? det er helt klart en kontinuitet her, ogs? selv om verken Rosa eller Jaeggi befinner seg 00:04:15.300 --> 00:04:31.900 i Frankfurt. Det kommer vi tilbake til, men det er klart at navnet Frankfurterskolen har noe ? gj?re med at det var her at den kritiske 00:04:31.900 --> 00:04:53.150 teori, alts? Frankfurterskolen, simpelthen ble stiftet rundt Institute for Social Research, alts? sosialvitenskapelig forskning i Frankfurt. 00:04:53.150 --> 00:05:05.002 Instituttet het Das Institut f¨¹r Sozialforschung, simpelthen, alts? Instituttet for sosialforskning. Og Horkheimer var den som liksom 00:05:05.000 --> 00:05:14.390 ble leder for instituttet. Horkheimer er ogs? den som skrev manifestet for den kritiske teori, en tekst man kan f? p? norsk 00:05:14.400 --> 00:05:29.200 har jeg sett, som heter simpelthen "Kritisk og tradisjonell teori". Ganske kort og ganske vanskelig. Vi tenkte litt p? om vi kanskje 00:05:29.200 --> 00:05:38.000 skulle bruke den her, men vi valgte "Opplysningens dialektikk" istedenfor. Det kan man jo diskutere. 00:05:38.000 --> 00:05:50.000 Men Horkheimer forfattet sitt manifest for den kritiske teori, en tekst kalt "Kritisk teori og tradisjonell teori". S? er det Adorno, 00:05:50.000 --> 00:06:01.650 som er litt yngre enn Horkheimer, men som i stigende omfang liksom ble, kan man si, synonym med den tidlige kritiske teori 00:06:01.650 --> 00:06:12.000 og kanskje er den st?rste id¨¦kraften, i hvert fall n?r det kommer til teksten om "Opplysningens dialektikk", som han skrev 00:06:12.000 --> 00:06:21.000 sammen med Horkheimer, men hvor store deler nok skyldes Adorno selv. 00:06:22.000 --> 00:06:36.000 S? er det Herbert Marcuse. Han er ogs? ganske kjent, som ble i USA senere etter krigen og s? videre. Det er Walter Benjamin, 00:06:36.000 --> 00:06:47.000 som d?de p? flukt fra sine landsmenn, p? flukt fra Tyskland som okkuperte Frankrike i 1940. Benjamin begikk selvmord p? grensen 00:06:47.000 --> 00:06:59.650 til Spania. Det er Erich Fromm - som jeg kanskje skal nevne litt senere og - forbundet til det man kan kalle freudo-marxisme; 00:06:59.650 --> 00:07:11.500 i bunn og grunn en teori om hvordan seksualdrift, de erotiske drifter, liksom er undertrykt i det kapitalistiske samfunn. 00:07:11.500 --> 00:07:26.100 S? det er liksom den f?rste generasjonen. Jeg skal ikke gj?re mer ut av dette. Les - skum - teksten om Habermas, og pr?v ? 00:07:26.100 --> 00:07:35.700 konsentrere dere litt om hvordan Habermas egentlig er forskjellig fra den f?rste generasjonen. N?r dere leser om Habermas skal 00:07:35.700 --> 00:07:45.700 dere ikke gj?re mye ut av formal pragmentikk eller whatever, men pr?v ? liksom se litt p? helheten. Hvordan avgrenser Habermas seg 00:07:45.700 --> 00:07:56.100 fra den f?rste generasjonen? Men i dag blir vi hos Horkhiemer og Adorno, og den tidlige kritiske teori. 00:07:58.100 --> 00:08:08.000 Og som allerede antydet, hovedinspirasjonene er alts? Marx, Weber og Freud. 00:08:09.800 --> 00:08:26.500 Fra Marx tar man, kan man si, f?rst og fremst fremmedgj?relse-begrepet. Det er en ting som i hvert fall den tidlige kritiske teori, 00:08:26.500 --> 00:08:38.700 men ogs? senere blir kritisert for av Nancy Fraser. Jeg tror vi skal komme tilbake til dette. Det er at man liksom er for lite interessert i 00:08:38.700 --> 00:08:49.600 i det man kaller den distributive rettferdigheten - hvordan godene fordeles, er pengene fordelt rettferdig i dagens samfunn? - 00:08:49.600 --> 00:09:03.500 og snarere er fokusert p? en dypere fremmedgj?relse - alts? en dypere undertrykkelse, en dypere mangel p? evne til ? 00:09:03.500 --> 00:09:17.000 bygge opp et ikke bare rettferdig samfunn, men et samfunn som er radikalt annerledes og hvor vi kan realisere oss selv 00:09:17.000 --> 00:09:32.100 p? de m?ter som det egentlig ligger i v?r natur. Det er et dypt fokus som denne tidlige kritiske teori fokuserer p?. 00:09:32.100 --> 00:09:45.000 Og det har jo noe ? gj?re med Marx' utopisme. Det er en klar utopistisk dimensjon her, som jeg ogs? skal komme tilbake til, 00:09:45.000 --> 00:09:57.700 men som g?r helt tilbake fra Marx, eller til Marx. Hvordan kan det v?re at vi p? tross av stigende teknologi og tekniske ferdigheter, 00:09:57.700 --> 00:10:10.000 stigende viten og s? videre, ikke klarer ? bygge et samfunn som vi egentlig kan like ? v?re i? 00:10:10.000 --> 00:10:19.400 Ikke bare et rettferdig samfunn, men et samfunn uten patologier, et samfunn som ikke deformerer individene, 00:10:19.400 --> 00:10:29.100 et samfunn hvor vi kan leve i overensstemmelse med v?r sosiale natur og ikke beh?ver ? avgrense oss som individer fra andre 00:10:29.100 --> 00:10:41.000 mennesker. Det ligger helt klart en utopisk dimensjon her, som g?r helt tilbake til Marx, alts? en id¨¦ om at det er mulig ? skape 00:10:41.000 --> 00:10:53.100 et annet samfunn. Et samfunn som kanskje er s? annerledes at vi ikke helt forst?r det. Men det er jo bare fordi, vil man si, at vi er s? 00:10:53.100 --> 00:11:03.700 fremmedgjorte, at vi liksom kan forestille oss et samfunn som er fritt for undertrykkelse og utbytning og s? videre. Et slikt samfunn 00:11:03.700 --> 00:11:15.900 ville v?re radikalt annerledes p? m?ter vi kanskje ikke helt kan visualisere. Det er en utopisk dimensjon her, en tro p? at vi 00:11:15.900 --> 00:11:26.800 virkelig kan skape noe annet. Og det er ogs? en kritikk, alts? en pessimisme i forhold til det best?ende samfunn. 00:11:29.800 --> 00:11:42.000 Denne ideen g?r tilbake til Marx, og er koblet til fremmedgj?relses-begrepet som igjen er koblet til Marx og hans ideer om 00:11:42.000 --> 00:11:52.200 vare?konomi og kapitalisme. Og som dere vet, s? har kapitalisme noe ? gj?re med at man - alts?, disse individer som lever i et 00:11:52.200 --> 00:12:05.900 kapitalistisk samfunn, i en kapitalistisk vare?konomi jo nettopp blir mer og mer oppmerksom p? varens bytteverdi, til fordel for dens 00:12:05.900 --> 00:12:16.300 bruksverdi. I bunn og grunn at n?r man ser p? ting og oppfatter dem som varer, s? abstraherer man fra hva man egentlig kan 00:12:16.300 --> 00:12:27.500 bruke den til og tenker simpelthen p? kostnad. S? man reduserer tingene til ekvivalenten, til den prisen den har, til et sp?rsm?l om 00:12:27.500 --> 00:12:39.800 penger, og sammenligner den dermed med andre ting, istedenfor ? fokusere p? tingen selv og hva vi kan bruke den til. 00:12:39.800 --> 00:12:50.000 Det ligger liksom en kommersialisering, en form for fremmedgj?relse her. Varen kommer inn mellom oss og 00:12:50.000 --> 00:13:03.300 omgivelsene, og kommersialiserer og reduserer v?r oppfattelse av tingene, gj?r dem bare til sp?rsm?l om penger, 00:13:03.300 --> 00:13:11.900 og blokkerer for at vi ikke egentlig kikker p? de individuelle ting. 00:13:11.900 --> 00:13:22.400 S? det ligger en form for abstraksjon her, n?r penger settes inn mellom oss og tingene eller mellom oss og andre mennesker. 00:13:24.400 --> 00:13:35.600 Vare?konomien henger ogs? sammen med stigende konkurranse, og dermed egoisme og fiendtlighet individene imellom. 00:13:35.600 --> 00:13:45.500 Det skaper ogs? former for ensomhet og "atomisering". Igjen, det kunne jo v?re man kunne levd i et samfunn hvor vi hadde 00:13:45.500 --> 00:13:56.000 andre sosiale forhold til hverandre, ikke i bunn og grunn oppfattet andre som konkurrenter. 00:13:56.000 --> 00:14:07.400 Men det er alts? fundamentalt det forholdet til andre mennesker som det kapitalistiske samfunnet installerer i oss, istedenfor 00:14:07.400 --> 00:14:21.500 ? v?re sosiale er vi faktisk fiendtlige ovenfor hverandre. Istedenfor ? ha et blikk for tingenes egenart rundt oss, deres intrinsiske verdi 00:14:21.500 --> 00:14:35.607 og s? videre, reduserer vi alt til penger. Det er i bunn og grunn de basale kritiske punktene hos Marx. En basal samfunnskritikk 00:14:35.607 --> 00:14:49.100 og til slutt igjen ogs? en undring; hvorfor er det at vi ikke kan styre samfunnet? Hvorfor er det samfunnet som styrer oss? 00:14:49.100 --> 00:15:00.050 Hvorfor kan vi ikke skape et bedre samfunn uten krig og utbytning? Et mer rettferdig samfunn? 00:15:00.050 --> 00:15:10.600 Et samfunn uten patologier og samfunnsinduserte psykiske sykdommer og s? videre? Hvorfor kan vi ikke det? 00:15:10.600 --> 00:15:19.900 Det er s?nn basal kritisk undring, og den stammer helt fra Marx. Hvorfor er det samfunnet som skaper mennesket? 00:15:19.900 --> 00:15:26.900 Hvorfor er det ikke oss som kan finne ut av ? skape et samfunn vi kan holde ut ? v?re i? 00:15:31.900 --> 00:15:55.100 Webers analyse av byr?kratiet blir hos Adorno til sp?rsm?l om den forvaltede verden. Tenk p? hvordan byr?krati, oppkomsten av 00:15:55.100 --> 00:16:11.300 moderne former for organisasjon og ledelse, forvaltning, m?ter ? organisere verden p? som er upersonlige, organisere statens 00:16:11.300 --> 00:16:23.000 institusjoner p? som er upersonlige og rasjonelle. Det er det jo klart masse positive ting i, men det kan ogs? v?re noe 00:16:23.000 --> 00:16:35.300 fremmedgj?rende i det. Det er en kjent analyse av Zygmunt Bauman som nettopp peker p? hvordan disse upersonlige og 00:16:35.300 --> 00:16:46.500 instrumentelle former for byr?krati faktisk gj?r former for ansvarsfraskrivelse mulig, som har v?rt med p? og f?rer til 00:16:46.500 --> 00:16:55.600 Holocaust, utryddelsen av 6 millioner j?der under andre verdenskrig. 00:16:55.900 --> 00:17:08.700 Det som egentlig gj?r samfunnet mest moderne - byr?kratiet, den rasjonelle organisasjon av den moderne statsforvaltningen og 00:17:08.700 --> 00:17:19.500 de moderne virksomheter og s? videre - er faktisk noe som har v?rt med p? ? muliggj?re den katastrofen som Holocaust var. 00:17:20.500 --> 00:17:30.000 Byr?krati er ogs? fremmedgj?rende p? andre m?neder, nettopp p? grunn av disse anonyme og upersonlige relasjonene. 00:17:33.000 --> 00:17:43.200 Det ligger en id¨¦ her om at ogs? selvf?lgelig den moderne verden blir mer og mer upersonlig, eller karakterisert av upersonlige 00:17:43.200 --> 00:17:55.900 relasjoner. At den m?ten p? hvordan folk behandler hverandre i det offentlige systemet liksom ogs? smitter av p? de ?vrige 00:17:55.900 --> 00:18:05.500 sosiale relasjoner ute i samfunnet. Det er noe fremmedgj?rende her hvis vi begynner ? behandle familiemedlemmer p? samme 00:18:05.505 --> 00:18:23.600 m?te som en offentlig ansatt snakker til oss hos Skatteetaten. S? kritikk av moderne forvaltning og s? videre, og hva denne gj?r 00:18:23.600 --> 00:18:34.000 kommer fra Webers beskrivelse av det moderne byr?krati. Weber har ogs? andre poeng, ett av dem handler om "avfortryllelse av 00:18:34.000 --> 00:18:46.700 verden" - hvis man kan si avfortryllelse p? norsk - alts? "disenchantment". En id¨¦ om at i det f?r-moderne var v?rt 00:18:46.700 --> 00:19:02.900 forhold til omgivelsene karakterisert av en religi?s relasjon. Hvis vi g?r lengre tilbake var det liksom en gud eller en ?nd eller 00:19:02.900 --> 00:19:19.400 en nymfe i ethvert vassdrag eller ethvert tre og s? videre. Men disse religi?se vesenene er liksom blitt fjernet fra verden, 00:19:19.400 --> 00:19:28.400 skubbet ut av verden, alts? verden har i bunn og grunn blitt avfortryllet - "disenchantet" - til fordel for en vitenskapelig 00:19:28.400 --> 00:19:38.500 relasjon til tingene, som bygger p? herred?mme, alts? ?nsket om ? kontrollere verden, og selvf?lgelig ogs? behandle naturen som en 00:19:38.500 --> 00:19:54.000 en form for ressurs, noe som man som mennesker kan utnytte, kanskje uten ? tenke s? mye over f?lgene som er for naturen selv. 00:19:55.800 --> 00:20:05.800 Det rasjonelle jernbur - ogs? et weberiansk begrep - skal jeg ikke g? for mye inn p? her, men alts? der ligger det jo ogs? igjen en id¨¦ 00:20:05.800 --> 00:20:16.500 om hvordan verden blir mer og mer spunnet inn i instrumentelle og tekniske rasjonalitetsformer. At man i det moderne samfunn blir 00:20:16.500 --> 00:20:28.000 mer og mer teknisk instrumentelle og teknisk rasjonelle, igjen ogs? kapitalisme og s? videre som gj?r at man i stigende 00:20:28.000 --> 00:20:39.000 omfang ser andre mennesker bare som midler til ? n? egne m?l. Igjen, en impuls vi ogs? finner hos Marx, men 00:20:39.000 --> 00:20:51.000 igjen noe som selvf?lgelig fremmedgj?r oss ovenfor andre mennesker. Og igjen, noen tanker om at rasjonelle jernbur - alts? 00:20:51.000 --> 00:21:03.500 mennesker er i stigende omfang bare tannhjul i maskineriet, alts? plassert i en samfunnsmessig virkningssammenheng i et samfunn 00:21:03.500 --> 00:21:12.002 som vi p? den ene siden selv har skapt, men p? den andre siden ikke kan gjennomskue eller kontrollere hvordan fungerer, 00:21:12.000 --> 00:21:18.300 og som i vid utstrekning har herred?mme over oss. 00:21:26.000 --> 00:21:38.300 Freud er jo liksom forfatteren bak psykoanalysen og s? videre. Og det man skal tenke p? her, det er at n?r den tidlige generasjon av 00:21:38.300 --> 00:21:46.700 kritisk teori snakket om Freud, s? handlet det ikke alts? om individuell terapi, men det handlet om kan man si hvordan 00:21:46.700 --> 00:21:56.150 samfunnet gjennom endrede familiem?nstre og s? videre faktisk ogs? former individenes psykologi. 00:21:56.150 --> 00:22:06.400 Freud har jo skrevet om dette i den boken som heter "Sivilisasjonens byrde", som handler om mange ting, men som 00:22:06.400 --> 00:22:18.400 ogs? handler om hvordan ethvert individ har et superego, og det superegoet er der hvor samfunnsmessige normer blir 00:22:18.400 --> 00:22:34.000 installert, og kanskje undertrykker mer kreative ?sker om selvrealisering og s? videre. Alts?, en person med et sterkt 00:22:34.000 --> 00:22:44.700 superego er en person som kontrollerer seg selv og kontrollerer sin indre natur i ekstrem grad. Og ideen er her at det 00:22:44.700 --> 00:22:56.800 moderne samfunn faktisk er kjennetegnet av at dette superego, dette kravet om kontroll av en selv, blir internalisert i 00:22:56.800 --> 00:23:11.200 stigende omfang, og blir sterkere og sterkere. Det ligger en id¨¦ her ogs?, hvert fall i Horkheimer og Adornos fortolkning av Freud, 00:23:11.200 --> 00:23:24.300 om at det finnes bestemte karaktertyper til bestemte historiske samfunn, eller hvert samfunn har bestemte karaktertyper. 00:23:24.300 --> 00:23:37.000 S? for eksempel - ogs? p? basis av inspirasjon fra Weber - vil Horkheimer og Adorno si den tidlige kapitalismen var nettopp 00:23:37.000 --> 00:23:49.600 kjennetegnet av den protestantiske kapitalistiske personlighetstypen, inspirert av Webers analyse av den 00:23:49.600 --> 00:23:55.800 protestantiske etikk og kapitalismens ?nd og s? videre. 00:23:58.800 --> 00:24:08.000 Den protestantiske kapitalist - dere b?r kjenne den analysen - alts?, selvdisiplinering, metodisk livsf?relse, 00:24:08.000 --> 00:24:19.700 troen p? at det man vinner skal gjeninvesteres. Disse tanker som vi finner hos puritanere og protestantiske sekter, var helt 00:24:19.700 --> 00:24:34.200 avgj?rende i den tidlige kapitalismen, mener Weber. Den n?tidige - eller tiden rundt andre verdenskrig, 30-tallet hvor Adorno og 00:24:34.200 --> 00:24:42.690 Horkheimer skriver - da mener de s? at det har oppst?tt en ny form for personlighet; den autorit?re personlighet, som er 00:24:42.690 --> 00:24:59.001 kjennetegnet av en konstant overveiing av hvor man selv er i hierarkiet, en manglende evne til ? tolerere ting som mennesker 00:24:59.000 --> 00:25:13.700 som faller utenfor, en tilbedende holdning ovenfor store ledere, og s? videre. Den autorit?re personlighet, 30-tallet og s? videre. 00:25:13.700 --> 00:25:22.500 Men denne m?ten ? tenke p? gjelder faktisk ogs? i nyere kritisk teori. N?r dere skal lese Rosa legg merke til hvordan han tenker 00:25:22.500 --> 00:25:37.000 p? at samtiden er kjennetegnet av bestemte samfunnspatologier, den stressede personlighet, den redde eller deprimerte 00:25:37.000 --> 00:25:46.500 personlighet, "burn out"-fenomener, og s? videre. S? det ligger stadig, ogs? i nyere former for kritisk teori, denne ideen om 00:25:46.500 --> 00:25:56.750 at samfunnet virker inn p? det psykologiske, og at det liksom finnes bestemte karaktertyper og bestemte samfunnsinduserte 00:25:56.750 --> 00:26:03.359 sykdommer, bestemte former for patologier til bestemte tider. 00:26:04.000 --> 00:26:11.100 Det var inspirasjonen fra Freud, og jeg kan jo se at jeg bruker altfor mye tid her, men det m? v?re slik. 00:26:11.100 --> 00:26:29.200 Heldigvis s? har jeg mer tid til ikke ? snakke om dette n?r vi endelig g?r igjennom den forelesningen p? mandag. 00:26:29.200 --> 00:26:44.700 Den autorit?re personlighet og den tidlige Frankfurterskolen hadde et lengre forskningsprogram p? 30-, 40- og 50-tallet hvor 00:26:44.700 --> 00:27:00.000 man unders?kte denne personlighetstypen, som liksom skulle v?re kjennetegnene for samfunnet da p? den tiden. 00:27:00.000 --> 00:27:14.700 Dere kan pr?ve ? ta testen, om dere er autorit?re personligheter. Men det man egentlig fant av var i en bestemt sammenheng 00:27:14.700 --> 00:27:30.500 hadde man en f-skala, en fascisme-skala, s? man kunne se hvordan p? basis av sp?rreskjemaer og s? videre det slo ut p? f-skalaen 00:27:30.500 --> 00:27:40.800 samtidig som man hadde bestemte holdninger, som har noe ? gj?re med en tilbedende holdning ovenfor sterke mennesker og forakt 00:27:40.800 --> 00:27:54.000 ovenfor de svake, og en kognitiv stil som har noe ? gj?re med at man manglet evnen til ? deale med gr?nyanser, alt var svart/hvitt, 00:27:54.000 --> 00:28:08.000 og enten er folk bra eller ikke bra, og s? videre, og en sterk grad av fordommer ovenfor andre mennesker generelt. 00:28:09.000 --> 00:28:24.200 Jeg skal ikke gj?re noe mer ut av det. Det var s?nn en empirisk streng i den tidlige Frankfurterskolen, empirisk sosialvitenskapelig 00:28:24.200 --> 00:28:34.300 arbeide. Det er ogs? et avsnitt i Ramsey-teksten, tror jeg, som beskriver dette. 00:28:34.300 --> 00:28:44.500 Det som jeg n? skal konsentrere meg om, det er denne boken "Opplysningens dialektikk". Den ble utgitt f?rste gang i 1944, 00:28:44.500 --> 00:28:56.000 men egentlig glemt og f?rst kommer fram i forbindelse med ungdomsoppr?ret p? slutten av 60-tallet og s? videre, hvor det 00:28:56.000 --> 00:29:11.500 blir en slags bibel for i hvert fall bestemte kritiske fraksjoner blant toneangivende kretser i ungdomsoppr?ret. 00:29:11.500 --> 00:29:26.500 Det man skal forst? n?r man leser denne boken er, igjen, kanskje hvorfor Horkheimer og Adorno er s? "pissed off", alts? 00:29:26.500 --> 00:29:38.000 hvorfor er de egentlig s? sure? Det er jo en radikal kritikk, og det er det faktisk noen historiske, individuelle grunner til. 00:29:38.000 --> 00:29:48.400 Man skal nok ha litt i bakhodet at disse menneskene, alts? stort sett hele den tidlige Frankfurterskolen, 00:29:48.400 --> 00:30:04.100 var j?der og var n?dt til ? flykte fra Tyskland p? begynnelsen av 30-tallet. Og alle kjenner jo selvf?lgelig familiemedlemmer 00:30:04.100 --> 00:30:16.100 og s? videre som mistet livet i tyske konsentrasjonsleire. S? det skal man tenke p?, at dette er ikke bare teori men teori p? basis av 00:30:16.100 --> 00:30:29.300 fors?k p? ? forst? noe som m? ha virket utrolig radikalt skremmende p? disse menneskene. Det er jo nazismen som 00:30:29.300 --> 00:30:43.100 kommer til makten, p? demokratisk vis i 1933 tror jeg det var, og allerede der er det jo ogs? noen teoretiske ting 00:30:43.100 --> 00:30:54.000 som liksom begynner ? rykke litt. Alts?, Marx hadde jo ideen om at arbeiderklassen p? et tidspunkt endelig vil innse deres historiske 00:30:54.000 --> 00:31:07.400 visjon og skape en revolusjon, s? vi f?r det sosialistiske samfunn. Det som nazismens maktovertagelse viser er at Marx tok feil. 00:31:07.400 --> 00:31:21.300 Det var arbeiderne som var med p? ? stemme inn Hitler, og som senere ga ham den posisjonen som han endte med ? ha 00:31:21.300 --> 00:31:37.701 i Tyskland. Det gj?r jo ogs? der at Horkheimer og Adorno liksom m? ta et dypere avsett. Det som "Opplysningens dialektikk" 00:31:37.701 --> 00:31:49.000 handler om er egentlig en hel siviliasjonshistorie, hvor det gikk galt helt fra starten av i en fjern, fjern fortid. 00:31:54.650 --> 00:32:04.000 Man renonserer litt, man gir litt opp p? Marx. Man gir hvert fall opp hva gjelder troen p? arbeiderklassen. Det holdt ikke, og man har 00:32:04.000 --> 00:32:14.800 bruk for en dypere forklaring. Hvorfor ender vi i fascisme, og senere verdenskrig og s? videre? Og der m? man simpelthen ta et 00:32:14.800 --> 00:32:25.852 dypere avsett. "Opplysningens dialektikk" som bok er fors?ket p? ? ta dette dypere avsettet. Jeg skal selvf?lgelig komme tilbake til 00:32:25.852 --> 00:32:36.100 hvordan det skjer. J?deforf?lgelsen i Tyskland har jeg snakket om, og ogs? ikke-angrepspakten mellom Hitler og Stalin; Stalin som 00:32:36.100 --> 00:32:48.000 leder av et kommunistisk samfunn, Sovjetunionen. Det har jo ogs? v?rt et slag i ansiktet p? enhver marxist, at lederen av 00:32:48.000 --> 00:32:56.700 det kommunistiske samfunn, i g?se?yne hvert fall, faktisk lager en pragmatisk ikke-angrepspakt med Hitler, med det nazistiske 00:32:56.700 --> 00:33:14.500 Tyskland. S? Adorno og Horkheimer m? jo emigrere og dro til USA, og bodde f?rst i New York og senere i Hollywood. Boken 00:33:14.500 --> 00:33:26.000 "Opplysningens dialektikk" er skrevet mens de bodde i Hollywood, og boken b?rer ogs? preg av dette. Det er her de opplever den 00:33:26.000 --> 00:33:39.700 amerikanske underholdningskulturen, alts? kulturindustrien som de i bunn og grunn oppfatter som en m?te ? passivisere 00:33:39.700 --> 00:33:51.000 folk p? s? folk ikke oppfatter hvor trist det egentlig st?r til, og ikke tror at de kan endre samfunnet. De skal bare ha litt romatisk 00:33:51.000 --> 00:34:05.500 hygge l?rdag aften, s? glemmer de liksom deres utilfredshet. Andre verdenskrig, og selvf?lgelig ogs? det som egentlig blir klart etterp? 00:34:05.500 --> 00:34:21.400 - at det egentlig foregikk en systematisk utryddelse av j?der og andre minoriteter opp igjennom 30-tallet og krigen - alle disse 00:34:21.400 --> 00:34:34.800 faktorene skaper jo kan man si, en radikal pessimisme og radikal kritikk av det best?ende samfunn hos denne tildlige generasjonen. 00:34:38.800 --> 00:34:54.500 S?, hva handler boken om? Hva handler "Opplysningens dialketikk" egentlig om? Som jeg sier s? er det helt avgj?rende 00:34:54.500 --> 00:35:09.300 at det historiske spektrumet utvides. "Opplysningens dialektikk" skildrer s?nn en sivilisasjonshistorie fra selve konstitusjonen 00:35:09.300 --> 00:35:18.600 av de f?rste menneskelige samfunn, kunne man si, i virkeligheten sprang ut fra det ? v?re dyr til det ? bli menneske og s? videre 00:35:18.600 --> 00:35:31.800 helt til n?tiden. S? det er virkelig store vingeslag, et stort bur som her sl?s opp alts?, store teoretiske armbevegelser. 00:35:31.800 --> 00:35:41.600 Det er en sivilisasjonshistorie, og det som liksom er helt avgj?rende for ? forst? hva det handler om er denne ideen om at 00:35:41.600 --> 00:35:57.350 mennesket for overhodet ? grunnlegge samfunn, for overhodet, kunne man si, ? trekke seg ut av den rene natureksistens 00:35:57.350 --> 00:36:09.900 m? begynne ? dominere den ytre natur, alts? simpelthen utvikle noen former for fornuft, for instrumentalitet, for ? overleve og 00:36:09.900 --> 00:36:20.600 for ? oppn? overskudd i forhold til den ytre natur, og dermed konstituere samfunn. I bunn og grunn, alts? litt karikert, man kan 00:36:20.600 --> 00:36:31.000 ikke l?pe rundt og v?re superhyggelig og vennlig mot omverdenen n?r man har v?rt d?d av sult hele tiden. S? det dette dreier seg om 00:36:31.000 --> 00:36:45.500 er liksom ? organisere en form for utnyttelse av naturen s? man f?r, kan man si, mest mulig mat ut av minst mulig anstrengelse. 00:36:45.500 --> 00:36:57.300 Og dermed skapes fra starten et instrumentelt forhold til den ytre natur. Vi er simpelthen n?dt til ? behandle den 00:36:57.300 --> 00:37:05.900 instrumentelt for ? f? mat i munnen, for ? konstruere et menneskelig samfunn. 00:37:05.900 --> 00:37:22.300 Dette er en tragedie, fordi poenget er ogs? at det koster. For ? instrumentalisere den ytre natur, for ? behandle den ytre natur 00:37:22.300 --> 00:37:33.200 som kun en ressurs, som noe instrumentelt, da m? ogs? den indre natur domineres, disiplineres og undertrykkes. 00:37:33.200 --> 00:37:45.100 For liksom ? slakte en ku s? m? vi l?re ikke ? f? for mye medlidenhet med den, vi m? l?re ? gj?re vold mot oss selv, 00:37:45.100 --> 00:37:55.700 gj?re vold mot den indre natur for ? behandle den ytre natur instrumentelt. Det er den basale ideen her, 00:37:55.700 --> 00:38:07.000 men det gj?r jo at samtidig med at forholdet til den ytre natur er kjennetegnet av noe instrumentelt, s? blir den indre natur 00:38:07.000 --> 00:38:21.100 disiplinert og undertrykt og forkr?ples og deformeres og s? videre. S? igjen, s? skapes det faktisk en 00:38:21.100 --> 00:38:31.500 fremmedgj?rende relasjon p? tre niv?er; vi fremmedgj?r oss fra tingene, fra verden omkring oss, fra den ytre natur i strengeste 00:38:31.500 --> 00:38:41.000 eller bredeste forstand fordi vi kun har et instrumentelt forhold til den. Vi behandler den som en ressurs, 00:38:41.000 --> 00:38:52.900 bare som noe som er midler til v?r overlevelse, og har ingen andre forhold til naturen enn dette. Det blir mer og mer tydelig 00:38:52.900 --> 00:39:00.500 gjennom historien, og er jo hvert fall kjennetegnende for de ?kologiske katastrofene som vi st?r p? randen av i 00:39:00.500 --> 00:39:10.400 det moderne og n?tidige samfunn. Vi fremmedgj?res for den ytre natur, og dermed m? vi ogs? fremmedgj?re oss for oss selv, 00:39:10.400 --> 00:39:27.000 for den indre natur. Vi m? undertrykke oss selv i forhold til den indre natur. Dertil kommer at vi ogs? m? undertrykke sosiale 00:39:27.000 --> 00:39:42.000 impulser. Det gjelder hvert fall det moderne samfunn, men - som vi s? hos Marx - at det ogs? er en stigende atomisering p? banen, 00:39:42.000 --> 00:39:54.900 at vi ogs? m? avgrense oss ovenfor andre mennesker. S? vi blir liksom p? alle tre niv?er fremmedgjorte. 00:39:54.900 --> 00:40:05.500 Det ligger her noen impulser - dette med fremmedgj?relse ovenfor andre - det ligger her ogs? noen ideer om at vi ogs? er 00:40:05.500 --> 00:40:15.400 fremmedgjort ovenfor v?r egen kropp, v?r egen seksualitet og erotikk, at i det frigjorte samfunn der ville det erotiske og det 00:40:15.400 --> 00:40:27.500 seksuelle v?re frigjort, emansipert p? en m?te vi selv ikke virkelig kunne forst? det. Dette er ikke s? pregnant hos Adorno og 00:40:27.500 --> 00:40:42.600 Horkheimer, men det er der alts?. Adorno selv hadde, hva skal man si, helt forskjellige seksuelle relasjoner til folk av forksjellig kj?nn 00:40:42.600 --> 00:40:54.500 og s? videre, og hadde ogs? selv radikale ideer om seksuell frihet. S? dette kravet om frigj?relse ligger ogs? der hos den tidlige 00:40:54.500 --> 00:41:03.900 generasjonen, alts?. Det er en del av selvundertrykkelsen at man undertrykker sin egen seksualitet, kanaliserer den inn i bestemte 00:41:03.900 --> 00:41:18.000 heteronormative baner, vil vi si i dag, og i det hele tatt hindrer seg selv i ? leve ut sine seksuelle drifter og s? videre p? en 00:41:18.000 --> 00:41:35.400 naturlig m?te. For ? forklare dette, hvert fall en del av denne selvundertrykkelsen - undertrykkelsen av den indre natur - da 00:41:35.400 --> 00:41:52.350 bruker den tidlige Frankfurterskolen Durkheim, men kritisk. Man kan si de snur Durkheim p? hodet i virkeligheten. 00:41:54.350 --> 00:42:09.800 Den unge Durkheim, med sitt program for den nye sosiologi, skriver jo nettopp om hvordan det sosiale skal betraktes som 00:42:09.800 --> 00:42:22.000 en ting. Den unge Durkheim betrakter s?nn sett normer og regler som det som utgj?r det sosiale, og mener at samfunnet 00:42:22.000 --> 00:42:31.306 holdes sammen av v?r angst for sanksjoner, alts? v?r angst for at folk vil le av oss hvis vi bryter en bestemt norm, eller verre, 00:42:31.306 --> 00:42:43.900 straffe oss. S? da ligger ideen hos den unge Durkheim at normer er noe som sl?r oss som ting som holder oss p? plass. 00:42:45.900 --> 00:42:58.250 Og det som Adornoi og Horkheimer sier, det er jo igjen ja, men kj?re Durkheim, det er en utrolig, utrolig trist m?te ? se det 00:42:58.250 --> 00:43:09.500 sosiale p?. Fordi, kj?re Durkheim, det viser jo bare nettopp hvordan du tror at den volden vi konstant gj?r mot oss selv 00:43:09.500 --> 00:43:20.000 i virkeligheten er noe naturlig. Men, kj?re Durkheim, det er ikke s?nn at det sosiale alltid er ? betrakte som en ting. 00:43:20.000 --> 00:43:30.000 Det kunne jo v?re at vi kunne skape et samfunn som var grunnleggende annerledes organisert, og hvor det sosiale ikke 00:43:30.000 --> 00:43:42.200 fungerte som noe man kunne sl? seg p?. Jeg h?per dere forst?r dette poenget hos Durkheim, ideen om at det sosiale best?r av 00:43:42.200 --> 00:43:51.800 normer er natur, det er simelthen det sosiales ontologi, det er det det sosiale er. Hos Adorno og Horkeheimer er den m?te ? 00:43:51.800 --> 00:44:05.300 tenke p? jo nturaliserende. Den er med p? ? holde oss fast i en trist tilstand, og med p? ? gj?re at vi ikke ser eller ikke tror p? 00:44:05.300 --> 00:44:17.000 at vi rent faktisk kunne skape et annet samfunn, og at det sosiale ikke fullstendig er synonymt med normer, 00:44:17.000 --> 00:44:27.800 men jo nettopp ogs? kan inneholde andre og mindre tvangsmessige m?ter ? organisere det sosiale p?. 00:44:34.600 --> 00:44:46.000 Man kan ikke g? tilbake her, nei. Jeg skal bare si at det liksom er starten p? "Opplysningens dialektikk". Husk dette med den 00:44:46.000 --> 00:45:01.500 lange historien, det her med at for ? skape menneskelig relasjon har vi m?ttet instrumentalisere den ytre natur, det leder til at vi 00:45:01.500 --> 00:45:07.500 ogs? m? disiplinere den indre natur, og s? videre. Den sammenhengen er helt avgj?rende, og de ting jeg ellers har 00:45:07.500 --> 00:45:23.200 snakket om kommer ut av den skjematikken. Det neste som man skal forst? for ? forst? "Opplysningens dialektikk" er m?ten 00:45:23.200 --> 00:45:37.400 de bruker begrepene natur og kultur p?. Det man skal tenke natur-begrepet her er delvis som f?r, alts? et eller annet med dyr 00:45:37.400 --> 00:45:51.300 og den ytre natur og s? videre, den levende natur, men det ligger ogs? i natur-begrepet en annen impuls, og det er den 00:45:51.300 --> 00:46:02.500 impulsen vi har i den fysiske vitenskapen. Hvis dere tenker p? Newton og s? videre, er jo ideen at det fysiske univers "deep 00:46:02.500 --> 00:46:14.800 down" faktisk er - som atomer, biljardkuler som rammer hverandre - kjennetegnet av strenge deterministiske naturlover. 00:46:14.800 --> 00:46:26.200 Hvis vi vet hva som er tilfellet p? presis et bestemt tidspunkt i systemet, kunne vi teoretisk regne ut hvordan det ville forl?pe 00:46:26.200 --> 00:46:37.400 til fram i tid. S? det er determinisme her, det er naturlover og det er deterministiske former for kausalitet. Det er det som 00:46:37.400 --> 00:46:49.500 Adorno mener n?r han snakker om "naturn?dvendighet": det at naturen "deep down" er kjennetegnet av deterministiske 00:46:49.500 --> 00:47:01.700 naturlover. Han visste ikke s? mye om kvantemekanikk og s? videre, s? naturen er det grunnleggende deterministiske, 00:47:01.700 --> 00:47:12.500 tenker han. Mens kultur tradisjonelt sett burde v?re noe med mening, noe med fornuft, noe med hva vi mennesker kan 00:47:12.500 --> 00:47:25.900 ovenfor naturen. S? hvis naturen er kausalitet, determinisme og naturn?dvendighet, s? burde kulturen v?re frihet, 00:47:25.900 --> 00:47:37.800 meningsskapende, fornuft og s? videre. Dette er s?nn som det burde v?re, men akkurat som i lesninger av Durkheim, s? 00:47:37.800 --> 00:47:47.600 bruker Adorno og Horkheimer ogs? disse begrepene polemisk og kritisk. S? dette med naturn?dvendighet, den rene kausalitet, har 00:47:47.600 --> 00:47:58.100 smittet over p? kulturen. Alts?, vi lever jo ikke i et samfunn som er meningsfylt, vi lever ikke i et fornuftig samfunn, og vi har 00:47:58.100 --> 00:48:08.200 ikke f?tt autonomi ovenfor naturen, vi har ikke v?rt i stand til ? bygge et samfunn som vi egentlig kunne ?nsket ? leve i. 00:48:08.200 --> 00:48:26.200 Tvert imot s? er selv det menneskelige samkvem, det som burde v?re kultur, mening, fornuft og s? videre, faktisk natur. 00:48:26.200 --> 00:48:35.500 Dette er poenget her. Vi lever jo i et samfunn som har blitt natur, et samfunn som kontrollerer oss, et deterministisk samfunn, 00:48:35.500 --> 00:48:48.200 om dere vil. Et samfunn fult av blinde dynamikker og kausaliteter. Kapitalen, markedet som styrer oss og som vi ikke kan f? 00:48:48.200 --> 00:49:00.100 kontroll over. Det er jo en grunnleggende ting igjen fra Marx. Poenget er simpelthen at det som burde v?re kultur faktisk har 00:49:00.100 --> 00:49:20.200 blitt en slags annen natur. Det som burde v?re mening og fornuft har liksom blitt ren naturn?dvendighet. Det er ideen, 00:49:20.200 --> 00:49:28.900 og man skal videre n?r man leser Adorno og Horkheimer og hvordan de bruker disse begrepene polemisk og kritisk. 00:49:30.900 --> 00:49:40.100 Vi tar en siste ting, ogs? stopper jeg videoen her og s? m? vi g? videre i forelesningen. Men dette er det siste temaet i boken 00:49:40.100 --> 00:49:48.890 "Opplysningens dialektikk" som dere skal forst? for liksom ? forst? hva boken handler om. Og det er dette forholdet mellom 00:49:48.899 --> 00:50:02.000 opplysning og myte, og hvordan de bruker disse begrepene. En ber?mt formulering er jo denne ideen om at "myten er allerede 00:50:02.000 --> 00:50:15.000 opplysning, men opplysning sl?r tilbake i myte". Og med myte, da menes jo bare en mytisk verdensanskuelse, alts? en religi?s 00:50:15.000 --> 00:50:27.300 verdensanskuelse. Mens det med opplysning menes - hva skal man si - en stigende fornuft i menneskets m?te ? se p? 00:50:27.300 --> 00:50:36.300 tingene p?. Men det er klart at det som her tenkes p?, n?r Adorno snakker p? den m?ten om opplysning og myte, s? er det jo 00:50:36.300 --> 00:50:55.100 at opplysningen, fornuften, at den menneskelige institusjon p? fremmeste, fornemste vis liksom burde inkarnere opplysningen. 00:50:55.100 --> 00:51:07.400 Det er jo vitenskapen. Den vitenskapelige institusjon er liksom den som skal drive opplysning fram. At akkurat den institusjonen 00:51:07.400 --> 00:51:19.000 har falt tilbake i mytisk. Det er egentlig det Adorno sier. S? det han sier her - p? den ene siden, myten er allerede opplysning. 00:51:19.002 --> 00:51:30.700 Det er jo fair enough, det er jo noen ideer om at i den religi?se verdensanskuelsen, i det mytiske verdensbildet, der finner vi jo 00:51:30.700 --> 00:51:39.800 allerede vitenskap p? sitt vis. Der gjemmer det seg jo ogs? noen m?ter ? forst? verden p? som kanskje ikke er superrasjonelle, men 00:51:39.800 --> 00:51:48.600 som til en viss grad forklarer hvorfor tingene henger sammen som de gj?r p? en religi?s og pre-vitenskapelig m?te. 00:51:48.600 --> 00:51:58.400 S? allerede i myten er det et moment av opplysning. Det er liksom det ene han sier her. S? sier han s? at opplysningen sl?r tilbake i 00:51:58.400 --> 00:52:09.100 myte. Og det betyr simpelthen at den moderne vitenskap i dens aller mest avanserte uttrykk, faktisk har falt tilbake i og gj?r seg 00:52:09.100 --> 00:52:14.300 skyldig i en mytisk og religi?s verdensanskuelse. 00:52:15.300 --> 00:52:29.100 Og sp?rsm?let er s? hva mener han med det? Og da skal dere lese Larsen-teksten, tenker jeg, for ? forst? dette. Det er hvert fall et 00:52:29.100 --> 00:52:38.700 sted ? starte. Men jeg skal ogs? forklare det her. Det helt grunnleggende poenget for ? forst? hvorfor Adorno og Horkheimer 00:52:38.700 --> 00:52:48.800 mener at den moderne vitenskap har blitt mytisk er dette forholdet med at den fordobler det best?ende. 00:52:50.550 --> 00:53:02.500 S? hvis dere tenker p? religion, ogs? p? kristen religion, alts? gud skapte verden, og det var bra. Jeg husker ikke helt hva som st?r. 00:53:02.500 --> 00:53:17.200 Det er pinlig. Men det st?r n? det at det er som en feiring, en fest, en tro p? at det best?ende, verden som er gitt oss er bra, 00:53:17.200 --> 00:53:28.900 og det er gud som har skapt den. Det er det som liksom ligger i den religi?se eller mytiske verdensanskuelsen. Poenget er s? 00:53:28.900 --> 00:53:45.000 at ogs? den moderne vitenskap p? samme m?te feirer det gitte, det best?ende, verden som er, og dermed hindrer oss i ? se at vi 00:53:45.000 --> 00:54:01.800 burde endre den. Den motsatte side av denne hyllesten til det gitte, til det kun faktuelle, til det som er, til det som kan fastsl?s er en 00:54:01.800 --> 00:54:11.500 manglende forst?else for at vi kunne endre verden. Og at det er det som vitenskapen egentlig skal gj?re; endre verden til det bedre 00:54:11.500 --> 00:54:19.900 istedenfor ? bare fokusere p? hvordan verden er. Mens det ? fokusere p? fokusere p? hvordan verden er fordobler det 00:54:19.900 --> 00:54:32.600 best?ende, fastholder status quo, fastholder de urettferdigheter og former for utnyttelse, og ulykkelige samfunnsdynamikker, 00:54:32.600 --> 00:54:42.800 fastholder samfunnet som det er, s? skal vi istedet kritisere og finne ut av hvordan vi endrer samfunnet. Og i bunn og grunn er det 00:54:42.800 --> 00:54:53.000 jo igjen her inspirasjon fra Marx, alts? den 11. Fauerbachtese hos Marx. Og n? blir det pinlig, for jeg kan ikke huske den, men 00:54:53.000 --> 00:55:06.100 det er et eller annet med at hittil, inntil n? har vitenskapen bare fortolket verden. Det vi skal er ? forandre den, sier Marx. 00:55:06.100 --> 00:55:20.500 Og det er jo den basale inspirasjonen igjen bakom disse tankene her. S? det er jo en id¨¦ om at vitenskapen, og spesielt positivismen 00:55:20.500 --> 00:55:35.100 - som var utrolig popul?r p? Adorno og Horkheimers tid, men som stadig har et underlig sp?kelsesaktig etterliv, og det gjelder ogs? 00:55:35.100 --> 00:55:45.950 i den moderne sosiologi, og det gjelder ogs? p? ISS - alts? troen p? at det som vitenskapen skal det er ? beskjeftige seg med fakta og 00:55:45.950 --> 00:56:07.300 det som er, og at det skal atskilt fra det som b?r. Dette dreier seg om ? ta direkte utgangspunkt i det gitte, det som umiddelbart 00:56:07.300 --> 00:56:17.600 kan erfares empirisk. Og dermed overser man selvf?lgelig at fenomener ikke bare er fakta, men rent faktisk alltid m? tolkes og 00:56:17.600 --> 00:56:29.500 reflekteres teoretisk. S? det er liksom to trinn i denne kritikk av positivismen. Det ene er at de overser ved ? insistere s? mye p? 00:56:29.500 --> 00:56:43.100 bare ? se p? kjennsgjerninger, p? det som er, da mister man muligheten til ? se at det som er kunne v?re annerledes og dermed 00:56:43.100 --> 00:56:55.000 skissere kanskje alternativer til det n?v?rende samfunn, og s?rlig hindre seg selv i ? kritisere det n?v?rende samfunn. 00:56:55.000 --> 00:57:06.200 Det er det ene aspektet. Det andre aspektet er dette med troen p? det positivt gitte, troen p? at man bare kan g? ut og unders?ke 00:57:06.200 --> 00:57:21.800 det empiriske jo ogs? er teoretisk naivt. At det til enhver "fakta" h?rer en form for teoretisk framing; at alle fakta faktisk er 00:57:21.800 --> 00:57:33.200 teoriladede og m? konstrueres p? en bestemt m?te for ? bli fakta i utgangspunktet, eller gjemmer bestemte teoretiske begreper. 00:57:33.200 --> 00:57:41.700 S? positivismen er ogs? teoretisk naiv, og poenget er selvf?lgelig her i Frankfurterskolen at ethvert "faktum" jo nettopp skal 00:57:41.700 --> 00:57:53.000 fortolkes, alts? ses i den samfunnsmessige helhet p? basis av Marx, Freud og Weber. Det er de to avgj?rende punktene i 00:57:53.000 --> 00:58:09.300 kritikken av positivismen eller empirismen, som man ogs? kan si. Det ligger ogs? en ytterlig impuls her, fordi disse nye 00:58:09.300 --> 00:58:19.800 positivister, eller sterkt vitenskapstro mennesker i England - av en eller annen grunn er de alle fra England - de avfeier ogs? 00:58:19.800 --> 00:58:30.300 kritisk teori. De sier jo at kritisk teori er spekulativ eller uvitenskapelig med all den teroien, det er ikke empirisk nok, eller 00:58:30.300 --> 00:58:41.700 de skriver om det p? m?ter som er helt obskure, uforst?elige og s? videre. Den kritiske teoris svar til denne kritikken er jo igjen at det 00:58:41.700 --> 00:58:57.300 er den positivistiske vitenskapsoppfattelsen som faktisk er overtro og religi?sitet, som er blendet, som har en tilbedende og kultisk 00:58:57.300 --> 00:59:08.000 holdning ovenfor det best?ende, fordi de konstant fordobler det istedenfor ? bruke den menneskelige fornuft til 00:59:08.000 --> 00:59:14.800 ? skape et samfunn hvor vi endelig kunne bli mennekser. 00:59:19.400 --> 00:59:35.000 Det var en hel time, og jeg tenker jeg skal stoppe her. Dette har jeg faktisk jammen gjentatt en del, alts?, men det 00:59:35.000 --> 00:59:47.800 er simpelthen avgj?rende det her med ? forst? at grunnen bak Adorno og Horkheimers ekstreme kritikk jo ogs? er en tro p? 00:59:47.800 --> 00:59:58.700 at vi kunne bruke fornuften og vitenskapen bedre. At det ikke bare handler om ? fastsl? hvordan ting er, men at den menneskelige 00:59:58.700 --> 01:00:16.450 fornuft er kul nok, klok nok til ogs? ? s?ke ? fastsl? hva vi s? skal gj?re, hvordan vi s? skal skape et samfunn som egentlig er bedre. 01:00:16.450 --> 01:00:30.600 S? all implisitt forsvar for status quo, alt som ikke kritiserer, alt som bare fordobler realiteten og tingene som er, alle slike 01:00:30.600 --> 01:00:44.700 perspektiver er i henhold til Adorno ideologiske. S? all ikke-kritisk vitenskap, eller all ikke-kritisk tenking er jo bare rekonstruksjon, 01:00:44.700 --> 01:00:54.600 ideologisk forsvar av det best?ende, tilbakefall i det mytiske, fordobling av det som kun er tilfelle og s? videre. 01:00:54.600 --> 01:01:05.600 Og denne m?ten ? tenke p? forlenger katastrofen og holder oss tilbake i naturtilstanden. Tenk, vi har enda ikke skapt et samfunn 01:01:05.600 --> 01:01:15.200 vi kan holde ut ? v?re i. Vi har de tekniske mulighetene til det, men likevel klarer vi ikke skape et rettferdig samfunn uten krig, 01:01:15.200 --> 01:01:28.200 d?d, ?deleggelse og psykologiske, patologiske dynamikker som f?r folk til ? beg? selvmord, og 20% av den unge generasjonen 01:01:28.200 --> 01:01:39.800 har diagnoser for stress og depresjon, og m? ta psykofarmika og antipsykiatrisk medisin. Hvorfor kan vi ikke skape et samfunn 01:01:39.800 --> 01:01:52.100 som vi kan holde ut ? leve i? Og husk p? dette med at Adorno faktisk er dialektiker; p? den ene siden er det ekstremt sterk kritikk, 01:01:52.100 --> 01:02:03.700 og p? den andre siden ogs? en tro p? at noe som er mye bedre, et helt grunnleggende annerledes samfunn faktisk er mulig. 01:02:04.700 --> 01:02:14.600 Det kan v?re vi ikke kan se for oss hvordan s?nn et samfunn ser ut, men det er jo bare fordi undertrykkelsen er s? dyp. 01:02:14.600 --> 01:02:23.550 S? husk at kritikk p? den ene siden henger sammen med en sterk utopisk impuls p? den annen side. 01:02:23.550 --> 01:02:33.800 Jeg m? stoppe, jeg har brukt altfor mye tid, jeg vet det. Unnskyld. Jeg h?per dere kan forst? det meste av det jeg har sagt her. 01:02:33.800 --> 01:02:44.700 Dette er de vanskeligste tankene. Dette er de vanskeligste tankene i boken "Opplysningens dialektikk" og s? videre. Hvis dere gj?r 01:02:44.700 --> 01:02:57.800 en innsats her, da h?per jeg at jeg har hjulpet hvert fall litt, s? dere selv kan lese. Da m? vi snakke om resten av disse lysbildene 01:02:57.800 --> 01:03:10.500 p? mandag, og jeg skal ogs? gjenta meg selv litt og ta imot sp?rsm?l til denne videosnutten. Men, jeg stopper her og h?per 01:03:10.500 --> 01:03:23.500 at alle har en bra, mildt frustrerende men i det minste produktiv helg n?r dere stifter bekjentskap med denne videoen. Okei. Hei.