KleP?

Av Espen Thorsen og Magnus Lien

M?let med dette prosjektet var ? utvikle et interaktivt system i 澳门葡京手机版app下载 med Akershus Universitets-sykehus. KleP? er et spill som fokuserer p? lek, l?ring og aktivisering. Det kan spilles i grupper, eller alene, og passer best for barn i alderen seks til tolv ?r.

Med KleP? ?nsker vi ? gj?re venterommet p? barne- og ungdomsavdelingen til et mer trivelig og engasjerende sted. Spillet pr?ver ? im?tekomme alle pasienters behov og begrensninger ved bruk av bevegelses-styrt teknologi.

Prosjektet er utviklet av Espen Thorsen, student ved Institutt for Entrepren?rskap; og Magnus Lien, student ved Institutt for Informatikk. KleP? er resultatet av 澳门葡京手机版app下载 med forskere Maja Van der Velden og f?rsteamanuensis Alma Leonora Culèn.

Prosjektet er ogs? en del av KULU: Kul teknologi for unge med langvarige helseutfordringer. Det er en forskningsbasert gruppe lokalisert ved Universitetet i Oslo. Gruppen forsker p? teknologi og l?sninger som hjelper unge med kroniske eller varige sykdommer. I KULU legges det vekt p? participatory design i.e. at pasientene er med p? utforme l?sningene gjennom eksperimenter og analyser. KULU har et tett 澳门葡京手机版app下载 med A-Hus og Maja Van der Velden har v?rt sykehusets representant for v?rt prosjekt. I tillegg til dette ble ogs? designprosessen hjulpet i gang og diskutert gjennom fire prosjektm?ter med Culèn og Van der Velden.

Vi gjennomf?rte totalt to etnografiske studier hos A-Hus og en test hos Slemdal Aktivitetsskole, under sistnevnte gjorde vi evaluering av prototypen v?r.  Under studiene fikk vi selv f?le hvor tomt og kjedelig venterommet er. Det gav oss et sterkere driv til ? designe et g?y, spennende og engasjerende HCI prosjekt for A-Hus.

Publisert 25. nov. 2014 15:41 - Sist endret 25. nov. 2014 17:03