Tema og m?lgruppe
Vi ?nsker ? hjelpe kafeen i ? f? mer innsikt i kundenes behov og ?nsker ved ? introdusere ett artefakt for ? samle tilbakemeldinger i det semi-offentlige kaférommet. Dette f?rer med seg at kafégjestene og kafémedarbeiderne er m?lgruppen til l?sningen.
Problemstilling
Det kan se ut til at uavhengige kaféer har mindre mulighet til ? samle inn informasjon om kafégjestene sine enn st?rre kjeder. Vi utforsket dette temaet og fant ut at det var flere ting ? ta tak i p? dette omr?det. Blant annet hadde ikke kafégjestene noen gode m?ter ? enkelt gi anonyme tilbakemeldinger til kaféen. V?r endelige problemstilling ble derfor: "Hvordan tilrettelegge for anonym og rask tilbakemelding fra kafégjester?"
Konsept
Vi ser for oss at l?sningen skal benyttes i en kafékontekst som en del av kafébes?ket. L?sningen er en interaktiv sp?rreunders?kelse som lar kafégjesten bed?mme kaféopplevelsen ved ? svare p? sp?rsm?l som vises p? en skjerm. Brukeren avgir svar ved ? flytte en knapp langs en skala til det feltet brukeren f?ler stemmer overens med sin opplevelse. Tanken bak l?sningen er ? samle informasjon om kafégjestenes kaféopplevelse og ? oppfordre til ris og ros fra kafégjest til kafé. For kafégjesten er l?sningen tenkt som en l?sning som gj?r at flere er tilb?yelige for ? gi tilbakemelding.
Datainnsamlingsmetoder
Vi har benyttet oss av flere ulike unders?kelsesmetoder for ? samle data, hvorp? de fleste har v?rt kvalitative. Vi har gjennomf?rt pilotintervju, fem semistrukturerte intervjuer, lynintervjuer, to observasjoner, en sp?rreunders?kelse og en fokusgruppe. Det ble tatt opptak, gjort notater og mange av intervjuene har blitt transkribert. Under prototypingsfasen, har vi s?rget for ? evaluere prototypene mellom hver iterasjon.
Iterasjoner
Iterasjon 1 og 2
De to f?rste iterasjonene brukte vi for ? utforske problemomr?der og kommunisere ideer med kafémedarbeidere og kafégjester. For ? prototype rollen til l?sningene prototypet vi papir- og papp-prototyper. Vi utforsket flere mulige l?sninger, hvor tre av dem var ulike konsepter for tilbakemelding. Ved ? evaluere prototypene med kaféeier og kafégjester fikk vi indikasjon p? hvilke prototyper som kunne fungere i bruk. Etter siste evaluering i iterasjon 2 valgte vi ? g? videre med en l?sning for kvantitativ tilbakemelding.
Forkastet idé - Stamkundeartefakt
I den f?rste iterasjonen utforsket vi muligheter for et stamkundeartefakt. Artefaktet var lite og stamkunder kunne f.eks. ha det p? n?kkelknippe. P? vei til sin yndlingskafé kunne de trykke p? en knapp p? artefaktet og kaféen ville f? inn den faste bestillingen til stamkunden. Vi forkastet idéen av flere grunner, prim?rt fordi det ville redusere interaksjonen mellom stamkunde og kafé.
Forkastet idé - Tilbakemelding: tangible tokens
Denne l?sningen pr?vde ? tilrettelegge for tilbakemelding fra kafégjest til kafé ved at man kunne fordele sm? "tokens" i kategoriene "mat", "drikke" og "service". Fysiske tokens plasseres i de ulike kategoriene og kafégjesten m? vurdere hvilke aspekter ved kafébes?ket hen likte best.
Iterasjon 3, 4 og 5
De tre siste iterasjonene brukte vi for ? utforske grensesnittet til l?sningen. For hver iterasjon lagde vi en funksjonell prototype med Arduino, litt mer h?yoppl?selig for hver gang. P? slutten av hver iterasjon utf?rte vi evaluering med kafégjester hvor vi observerte hvordan de faktisk brukte prototypen.