Duppio

En del katteeiere opplever at kattene deres gj?r ting de ikke f?r lov til ? gj?re, gjerne p? steder hvor de ikke f?r lov til ? v?re. Dette har vi fors?kt ? finne en l?sning p?, slik at hverdagen til de med energiske katter kanskje kan bli litt lettere. 

Bilde av prosjekgruppen

M?lgruppe

V?r m?lgruppe er personer med katt, og v?rt tema er kontroll. Etter kartleggelse av behov ser vi at mange katteeiere opplever at deres katter gj?r som de selv vil, uansett hvor mange ganger en eier sier nei. Vi benyttet oss av semistrukturerte intervju som datainnsamlingsmetode, og fikk ut fra disse belyst noen potensielle problemstillinger som denne m?lgruppen har. En del av disse problemstillingene var lite aktuelle i forbindelse med en Arduino-l?sning, men et par muligheter gjenstod som det kunne v?re fordelaktig ? jobbe videre med.  

 

Problemstilling

Ut fra innsamling av data s? vi at mange personer med katt har problemer med at kattene gj?r ting de ikke har lov til, og hopper opp p? flater hvor de ikke har lov til ? v?re. Det har blitt opplyst om katter som knuser glass som st?r p? bord og benker, som spiser p? planter, som drar ut s?ppel, og som hopper opp p? bord og benker for ? spise noe de ikke har lov til ? spise. I motsetning til hunder, er det vanskelig ? dressere katter til ? f?lge regler og adlyde kommandoer. For ? l?se denne problemstillingen m? vi derfor vurdere hjelpemidler. Konseptet baserer seg p? ? skremme katten bort fra omr?det hvor den ikke f?r v?re. Dette vil ogs? kunne varsle eieren om at katten befinner seg p? et sted den ikke skal v?re, slik at dersom katten ikke skremmes bort av lyden, kan eieren selv komme og ta kontroll. 

 

Prototyper og l?sning

Vi har kommet fram til et produkt som er ment ? skremme vekk katten fra et gitt sted, ved ? spille av br?, skremmende lyder n?r det registrerer bevegelse innenfor angitt omr?de. Basert p? disse spesifikasjonene utformet vi f?rst to lavoppl?selige prototyper. Disse bildene var ment til ? manifestere v?re ideer om produktets rolle og "look-and-feel," i tillegg til at de skulle presenteres for brukere i en sp?rreunders?kelse, hvor brukerne selv kunne fortelle oss hvilken prototyp de foretrakk og hvorfor. 

     

Etter at prototypen var blitt valgt, gikk vi videre i arbeidet med ? utarbeide en mer h?ndfast versjon. Her begynte vi f?rst med ? skissere opp m?l og dimensjoner p? papir, som siden ble overf?rt til papp, klippet ut og teipet sammen. 

Etter ? ha sjekket at dimensjoner og m?linger i papirprototypen fungerte med dimensjonene p? LCD-skjerm, h?yttaler, sensor og knapper, var tiden kommet for ? lage den endelige prototypen. Den ble tegnet opp i Autocad 360 og 3D-printet i hvit plast. F?r montering av komponenter fikk den et lag maling, s? den ville se litt bedre ut. 

Den ferdige prototypen vi har i dag er en enkel boks som best?r av ulike komponenter som jobber sammen. P? toppen har vi en knapp for ? skru boksen av og p?, en pushbutton for ? kunne velge blant ulike alarmtoner, og et potensiometer for ? kunne justere volumet p? alarmen. P? forsiden finner vi en bevegelsessensor, en LCD-skjerm og en h?yttaler. LCD-skjermen gir en liten hilsen n?r boksen skrus p?, indikerer hvilken alarmtone som er valgt, og informerer dersom sensoren registrerer bevegelse. N?r sensoren registrerer bevegelse sendes det samtidig signal til h?yttaleren om ? spille av det valgte lydsporet. Dette f?rer til at en ubehagelig h?y alarm g?r av hver gang noe beveger seg innenfor sensorens rekkevidde. Ideelt sett skal dette skremme vekk katten slik at den fjerner seg fra plassen hvor den ikke skal v?re, men i v?r testing m?tte vi en katt som ikke lot seg plage nevneverdig av alarmen. Om dette er fordi lydene ikke var h?ye og skremmende nok, eller om katten var usedvanlig t?ff, vites ikke. 

Publisert 28. jan. 2017 17:02 - Sist endret 30. mai 2017 22:04