Prototyping for seilbrett

En tr?d man kan dra i for ? ?ve p? og f? balanse og trimme seilet riktig i forhold til vinden. Vi diskuterte ogs? et balansebrett for ? ?ve seg. Vi gikk bort fra disse ideene da det virket urealistisk ? simulere naturen maskinelt og at man nok l?rer bedre i naturlige omgivelser.

Vi har gjennomf?rt en iterativ prosess hvor vi har jobbet med ulike former og ideer. Her er ulike prototyper for ? hjelpe brettseilere som vi jobbet med.

Vi jobbet med ulike konsepter i starten

 

Spill hvor seilere kan konkurrere med hverandre. Ideen er ? skape en sterkere felles opplevelse under brettseiling for ? gj?re det enklere ? f? med seg flere til ? seile sammen med.
En stoppeklokke synkronisert med konkurrent
N?dbluss som er festet inne i en vanntett plastbeholder p? brettet. Knapp p? deksel fjerner taket p? boksen og skyter ut n?dbluss. Vi evaluerte videre ideen om en n?dknapp, men ettersom vi l?rte at brettseilere har sv?rt mye forskjellig utstyr fant vi ut av at verkt?y ikke b?r v?re festet i utstyret.
En vindm?ler i toppen av seilet og et display som skal gi seileren informasjon om fart og vindstyrke som var noe mange p? sp?rreunders?kelsen svarte at de ville ha under seilturen.
En m?te ? gj?re designet mobilt p? var ? lage et smykke. Smykket har 3 farge LED for feedback og en knapp for ? utl?se SOS-n?dhjelp signal. Knappen er konkav slik at knappen ikke trykkes un?dig.
En slags halv-hanske som har varmetr?der i seg i, slik at den ikke hindrer grepet men holder varme. Vi diskuterte ogs? en selvvarmet bom. Ideene virket dessverre for energikrevende for ? implementeres.

Vi brukte ogs? mye tid p? ? finne ut av posisjon for verkt?yet p? seilbrettet

Utfordringen vi jobbet med er at brettseilere beveger seg p? begge sider av seilet. Om man har et hjelpemiddel festet til bommen eller masten vil man ikke kunne se den om er p? feil side av brettet. Brettseiler er i bevegelse og konsentrerer seg om seilig, s? vi p?rvde ? finne en enkelt m?te for dem ? f? informasjon. I tillegg m?tte vi lage en vanntett l?sning.

en klokke med 3 rgbLED ibestemt posisjon slik at bruker kjapt kanse hva event er i gang (event som i enbestemt hendelse som p?virker seiler).Denne skissen kom fram etter intervjuhvor informant beskrev behovet for raskoppdagelse og forst?else avinformasjon.
Et bevegelig display p? bommen som seiler kan dra med seg n?r de beveger seg.
Feste p? mast, 4 led lys som lyser til fire retninger, som gj?r det mulig for seileren ? se info fra ulike retninger.
(1) En beskyttet knapp som kan bli gjort tilgjengelig ved ? ?pne lokket som gjemmer knappen. (2) Et belte med lys som lyser opp og ned p? kroppen til bruker slik at bruker f?r en stor overflate med lys indikation. (3) Et smykke med 3 Led som vibrerer n?r et event forekommer. (4) Lys i kragen til bruker og lyd som gj?r bruker ops p? ny info.
Feste til mast: en mulig feste metode av pvc plater og skruer.
Videre skisser av smykker som utforskerposisjon p? kropp og ulike lys ordninger.

Vi utforsket ogs? hvordan vinddata kunne bli representert

En rekke med lys som indikerer vindstyrke samt blinkende lys for vindkast. Differansen indikerer vindens stabilitet. Under er et kompass med et blinkende bl?tt lys som indikerer vindretning p? for brukeren i forhold til posisjon de st?r i. R?dt lys indikerer nord.
Vinddata brutt ned til 4 tegn; vindstyrke / vindkast og retning (NV=nordvest)

En funksjonell prototype

Vi utviklet s? konseptet v?rt “Hav?rn” til ? omfatte v?rvarsel for vindkast, vindstyrke og kompass med vindretning, samt en SOS-knapp.

Vi startet litt sent med ? implementere den funksjonelle prototypen v?r og konsekvensen ble at vi ikke fikk testet s?rlig mye og justert den. Vi hadde bestilt en liten vanntett boks for ? gj?re det enklere ? plassere den, men dette gjorde at vi fikk sv?rt liten plass ? implementere p?. Vi m?tte presse komponentene inn i boksen og klarte ikke ? skjule implementeringen en gang. Hav?rn v?r som vi i utgangspunktet ?nsket ? gj?re sv?rt brukervennlig og gi tydelig informasjon med fikk til slutt et ganske irriterende grensesnitt :)

 

Hav?rnen v?r ble til slutt sv?rt lite sjenert over sin Arduino-implementasjon. Her ser man kompass som best?r av en LED-ring. Tallet til venstre er vindstyre, mens tallet til h?yre er vindkast (som egentlig blinker)

Prototypen har et fungerende kompass med vindretning, samt to tall som indikerer vindstyrke og vindkast (tallet for vindkastet blinker). For ? skape konsistens er all vinddata representert med bl?tt farget lys.

Kompasset best?r av en LED-ring hvor r?dt lys indikerer nord som p? et vanlig kompass, vindretning indikeres med et bl?tt lys som blinker i den retningen vinden kommer fra, og hvitt lys indikerer ?st/s?r/vest. Lysene beveger seg som et kompass i forhold til retningen brukeren st?r i s? brukeren kan f? informasjon om vindretning p? en tydelig og rask m?te. Dette skaper et spatialt grensesnitt hvor brukeren vil f? pekt ut hvor vinden kommer fra uavhengig av om de vet retningen til nord og s?r der de er. M?let er at dette skal gj?re det enklere ? orientere seg om kritisk vinddata p? nye steder, samt skape en kognitiv avlastning.

Ideen er at prototypen skal oppdatere vinddata n?yaktig p? den posisjonen brukeren befinner seg p? ved bruk av Meteorologisk Institutt sitt grensesnitt og s? oppdatere seg etterhvert som brukeren er p? tur ved bruk av GPS-koordinater. Dette vil skape mer n?yaktig vinddata enn det brukeren vil finne p? yr som mange brettseilere typisk bruker. I tillegg slipper de ? g? p? telefonen og lete opp posisjonen sin p? stedsnavn.

Interaksjonsknappen er lokalisert ?verst til h?yre p? boksen. Dersom man trykker knappen inn 1 gang vil man f? vinddata om en time. Trykker man 2 ganger, vil vinden om 2 timer representeres, osv.
Hav?rnen i i SOS-modus. SOS kan utl?ses ved ? holde knappen inne i 4 sekunder. Knappen ?verst vil da lyse r?dt for ? indikere at SOS er registrert. I tillegg vil kompassets himmelretninger begynne ? blinke og man ser “SOS” p? display.
En av/p? knapp bak
En stropp for ? stramme og feste.