Tema og m?lgruppe
I en barnefamilie m? det tas hensyn til flere forskjellige individer i en og samme hverdag. Familiemedlemmene har ofte ulike interesser og gj?rem?l som skal utf?res, og alt skal passe inn i familiens plan. Vi ser at det kan v?re flere vanskeligheter med ? f? en uke til ? g? opp p? en tilfredsstillende m?te for alle parter, og har derfor valgt barnefamilier med barn i grunnskolen som v?r m?lgruppe for dette prosjektet.
Temaet vi har valgt er tid. Dette fordi det er et relevant tema til v?r m?lgruppe.
Problemstilling
Hvordan gi en familie mer tid sammen uten at det g?r utover noen av de enkelte individene?
Datainnsamling
For ? kunne utf?re dette prosjektet p? en god og grundig m?te var det essensielt at vi hadde nok informasjon om m?lgruppen. Vi begynte v?r datainnsamlingsprosess med ? gjennomf?re en observasjon i naturlige omgivelser for ? skape en inspirasjon til sp?rsm?l vi ikke tidligere hadde tenkt p?, og for ? se hvordan brukergruppen gjennomf?rte sin hverdag. H?pet var at en slik observasjon kunne gi gruppen flere idéer om hva som kunne gj?res annerledes, og at vi muligens kunne observere noen forbedringspotensialer. Etter en vel gjennomf?rt observasjon fortsatte vi datainnsamlingen ved ? gjennomf?re en intervjurunde. Kunnskapen vi hadde tilegnet oss under observasjonen ga oss muligheten til ? stille bedre sp?rsm?l, og vi ?nsket ? benytte oss av et semistrukturert intervju for ? kunne stille b?de ?pne og lukkede sp?rsm?l. Tanken var at de lukkede sp?rsm?lene kunne la oss bekrefte elle avkrefte tanker og antagelser vi hadde, mens de ?pne sp?rsm?lene kunne vi bruke for ? tilegne oss enda mer kunnskap rundt m?lgruppen og v?rt tema. Et pilotintervju ble gjennomf?rt for ? teste sp?rsm?lene i v?r intervjuplan og intervjuguide, og deretter ble det gjort sm? endringer f?r vi utf?rte fire forskjellige hovedintervjuer.
Idéer
Vi har utforsket fire forskjellige idéer i ulik grad, men vi har besluttet ? kun g? videre med to av dem. Disse idéene kan alle hjelpe v?r m?lgruppe med motivasjon, effektivisering og 澳门葡京手机版app下载 n?r det gjelder de hverdagslige oppgavene familien har.
Middagsplanlegger
Den f?rste idéen v?r var ? lage et produkt som skulle fungere som en slags digital kokebok. Vi ?nsket at denne digitale kokeboka skulle basere seg p? de varene du hadde hjemme for ? hindre kasting av mat, og for ? finne en l?sning p? problemet som stadig kommer opp, "Hva skal vi ha til middag?". Tanken v?r var at en kunne scanne inn alle sine matvarer etter en handletur inn i denne digitale kokeboka og den ville basere sine oppskrifter p? disse matvarene, og de matvarene som tidligere har v?rt scannet inn. ?nske var at en slik idé skulle gj?re middagsprosessen enklere, og at bruken av en digital kokebok skulle gj?re det lettere ? 澳门葡京手机版app下载e b?de for store og sm? som ville gi familien mer familietid selv n?r det ble gjort husarbeid.
Bel?nningssystem
For ? f? barna til ? frivillig hjelpe til med husarbeid s? hadde vi en tanke om et slags bel?nningssystem som skulle motivere litt mer enn for eksempel ukepenger. Tanken er at barna f?r en viss mengde mynter, klinkekuler eller lignende for det husarbeidet de gj?r og at disse myntene da kan plasseres i en slags personlig sparegris. Den personlige sparegrisen gir deg ulike premier i bytte mot myntene du har f?tt for husarbeidet ditt. Vi h?pte at denne idéen skulle skape motivasjon rundt husarbeidet, og at dette til slutt skulle medf?re at foreldrene fikk mer tid til ? tilbringe med barna fordi de slapp ? gj?re alt husarbeidet.
Prototyper
To prototyper ble produsert til hver idé. Til kokebok-/middagsplanleggeridéen har vi kommet opp med en prototype som ser ut som en slags bok med en dockingstasjon som har forskjellige knapper for ? styre prototypen, den har ogs? en skanner for ? skanne inn forskjellige matvarer. Den andre prototypen til denne idéen har en annen utforming n?r det kommer til utseendet best?ende av en stor skjerm og knapper for ? kunne styre prototypen, den har ogs? en funksjon for ? skrive ut handlelister.
Til bel?nningssystemsidéen har vi lagd en prototype som har en skjerm som viser hvor mange poeng hvert barn har, og hva barnet ?nsker seg for det arbeidet de gj?r, den har ogs? knapper for ? styre prototypen. Den siste prototypen best?r av to flasketopper som en kan legge klinkekuler eller lignende i for hver arbeidsoppgave du utf?rer, den har ogs? en skjerm som viser hvor mange poeng du har, og p? flasketoppene st?r det hvor mange poeng du trenger for ? oppn? en premie.
Det endelige produktet
Til slutt valgte vi ? fortsette med ideén om middagsplanleggeren. Produktet har vi kalt "Den Digitale Kokeboka" og kokeboka lar deg sl? opp oppskrifter til middag basert p? matvarene du har skannet inn, og basert p? hvor mange som skal ha middag. Denne enheten gj?r det lett for barn og voksne ? 澳门葡京手机版app下载e n?r det skal lages middag, og et grensesnitt med flere farger inspirerer barna til ? delta. For hver vare som blir skannet inn p? denne enheten vil det komme et bildet opp p? skjermen med bildet og navnet p? matvaren, dette skal tilfredstille l?ring hos de yngre barna. Skanneren lager ogs? en pipelyd som gir beskjed om at en matvare er skannet inn, som p? et kasseapparat. Dette h?per vi vil inspirere spesielt barna til ? tenke p? dette som en lek, og ikke som arbeid.