E4

I kj?lvannet av VG og NRKs dekning av sjakk-VM har sjakkinteressen ?kt dramatisk. For eksempel ?kte bruken av sjakkrelaterte s?keord sterkt under sjakk-vm 2016. Mange nybegynnere synes sjakk kan virke uoversiktlig og komplekst. V?r m?lsetting er ? ?ke sjakkinteressen og gj?re spillet mer forst?elig for denne gruppen spillere.

Bilde av prosjekgruppen

Fra venstre: Lars, Kristine, Edvard og Mikael.

Tema og m?lgruppe

M?lgruppen v?r er spillere p? nybegynnerniv?. I.e de som kan trekkene, men mangler taktisk og strategisk sjakkforst?else.

 

Problemstilling

Hvordan kan sjakkopplevelsen gj?res bedre for nybegynnere ved hjelp av et smart sjakkbrett?

 

Prototyper

Vi har g?tt for navn p? de forskjellige prototypene. De heter Ada, Berit, Charlotte og Diana 

 

Prototype 2
Prototype 1: Ada. Her gis spillerne tilbakemelding p? stillingen ved bruk av et display. I denne stillingen har hvit en ansl?tt vinnersjanse p? 60%.
 
Prototype 2: Berit. CAD-tegning av mulig designe av sluttprodukt. De r?de knappene starter og stopper sjakk-klokken. Det r?de feltet til venstre viser stillingsbeskrivelse p? partiet.  .
Prototype 2: Berit. CAD-tegning av ett mulig sluttprodukt. De r?de knappene starter og stopper sjakk-klokken. Det r?de feltet til venstre viser en stillingsbeskrivelse av partiet.  

 


Prototype 3: Charlotte.  av kryssfiner som er laserkuttet til etter tegning fra SolidWorks.

Prototype 3: Charlotte.  av kryssfiner som er laserkuttet til etter tegning fra SolidWorks.

Charlotte. Charlotte er den f?rste h?yoppl?selige prototypen der brukergruppen

f?r en bedre look-and-feel p? mulig sluttprodukt.

 

Prototype 3
Prototype nr 4: Diana. 
Denne prototypen er en videreutvikling fra Charlotte. Brettet er en boks der arduino og MP3-shield er plassert inne i boksen. Lysdiodebaren og skjermen er plassert p? hver sin side av sjakkbrettet. Knappene til ? stille klokken og diverse er plasser ved skjermen og knappene til ? stoppe tiden er av kryssfiner og ligger i plan med brettet. Str?mforsyningen er en powerbank slik at brettet er mobilt. 

 

Evaluering av prototyper

P? prototype 1: Ada bruker brettet til ? gi en litt mer visuell fremstilling av ideèn. Brukergruppen v?r f?r sett p? brettet under en sp?rsm?lsrunde. Tilbakemeldingene vi fikk var at st?rrelsen var fin, at LED-matrisen var lys og klar. 

P? prototype 2: Berit, Vi fikk tilbakemeldinger fra v?r faste brukergruppe p? at LED-matrisen var for liten i forhold til spillebrettets dimensjon. I tillegg til prototypen fikk vi tilbakemeldinger p? st?rrelsen og tilgjengeligheten p? knapper. Her ble det ogs? foresl?tt ? legge til lyd. Vi syntes dette var en god ide og tok det med oss videre til neste prototype.

P? prototype 3: Charlotte, bruker et semistrukturert intervju med en brukergruppe og look-and-feel med prototypen. Vi brukte to brukergrupper: èn gruppe p? fire fra IFI-sjakk og den faste brukergruppen v?r. Begge gruppene ble spurt fra den samme intervjuguiden. Sp?rsm?lene var basert p? knappene, lys, lyd, display, str p? brett, brikker og et ?pent sp?rsm?l. For ? evaluere iterasjonene s? langt satte vi opp et affinity diagram p? hva som var bra og hva som var d?rlig som for eksempel brikker og knapper. 

P? prototype nr 4: Diana: Vi gjennomf?rte et semistrukturert intervju med den faste brukergruppen v?r, og kj?rte en runde med brukertesting. Denne prototypen er h?yoppl?selig langs samtlige akser, og gir derfor den mest naturlige brukeropplevelsen hittil. Brukertestene viste at brettet var relativt lett ? forst? og operere uten instrukser. I intervjurunden etterp? ble det fremmet noen forslag om hvordan man kan utvikle konseptet og ideen videre.  

 

Datainnsamlingsmetoder

V?r foretrukne datainnsamlingsmetode har gjennom hele prosjektet v?rt semi-strukturerte intervjuer. Dette er fordi dette formatet gir rom for at respondentene kan snakke fritt, og komme med egne ideer og l?sningsforslag. Vi mener dette skaper en fin balanse i taletid mellom intervjuer og intervjuobjektet. 

Vi opprettet ogs? et sp?rreskjema p? internett der vi stilte sp?rsm?l om blant annet sjakkferdigheter, hvorfor du eventuelt ikke spilte s? mye sjakk og hvilke ifunksjonaliteter p? et smart sjakkbrett som kunne gjort sjakkopplevelsen din bedre. Alle sp?rsm?lene hadde med avkryssning- og fritekstssvar. 

Datainnsamlingsmetodene v?re har s?ledes resultert i b?de kvalitative og kvantitative data.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Publisert 28. jan. 2017 17:07 - Sist endret 31. mai 2017 12:58