Prosjekter 2017

Klasserommet er et variert og utfordrende milj? for b?de elever og l?rere. Med den nye frav?rsgrensen er det blitt ekstra viktig for b?de elever og l?rere at frav?rsf?ringen blir gjort p? en god og sikker m?te. Derfor ?nsker vi i @end ? finne en god l?sning p? problematikken som oppst?r n?r det skal registreres frav?r p? daglig basis i ulike klasseromssituasjoner.

Vi i 007 ?nsker ? finne ulike m?ter for ? hjelpe til med ? forbedre skolehverdagen til barn p? barneskolen.

Vi i Capsa ?nsker ? hjelpe ungdomsskolel?rere med ? redusere u?nsket bruk av iPader i klasserommet. Vi har gjennom en bruksorientert designprosess utviklet padPause - en kontrollstyrt beholder for iPad som er ment til ungdomsskoleelever. 

R?ykvarsel for personer med h?rselshemming. L?sningen v?r lytter til andre alarmer og varsler brukeren ved hjelp av vibrasjon.

En del katteeiere opplever at kattene deres gj?r ting de ikke f?r lov til ? gj?re, gjerne p? steder hvor de ikke f?r lov til ? v?re. Dette har vi fors?kt ? finne en l?sning p?, slik at hverdagen til de med energiske katter kanskje kan bli litt lettere. 

I kj?lvannet av VG og NRKs dekning av sjakk-VM har sjakkinteressen ?kt dramatisk. For eksempel ?kte bruken av sjakkrelaterte s?keord sterkt under sjakk-vm 2016. Mange nybegynnere synes sjakk kan virke uoversiktlig og komplekst. V?r m?lsetting er ? ?ke sjakkinteressen og gj?re spillet mer forst?elig for denne gruppen spillere.

Uavhengige kafeer tilf?yer ofte noe unikt og mer personlig enn kjedene. Vi ?nsker ? tilrettelegge for tilbakemelding fra kunder til kaféen.

Vi er FEM, og vi skal bruke Arduino til ? hjelpe de eldre barna i barnehagen n? sine ferdighetsm?l.

En barnefamilie har stort sett en veldig hektisk hverdag, og det er ikke alltid tiden strekker til. Gruppe 404 ?nsker ? gi barnefamilier mer tid sammen ved ? inspirere og motivere til 澳门葡京手机版app下载. ?nsket er at dette kan gj?re de hverdagslige aktivitetene morsommere for b?de store og sm?.

Har du opplevd at vasken er full av brukte tallerkener og glass, eller at noen alltid sluntrer unna sine forpliktelser i kollektivet?  Lilleboks er en l?sning som sender ut p?minnelser om arbeidsoppgaver og som gj?r at du slipper ? mase p? de du bor sammen med. Med Lilleboks i ditt kollektiv blir det enkelt for alle ? f?lge de rutinene som kollektivet har satt i fellesskap. 

L?ring av empati starter i tidlig alder og er en av grunnpilarene for den sosiale utviklingen hos barn. Barnehagene jobber allerede aktivt med l?ring av empati, men til tider kan det ? organisere aktiviteter med barna g? ut over andre gj?rem?l som f. eks. skriving av ukeplaner og rydding, grunnet sykdom blant de ansatte. Dette temaet barn og empati var noe vi ville g? videre med, og som etter et par iterasjoner endte i den interaktive kua Empa-Thea; en leke som simulerer lekene hviskeleken og mimeleken, og som ikke krever annen organisering av de ansatte enn ? samle barna.

Kobra ?nsker ? se n?rmere p? teknologiske l?sninger for utviklingshemmede personer som bor i egen leilighet.

Vi er Life+ og v?rt m?l er ? gj?re gangetabellen mer engasjerende ? l?re for barn gjennom fysisk aktivitet

Vi har valgt ? jobbe med integrering blant unge voksne i Oslo. V?rt ?nske er ? bidra med gode ideer for l?ring, samhold og lek i v?r by.

NoName presenterer Silentbox, en enkel l?sning for folk som bor sammen i kollektiv. 

Med Colors of Code ?nsker Oniudra ? legge til rette for glede og motivere til l?ring rundt programmering. 

Vi er 3 informatikkstudenter som har valgt ? jobbe med seilbrett i faget Bruksorientert design. Vi har kartlegt behov, ?nsker og utfordringer blant brettseilere i Norge med m?l om ? kunne lage en liten digital dings som kan st?tte opp under denne fantastiske sporten!

Vi er fire gutter som har valgt ? fokusere p? den gjenglemte m?lgruppen, nemlig pensjonister. Tema er nostalgi:

 

Nostalgi er en f?lelse av lengsel eller hengivenhet etter en periode i fortiden. Ordet ble f?rst beskrevet som en psykisk lidelse i 1600-tallet av medisinstudenten Johannes Hofer, og er formulert av de greske ordene "Nostos (hjemkomst) og "Algos" (smerte). I dag er nostalgi anerkjent som et generelt savn til fortiden. Det er som regel assosiert med gode minner eller positive ideer. Som vi har merket, har de eldre deltakerne v?res v?rt ganske ivrige etter ? fortelle oss historier om deres fortid og dele de gode minnene. Vi mener at vi kan gi de et fint syn p? livet ved ? minne de p? alt de har opplevd. 

Sparkle Motion er stolt av ? presentere "Babushka", en l?sning som skal hjelpe eldre med ? organisere og vise fram bilder.

Det kan v?re b?de krevende og problematisk ? holde oversikt over barnehagebarna n?r man er ute p? tur. Uno más har gjennom prosjektet hatt som m?l ? skape en enklere jobbhverdagen for barnehagel?rere. 

M?let til Yacht er ? kunne skape en trygghetsf?lelse for hundeeiere som etterlater hunden sin i bilen samt. ?pne bevisstheten deres med at det kan v?re forskjellige faktorer som kan skje i over kort- eller lengre perioder som kan f?re til problemer.

Gjennom flere prosjekt iterasjoner har vi utformet "P.A.W" (Protect and Warn) - et system med forskjellige funksjoner for ? skape en betryggende f?lelse for hundeeiere n?r hunden blir etterlatt alene.