M?lgruppe og tema
M?lgruppen for The Email Buddy er mennesker i alderen 25-30 ?r som nylig (mellom 1-3 ?r) har kommet ut i fast jobb etter endt studie, en jobb det er lett for ? ta med seg hjem.
Vi rekrutterte en brukergruppe fra m?lgruppen som vi fulgte gjennom prosessen. Vi startet bredt med temaet "vaner i hverdagen", slik at vi gjennom datainnsamling kunne f? en bred forst?else av brukergruppen og deres problemomr?der.
Problemstilling
Gjennom datainnsamling ble det klart at brukergruppen hadde et behov for ? redusere stress i hverdagen, og det mest fremtredende problemomr?det til brukergruppen var ? balansere jobb og fritid.
Vi hadde i starten en midlertidig problemstilling. Utover i prosessen kom vi frem til den endelige problemstillingen:
Hvordan kan vi hjelpe m?lgruppen med ? balansere det ? v?re forberedt til en ny arbeidsdag samtidig som de skal kunne koble av etter jobb?
Datainnsamlingsmetoder
Gjennom prosessen har vi brukt ulike metoder for datainnsamling, alt etter hva vi mente ville gi oss best data p? det vi ?nsket ? unders?ke.
Semistrukturert intervju (innledende datainnsamling)
Vi utf?rte semi-strukturerte intervjuer med brukergruppen som innledende datainnsamling. Vi gjorde dette fordi vi ville utforske temaet ved en ?pen samtale. Vi utformet en intervjuplan- og guide, slik at vi kunne sikre ? komme gjennom de sp?rsm?lene vi ville ha svar p?, samtidig som vi fikk et utgangspunkt for sammenligning av data.
Fokusgruppe (1. iterasjon)
Mot slutten av f?rste iterasjon uf?rte vi en fokusgruppe der vi evaluerte konseptene vi hadde til n? med brukergruppen. Vi inns? ogs? at vi trengte ytterligere data rundt problemomr?det, noe vi ogs? brukte fokusgruppen til. Vi ?nsket diskusjoner rundt prblemomr?det og konseptene.
Semistrukturert intervju (2. iterasjon)
For ? unders?ke hvilke av to konseptuelle retninger for design brukergruppen foretrakk, og for ? f? tilbakemelding p? hvilke funksjoner som var ?nskelig i de to konseptuelle designene, utf?rte vi igjen semistrukturerte intervjuer. Vi trengte raske tilbakemeldinger og vi ?nsket at intervjuobjektene skulle f? svare ?pent, samtidig som vi hadde noen konkrete sp?rsm?l.
Brukbarhetstesting med intervju (3. iterasjon)
Etter at vi hadde utformet en prototype i papp evaluerte vi denne ved hjelp av brukbarhetstes med intervju. Vi ?nsket ? unders?ke prototypens brukbarhet og brukeropplevelse - om interaksjonen var ?nskelig og forst?elig, og brukerens tilfredshet ved bruk, ved ? stille sp?rsm?l om hvordan de opplevde ? bruke produktet.
Feltstudie med intervju (4. iterasjon)
Vi utf?rte et feltstudie fordi vi ?nsket ? observere prototypen i bruk og hvor godt den ble integrert i brukerens hverdagslige kontekst. Slik kunne vi oppdage misforst?elser eller feilbruk og se brukerens reaksjoner p? interaksjonen direkte. Vi supplerte med et semi-strukturert intervju siden opplevelse av bruk kan v?re vanskelig ? m?le kun gjennom observasjon.
Veien mot en h?yoppl?selig prototype
Tidlige konseptskisser (1.iterasjon)
Skisser (2.iterasjon)
To konseptuelle retninger: The Email Buddy & Digital Pause
Skisser av mulige funksjoner (2.iterasjon)
Papp-prototyping av The Email Buddy (3.iterasjon)
Utvikling av h?yoppl?selig prototype (4.iterasjon)
Resultat: The Email Buddy
The Email Buddy er en h?yoppl?selig prototype som skal hjelpe brukeren med ? skape bedre balanse mellom arbeidstid og fritid. The Email Buddy er ment ? brukes hjemme etter normert arbeidstid. Brukeren legger mobilen sin p? The Email Buddy og det startes automatisk pausetid p? to timer. Buddyen er koblet til brukerens jobbmail, og n?r tiden er ute vil den gi et varsel om brukeren har f?tt nye mail, i form av et lys. P? denne m?ten vil brukeren kunne ta seg aktive pauser fra jobb, i en gitt periode, samtidig som man etter pausene kan holde seg oppdatert p? jobbfronten om man ?nsker det. Vi h?per at The Email Buddy skal kunne bidra til ? redusere stresset som er en f?lge av ?kt digital tilgjengelighet.
Teknisk l?sning
V?r l?sning drives av Arduino UNO og baserer seg p? kommunikasjon via Blynks skyserver. Dette l?ses med at en ESP8266 WiFi-modul kobler seg opp mot en server, hvor den henter informasjon om mail. Informasjonen blir sendt til server gjennom en oppskrift opprettet p? nettsiden IFTTT. Stemmen blir generert av Emic 2 Text-to-Speech som er koblet til et h?yttalerelement. Telefonen registreres ved hjelp av en LDR-motstand og LED-lys er brukt som lyskilde.
Hvordan ivaretar The Email Buddy behovet?
Brukergruppen har behov for mindre stress. En faktor som ?ker stress er varsler fra mobilen om nye mail fra jobben. Brukergruppen har uttrykt at terskelen er lav for ? sjekke nye mail n?r man har mobilen i lomma. The Email Buddy kan hjelpe brukeren ? legge mobilen helt bort i en gitt periode for ? f? fri fra disse varslene. For at ikke brukeren skal bekymre seg for om det har kommet inn nye mail, sier Buddyen i fra med et behagelig lys som erstatter de konstante plingene fra mobilen.
Buddyen vil ikke si i fra f?r to timer har g?tt, og kan dermed hjelpe brukeren ? ha mer kontrollert og mindre sporadisk sjekking av mail. Den hjelper ogs? brukeren ? generelt komme bort fra skjerm.
Hvordan har The Email Buddy fors?kt ? m?te kravene?
Vi har fors?kt ? gj?re prototypen enkel ? forst? ved enkel utforming og tydelig feedback p? interaksjonen. For ? ikke bidra til stress varsler prototypen med et diffust lys som ikke skal virke forstyrrende. Den vil virke motiverende og gi vennlig feedback i form av et smil, ?yne som v?kner opp ved ? lyse n?r du sl?r den p? og ved at den snakker til deg n?r du interagerer med den. Dette kan ogs? gi en f?lelse av at den vil deg godt. Den streber etter lav terskel for bruk ved ? ha enkel interaksjon og ikke for mye ? holde styr p?. Vi har fors?kt ? gj?re prototypen estetisk tilfredsstillende for brukeren ved ? ha en enkel og ren utforming.