Bubo Bubo

Vi ?nsker ? utforske hvordan digital teknologi med h?ndgripelig interaksjon kan brukes i l?ringsaktiviteter til barn i alder 4-5 ?r.

Bilde av prosjekgruppen

Fra venstre: Trine, Aileen, Astrid, Alexandra, Synn?ve

 

Problemstilling

Hvordan kan vi med digital teknologi og h?ndgripelig interaksjon stimulere barn til aktiviteter som utvikler blyantgrep og ?ye-h?nd koordinasjon? 

 

Datainnsamlingsmetoder

Vi har bes?kt 2 barnehager, intervjuet pedagogene og observert barna. Det har gitt oss innsikt i hvordan dagene er lagt opp, hvilke aktiviteter de har og hvordan l?ring er integrert i aktivitetene. Vi har ogs? f?tt en innblikk i l?ringsomr?der for barna i aldersgruppen 4-5?r.

Vi spurte 2 pedagoger om konsekvenser med at barn brukte nettbrett. Den ene svarte at 2 av barna hadde f?tt forbud fra lege mot ? bruke nettbrett da synet sto i fare for ? bli skadet. Den andre vi intervjuet, sa at barn som begynner p? skole idag har d?rligere utviklet “pinsettgrep” grunnet bruk av nettbrett hjemme. Dette er bakgrunn for v?rt valg av problemstilling.

V?r brukergruppe best?r av 4 barn i alder 4-5 ?r. Ved ? gi barna oppgaver har vi utdypet v?r innsikt om barnas ferdighetsniv?. Samtidig har vi f?tt vite hva de liker og ikke liker.

Fig: N?r barna jobber med labyrint, utvikles blyantgrep og ?ye-h?nd koordinasjon.

 

    Krav og ?nsker til hva vi skal lage

    • ?ver opp blyantgrepet 
    • Vil oppfordre til repetisjon 
    • Elementer av lek
    • Dynamisk, ulike ferdighetsniv?er
    • Engasjere nysgjerrighet hos barnet
    • Motivasjon til ? utforske
    • F? barnet til ? fors?ke flere ganger
    • “feil” skaper positivitet i den forstand at barnet blir ivrig til ? pr?ve igjen 
    • Gjentagelse uten at det blir kjedelig    

    Hvilke prototyper vi har laget? 

    Fig: Dyrelotto, en l?sning der bruker flytter dyrefigurer til riktig plass. Ugla gir lyd til dyret som skal flyttes.

    • Dyrelotto - en 3-D modell som viser utforming og og hvordan den er tenkt ? fungere 
    • Labyrint - en papp modell for ? ta med til brukergruppe og f? innspill p? designvalg, form, farge, fortellende elementer
    • Labyrint - en 3-D modell for ? illustrere Arduino l?sningen

    Endelig prototype av Labyrint

    Et produkt som barnehagebarn kan bruke i sin hverdag, som kan v?re til hjelp for ? utvikle barnas blyantgrep. Prototypen er engasjerende for barna og bidrar til ? utvikle deres blyantgrep gjennom mengdetrening. 

    Gjennom flere iterasjoner har vi samlet inn data, analysert disse og basert v?r prototype p? krav og behov som kom frem i analysen og vi har under hele prosessen tatt hensyn til brukerne v?re.

    Fortellingen i labyrinten er ? hjelpe en figur ? gj?re seg klar til ? g? p? skolen. F?r han er klar m? han gj?re ting som ? pusse tenner og spise. Dette er aktiviteter som ogs? brukerne m? gjennom hver morgen og er relaterbart for dem. Labyrinten er designet slik at det ikke er kun en riktig vei gjennom den og alle punkter kan hentes i en vilk?rlig rekkef?lge.

    Prosjektvideoen viser hvordan prototypen er laget og hvordan den oppf?rer seg ved reel bruk samt bakgrunnen for valget av prototype. 

    Lenke til projektvideo her>>

     

     

     

    Publisert 19. feb. 2016 11:43 - Sist endret 13. juni 2016 15:47