The Five Years Old Club

Vi er The Five Years Old Club. En grupppe dedikert til ? l?se problemene til sm? personer. Vi har jobbet sammen med NRK barnehagen p? Marienlyst, der vi har jobbet med en l?sning for f?rskolen. Fem?rsklubben best?r av barn som skal begynne p? skolen til h?sten, og g?r her for ? bli klare til skolen. Vi har jobbet med en l?sning som skal hjelpe barna med ? f? en bedre tidsforst?else

 

Bilde av prosjekgruppen

Fra toppen: Espen Nilsen, Anna Mortensen Finstad, Aleksander R?e Str?mshoved og Jakob K?hn.

Tema og m?lgruppe

M?lgruppen for dette prosjektet har v?rt barnehagebarn i alderen 5 ?r. Dette er barn som er p? sitt siste ?r i barnehagen og skal begynne p? skolen til h?sten. Etter noen runder med datainnsamling fant vi ut at barna bruker veldig lang tid p? ting som de ikke vil f? like lang tid til p? skolen. Med dette som grunnlag valgte vi da temaet tid og tidsforst?else. M?let med prosjektet har ikke v?rt at vi skal l?re fem?ringer klokka, men at klokka g?r, og at man ikke alltid har like mye tid til disposisjon som man kanskje skulle ?nske. 

Problemstilling

Hvordan kan vi lage en l?sning som gj?r at barn f?r en bedre forst?else av tid?

Datainnsamlingsmetoder

Vi har v?rt p? flere bes?k hos Nrk barnehagen og gjennomf?rt observasjonsrunder hvor vi b?de har deltatt og sett p? diverse aktiviteter. Utenom dette har vi ogs? intervjuet pedagogiske ledere i barnehagen, for ? f? ett bedre innblikk og underbygge observajsonsdataene. 

 

Prototyper

Prototype 1 - Klokket?rnet

 Klokket?rnet

Klokket?rnet er v?r h?yoppl?selige prototype. Den visualiserer tid ved hjelp av klinkekuler. P? toppen st?r det en klokke sammen med ett "kontrollt?rn/magasin". Rundt selve t?rnet g?r det en bane, hvor det skal trille klinkekuler. Den fungerer slik at det puttes p? klinkekuler i magasinet p? toppen. En gul diode blinker en gang n?r den registrerer att det er puttet p? en kule. Etter at antall kuler er puttet p? trykker brukeren p? start knappen. T?rnet vil s? mate ut en og en kule med en tidsintervall p? fem minutter, og kulen vil legge seg helt nederst. Dette betyr at en kule representerer fem minutter. P? denne m?ten er det lett ? se hvor mye tid man har igjen til disposisjon og hvor mye tid som har g?tt. 

Prototype 2 - Tidsboksen

Tidskuben fokuserer p? tid og 澳门葡京手机版app下载. Det er en helt vanlig kube, hvor hver side kan lyste opp i forskjellige farger. Tanken er at n?r barna skal sitte rundt ett bord, og gj?re en aktivitet skal ett barn f? ansvar for kuben. L?reren stiller inn tiden til disposjon. N?r en passende tidsintervall har g?tt, lyser en side opp, og barnet som har kuben m? sende kuben videre til neste mann. Slik vil det fortsette til alle siden lyser opp, og tiden de hadde til disposisjon er ute. P? denne m?ten er det lett ? se hvor mye tid som har g?tt, men den kan v?re for distraherende, noe som er hovedgrunnen til at vi ikke valgte ? g? for denne l?sningen.

Prototype 3 - Togbanen

Togbanen

Denne prototypen best?r av ett tog som g?r runder rundt en sirkelformet togbane. Toget vil g? i en slik hastighet at det bruker en viss tid p? en runde. N?r toget passerer stasjonen vil ett flag sprette opp, og antall flagg representerer antall runder. P? denne m?ten er det lett ? se hvor mye tid som har g?tt. Problemet med denne prototypen er plass. En slik bane vil ta opp en del plass, og hvis den skulle blitt brukt m?tte den st?tt midt p? bordet slik at alle kunne se den. Dette ville distrahert barna i for stor grad, og dermed hadde ikke fokuset ligget der det skulle. 

 

 

 

Publisert 23. feb. 2016 11:10 - Sist endret 13. juni 2016 15:59