Kaffekartet

Kaffekartet presenterer en brukersentrert designprosess rettet mot kj?p av kaffe og en endelig prototypen utledet av dette. M?let for prosjektet har v?rt ? unders?ke mennesker i tjue?renes forhold til kaffekj?p og forbedringspotensialer rundt dette.

Hvem er vi?

Fra venstre: Jens Gleditsch, Ivar Skorpen Johnsen, Sverre Norberg-Schulz Hagen, Maria Louise Skogen Stolinski.

Tema og m?lgruppe

Kaf?bes?k og kaffekj?p er en dagligdags og allment relaterbar brukssituasjon. Samtidig er det - betraktet som et problemomr?de og potensielt utgangspunkt for en designprosess- ikke noe som ?penbart byr p? forbedringspotensiale.

Dette dannet grunnlaget for problemstillingen:

Hvordan kan vi digitalisere kj?p av kaffe, og samtidig gj?re brukeropplevelsen ved kaf?bes?k mer personlig, interaktiv og attraktiv?

Vi definerte m?lgruppen som mennesker i tjue?rene som kj?per kaffe p? daglig eller ukentlig basis. Spesielt ?nsket vi ? jobbe med de som kj?per kaffe p? kafeer eller andre utsalgssteder som en del av sin hverdagsrutine.

Datainnsamling

For ? sikre h?y validitet i datainnsamlingen tok vi i bruk triangulering av metoder:

  • Observasjon
    Direkte observasjon av m?lgruppen og deres kaffevaner p? en kaffebar, der vi m?lte ulike metrikker for ? unders?ke problemomr?det.

  • Kvalitative intervjuer
    Semi-strukturerte intervjuer b?de med et utvalg brukere fra m?lgruppen og en sekund?rbruker. M?let med disse intervjuene var ? f? et innblikk i brukernes kaffevaner og deres forhold til kaffe, og hva b?de de og sekund?rbrukeren s? p? som viktige momenter ? vektlegge ved utarbeidelsen av et produkt.
  • Fokusgruppe
    Fokusgruppe med deltakere fra m?lgruppen der m?let var ? skape en bredere og bedre forst?else av problemomr?det.

Datainnsamlingen kartla fire behov: effektivitet, trygghet, sosial omgang og valgfrihet. Etter den innledende datainnsamlingen gjennomf?rte vi fire iterasjoner med prototyping. For ? s?rge for at alle designl?sninger var forankret i tilbakemeldinger fra brukerne tiln?rmet vi oss prosjektet med en brukersentrert designprosess.

Iterasjoner og prototyping

Gjennom flere id?myldringsm?ter endte vi opp med flere konsepter til prototyper, som vi arbeidet med og brukertestet gjentatte ganger med et utvalg av m?lgruppen. Etter andre iterasjon skilte to konsepter seg ut: en kopp med innebygd klippekortl?sning og et interaktivt verdenskart for bestilling av kaffe.

Smartkopp
Fordi den faktiske interaksjon var enkel ? forklare ved hjelp av tegninger og forklaringer, ble denne prototypen kun laget som skisse, og var tenkt som en m?te ? automatisere bruk av klippekort p?, ved at klipp, og eventuell annen info om kj?p, ble lagret digitalt ved ? scanne koppen mot en sensor.

I og med at funksjonene - som i stor grad var hvilke data som kunne lagres og hentes frem av bruker - var tiln?rmet uendelige, brukte vi prototypen for ? finne ut mer om ?nsket funksjonalitet.

Her fikk vi innspill om at koppen burde kunne fylles opp med en saldo, og at koppen kunne ha et lyspanel som viste hvor mye penger som st?r igjen p? saldoen.

Interaktivt kart
Dette kartet er ment som en form for tvungen utforskning av kaffe, der vi ?nsket ? adressere behovene om valgfrihet og sosial omgang. Her var tanken at brukerne kan bruke kartet som en m?te ? bli kjent med ulike kaffeb?nner i verden.

Under brukertesting ble det uttrykket at det var ?nskelig at kartet ikke bare var et informasjonssystem, men ogs? et bestillingssystem - at man kan sitte ved bordet, velge selv hvilken kaffeb?nne man vil ha samt andre egenskaper ved kaffen og deretter bestille denne.

Deltakerne i den andre fokusgruppen uttrykte tydelig at interaksjonsmekanismene p? koppen - og problemene den adresserte - var langt mindre interessante enn kartet. Det var heller ikke ?nskelig ? kombinere de to, hvilket ledet oss til ? g? videre med kartl?sningen.

Kaffekartet

Designprosessen har ledet til prototypen Kaffekartet. Kaffekartet et interaktivt bord for bestilling av kaffe, med en overflate utformet som et verdenskart. Bordet gir bruker mulighet til ? utforske informasjon om kaffeb?nner fra forskjellige land. Brukeren kan skreddersy sin bestilling ved ? trykke p? et land, velge st?rrelse, legge til tillegg som for eksempel melk, og bestille dette direkte fra bordet. Uten at hun trenger ? st? i k?, vil kaffen bli levert til brukeren.