CommuniCube

Mangelfull kommunikasjon mellom l?rer og elever kan v?re et problem i klasserommet. L?rerne ?nsker ?rlige tilbakemeldinger fra elevene, men har ikke alltid tid eller mulighet til ? sp?rre hver enkelt elev.  Elevene p? sin side ?nsker undervisning som er mer tilpasset deres behov og evner. Et problem er at ikke alle elever f?ler de f?r uttrykt sine meninger, og dette gj?r at l?reren risikerer ? f? et skjevt beslutningsgrunnlag ? basere videre undervisning p?.  

Bilde av prosjektgruppen

f.v: Bendik, Andreas, Tonje, St?le, Julie og Finn

Tema og m?lgruppe

Temaet vi ?nsker ? ta for oss er kommunikasjon i klasserommet, og vi har bestemt oss for ? fokusere p? elever i den videreg?ende skolen. Etter ? har gjennomf?rt innledende unders?kelser ser vi at m?lgruppen ogs? m? inkludere l?rere. 

 

Datainnsamlingsmetoder

Innledende intervju: Vi gjennomf?rte 7 ?pne intervju med elever og l?rere i den videreg?ende skole.

Observasjon: Vi observerte en Medie- og kommunikasjonsklasse under en dobbelttime i samfunnsfag. 

Fokusgruppe: Vi gjennomf?rte en fokusgruppe med b?de l?rere og elever der vi ?nsket ? diskutere temaet, og f? tilbakemelding p? prototypeforslag.

 

Problemomr?de

Gjennom datainsamlingsmetodene beskrevet ovenfor bestemte vi oss for ? fokusere p? kommunikasjon som problemomr?de. Det konkrete problemet vi ?nsket ? adressere var hvordan vi kunne senke terskelen for deltakelse blant elevene i klasserommet.

 

Evaluering

F?rste iterasjon: Strukturerte intervju med elever og l?rere, med m?l om ? ta designvalg vedr?rende form, utseende og lignende.

Andre iterasjon: Vi geriljatestet ulike m?ter ? ivareta kravet om anonymitet.

 

Ulike prototypeforslag

Tidlig i prosessen hadde vi en rekke prototypeforslag som vi tok med ? presenterte for brukerne. Etter ? ha valgt hvilket problem vi ?nsket ? adressere hadde vi ulike forslag til hvordan vi for eksempel kunne ivareta kravet om anonymitet. Disse ble presentert for bruker i en av evalueringene. Vi prototypet ulike dimensjoner som form og grensesnittsmetaforer for ? utforske tiln?rmingsm?ter.

 

V?r l?sning

V?rt fokus var p? elevenes del av systemet. V?r h?yoppl?selige protoype best?r av fire svarenheter, pluss et program som registrerer og presenterer svar fra alle enheter.

Svarenheten best?r av to deler:

  • En kube av tre. Kuben har sort over- og underside, mens hver av de fire sidene har et farget b?nd i enten r?dt, gr?nt, bl?tt eller gult. Et av hj?rnene p? undersiden av kuben er dekket av aluminiumsfolie.

 

  • En base med et hull tilsvarende st?rrelsen p? kuben. Inne i basen er det en Arduino Uno og fire usluttede kretser, i tillegg til en gr?nn LED-p?re.

Systemet kobles opp til en b?rbar datamaskin ved hjelp av USB-kabler. Denne datamaskinen kj?rer et program skrevet i Processing, som styrer systemet.

L?reren starter systemet ved ? velge et sp?rsm?l, og svarenhetene tenner et gr?nt lys for ? vise at den er klar til ? motta svar. Eleven setter ned kuben for ? indikere hva vedkommende vil svare. Dette slutter en av de fire kretsene inne i basen. Arduinoen sender svaret videre, og slukker den gr?nne lampen for ? indikere at svaret er avgitt.

Datamaskinen tegner s? et stolpediagram for ? vise hvor mange som har svart de forskjellige alternativene. N?r programmet avsluttes opprettes det en tekstfil med oversikt over hvem som har svart hva.utklipp.jpg

 

Publisert 16. feb. 2016 13:38 - Sist endret 15. juni 2016 15:28