L?sningsforslag ukeoppg. 6: 1. - 5. mar (INF1000 - V?r 2010)
Klasser, objekter, og pekere (kap. 8.1 - 8.14)NB! Disse er bare forslag til l?sninger, dine svar kan v?re like gode eller bedre selv om de ikke ligner p? dem.Du f?r sannsynligvis mer utbytte av l?sningsforslagene etter at du har fors?kt ? l?se oppgaven selv. Du kan ogs? finne l?sning p? noen av disse oppgavene i l?rebokens hjemmeside: www.universitetsforlaget.no/java.
M?l
F? et f?rste innblikk i hvordan man programmerer med klasser, objekter, og pekere.
Oppgaver til teoritimen
- KursRegister.java: (eksempel fra forelesning uke 6)
Studér f?lgende program, fra forelesningen uke 6 (side 16 i lysarkene), og utvid det som forklart i deloppgave (a) og (b) under. Begge klassene lagres i én fil, kalt "KursRegister.java".class Kurs { // Objektvariabler: String kode; int studiepoeng; // Objekt-metode (dvs. uten "static"): void skrivUt() { System.out.println("Kurs med kode: " + kode + ", og studiepoeng: " + studiepoeng); } } class KursRegister { // Klasse-metode (dvs. med "static"): public static void main(String[] args) { Kurs inf, mat; // pekere (variabler som kan peke p? Kurs-objekter) inf = new Kurs(); // Lager et objekt av klassen Kurs inf.kode = "INF1000"; // Setter verdier i objektet... inf.studiepoeng = 10; inf.skrivUt(); mat = new Kurs(); // Lager et objekt til av klassen Kurs mat.kode = "MAT1010"; mat.skrivUt(); } }
KJ?REEKSEMPEL: > java KursRegister Kurs med kode: INF1000, og studiepoeng: 10 Kurs med kode: MAT1010, og studiepoeng: 0
kurs[0].kode = "INF1000";. Arrayen skal ha plass til 3 kurs: INF1000, MAT1010, og INF1010. Flytt registreringen av studiepoeng og utskrift om kursene til en l?kke, som setter inn 10 studiepoeng i hvert kurs f?r den kaller metoden skrivUt(). Mer info: Se eksemplet p? side 21-23 i lysarkene for uke 6.class Kurs { // Objektvariabler: String kode; int studiepoeng; // Objekt-metode (dvs. uten "static"): void skrivUt() { System.out.println("Kurs med kode: " + kode + ", og studiepoeng: " + studiepoeng); } } class KursRegister { // Klasse-metode (dvs. med "static"): public static void main(String[] args) { Kurs[] kurs = new Kurs[3]; // Array av Kurs-pekere kurs[0] = new Kurs(); // Lager et objekt av klassen Kurs kurs[1] = new Kurs(); // Lager et objekt til av klassen Kurs kurs[2] = new Kurs(); // Lager et objekt til av klassen Kurs kurs[0].kode = "INF1000"; // Setter verdier i objektene... kurs[1].kode = "MAT1010"; kurs[2].kode = "INF1010"; for (int i = 0; i < kurs.length; i++) { kurs[i].studiepoeng = 10; kurs[i].skrivUt(); } } } KJ?REEKSEMPEL: > java KursRegister Kurs med kode: INF1000, og studiepoeng: 10 Kurs med kode: MAT1010, og studiepoeng: 10 Kurs med kode: INF1010, og studiepoeng: 10
(b) Legg til en klasse Foreleser, med én objektvariabel, navn, og utvid klassen Kurs slik at hvert kurs har peker til en foreleser. Endre programmet fra del (a) slik at foreleserne i de 3 kurs blir hhv. "Arne M.", "Erik L.", og "Stein G.". Utvid ogs? metoden skrivUt() slik at det f?r tak i og skriver ut navnet p? foreleseren i hvert kurs.class Kurs { // Objektvariabler: String kode; int studiepoeng; Foreleser foreleser; // Objekt-metode (dvs. uten "static"): void skrivUt() { System.out.println("Kurs med kode: " + kode + ", og studiepoeng: " + studiepoeng + ". Foreleser: " + foreleser.navn); } } class Foreleser { String navn; } class KursRegister { // Klasse-metode (dvs. med "static"): public static void main(String[] args) { Kurs[] kurs = new Kurs[3]; // Array av Kurs-pekere kurs[0] = new Kurs(); // Lager et objekt av klassen Kurs kurs[1] = new Kurs(); // Lager et objekt til av klassen Kurs kurs[2] = new Kurs(); // Lager et objekt til av klassen Kurs kurs[0].kode = "INF1000"; // Setter verdier i objektene... kurs[1].kode = "MAT1010"; kurs[2].kode = "INF1010"; String[] forelesere = { "Arne M.", "Erik L.", "Stein G." }; for (int i = 0; i < kurs.length; i++) { kurs[i].studiepoeng = 10; kurs[i].foreleser = new Foreleser(); kurs[i].foreleser.navn = forelesere[i]; kurs[i].skrivUt(); } } } KJ?REEKSEMPEL: > java KursRegister Kurs med kode: INF1000, og studiepoeng: 10. Foreleser: Arne M. Kurs med kode: MAT1010, og studiepoeng: 10. Foreleser: Erik L. Kurs med kode: INF1010, og studiepoeng: 10. Foreleser: Stein G.
- Oppgave 1, kap. 8 (side 174).
Lag et program hvor main ligger i en klasse Prog1, og skriv en annen klasse ABC med et heltall int i. Begge klassene skal v?re i samme fil (Prog1.java).
(a) Deklarer en peker pek til ABC-klassen i main.
(b) Lag et objekt av klassen ABC, og la pek peke p? det objektet.
(c) Sett verdien av i til 14 i dette objektet.
(d) Skriv ut p? skjermen verdien av i vha. en setning i main.
(e) Deklarer en metode dobbelt() i ABC som dobler verdien av i.
(f) Kall denne metoden fra main to ganger, og skriv s? ut fra main verdien av i i objektet.// L?sningsforslag: // F?lgende legges i fila Prog1.java (b?de klasse Prog1 og klasse ABC). class Prog1 { public static void main(String[] args) { ABC pek; // (a) Deklarerer en peker til ABC pek = new ABC(); // (b) Oppretter et objekt av ABC pek.i = 14; // (c) Setter en verdi i objektet System.out.println("Verdien av i = " + pek.i); // (d) // (f): pek.dobbelt(); pek.dobbelt(); System.out.println("Verdien av i = " + pek.i); } } class ABC { // Variabler: int i; // Metoder: (e) void dobbelt() { i = i * 2; } } KJ?REEKSEMPEL: > javac Prog1.java > java Prog1 Verdien av i = 14 Verdien av i = 56
- Oppgave 2, kap. 8 (side 174).
Fjern klassen ABC fra fila Prog1.java og legg den p? en egen fil, kalt ABC.java, i samme mappe.
(a) Kompilér s? ABC.java og Prog1.java hver for seg.
(b) Kj?r n? Prog1.java og se at du f?r det samme resultatet som i Oppgave 1.Klassen Prog1 fra forrige oppgave legges alene i filen med navn Prog1.java, og klassen ABC legges i en egen fil med navn ABC.java
(a) S? kompilerer man (med javac) hver av disse to filene for seg, og
(b) s? kj?rer man bare Prog1.java (med java) til slutt.
Legg merke til at resultatet av dette, med klassene fordelt p? to filer, blir akkurat det samme som da man hadde begge klassene samlet i én fil:KJ?REEKSEMPEL: > javac Prog1.java > javac ABC.java > java Prog1 Verdien av i = 14 Verdien av i = 56
- Oppgave 3, kap. 8 (side 174).
(a) Deklarer en objektvariabel double x i klassen Prog1.
(b) Lag en objektmetode double settX(double y) i klassen Prog1 som setter verdien av x til parameterens verdi, og som returnerer den gamle verdien av x f?r den fikk den nye verdien.
(c) Lag en ny metode som tester settX() med 10 000 kall i en l?kke.class Prog1 { double x; // (a) public static void main(String[] args) { Prog1 peker = new Prog1(); // (b): peker.x = 123; System.out.println("Verdi av x f?r kall p? settX() = " + peker.x); double gammelVerdi = peker.settX(456); System.out.println("Verdi av x etter kall p? settX() = " + peker.x); System.out.println("Gammel verdi av x, returnert av settX() = " + gammelVerdi); // (c): peker.testSettX(); } double settX(double y) { // (b) double tmp = x; x = y; return tmp; } void testSettX() { // (c) double gammelVerdi = 0; System.out.println("\nTester settX() 10000 ganger, ved ? sette inn " + "verdiene 1 - 10000..."); for (int i = 1; i <= 10000; i++) { gammelVerdi = settX(i); } System.out.println("Verdi av x etter 10000 kall p? settX(): " + x); System.out.println("Gammel verdi av x, returnert av siste kall" + "p? settX() = " + gammelVerdi); } } KJ?REEKSEMPEL: > java Prog1 Verdi av x f?r kall p? settX() = 123.0 Verdi av x etter kall p? settX() = 456.0 Gammel verdi av x, returnert av settX() = 123.0 Tester settX() 10000 ganger, ved ? sette inn verdiene 1 - 10000... Verdi av x etter 10000 kall p? settX(): 10000.0 Gammel verdi av x, returnert av siste kallp? settX() = 9999.0
- Oppgave 4, kap. 8 (side 175).
Utvid klassen Konto med get- og set-metoder for tekstene eier og adresse (dvs. metoder som kan returnere verdien, og sette nye verdier i disse objektvariabler).class KontoEksempel { public static void main(String[] args) { Konto k1 = new Konto(); k1.bestemKontonr(); k1.settInn(500); System.out.println("Saldo er: " + k1.saldo); k1.taUt(300); System.out.println("Saldo er: " + k1.saldo); } } class Konto { int kontonr; int saldo; String eier, adresse; double rente = 2.5; // 2.5% per ?r static int nummer = 0; // Klassevariabel void bestemKontonr() { nummer++; kontonr = nummer; } void settInn(int innskudd) { saldo = saldo + innskudd; } boolean taUt(int uttak) { if (uttak > saldo) { return false; } saldo = saldo - uttak; return true; } int getSaldo() { return saldo; } } KJ?REEKSEMPEL: > java KontoEksempel Saldo er: 500 Saldo er: 200
class KontoEksempel { public static void main(String[] args) { Konto k1 = new Konto(); k1.bestemKontonr(); k1.settInn(500); System.out.println("Saldo er: " + k1.saldo); k1.taUt(300); System.out.println("Saldo er: " + k1.saldo); k1.settEier("Martin"); k1.sett澳门葡京手机版app下载("Oslo"); System.out.println("Eier: " + k1.getEier()); System.out.println("澳门葡京手机版app下载: " + k1.get澳门葡京手机版app下载()); } } class Konto { int kontonr; int saldo; String eier, adresse; double rente = 2.5; // 2.5% per ?r static int nummer = 0; // Klassevariabel void bestemKontonr() { nummer++; kontonr = nummer; } void settInn(int innskudd) { saldo = saldo + innskudd; } boolean taUt(int uttak) { if (uttak > saldo) { return false; } saldo = saldo - uttak; return true; } int getSaldo() { return saldo; } String getEier() { return eier; } String get澳门葡京手机版app下载() { return adresse; } void settEier(String eier) { this.eier = eier; } void sett澳门葡京手机版app下载(String adresse) { this.adresse = adresse; } } KJ?REEKSEMPEL: > java KontoEksempel Saldo er: 500 Saldo er: 200 Eier: Martin 澳门葡京手机版app下载: Oslo
- Oppgave 5, kap. 8 (side 175).
Lag en metode ?rsoppgj?r() som legger renten til saldo for et ?r. Ikke gj?r endringer p? saldo direkte, men vha. kall p? settInn-metoden du skrev i Oppgave 4.P? slutten av main-metoden:
k1.?rsoppgj?r(); System.out.println("Saldo etter ?rsoppgj?r: " + k1.getSaldo());
I klassen Konto:void ?rsoppgj?r() { settInn((int) (saldo * rente/100.0)); } KJ?REEKSEMPEL: > java KontoEksempel Saldo er: 500 Saldo er: 200 Eier: Martin 澳门葡京手机版app下载: Oslo Saldo etter ?rsoppgj?r: 205
- Oppgave 6, kap. 8 (side 175).
Lag to klasser A og B som har pekere til hverandre, og bruk disse pekerne til ? kalle en metode i A fra B, og tilsvarende bruk pekeren i A til ? kalle en metode i B. Begge disse metodene skal skrive ut en tekst p? skjermen. Kj?r programmet og se at du f?r riktig utskrift.// Alle 3 klassene legges i en fil med navn: Oppg6.java class Oppg6 { public static void main(String [] args) { A a1 = new A(); B b1 = new B(); a1.pekerTilB = b1; b1.pekerTilA = a1; a1.kallB(); b1.kallA(); } } class A { B pekerTilB; void kallB() { System.out.println("A: kallB()"); pekerTilB.skrivUt(); } void skrivUt() { System.out.println(" A: skrivUt()"); } } class B { A pekerTilA; void kallA() { System.out.println("B: kallA()"); pekerTilA.skrivUt(); } void skrivUt() { System.out.println(" B: skrivUt()"); } } KJ?REEKSEMPEL: > java Oppg6 A: kallB() B: skrivUt() B: kallA() A: skrivUt()
Oppgaver til terminaltimen
- (De samme oppgavene som for teoritimen)
- Begynn med Oblig 3 (oppgaven blir lagt ut senest 7. mars)...
- Ukens n?tt: Kr?llparentes-sjekk
Lag et program som leser inn et annet Java-program som om det var en datafil, og sier om kr?llparentesene er balansert. Hvis de ikke er det skal programmet gi en liten beskjed om den f?rste parentesfeilen det fant, som kan v?re en av to typer:Feil oppdaget p? linje 20: "}" uten foreg?ende "{". Feil: N?dde slutten av filen uten at alle "{" var lukket.
Send gjerne l?sningsforslaget ditt til josek [at] ifi.uio.no, s? legger jeg det ut her.
- Ukens n?tt: Kr?llparentes-sjekk
Kommentarer om dette oppgavesettet kan du sende til josek [at] ifi.uio.no