import easyIO.*; class Oblig2 { public static void main(String[] args) { Olje ol = new Olje(); ol.ordrel?kke(); // Kj?rer metoden ordrel?kke i klassen Olje System.out.println("-- Programmet avslutter --"); } } class Olje { // Klargj?ring for innlesing/utskrift, gjelder for hele klassen: In tast = new In(); Out skjerm = new Out(); // Her kan du deklarere arrayene eier[][] og utvunnet[][]: // ... // Metoden "ordrel?kke()": // Denne er den f?rste metoden i klassen Olje som blir utf?rt. void ordrel?kke() { int ordre = 0; while (ordre != 8) { // Legg her setninger som skriver ut menyen, f.eks. linjer med // println eller skjerm.outln(), eller kall p? en egen metode. System.out.println(" 1) Kj?p et felt"); // Her kan du skrive ut en ledetekst, f.eks. "Velg ordre: ", // og s? leser du input som bruker taster inn. ordre = 8; // (Erstatt 8 med kode som leser fra tastatur.) switch (ordre) { case 1: kj?pEtFelt(); break; case 2: annulerKj?pAvFelt(); break; case 3: lagOversiktskart(); break; // ... fyll inn case-er for de to andre ordrene her. default: break; } } } // De andre metodene: (en for hver ordre) void kj?pEtFelt() { // Programm¨Śr kj?p av felt her: // - Be bruker taste inn rad-kol., og oljeselskap. // - Test om arrayen eier[][] allerede har et oljeselskap i den // angitte rad-kol.: (a) Hvis ikke => registr¨Śr kj?pet, osv... } void annulerKj?pAvFelt() { } void lagOversiktskart() { } // ...Osv. }