Uke 0
Kunne logge p? Ifis maskiner, skrive og endre et Java-program i en passende editor, kompilere og kj?re det.
Kunne skrive Java-programmer som skriver ut tekster p? skjermen
Ha noe kunnskap om begrepene informatikk, datasystem og programmering
Ha noe kunnskap om Java som programmeringsspr?k
Alle b?r videre ha kj?pt og gjort seg kjent med pensumboken og med semestersiden i emnet og de ressurser denne lenker til.
Uke 1
Kunne skrive sm? Java-program som l?ser enkle problemer
Vite hva variabler er, hva de brukes til og hvordan man deklarerer de i Java
Kjenne til datatypene int, double og String
Vite hvordan man kan f? lest inn en tekstlinje fra tastaturet
Kunne legge inn beslutninger i programmer (if-else)
Uke 2
Kjenne igjen noen av de mest typiske feilmeldingene man f?r i Java, vite hva de skyldes og hvordan dette kan rettes opp (man trenger ikke kjenne til n?yaktig hva alle termene i de typiske feilmeldingene betyr).
Skj?nne hvordan uttrykk blir regnet ut p? en enkelt linje, og hvordan et program flyter fra linje til linje.
Kjenne til void-metoder og hvordan kontrollflyten blir n?r man kaller metoder.
Vite hva metode-parametre er, og hvordan disse f?r verdier fra argumenter n?r metoden kalles.
V?re i stand til ? unng? redundans i koden ved ? flytte tiln?rmet repetetiv kode over i metoder som kalles flere ganger, om n?dvendig med parametre som skreddersyr oppf?rselen til denne koden for hver gang metoden kalles.
Uke 3
Vite hvordan man kan repetere kj?ring av de samme kodelinjene med en while-l?kke, og kunne anvende dette i l?sing av problemer
Kjenne til for-l?kke, og hvordan dette egentlig bare er en forkortet skrivem?te for et typisk bruksomr?de av (while-) l?kker
Kjenne skrivem?te og egenskaper til en array, samt forst? hvilke fordeler en array har kontra en tilsvarende mengde variabler med enkeltverdier
Forst? sammenhengene mellom l?kker og arrays - hvorfor man ofte bruker disse sammen n?r man l?ser problemer
Uke 4
Vite hvordan data for en problemstililng kan representeres i en fil og leses inn i et program
Vite hvordan man definerer og bruker metoder med returverdi
V?re i stand til ? l?se problemer som involverer bruk av beslutninger, l?kker, arrayer og/eller metoder p? data fra fil.
Uke 5
Forst? hva en klasse er.
Kunne definere grensesnittet til en klasse.
Kunne gi en klasse en implementasjon.
Enkel h?ndtering av objekter.
Uke 6
L?ringsm?l denne uken
Ha en overordnet forst?else av informasjonsteknologiens
- b?rende teknologiske komponenter og deres utvikling
- drivkrefter og akt?rer
Kunne nevne eksempler p?
- positive og negative samfunnsmessige effekter av IT
- muligheter, ansvar og utfordringer i informatikk-faget
Kunne diskutere lovligheten av et gitt datasystem i lys av Personopplysningsloven med henvisning til relevante paragrafer.
Uke 7
programmere klasser med konstrukt?rer og grensesnittmetoder med parametre
forst? forskjellen p? klassevariabler og objektvariabler (og tilsvarende for metoder)
programmere med arrayer og ArrayList
kunne programmere en kommandol?kke
kunne lese en tekstfil linje for linje og skrive til en tekstfil linje for linje
Uke 8
Kunne ta et problem og arbeide fram et ferdig program.
Kunne dokumentere og teste klasser.
Kunne lage UML klassediagrammer.
Uke 9
Denne uken vil dreie seg om ? pr?ve ? formidle hvordan man kan tenke som programmerer.
en kort oppsummering om klasser og hvordan de brukes; mye av dette har v?rt nevnt f?r, men samles n?.
HashMap;
Uke 10
Vi skal se p? hvordan
- heltall (int etc)
- flyt-tall (double etc)
- tegn
- bilder
- lyd
lagres og hvordan dette ang?r oss som programmere.