Uke 4
- Hvis du ikke har gjort det allerede anbefaler vi sterkt f?lgende codelabs f?r du fortsetter/jobber med obligen
- ViewModel and State i Compose
- Og codelaben Getting data from the Internet fra seksjonen Connect to the Internet
- Lag en app som henter data fra f?lgende endepunkt med bruk av ktor-client og gson som viser frem vitsene i en LazyList. Tips: Json to kotlin data class plugin
- Fors?k ? g? inn p? emulatoren og juster tekstst?rrelsen i instillingene til 200%. Hvordan fungerer appene du har laget s? langt? Test ogs? dette p? andre apper du har installert p? din egen mobil, hvor godt funker det der?
- En del teoretiske sp?rsm?l:
- Ligger under siden teoretiske sp?rsm?l
Ekstra utfordringer:
- Endre vitseappen til ? hente fra et valgfritt api som tilbyr tilfeldige vitser. Implementer “swipe to refresh”-funksjonalitet med bruk av pulltorefresh s?nn at det blir lastet inn nye vitser hver gang en bruker gj?r denne handlingen.
- Lag en app som sp?r brukeren om tilgang til posisjon, henter lokasjonen og viser dette til en bruker. Tips: runtime permissions in compose
Uke 3
- Fullf?r de ukesoppgavene du ikke ble ferdig med i Uke 2. Ta en fot i bakken og reflekter rundt det du har l?rt s? langt. Fors?k ? tegn skisser av strukturen og flyten i appene du har laget og sett s? langt og beskriv det for en annen.
- Bli bedre kjent med Kotlins h?yere ordens funksjoner.
- F?lgende enhet i kurset Android basics with compose:
- Noen teoretiske sp?rsm?l:
- Hva er forskjellen p? smidig utvikling og fossefall?
- Beskriv noen tiltak for psykologisk trygghet i et team og dr?ft fordeler/ulemper rundt tiltaket. Hvor tenker du at det funker/ikke funker?
- Forklar noen forskjeller p? Scrum og Kanban.
- Beskriv tre smidige praksiser. Beskriv noen fordeler og ulemper med hver praksis.
- Nevn noen suksesskriterier innenfor utvikling av programvare.
- Nevn noen faktorer som skal til for ? ?ke effektiviteten i et Software-team.
Ekstra utfordring:
- Utvid Pokemon-appen med en ekstra skjerm der du henter mer info om en spesifikk Pokemon med bruk av PokéApi. Eksempel p? endepunkt for en spesifikk Pokémon https://pokeapi.co/api/v2/pokemon/387. Vi anbefaler ? titte p? endepunktet i enten Postman, Firefox eller fra siden til PokéApi for ? f? oversikt over noe av informasjonen som er der.
Uke 2
- Noen utvalgte koans: Hello World, Data Classes, Collections Introduction, Sort, Filter Map, Named Arguments
- Les Architecting your Compose UI og Guide To App Architecture
- Gj?r codelab-en Tilstand i Compose
- Lag en true/false quiz der hvert sp?rsm?l inneholder ett bilde og en p?stand om bildet. Quizen burde ha minst 3 sp?rsm?l.
- Lag Pokémon-appen fra tredje forelesing.
- F?lgende enheter i kurset Android basics with compose:
Ekstra utfordring:
- Utvid Pokémon-appen. N?r en bruker fanger en Pokémon skal det komme opp en snackbar som lar brukeren angre fanging av en Pokémon.
- Utvid Pokémon-appen med en Navigation Bar der man kan navigere mellom teller-skjermen fra forelesning 1 og hello-skjermen fra forelesning 2. N?r du navigerer tilbake til Pokémon-skjermen fra en av de andre skal de Pokémonene du har fanget fortsatt v?re fanget.
Uke 1
- Last ned Android Studio, sett opp en Resizable Emulator og kj?r en app i emulatoren
- JetBrains Kotlin-tour
- Jetpack Compose Tutorial
- Les thinking in Compose
- Lag en app med der du viser frem navnet ditt, en fun-fact og en liste av emner p? IFI som du har tatt
- F?lgende enheter i kurset Android basics with compose