Obligatorisk oppgave nr. 1

Hva som skal leveres

Fysisk demonstrasjon for din gruppel?rer av f?lgende:

  1. Arduino som kj?rer egen, eller medf?lgende eksempelkode som f?r den innebygde LEDen p? pinne nummer 13 til ? kontinuerlig blinke med ca 1Hz.
  2. Arduino som tar i mot en byte sendt over USB/serieport fra egen kode i Python eller annet programmeringsspr?k, der arduinoens LED sl?r seg p? hvis byten har verdi 1 og sl?r seg av hvis byten har verdi 0. Man m? kunne forklare hva koden gj?r hvis det blir forespurt. Programmet p? PCen trenger ikke ? ta brukerinput under kj?ring.

Man kan velge:

Tilbakemeldinger

Regler for gjennomf?ring av obligatoriske oppgaver

Leveringsfrist

Sikkerhet, regler og ressurser

L?ringsm?l og metode

N?r man har et generelt teknisk sp?rsm?l er rekkef?lgen:

1) Sp?r GPT-4

  1. Sp?r GPT-4 om den delen av svaret du ikke forsto
  2. Sp?r GPT-4 p? en annen m?te

2) Sp?r gruppel?rer

Husk at gruppel?rers prim?re jobb er ikke ? hjelpe, men ? veilede deg til selv ? finne l?sninger


Oppgave 1

Montere Arduino UNO p? brettet

Vi begynner med ? montere Arduino UNO kortet til den medf?lgende plastikkbasen og deretter feste br?dbrettet som vist i bildet under.

Sette sammen Arduino UNO med br?dbrett. Illustrasjon: Arduino

Tips: Det er vilk?rlig hvilken vei du fester br?dbrettet , men det er anbefalt ? feste br?dbrettet slik at nummereringen er lik som i Arduinos nettressurser.

Installasjon av Arduino IDE

For ? programmere Arduinoen, trenger vi Arduino Desktop IDE. Vi skal n? installere programvaren og s? bruke et eksempelprogram som f?lger med Arduino Desktop IDE. Programmet gj?r at en LED p? Arduinoen blinker. Arduino IDEen er installert p? alle Linux termstuemaskiner p? IFI.

Dersom du bruker egen laptop, last ned og installer Arduino Desktop IDE (Vi bruker Arduino Desktop IDE versjon 2.0, ikke Arduino Web Editor). Hvis du opplever problemer med installasjonen, kan du f? hjelp av gruppel?rer i gruppetime.

Pakk ut USB kabelen og koble Arduinoen til PCen. I Arduino IDE, g? til Tools->Board og sjekk at brettet som er valgt er Arduino UNO. G? deretter til Tools->Serial Port og velg porten som p? Linux/Mac antageligvis heter /dev/ttyACM0 eller lignende (som vist i bildet under). P? Windows kan porten hete COMX, der X er et nummer. Navnet p? porten kan variere, avhengig av operativsystem og hvor mange USB-enheter du har tilkoblet. Se tips evt. dokumentasjon p? Arduinos nettside her.

Valg av Port og Board

For ? teste at programvaren fungerer, skal dere programmere Arduinoen til ? blinke. G? til File->Examples->01.Basics->Blink. Dette ?pner et nytt vindu med koden som f?r en LED p? Arduinoen til ? blinke. For ? kj?re koden p? Arduinoen, trykk p? h?yre-pilen i menyen (som vist i bildet under). Dette vil kompilere og overf?re koden til Arduinoen.

Kj?ring av kode

N?r Arduinoen er programmert blinker en LED av og p? med et sekunds intervall. Pr?v ? g? inn i koden og juster parameteren til funksjonen delay, slik at LEDen er p? i 4 sekunder, og av i 2 sekunder. Merk at delay parameteren er gitt i millisekunder.

Oppgave 2

I denne oppgaven skal dere sette opp datakommunikasjon mellom PCen og Arduinoen. M?let er ? kunne skru av og p? den innebygde LEDen p? Arduinoen fra egen programkode p? PCen. N?r man sender en byte-variabel med verdi 1 fra PCen skal Arduinos innebygde LED p? pinne 13 lyse, N?r man sender 0 skal den slukke.

Noen tips og begreper: