Prosjektoppgave
Innledning
Spenst er prosjektgruppen v?r, der vi sammen vi har valgt ? fokusere p? m?lgruppen strikkere. Vi ?nsker ? bruke en kombinasjon kvalitative og kvantitative metoder, slik som sp?rreskjema og dybdeintervju. P? denne m?ten har vi m?l om ? bli bedre kjent med m?lgruppen, samtidig som vi f?r avdekket eventuelle behov.
Vi skal planlegge og utf?re en l?sning med arduino, basert p? data som vi samler inn. Gjennom dette prosjektet h?per vi ? utviklet et produkt som kan v?re til nytte for strikkere og forenkle fremtidige strikkeprosjekter.
M?lgruppe
M?lgruppen vi har valgt er strikkere.
Visjon
V?r visjon er ? utvikle noe som kan st?tte strikkere i strikkeprossessen.
Milep?lsplan
Datainnsamling
I et m?te med foreningen Strikk og Drikk har vi utf?rt en deltakende observasjon av strikkere.
For f? mer kunnskap og kunne unders?ke temaet strikking n?rmere, bestemte vi oss for ? ha workshop med strikkere fra Strikk og Drikk. I workshop 1 hadde vi som m?l ? finne problemomr?de og ulike krav strikkerne hadde til et ferdig produkt. Workshop 2 hjalp oss med ? komme med idéer om hvordan vi kan prototype for et spesifikt problem.
Presentasjoner
1. Lenke til presentasjon om prosjektidé
2. Lenke til presentasjon om prototyper
F?rste iterasjon
Workshop 1
Plan for workshop 1:
Visuell representasjon av sortering av idéer fra workshop 1:
Prototyper fra f?rste iterasjon
Tema: Kommunikasjon av ?nsker p? strikk og drikk
Ved hjelp av en workshop kom vi fram til 2 ulike problemomr?der:
1. Indikere ?nske om hjelp
Storyboard:
2. Indikere ?nske om ? ikke bli forstyrret
Skisse:
Andre iterasjon
Workshop 2
Plan for workshop 2:
Tanker om l?sninger foresl?tt under workshop 2, som vi ?nsket ? se mer p?:
Prototyper fra andre iterasjon
Vi endte opp med ? ta ett skritt tilbake etter tilbakemeldinger fra fagl?rere og gruppel?rere. Derfor utforsket vi dataene v?re p? nytt.
En av lappene fra den f?rste workshopen som fanget interessen v?r var et sitat “Jeg pr?vde ? l?re katten min ? dra ut tr?den min for meg”. Dette synes vi var en spennende ide, og planla derfor en ny Workshop med dette problemet som fokus.
Problemomr?de: ? surre ut garn fra garnn?stet, uten for mye fysisk p?kjenning
Prototype 1: hanske med knapp opp? h?nda
Denne prototypen gj?r det mulig for brukeren ? aktivere den uten ? m?tte ta henda av strikket?yet. Ved ? sl? bakh?nden mot noe vil et signal trigges og maskinen aktiveres. Denne prototypen har ikke definert hvordan garnet skal surres ut, men kunne blitt kombinert med prototype 4 for ? f? en fullstendig l?sning.
Prototype 2: pedal
Pedalen lar brukeren aktivere l?sningen uten ? m?tte flytte p? henda, som kan p?virke strikkingen. N?r pedalen blir trykket ned vil stativet med garn snurre. Dette alternativet ble ikke videre utviklet, ettersom det ble sett p? som et mulig problem at strikkeren m? sitte med foten p? pedalen eller finne hvor pedalen er p? bakken n?r den skal trykkes.
Prototype 3: belte med knapp p? siden
Denne prototypen ble tatt videre med til siste prototype. Brukeren kan aktivere systemet ved ? klemme albuen eller armen mot siden av magen. Beltet kan festes der brukeren selv synes det er mest hjelpsomt. Vi s? gode muligheter for at brukerne kunne tilpasse denne l?sningen selv, ved ? strikke egne belter.
Prototype 4: stativ som snurrer garnet
Inspirasjon fra denne prototypen ble med videre til siste prototype. Denne prototypen viser en strikken?l som n?ster kan tres p?. Strikken?len er festet i en bunn, som gj?r at n?len vil rotere. Denne prototypen er inspirert av den originale historien til problemstillingen, om en strikker som pr?vde ? l?re katten sin ? surre ut n?stene for seg. Denne prototypen benytter seg av en maskestopper med kattehode, for ? pynte stativet.
Endelig prototype
Prototype 3 og 4 fra andre iterasjon ble inspirasjon for den siste prototypen som ble laget under prosjektet.
Det forestilte produktet ville benyttet en servo som kan snurre 360 grader, men p? grunn av begrensninger benytter den endelige prototypen seg av en servo som kun kan g? 180 grader.
Lenke til video om den endelige prototypen
Den siste lenken lenker b?de til kode for l?sning som g?r 180 grader (kode brukt til prototypen) og kode for l?sning som g?r 360 grader (kode for ?nsket l?sning).