? Bli kjent med oss!
? M?lgruppe
M?lgruppen vi har valgt er katteeiere som enten eier en eller flere katter. Katteeiere kan ha ulike demografiske bakgrunn, men det alle katteeiere har til felles, er deres kj?rlighet og emosjonelle b?nd knyttet til katten.
? Datainnsamlingsmetoder
Vi har samlet inn brukerinnsikt ved ? gjennomf?re enkelte intervjuer med brukerne v?re, da m?let var ? bli kjent med brukeren – og pusen, samtidig oppdage eventuelle behov og utfordringer som katteeier. Vi utarbeidet en felles intervjuplan og en semistrukturert intervjuguide. I tillegg opprettet vi en samtykkeerkl?ring som informerte de fire intervjuobjektene om form?let med datainnsamlingen og hentet gyldige, informative samtykker. Vi har planlagt og utf?rt ?pent og lukket observasjon i form av feltstudier n?r vi utviklet prototyper. Vi har sikret at brukerne v?re har innflytelse og medvirkning i det endelige sluttresultatet ved ? holde workshops.
Fra starten av designprosessen har brukerne f?tt muligheten til ? foresl?, utforme og vurdere ulike forslag til design underveis. Dette sikrer ogs? at vi – som designere – f?r et godt grunnlag for forst?else rundt brukerne v?re. Mens brukerne f?r eierskap og medvirkning til artefakten ved ? v?re v?re meddesignere i designprosessen!
? Milep?lsplan
? Workshops
Vi arrangerte workshop for ? inkludere brukerne i konkretiseringen av designideer – og utforske l?sningsrommet ved ? utvide antall og typer l?sninger – som gjenspeilet behovet for daglig stimulering. Workshopen ga brukerne muligheten til ? ha innflytelse i det endelige designresultatet ved ? v?re en del av utviklingen av lavoppl?selige prototyper.
Alle skissene fra brukerne presenterte den daglige stimuleringen gjennom lek. Bruker 1 hadde skissert en maskin som kaster ball fra avstand. Brukeren nevnte at det kunne bli problematisk ? hente ballene hver gang maskinen gikk tom. Bruker 2 hadde to ulike forslag. Det f?rste var en automatisk tryllestav som ville bevege seg fram og tilbake*.* Det andre forslaget var robotmusen som skulle kj?re automatisk n?r den var p?.
? Prototyping!
Denne skal ligne p? staven deres som har en tr?d som holder p? en leke. Prototypen skal fungere ved at katten "tr?kker"/hopper p? boksen, og da vil leken automatisk sl? seg p?. Deretter skal stangen bevege p? seg. Dette f?rer til at fuglene som henger kommer til ? bevege og hoppe.
Denne tilstanden skal etterligne stangen deres n?r dere leker med katten. Fuglene kan enten lage lyder med en bjelle, eller ha en innebygd lydfunksjon. Med denne prototypen skal vi pr?ve ? aktivere jaktinstinket til katten ved at den skal v?re interessert i fuglene som beveger p? seg.
Annet tilleggsfunksjonalitet som vi har tenkt ? implementere er bruk av kloremateriale. Vi har tenkt ? dekke stangen og toppen av boksen med kloremateriale slik at katten vil ha mulighet til ? klore p? den.
Dette skal trimme kl?rne deres og trene musklene.
Lasertag skal automatisere laser-leken som mange katter elsker. Istedenfor at du skal holde p? laseren og styre hvor den skal g?, skal Lasertag automatisere dette for deg. Lasertag er tenkt som et veggdekor som ligner p? et fuglehus. Etter en tilbakemelding har vi formet den slik at Lasertag ikke tar oppmerksomheten til katten, men heller laseren som skal lyses fra fuglehuset. Laseren skal bevege p? seg og holde katten fokusert.
Vi skal implementere en knapp for ? sl? Lasertagen p?.
Som katteier kan du sl? den p? f?r du skal dra ut for ? holde katten i aktivitet!
Videre bestemte vi oss for ? utforske Catgym n?rmere. Vi har utviklet en interaktiv, lavoppl?selig prototype av Catgym. I denne prototypen har vi implementert en rotasjonsfunksjon. For ? kunne utforske "av og p?", har vi brukt Wizard of Oz -teknikken gjennom brukertesting. Vi fant ut at den beste m?ten ? aktivere Catgym p? er n?r katten(e) st?r p? platen.
? Endelig artefakt!
Det ble Catgym! Vi kom fram til ? implementere vektsensor n?r katten(e) st?r p? platen. Vektsensoren avgjorde ?av og p??-funksjonen i artefakten, og det ble derfor viktigere ? implementere kvalitative – velfungerende funksjoner – framfor kvantitative. Bruk av vektsensor/loadcell krevde forst?else av indre mekanismer, kalibrering og n?yaktige m?linger for ?av og p?? funksjonen. Ferdigstilling av vektsensor og mikroservo ble utf?rt gjennom kode.
Kattene var umiddelbart interessert i Catgym da den ble lagt fram. Selv i en ?av?-tilstand begynte kattene ? leke med hengelekene. Deretter sniffet de p? artefakten, og begynte ? klore b?de p? klorestativet og kloreplaten.
? Video
? Lenker