Beskrivelse av m?lgruppe
M?lgruppen v?r er unge voksne over 18 som bor i kollektiv med personer de ikke kjenner. Vi har valgt denne m?lgruppen fordi den er lett tilgjengelig og vi synes det kan v?re interessant ? utforske hvilke problemer, behover og ?nsker denne gruppen st?r ovenfor.
Datainnsamlingsmetoder
Vi har valgt ? bruke ulike metoder for datainnsamling i prosjektet v?rt. Vi har brukt ulike tiln?rminger til intervjuer, som semi-strukturert og ustrukturert. Dessuten har vi gjennf?rt to ulike workshops, og til slutt har vi ogs? hatt en fokusgruppe.
Konsept
Konseptet for v?rt prosjekt er "samhold", og visjonen v?r er "? redusere terskelen for ? ta initiativ til det sosiale, og dermed styrke samholdet gjennom kreative og ?konomiske l?sninger". Problemet vi fant var at brukerne hadde behov for ? v?re mer sosiale med sine samboere, men at dette ikke skulle g? utover dere private ?konomi.
Prototyper
Etter grundige intervjuer, omfattende testing og produktive workshops har vi utviklet flere prototyper, inkludert b?de skissebaserte storyboard-prototyper og fysiske prototyper.
Prototype 1: Storyboard
Vi har laget en lavoppl?selig prototype for ? danne oss et bilde av brukskonteksten og situasjonen. Storyboardet konkretiserer konseptet v?rt, samhold, ved ? illustrere hvordan de har det innad i kollektivet f?r og etter de har tatt i bruk artefaktet.
Prototype 2: Radio
Denne prototypen er en fysisk modell laget av papp, utviklet for ? utforske form- og utseendemessige aspekter. Prototypen inkluderer en kalkulator for ? legge til bel?p p? saldoen. Den har en ?pning for innsetting av penger og en lysindikator som viser progresjon. I tillegg er den utstyrt med en h?yttaler som informerer brukerne om saldoens bel?p. Det er viktig ? merke seg at denne prototypen kun er ment for ? illustrere tiltenkt funksjonalitet og har ingen reell funksjonalitet.
Endelig prototype - SammenSnurr
V?rt endelige produkt er SammenSnurr med form?l om ? bidra til bedre samhold ved ? foresl? aktiviteter til et kollektiv. Artefaktet har form-konseptet "lykkehjul" der hjulet inneholder aktivitetsforslag i ulike prisklasser. Disse er illustrert gjennom fargekoder p? hjulet. Gr?nn er laveste prisniv?, og r?d er h?yeste. Fargene samsvarer med LED-stripen som er plassert vetikalt under hjulet. Artefakten samler inn pantepenger som kollektivet legger inn. Ved bruk av komponentene potensiometer og knappene for "legg til" og "ta ut" samles til en saldo som illustreres gjennom LED-stripen. Gr?nt lyser hvis summen er 50-200kr, gult lyser for 200-400kr og h?yere saldo lyser r?dt. Artefakten bidrar til samhold ved at kollektivet utf?rer de foresl?tte aktivitetene sammen, og dermed blir bedre kjent.
Lenke til video
Lenke til koden i github
Lenke til presentasjoner