Symbiose???

Bildet kan inneholde: smil, ansiktsuttrykk, erme, sosial gruppe, kul.
 

I Norge kaster vi 400.000 tonn mat hvert ?r, og 60 prosent av dette – hver tiende handlepose kastes av forbrukere (Matvett, 2023).  ? redusere matsvinn er en viktig b?rekraftig handling, dermed er v?r m?lgruppe alle som ?nsker ? kaste mindre mat.  

Gjennom et "more than a human world"-perspektiv utforsker vi b?rekraftig utvikling, og hvordan teknologi kan bidra til mer bevisst tiln?rming til forbruk. Vi har utforsket hvordan Arduino kan brukes til ? sanse informasjon som mennesker ikke kan oppfatte, og hvordan dette kan gj?re det lettere ? redusere sitt personlige matsvinn.  

Hvem er vi?

Symbiose best?r av Agnes Hunstad Birkemo, Julie Kongelstad Alme og Line Bolgv?g. 

Hvem gjorde hva?

Et 澳门葡京手机版app下载et avhenger av at hver enkelt gj?r sin oppgave og produserer sin del(Bratteteig, 228) – det er en symbiose???! 

Siden vi er en liten gruppe, har vi delt ansvar som i en stor gruppe ville ha tilfalt en prosjektleder, som ? ha oversikt over arbeidsoppgavene, resultatene og fordeling av arbeidsoppgaver, mellom oss. Vi har fordelt oppgaver p? bakgrunn av v?re interesser og ?nsker. 

Vi har organisert prosjektarbeidet slik at alle har bidratt p? alle deler av prosjektet. N?r vi har delt oss opp, har det stort sett v?rt to som har jobbet sammen. 

Milep?lsplan

Datainnsamling

Etter ? ha gjort seks innledende intervjuer for ? unders?ke folks vaner og holdninger til b?rekraft, inviterte vi tre av de vi intervjuet til en workshop hvor vi sammen definerte fokusomr?det for prosjektet. Vi bestemte oss for ? fokusere p? matsvinn, et viktig tema innenfor b?rekraft.

Etter workshopen designet vi en dagbokstudie og inkluderte seks personer som skulle dokumentere sitt matsvin i l?pet av en uke. Vi gjennomf?rte deretter oppf?lgingsintervjuer med deltakerne.

Deretter gjorde vi en contextual inquiry med ekspertbruker, og l?rte om effektive tiltak for ? redusere matsvinn. Basert p? innsikten vi fikk fra b?de brukere og ekspertbruker, jobbet vi videre med ? prototype mulige l?sninger.

Sammen med deltakerne bestemte vi oss for en ide, og lagde et gassesnor-eksperiment.

Eksperimentet gikk ikke som vi hadde h?pet, og vi m?tte tilbake i tenkeboksen. Vi inviterte brukerne inn i tenkeboksen med oss, og kom frem til en ny ide. 

 

 

Konsept

V?rt konsept er basert p? ideen om "se-lukte-smake". Vi ?nsker ? oppmuntre brukerne til ? bruke sine sanser for ? vurdere matens kvalitet f?r de tar avgj?relsen om ? kaste den. Dette konseptet er inspirert av praksisen med ? merke matvarer med "se-lukt-smak", i tillegg til "best-f?r"-datoen, for ? redusere un?dvendig matsvinn. Vi deler det samme m?let om ? redusere matsvinn, og ved ? f?lge prinsippet om se-lukte-smake, kan vi ta en enkel og praktisk tiln?rming til ? evaluere matens tilstand, slik v?r ekspertbruker p?pekte. 

Prototyper

Unders?kelse ledet til f?lgende prototyper:

 

Iterasjon 1 

Under v?r andre workshop brukte vi prinsippene til Osborne og IDEO for en brainstorming-?kt med fokus p? kvantitet og ?pne ideer.  Deltakerne tegnet sine ideer og l?sningsforslag, basert p? temaer vi hadde diskutert. Vi anser tegningene som prototyper, som vi senere evaluerte og videreutviklet sammen med brukerne. Samtlige deltakere tegnet en matsvinn-l?sning, og vi bestemte oss for ? fokusere p? det. 

Iterasjon 2

Basert p? analyser av workshopen designet vi en dagbokstudie hvor 6 deltakere logget sitt matsvinn i en uke. Etter dagbokstudiet og oppf?lgingsintervjuer m?ttes vi for en prototypeworkshop innad i gruppen. Dette resulterte i fire nye prototyper som bygget videre p? deltakernes prototyper, ideer og innspill, og analyse av behov. 

Iterasjon 3

.

I 澳门葡京手机版app下载 med brukerne bestemte vi ? g? videre med smart-matboksen. Vi brukte en gasssensor som gir brukeren en indikasjon p? om maten fortsatt er egnet til ? spises eller om den b?r kastes. Vi hadde ikke avgjort hvordan brukerne skulle interagere med matboksen, men fokuserte p? ? teste det tekniske f?r vi ville avgj?re det med brukerne. 

 

 

 

 
 
 
 
Da gassensoreksperimentet ikke fungerte som ?nsket, s? vi oss n?dt til ? finne en annen l?sning. Vi idemyldret og kom p? to nye ideer. 
 

 

 

Iterasjon 4

Vi organiserte enda en workshop hvor vi 澳门葡京手机版app下载et med brukerne for ? finne en ny l?sning. Vi bestemte oss for en ideen(ovenfor til venstre), og utviklet den videre sammen. Vi tegnet og diskuterte form og funksjon i detalj. 

 

 

Etter workshopen m?ttes vi innad i gruppen for ? prototype. Vi lagde pappfigurer av begge deler av l?sningene, og begynte ? prototype den tekniske l?sningen.

 

Da vi fikk Arduino til ? fungere, begynte vi ? utforske form og funksjon. 

P? workshopen kom en bruker med et ?nske om ? implementere et element som minner om ? fryse maten. Vi bestemte oss for formkonsept inspirert av en sn?lykt og bygget en liten modell med hvite og bl? perler. 

Vi spraylakkerte en plastboks, og borret hull til LED-lysene. 

Matboks-ideen ble forvandlet til en modul?r enhet som kan festes til enhver matboks via et magnetfeste. Dette gir brukerne mulighet til ? benytte matboksenimplementasjonen p? en hvilken som helst matboks de ?nsker. Funksjonaliteten forble den samme som vi presenterte p? for brukerne. 

I et fullstendig integrert system vil "sn?lykten" lyse n?r matboks-enheten er p? lukte-niv?. Vi vurderte ? koble begge Arduinoene til internett for ? muliggj?re dette, men p? grunn av tidsbegrensninger mot slutten av prosjektet, valgte vi ? ikke prioritere dette. 

Endelig prototype

Den endelige prototypen bygger videre p? matboks-ideen som overv?ker matens tilstand, men i stedet for ? f?lge med p? gasskonsentrasjoner, f?lger den med p? tid. Vi har ikke implementert l?sningen i en matboks, men heller laget en modul?r artefakt som kan kombineres med hvilken som helst matboks, og hvilken som helst type mat.  

Formkonsept 

Formkonsept for matboksinnretningen er se-lukte-smake og er inspirert av konseptet. Vi har et frontpanel som gir klare signaler om matens tilstand, konkretisert gjennom lysende symboler for se, lukte og smake. Vi mente at det passet godt til matboksinnretningens funksjon – ? oppmuntre brukerne til ? bruke sansene sine aktivt for ? redusere matsvinn. Funksjonen er et hjelpemiddel for ? v?re oppmerksom p? rester man ellers kanskje ville glemt. 

Vi valgte sn?lykt som formkonsept for nedfrysning-p?minnelsen. Sn?lykter gir assosiasjoner til kulde som passer til artefaktens form?l – ? minne om nedfrysing av mat. 

Boksen betjenes ved at brukeren trykker p? en knapp for hvor mange dager vedkommende antar maten varer. Et led-lys gir feedback om at om at nedtellingen har startet. Medg?tt tid vises gjennom smake-lukte-se-symbolikken og et nedtellings-panel. 

Matboksen bygger p? konseptet se–lukte–smake, og bruker disse sansene som ulike niv?er f?r hvor lenge maten har st?tt. I begynnelsen er maten s? god at man – i teorien – kan smake direkte uten ? lukte og se. N?r det har g?tt litt tid vil det v?re n?dvendig ? lukte f?r man smaker for ? v?re p? den sikre siden. Til slutt m? man se f?r man lukter og smaker.  

 

 

Vi designet en enhet som plasseres utenfor kj?leskapet, som skulle p?minne bruker om ? fryse maten ved behov. Teksten "ice ice baby" lyser n?r det er p? tiden ? fryse maten i matboksen.

I motsetning til matboks-innretningen som fokuserer p? sansing av mat, spiller denne innretningen p? konservering og bevaring av mat.