Proto

Hei, vi er Proto!


Vi h?rer stadig om eldreb?lgen i Norge og eldre som m?ter p? utfordringer med det at kroppen aldres. I prosjektet v?rt ?nsker vi ? snakke med eldre og sammen med dem lage et produkt som kan gj?re hverdagen litt lettere.


Tema
Vi har valgt temaet velferds-teknologi som handler om ? utvide handlingsrommet eldre har n?r kroppen reduserer deres evner.


M?lgruppen
Vi har valgt m?lgruppen pensjonister som er 65 ?r og eldre.


Problemstilling
Brukerne v?re sliter med ? vite om de har f?tt i seg for lite eller for mye vann. Det kan v?re en helsetilstand som gj?r at brukeren ikke m? f? i seg for mye vann eller at hukommelsen svikter s? brukeren ikke husker hvor mye vann de faktisk har drukket i l?pet av dagen. Brukerne ?nsker derfor en l?sning som gj?r det enkelt ? spore hvor mye vann de har drukket og hvor mye de mangler av dagsbehovet.


Datainnsamling
Semi-strukturert intervju har vi brukt flittig gjennom hele prosjektet. Vi har holdt kontakt med v?re to eldre brukere og en ekspert som jobber med eldre. Etter ? ha utformet en intervjuguide og plan var det bare ? sette i gang med intervjuene. V?r f?rste intervjurunde gikk ut p? ? utforske problemer brukerne har i hverdagen og ha en veldig ?pen samtale rundt det ? bli eldre for ? finne mulige behov. Etter ? ha transkribert intervjuene valgte vi ? kode intervjuene for ? finne fellesnevnere hos brukerne v?re. Vi identifiserte tre forskjellige problemstillinger brukerne hadde.


Prototyper
F?r vi kom frem til v?rt siste produkt lagde vi et par produkter med forskjellige l?sninger p? den samme problemstillinger. 
Den ene prototypen skulle registrere vannmengden med en vekt.

En annen av v?re prototyper skulle brukeren selv sette sitt dagsbehov for vann og legge inn mengden vann basert p? om det var et vanlig glass eller stort glass.

En annen prototype vi viste til v?re brukere var en stor vannbeholder som sporet hvor mye vann som var drukket i l?pet av dagen ved ? registrere vekten som stadig minket i l?pet av dagen for ? regne ut om dagsbehovet var m?tt.

V?r ferdige prototype tok inspirasjon fra alle prototypene b?de i funksjonalitet, form og form-konsept.



"Drikk-Mer"
Etter en intervjurunde med fokus p? designkritikk endte vi til slutt opp med prototypen Drikk-Mer. Drikk-Mer er en prototype som skulle v?re en enkel l?sning for brukeren ? spore brukeren sitt dagsbehov for vann. Tiltenkt design for prototypen er at den skal kunne oppbevares i alle rom hos brukeren uten ? v?re for forstyrrende.


Gruppemedlemmer:

  • Gabriel Selmer Wangsmo
  • Svein Magne Haug
  • Sindre Kruse

 


Presentasjon 1

Presentasjon 2

Video presentasjon

 

Publisert 3. mai 2023 17:45 - Sist endret 30. mai 2023 21:37