Dette er gruppen!
Gruppen best?r av fire studenter som alle g?r p? ?rsenhet i informatikk.
Tema og bakgrunn
Temaet for prosjektet er velferdsteknologi. Bakgrunnen for valget var at vi ?nsket ? utforske hvordan eldre mennesker kan opprettholde sin evne til ? klare seg selv n?r aldersrelaterte kroppslige endringer gj?r det vanskelig ? gjennomf?re daglige aktiviteter. Teknologi kan spille en avgj?rende rolle i ? forlenge og st?tte eldres evner. Dette er fordi teknologi kan kompensere for fysiske og kognitive begrensninger, samtidig som den bidrar til ? skape trygghet og sikkerhet for b?de eldre mennesker og deres p?r?rende.
Konsept
V?rt konsept er p?minnelse.
Formkonsept
V?rt form-konsept er slektstre.
????M?lgruppe
V?r m?lgruppe er eldre med aldersrelaterte endringer, 67 ?r og oppover. I tillegg har vi involvert p?r?rende og familiemedlemmer til brukerne. Under ser man en oversikt over brukerne vi inkluderte i prosjektet. Bruker 1 og 2 er intervjuobjekter, mens bruker3 og bruker 4 ble involvert i evaluering og workshops.
Prosessen
En ledende tr?d for hele prosjektet og designprosessen har v?rt “the Double Diamond of Design”. Det ? utforske og ?pne for muligheter (mulighetsrommet) er en viktig del av design. Ytterligere er det viktig ? deretter konkretisere idéene. Dette betyr ? ta valg/beslutninger og snevre inn mot mer h?ndfaste elementer.
For oss var det ikke tilstrekkelig med kun to diamanter (eller to utvidende og to innsnevrende steg). Derfor har vi revidert videre til en trippel diamant som man ser under.
Steg 1 - Idemyldring og intervju
Idemyldring
Det f?rste steget i prosjektet inkluderte utforskning av temaet velferdsteknologi. Gruppen gjennomf?rte en idemyldring rundt mulige vinklinger p? temaer for ? kunne f? en bedre forst?else og bredere syn p? hva temaet faktisk inneb?rer. Her har vi fire forskjellige hovedkategorier; fysisk helse, mental helse, teknologi og sosiale relasjoner.
Intervju
Det ble gjennomf?rt to intervjuer med brukere. Det f?rste intervjuet var med en ikke forh?ndsbestemt bruker. Det andre intervjuet var planlagt og ble gjennomf?rt hjemme hos et av gruppemedlemmenes bestemor. Vi valgte ? bruke semistrukturerte intervjuer i f?rste runde av datainnsamling. F?r intervjuene utarbeidet vi en intervjuguide som var med ? lede retningen i intervjuene. Vi hadde fokus p? ? gi brukerne rom til ? uttrykke seg fritt, og vi la vekt p? ? skape en kontekst der intervjuene kunne utvikle seg som naturlige samtaler. Under ser man bilder fra de to intervjuene vi gjennomf?rte.
Steg 2 - Analyse
Det er flere mulige m?ter ? kode p?, men for v?rt prosjekt innebar det ? systematisk dele inn teksten i ulike kategorier basert p? forh?ndsbestemte tema. Dette var tema vi avdekket ved idemyldringen. Dermed ble de tre temaene vi ?nsket ? utforske; helse, sosiale relasjoner og teknologi. Ved ? bruke forh?ndsbestemte tema som veiledning kunne vi derfor strukturere analysen og identifisere relevante deler av teksten som falt inn under disse kategoriene.
Steg 3 - Ny idemyldring og tilbakemelding
Etter at vi hadde blitt enige om et overordnet konsept for prosjektet, var tiden inne for ? idémyldre om mer konkrete idéer og/eller l?sninger. Prosjektgruppa ?nsket ? generere noen idéer som kunne tas med tilbake til brukerne for videre diskusjon og utvikling. For ? konkretisere v?re egne idéer lagde vi noen enkle skisser:
Steg 4 - Konkretisering av prototyper og evaluering
F?r vi ?nsket ? spisse inn p? hvilke prototyper vi skulle videreutvikle, inkluderte vi brukere med de ulike skissene for ? h?re deres tanker om l?sningene. Gjennomgangen var en "think-aloud" der vi forklarte tanken bak skissene og fikk tilbakemeldinger p? det. Disse prototypene endte vi ? g? videre med p? bakgrunn av tilbakemelding fra brukerne:
Steg 5 - Workshops, formorientert og implementeringsorientert prototype
Formorienterte prototyper fokuserer p? utseendet og interaksjonsdesignet av produktet. Implementeringsorienterte prototyper er nesten funksjonelle og fokuserer p? ? teste de tekniske aspektene ved et produkt. Under ser man v?r formorienterte prototype som viser familietreet.
Figuren under viser v?r implementeringsorientert prototype bygd i Tinkercad.
Wizard of Oz
I en workshop med en bruker brukte vi “Wizard of Oz”-teknikken, hvor en person manuelt simulerer funksjonaliteten til systemet for ? gi brukeren en nesten realistisk opplevelse av interaksjonen (Bratteteig 2021, s. 265). Dette tillot oss ? teste og evaluere interaksjonsdesign og brukeropplevelse f?r en fullstendig implementasjon av systemet.
Steg 6 - Endelig prototype (integrasjons-prototype)
Basert p? tilbakemeldingene med brukere i steg fem, videreutviklet vi v?rt l?sningsforslag. Det originale navnet var prototype 1 - familietre l?sning, men vi gav den heller navnet "Forglemmegei". Underveis i prosessen vurderte gruppen ulike tiln?rminger, inkludert 3D-printing av treet. Dette lot seg ikke gj?re p? grunn av st?rrelsen til treet. I tillegg fikk vi tilbakemeldinger fra brukerne om viktigheten av b?de funksjonalitet og estetikk. Det var viktig for oss ? sikre at treet var estetisk tiltalende og passet inn i en eldre persons stue.
Linker: