M?l gruppe
M?lgruppe vi valgte er kj?ledyr og dyreeiere. Vi bestemte oss for ? fokusere p? tilgang og potensial n?r vi valgte m?lgruppe, fordi vi hadde vanskeligheter med ? f? tilgang til den f?rste m?lgruppa vi hadde tenkt p?. Mange mennesker eier kj?ledyr, s? det var ikke veldig vanskelige ? finne brukerne, og vi antok at eierne ville v?re interessert for ? delta p? et prosjekt som dreide seg om noe de brydde seg om
Datainnsamlingsmetode
Data metoden vi gikk for er traingulering der vi brukte kvalitativ intervjuer, observasjon og workshop. Vi hadde intervjuene hos brukerne s? vi kan ha en forst?else av deres omgivelser, gj?re det mer fleksibel for dem ? m?te og for ? bygge et forhold med dem. Vi forklarte hva DMB inneb?rer, og det vi som designere gjor og deres rolle i design prosessen. Fokuset v?rt under interjue var ikke i hovedsak rettet mot ? finne problemomr?der, men ogs? ? finne positive omr?der som vi kanskje kan forsterke.
Analyse
Vi analyserte data vi hadde funnet ved bruk av tematiske analyse som inneb?rer 6 faser. Vi forventet at det blir vanskelig ? finne et felles tema med alle tre brukerne men etter analysering og noen tilbakemeldinger fra gruppel?rerne og workshop med brukerne, vi klart ? finne et fellas tema.
Prototyping
Etter analysering vi hadde en brainstorming session, da vi kom med flere ideer rundt de temaene vi endte opp med etter Funn.
Etter det, hvert medlem p? gruppa deltok med ? prototype de ideene vi hadde for ? konkretisere ideene til et konsept og gi den et form. Vi tegnet skisser individuelt, og da kolliderte vi de beste ideer fra alle sammen til én skisse for hver idé. Og p? denne m?ten hadde vi e konsept for hvert ide.
Prototypen som ble valgt
Etter et workshop med brukerne der vi visste de lav oppl?selige skisser vi lagde og tilbakemeldinger fra den andre presentasjon vi hadde. Vi endte opp med konseptet aktivitet. Dermed valgte vi hjernetrim, fordi eierne mente at dyrene var ikke aktive nok og ville ha noe som motiverte dem for ? bevege seg.
Eierne skal sette de lyd-sensor lekkene rundt huset p? gjemte steder, s? skal dyrene lette etter hvor lyden kommer fra og trykke p? den og da kommer de til ? f? en bel?nning som skal komme ut av lekken
Visjon, konsept og formkonsept
Visjonen v?r var ? skape et produkt som var interessant og motiverende til ? oppmuntre kj?ledyrene til ? samhandle med det og dermed ?ke deres aktivitetsniv? i huset.
Konseptet v?rt er aktivitet, og v?rt formkonsept er en dyreleke. For ? konkretisere ideen har vi valgt ? gi leken formen av en boks med en tennisball.
Moodboard
Ved delte en fil p? canva der alle brainstormet rundt konseptet og lo inn bilder fra forskjellige steder for mulige materialer og alt som handlet temaen for ? hjelpe oss med ? konkretisere formen og lagde en moodboard.
Konkretisering av Form
Det siste form som vi ble enig om var en firekantet boks med en stor knapp som tiltrekker oppmerksomheten til kj?ledyrene.
Horizontal prototype vi lagde for ? ta med oss til workshopen og vise frem v?rt visjon og om den tilsvarer brukernes behov og visjon
Slutteprodukt/Artefakten
Gjennom workshops, observasjoner, samtaler med brukerne og flere iterasjoner vi kom frem til dette designet, et tangible hjernetrim lek. Med tanken p? konseptet v?rt aktivitet og visjonen vi hadde for ? ?ke kj?ledyrenes aktivitetsniv?.
Vi ble veldig forn?yd med hvordan vi kom frem til problemomr?de og l?sningen. Og 澳门葡京手机版app下载e p? gruppa var veldig bra noe som skapte et bra milj? der alle var komfortabel med hverandre og vi kunne komme til enigheter og ta beslutninger med hensyn til alle perspektiver og meninger.
Funksjonalitet blir forklart i tekniske rapport og mer om prosessen i sluttrapport.
Milep?lsplan