Hvem er vi?
Gruppemedlemmer: Kjersti ?s R?berg, Pia Larsen, Subinur Mahsut, Synn?ve Berg V?lerhaugen, Oliver Thomas Kusiak, Mikael S?rli Niane
M?lgruppe:
M?lgruppen er folk som sliter med s?vnproblemer. For ? v?re mer spesifikt rettet vi fokuset spesielt mot de som sliter med innsovning, oppv?kning og d?rlige s?vnrytmer.
Det vi har gjort....:
Datainnsamling:
- 10 Uformelle samtaler: danne innsikt og rekruttering av deltakere.
- 5 Semi-strukturerte intervjuer: l?re om konteksten, finne ut problemomr?der, identifisere ?nsker, preferanser og behov.
- En observasjon: omgivelser og kontekst.
-
En fremtidsverskted (DMB): gjensidig l?ring (kontekst og tekniske), innspill, identifisere fellesinteresser, prioritering av problemomr?der, idemyldring, preferanser, skisser, design sammen med brukere.
-
En mini-workshop og en evalueringssamling: evaluering av prototyper
-
Webinar med Q&A: r?d og tips, bekreftelse av hypoteser
-
Ressurser fra Helsedirektoratet: saklige st?tte for argumentasjoner, fordypningskunnskap.
Resultater fra datainnsamling:
Vi plukket ut alle relevante informasjon fra intervjuene (representert farge for hver brukere). Post-it-lapper ble organisert p? en logisk rekkef?lge slik at det blir lettere for bearbeiding.
Problemomr?der: det ble mulig identifisere kritiske problemomr?der, felles interesser, ?nsker og preferanser ved hjelp gruppere p? en affinity diagram. Resultatet viser spesielt ulike problemer som temperatur, luft, uforventet lys/st?y, skjermtid, stress og tanker. Det kom ogs? frem en sammenheng mellom ?rstider og s?vn (lysforhold). Dessuten er ? opprettholde en rutine/s?vnrytme ogs? en fellesinteresse for alle brukere. Dette ble et godt utgangspunkt for diskusjon med brukere i Workshop.
Workshop med brukere (DMB):
Workshop startet med en gjensidig l?ring. Brukere fortalte mer om sine ekspertise og tanker om ?vrige problemomr?der, mens vi viste frem tekniske mulighetene ved ? bygge en krets p? arduino og komponeter/sensorer med bruksomr?der. Det utvidet mulighetsrommet og fantasien p? en god m?te, og ble en akselerator for idémyldringsfasen. Brukere diskuterte mulige l?sninger med grove skisser for alle problemomr?dene sammen med oss, og hele tiden kom frem til sine preferanser, ?nsker og prioriteringer. Etter flere runder med brukers prioriteringer og identifisering av felles interesser, s? landet vi p? fokusomr?der som faktorer som forstyrrer god s?vn i soverommet (f.eks d?rlig luft, t?rr/fuktig luft og irriterende temperatur etc.) og danne en s?vnrytme ved rolig oppv?kning om morgen p? et fast tidspunkt. De to fokusomr?dene understrekte nemlig viktigheten av ? etablere en god s?vnhygiene.
Problemstilling: "Hvordan kan teknologien hjelpe til ? etablere en god s?vnhygiene som kan bidra til ? forbedre s?vn?”." |
---|
- ? hjelpe bruke til ? finne ut hvilke faktorer som forstyrrer god s?vn (f.eks. h?y/lav temperatur, d?rlig/tett luft, etc.) - ? hjelpe brukere til ? danne en d?gnrytme (st? opp p? et fast tidspunkt med en rolig oppv?kning). |
Problemstillingen fungerte som en pekepinn for neste designeksperimenter med skisser og tegner sammen med brukere. Tegning av artefakten med ?nskede funksjonaliteter ble grunnlaget for videre konkretisering av form og formkonsepeter.
Prototype 1-SleepWell
SleepWell er utviklet med form?let av ? hjelpe brukeren utvikle et bedre soveromsmilj?. Artefaktet er utstyrt med sensorer som kontinuerlig overv?ker temperaturen og luftfuktigheten i det aktuelle rommet. Dette gir tilbakemelding p? klimaforholdene og hjelper brukeren med ? opprettholde et optimalt milj? for en fullstendig s?vn. Artefaktet er ment for ? v?re aktiv hele dagen, slik at den kan gi tilbakemelding n?r brukeren trenger det.
Artefaktet er laget slik at brukeren f?r lett og enkel tilgang til informasjon, slik at brukerne er klar over eventuelle endringer som m? gj?res. Det er utstyrt med varslingsikoner som skal lyse r?dt for ? indikere d?rlig luftfuktighet eller for h?y/lav temperatur. Samt har knapper som kan s?ke etter klimaforhold som gir umiddelbar respons.
I tillegg til klimaoverv?kning har artefakten funksjonen “belysning av dagslys” p? et fast tidspunkt om morgenen. Dette skaper en behagelig oppv?kning for brukeren og bidrar til ? etablere en sunn d?gnrytme, spesielt n?r det er m?rkt om morgenen p? vinteren. Den gradvise ?kningen i lysstyrke etterligner soloppgangen og hjelper brukeren med ? v?kne rolig og naturlig, for ? unng? br? oppv?kning og hjertebank.
Gjennom en kombinasjon av klimaoverv?kning og belysningsfunksjonen, gir artefaktet muligheten til ? forbedre deres s?vnhygiene. Den skaper et optimalt s?vnmilj? og hjelper brukeren med ? oppn? en god s?vnkvalitet. Ved ? integrere disse funksjonene, kan brukeren f? fordelen av en mer avslappende og harmonisk s?vnopplevelse, samtidig som de opprettholder en sunn d?gnrytme.
Arbeid med prototype 1
Konkretisering - konsept og formkonsept:
- Kosept: harmoni
- Harmoni passer som konsept for prosjektet v?rt fordi produktet ikke skal v?re forstyrrende, det skal bidra til komfort, f?lelse av ro og balanse. Et fredfylt og avslappende soverom.
- Formkonsept: kuppel
- Tidl?st, klassisk, harmonisk, stabil, gir assosiasjoner til stjernehimmelen og historiske bygg.
Materialisering - lav-oppl?selige prototype:
Vi eksperimenterte flere mulige l?sninger med ulike designeksperimenter og fokuserte til slutt p? f?lgende lav-oppl?selige prototype.
V?r lav-oppl?selig prototype 1
- 3D modellering + videoprototype: Form og utseende(look-and-feel)
- Fysisk papp protype: rolle
:) Konsept og form-konsept er forankret i unders?kelsene ved at vi bruker ?nsker og preferanser fra brukerne som g?r p? at det skal v?re noe enkelt, ikke-forstyrrende, og gjerne rund form.
Prototype 2-NightWatcher
Nightwatcher er utviklet med form?let ? analysere og registrere brukerens s?vnkvalitet mens de sover. Den gj?r dette ved hjelp av et kamera utstyrt med infrar?de sensorer. Med infrar?d str?ling kan artefakten oppdage brukerens pustem?nster, bevegelse og detektere om pusten skjer gjennom nese eller munn i l?pet av natten, samt registrere brukerens puls.
Om morgenen vil brukeren f? tilgang til en analyse av all den innsamlede dataen, som gir innsikt i deres s?vnvaner. Dette kan bidra til ? identifisere omr?der hvor forbedringer av s?vnhygiene kan v?re n?dvendig. Brukeren kan dermed ta initiativ til ? gj?re endringer p? egen h?nd, eller s?ke etter profesjonell hjelp dersom det er behov for det. Ved ? f?lge med p? endringene over tid, kan brukeren bruke artefakten til ? evaluere om s?vnkvaliteten forbedres eller forverres basert p? gjennomf?rte tiltak.
Ved ? sette fokus p? s?vnhygiene og s?vnkvalitet, bidrar artefakten til ? ?ke bevisstheten rundt viktigheten av sunne s?vnvaner. Det gir brukeren muligheten til ? ta aktivt del i sin egen s?vnhygiene og overv?ke effekten av eventuelle tiltak som blir tatt.
Ved ? tilby denne teknologien gir produktet brukerne muligheten til ? identifisere og adressere eventuelle s?vnrelaterte problemer og avvik. Dette kan bidra til ? etablere en god s?vnhygiene ved ? gi brukerne innsikt og bevissthet om deres pustem?nstre og eventuelle endringer som kan forbedre s?vnkvaliteten.
Arbeid med prototype 2
Konkretisering - konsept og formkonsept:
- Kosept: Enkelthet
- Konseptet enkelthet passer fordi dette produktet skal v?re minimalistisk og diskre. Det skal passe inn i sovemilj?et slik at den s? og si skal bli "usynlig" med tanke p? at det er et krav fra brukerene.
- Formkonsept: Firkant
- Firkantet design er stabilt, p?litelig og enkelt.
Materialisering-lav-oppl?slige prototype:
Vi eksperimenterte med hvordan artefaktet kunne se ut bassert p? hva brukerene har sagt.
Etter eksperimenteringen av ulike l?sninger, kom vi fram til en l?sning (se bilde under).
V?r lav-oppl?selig prototype 2
- Fysisk papp prototype: rolle
Ferdigstilling av endelig prototype-SleepWell
Etter n?ye vurdering har vi valgt ? g? videre med implementeringen av SleepWell-artefaktet. Dette valget ble basert p? brukernes oppfatning av produktets potensiale og den forventede nytten det kan gi dem. Vi er overbevist om at SleepWell vil kunne hjelpe brukerne mest og levere de ?nskede resultatene.
Prototypen for SleepWell har gjennomg?tt en oppgradering til en h?yoppl?selig versjon uten noen endringer i funksjonalitet. N?r det kommer til designet tok vi utgangspunkt fra 3D-modelleringen vi lagde som den lavoppl?selige prototypen. Den h?yoppl?selige prototypen er tro mot den opprinnelige visjonen og form?let med ? skape et bedre soveromsmilj? for brukerne. Den har fortsatt de samme sensorer som overv?ker luftfuktigheten og temperatur i rommet, og gir tilbakemelding om klimaforholdene for ? opprettholde gunstig s?vnkvalitet.
Artefaktet gir brukerne lett tilgang til relevant informasjon med varslingsikoner som fremdeles lyser r?dt for ? indikere d?rlig luftfuktighet eller for h?y/lav temperatur. Knappene gir fremdeles umiddelbar respons ved s?k etter ?nskede klimaforhold. Brukerne kan fremdeles oppleve den behagelige oppv?kningen med funksjonen "belysning av dagslys" som etterligner soloppgangen og bidrar til en rolig og naturlig v?kning.
Til tross for oppgraderingen til h?yoppl?selig prototyp, er det ikke store endringer som er gjort i forhold til den lavoppl?selige prototypen. Dette sikrer at den opprinnelige visjonen og funksjonaliteten for SleepWell opprettholdes, og at brukerne kan fortsette ? dra nytte av de samme fordelene for deres s?vnopplevelse og generelle velv?re.
Prosessen til h?yoppl?slig prototype
F?rst bygget vi en prototype med Arduino Student Kit og egne sensorer/moduler. M?let var ? sikre at alle planlagte funksjonaliteter kunne realiseres. Dette ble gjort f?r vi begynte ? jobbe med utseendet, slik at eventuelle justeringer kunne gj?res basert p? den tekniske implementasjonen. Valget av komponenter og sensorer for temperatur- og luftfuktighet m?ling ble ikke veldig utfordrende, siden funksjonalitetene var klart definert. Vi testet og eksperimenterte med de enkelte delene og deretter koblet alle komponentene sammen p? et breadboard.
Denne prototypen ble utformet for ? adressere alle aspekter, inkludert rolle, utseende og teknisk implementasjon. Vi satset p? ? lage en integrasjonsprototype slik at brukerne har en mer helhetlig brukeropplevelse for den siste evalueringen i prosjektet.
Vi valgte ? bruke 3D-utskrift med filament for ? produsere prototypen. Bunnen er laget av matt hvitt plastmateriale, mens lampe delen er laget av gjennomsiktig materiale. Dette valget ble gjort med tanke p? brukernes ?nske om plastmateriale. N?r det gjelder lampe delen p? toppen, valgte vi en st?rre lyskilde som kunne gi nok lysstyrke til ? vekke brukeren om morgenen, i stedet for de sm? LED-ene som var inkludert i settet.
Dessverre m?tte vi p? noen utfordringer, innstillingsfunksjonen som skulle styre lyset i lampen. Brukerne ?nsket ? kunne justere oppv?kningstiden selv, og dette kunne p?virke utformingen av artefaktet. Vi utforsket med forskjellige m?ter ? teste og vurdere knappenes innvirkning p? b?de utseendet og funksjonaliteten. Etter n?ye vurdering valgte vi ? bruke en klokkemodul for at brukeren kunne endre p? n?r de ville lampen skulle g? av.
Evaluering med brukere
Etter fullf?ringen av den h?yoppl?selige prototypen av SleepWell, inviterte vi brukere til ? delta i en summativ evaluering. Hovedform?let med evalueringen var ? gjennomf?re en akseptansetest for ? sikre at l?sningen var brukervennlig og kunne tas i bruk.
Evalueringen begynte med en gjennomgang av designprosessen siden forrige m?te, der vi informerte brukerne om de tekniske valgene som ble tatt for ? realisere l?sningen. Dette ble gjort for ? gi brukerne en bedre forst?else av det endelige resultatet og begrunnelsen bak designbeslutningene som ble tatt.
Etter workshopen kom brukerne med verdifulle tilbakemeldinger for ? forbedre produktet. De ?nsket mulighet til ? se data over tid, sterkere og varmere lys, grafer for temperaturdata, tydeligere eksponering av temperaturen, informasjon om temperaturforskjeller og tilpasningsmuligheter. De foreslo ogs? smarte l?sninger som justering av lysintensitet og fargeskifte. P? den positive siden likte de formen, st?rrelsen og potensialet til prototypen. Disse tilbakemeldingene vil bli tatt i betraktning for ? videreutvikle og forbedre produktet i tr?d med brukernes ?nsker og behov.
Grupperapport
/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v23/prosjekter-var-2023/eureka%21/gruppe27_grupperapport.pdf
Teknisk rapport
/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v23/prosjekter-var-2023/eureka%21/teknisk-rapport.pdf
GitHub-lenke
https://github.uio.no/pialar/IN1060prosjekt
Videolenke
https://www.youtube.com/watch?v=VOYk_TYIeLs
Presentasjon av prosjektidé: Gr27 - prosjektide
Presentasjon av lav-oppl?selige prototyper: /studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v23/prosjekter-var-2023/eureka!/presentasjon-2.pdf