Kaffegjengen
Kaffegjengen
Bilde: Oda Fahlvik, Sara Ghaffar, Hanna J?rgensen, Ida Klundseter Eneroth
Hva smaker vel bedre enn en god kopp med kaffe? Denne lille koppen er et avbrekk for mange mennesker i en stressende hverdag. Kaffepause er et veletablert konsept, og danner grunnlag for gode samtaler. Det finnes tusenvis av kafeer og kaffebarer rundt om i landet v?rt. Men hvem er disse menneskene som lager kaffen vi nyter? Baristaer er en yrkesgruppe som jobber med mye forskjellig, og i et h?yt tempo. Hva slags utfordringer m?ter de p?? Dette skal vi i Kaffegjengen finne ut av!
M?lgruppe
V?r m?lgruppe er frivillige baristaer fra Cybernetisk Selskab. Baristaene jobber i Escape, og har jobbet et fast skift i minst ett semester. Vi tenker at dette er en spennende m?lgruppe fordi jobben deres krever mye kunnskap, samt et h?yt tempo. Derfor ?nsker vi ? unders?ke om det er mulig ? avlaste noen av deres oppgaver gjennom v?rt prosjekt.
Problemstilling
Hvordan kan vi avlaste arbeidsoppgavene til baristaene i Escape?
Datainnsamling
For ? finne v?r problemstilling ?nsket vi ? ta en ganske ?pen innfallsvinkel. Dette ble f?rst gjort ved en observasjon, under denne fikk vi et par ideer om hva vi skulle fokusere p? videre n?r vi skulle sette opp et intervju.
Intervjuet var den delen vi begynte ? se sammenhenger mellom problemer brukeren nevnte og dette ga oss en mulighet til ? begynne ? samle opp data. Vi brukte forskjellige metoder for ? se sammenhneger slik som tankekart, koding og affinity diagrammer. P? denne m?ten kom vi frem til de viktigste temaene.
Bilde 1 viser en oversikt over ideer samlet fra intervju 1 i form av et tankekart
?
Bilde 2 viser affinity diagram 1 hvor vi begynte ? sette sammen data til teamer
?
Bilde 3 viser affinity diagram 2 - Tilslutt grupperte vi teamene videre og eksluderte de teamene som ikke hadde nok data til ? bli st?ttet
?
Visjon
Etter disse ?velsene var det mulig for oss ? begynne ? konkretisere funnene v?re. Vi lagde f?rst lavoppl?selige prototyper og introduserte disse raskt for brukeren. Det var bedre ? gj?r dette enn ? g? for dypt inn i detaljer f?r vi hadde f?tt innspill. En fordel var at brukeren var relativt teknisk og hadde derfor en god forst?else av skissene v?re. Videre fikk vi god tilbakemelding fra b?de gruppel?rer og brukere som ga oss muligheter til ? gj?re flere justeringer.
Form og formkonsept var sentralt i denne oppgaven, det var etter tilbakemeldinger og workshops at vi kunne utvikle prototypen i detaljer. For eksempel, valg av materiale var noe vi fant ut av ved ? iterere med brukeren s?nn som at prototypen m? t?le vann og lignende. Formen p? konseptet v?rt valgte vi ogs? grunnet tilbakemeldinger, for eksempel at den m?tte v?re plasseffektiv.
Sluttprodukt og video
Bilde 4 viser sluttproduktet slik som den er sett av kunden
???
Bilde 5 viser sluttproduktet som sett av baristaer
?
Helt tilslutt kom vi frem til en prototype som er vist i bildet over. Her har vi 4 bokser utstyrt med LED lamper, disse er koblet til arudinoen og kan kommunisere over lengre avstander. Hver boks st?r p? en trykksensor. N?r boksen st?r p? trykksensoren vil lampen v?re skrudd av, men n?r boksen er med kunden og kaffen settes p? trykksensoren s? vil lampen lyse.
Alts?, en kunde kan bestille en kaffe fra en barista. S? vil barisaten legge kviteringen p? hyllen ved ? bruke en magnet brikke. Deretter vil kunden ta en boks og sette seg. N?r kaffen er ferdig vil baristaen sette kaffen p? trykksensoren og lampen vil lyse opp. P? denne m?ten blir det signalisert til kunden at kaffen er ferdig. Kunden vil deretter komme opp, sette boksen p? trykksensoren og lampen vil sl?s av.
Video
Github kode
Presentasjoner
Link til presentasjon: Prosjektideer
Link til presentasjon: Prototype
?