Gruppebilde av ifibabez.
Gruppebilde av ifibabez. F.v.: Ola, J?rgen, Synne, Julie og Martine.

Logo for ifibabez.


Da Norge stengte ned 12. mars 2020 som f?lge av Covid-19, ble samfunnet br?tt snudd p? hodet. Det ble rask iverksatt tiltak for ? forhindre spredning av koronaviruset, og et av disse tiltakene var masse澳门葡京手机版app下载ing. De siste to ?rene med pandemi og 澳门葡京手机版app下载ing har lagt et stort trykk p? samfunnet, og spesielt p? helsesektoren. Jevnlig 澳门葡京手机版app下载ing kan bli en del av hverdagen i fremtiden.

Inspirasjonen til denne oppgaven kom fra de mange medieoppslagene om vaksinesvinn, som "Over 126.000 vaksinedoser i Norge ble kastet i 2021". Dersom masse澳门葡京手机版app下载ing skal fortsette, vil un?dvendig svinn p?f?re samfunnet store kostnader. Vi i Ifibabez ?nsket ? finne ut om disse medieoppslagene var sanne, og forh?pentligvis utvikle en l?sning som kunne bidra til ? minske svinn – resultatet ble et 澳门葡京手机版app下载 med et av Oslos st?rste vaksinesentre om en tr?dl?s artefakt for registrering av vaksinedoser.

Hva laget vi?

Bildet kan inneholde: gest, deling, font, albue, band spiller.

Gjennom dette prosjektet har vi laget en artefakt i to deler som f?lger det vi har valgt ? kalle "trykk & print"-konseptet. Dette systemet henter inspirasjon fra produksjonslinjen kjent fra fastfoodkjeden, der de som lager maten ikke kommuniserer med brukeren som st?r ved kassen, men f?r beskjed om hva som skal lages n?r gjennom bestillinger – gjerne i form av lapper/kvitteringer som skrives ut og som f?lger bestillingen fra kj?kken til kunde.

V?r artefakt gj?r noe av det samme, bare at det er faktiske vaksineetiketter som skrives ut i andre enden. Ideen er enkel: En sykepleier som sitter i innregistreringsskranken p? vaksinesenteret kan "bestille" en dose av en gitt vaksine ved ? trykke p? en knapp, og de som sitter p? opptrekksrommet f?r umiddelbart beskjed om hva som har blitt bestilt. Vi tror og h?per dette b?de ?ker effektiviteten, bedrer kommunikasjonen og reduserer faren for vaksinesvinn.

Bildet kan inneholde: rektangel, duppeditt, font, elektronisk apparat, maskin.
Bilder av input-delen av den endelige prototypen.

Hvem var brukerne v?re?

F?r vi bestemte oss for ? ha vaksinasjon som tema for prosjektet, var vi innom en rekke potensielle brukergrupper. Noen av disse var blant annet: lokf?rere, syklister, internasjonale familier og arbeidsinnvandrere. Da vi etter hvert landet tema bestemte vi oss for, basert p? gruppas interesser og tilgang p? brukere, ? definere brukergruppen som:

- "Helsepersonell ved Ullern vaksinesenter (som ogs? har v?rt vaksinesenter for bydel Frogner og bydel Vestre Aker de siste m?nedene)".

Brukerne vi faktisk jobbet med gjennom hele prosjektet var to helsearbeidere ved Ullern vaksinesenter i alderen 25-30 ?r. Disse brukerne deltok p? to intervjurunder hver, tre prototypeworkshops sammen, og hadde ellers l?pende kontakt med oss underveis i designprosessen.

Dette st?r det ogs? mer om under fanen "designprosessen": /studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v22/prosjekter-var-2022/ifibabez/designprosessen/.

Personas av brukerne som har deltatt i prosjektet

Hvem er vi?

Bildet kan inneholde: topp, smil, nese, hud, hake.
Oversikt over medlemmene i Ifibabez, med personlighetstyper fra 16Personalities-testen vi tok i begynnelsen av prosjektet.

Hvem gjorde hva?

Bildet kan inneholde: font, antall.


Vi var hele veien opptatt av ? skape best mulig gruppedynamikk, og det var derfor veldig viktig for oss ? spille p? hverandres og samtidig ha et bevisst forhold til svakhetene v?re.

For ? finne en god ansvars- og oppgave-fordeling gjorde vi derfor en personlighetstest i begynnelsen av prosjektet for ? bli kjent med hverandre og for ? finne ut hvordan vi best kunne jobbe sammen. Tabellen til venstre viser den endelige oppgavefordelingen.

Milep?lsplan:

Fremdrifts- og milep?lsplan for ifibabez.

Prosjektvideo:

Videoen er ogs? tilgjengelig fra UiO-avspilleren (Vortex) under "video"-fanen: /studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v22/prosjekter-var-2022/ifibabez/video/.

Flere bilder:

Bildet kan inneholde: datamaskin, laptop, personlig datamaskin, inndataenhet, utgangsenhet.
Noen bilder fra prototypingen og monteringen. Boksen og festene er 3D-printet hos Ola og i Sonen, utviklingskortet vi bruker er en ESP32.

 

Bildet kan inneholde: kretskomponent, rektangel, font, skr?ningen, parallell.
Schematic over komponentene som er med i boksen (input-delen av artefakten).

Tilbake til toppen