M?lgruppe
M?lgruppen vi har valgt er ?brukere av et fellesareal med planter?. Man kan dele m?lgruppen opp i sekunder- og prim?rbrukere av v?r artefakt. Sekund?rbrukere er de som ikke bruker produktet selv, men p?virkes av artefakten ved at plantene holder seg friske og gr?nne. Prim?rbrukerne er de som benytter seg av artefakten og vanner plantene. Alle i m?lgruppen kan gjerne bli prim?rbrukere. Derfor ?nsker vi ? tilrettelegge slik at brukerne av fellesarealet vet hvordan plantene skal vannes.
Fellesarealet vi har jobbet med best?r av kontorer og kantine. Det ligger i 6. etasje i Ole Johan Dahls hus ved Universitetet i Oslo. Brukeren vi har 澳门葡京手机版app下载et med er ansvarshavende for plantene p? fellesarealet. Vi valgte denne personen som v?r hovedkontakt fordi vedkommende var den som best kunne identifisere problemomr?der, kan eventuelt implementere artefakten og har mest ? si for plantene p? omr?det.
Datainnsamlingsmetoder
Datainnsamling i dette prosjektet bestod av flere unders?kelser og observasjoner i ulike kontekster. Det ble gjort testing, observasjon og datainnsamling b?de med og uten bruker. Form?let med datainnsamlingen var ? kunne avdekke behov og krav hos brukeren, samt samle inn teknisk data og tall for ? kunne utvikle en prototype med de funksjonalitetene og ikke funksjonelle kravene som bruker hadde fremstilt i intervjuene.
Forel?pige idéer
Her er et tankekart over tidlige idéer som vi enten har g?tt bort fra, eller utforsket videre i prosjektet.
F?r vi endte opp med planter som tema hadde vi ogs? en liten brainstorming rundt andre temaer. Dette lagde vi ogs? tankekart over.
V?r endelige prototype
Bildene viser den siste iterasjonen av prototypen vi rakk ? lage for dette prosjektet. Her har vi tatt enkeltelementer fra alle de tidligere prototypene. Den har mest ting til felles med tilleggsdel-prototypen. Prototypen er h?yoppl?selig i sin funksjonalitet og man kan derfor teste artefaktens rolle og implementering. Den best?r for det meste av materialer som lim, papp og plast. Dette gj?r at prototypen er sv?rt egnet for videre utvikling av sin utforming. Disse materialene har ikke den type varighet som vil v?re forventet av en ferdig l?sning.
Basert p? v?re m?ter med brukeren kom vi frem til at det var viktig med en artefakt som var brukervennlig. Vi kom frem til konseptet “brukervennlighet for fellesarealet”. Etter hvert oppdaget vil likheten mellom tilleggsdelen og en “fleksibel” ?waR rune (uttales “ivaz”). Dermed ble formkonseptet “ ?waR runen”. Runens betydning er barlind, som jo er en plante, noe som passet ekstra godt til temaet v?rt.
Prototypen som ble v?rt endelige resultat best?r av to hoveddeler, Arduino systemet og varslingsboksen. Disse to elementene er koblet sammen med et b?yelig materiale, en vanntett slange, som gj?r at prototypen kan festes til plantepotter av forskjellige st?rrelser. Prototypes ?waR form fremmer funksjonen ved at den er fleksibel i bruk. Den ?verste “knekken” kan festes p? pottekanten, mens den nederste kan vinkles og tilpasses til flere st?rrelser for optimal m?ling. Hvis potten blir for stor vil m?lingen imidlertid bli noe mindre n?yaktig, fordi den nederste delen ikke vil n? bunnen av potten. I en videreutvikling kunne man kanskje ha en form for feste mellom Arduino-systemet og varslingsboksen best?ende av et strekkbart materiale.
Prototyper
Prototype 1: Hel potte
Ideen om en hel potte med et integrert system baserte seg p? de to f?rste intervjuene, der brukeren sa at det var dette vedkommende ?nsket seg. Vi skisset for ? utforske ulike former, implementering l?sninger og farger. Vi tenkte blant annet p? et lys rundt potten som feedback. Og at vi kunne utforske farger som f?r planten til ? se vissen ut for ? f? brukerne til ? ville vanne den. Vi valgte ? ikke lage veldig h?yoppl?selige prototyper fordi b?de vi og brukeren etterhvert ble mer interessert i en enklere l?sning, nemlig tilleggsdelen.
Prototype 2: Tilleggsdel - arduino i potte
I de f?rste samtalene med bruker konkretiserte vi oss fort mot en plantepotte som aktuell artefakt, men n?r man s? p? krav og behov var det absolutt mulig ? dekke disse med andre utforminger. Slik kom ideen om en tilleggsdel som man kan plassere i potten. Fordelen med denne utformingen er at man kan bruke artefakten p? plantepotter man allerede har. Bruker p?pekte at dette var en mer b?rekraftig l?sning. Ideen var ? gjemme selve Arduino-systemet under jorden sammen med planten, hvor den skulle ha en sensor for ? m?le fuktighet. Brukeren ville f?tt feedback med et LED-lys festet til kanten av potten.
Prototype 3: Tilleggsdel - arduino p? potte
Dette er en variant av den f?rste ideen om tilleggsdel. Her plasseres arduinoen p? utsiden av potten i stedet for nede i jorden. Tanken er at brukeren hekter boksen p? kanten av potten og kan plassere fuktm?lerne i jorden der det passer. P? boksen er det plass til lys og meldinger til brukeren.
Venstre: En samling av feedback varianter og hvordan en plante blir opplyst blant andre planter.
Midten: Videreutvikling av ideen med flere lys som viser plantens status. Boksen p? bildene er beregnet til b?de en arduino og et breadboard, med margin, alts? boksens maksimale st?rrelse. Ved videre unders?kelser kunne boksen blitt gjort mye mindre.
H?yre: En tilpasning av ideen om opplysning av planten, med en knapp man trykker p? n?r man har vannet.
Linker
Presentasjon av prosjektidé Prosjektvideo p? youtube
Presentasjon av prototyper Kode p? github
Gruppemedlemmer
Thorvald Rogne Sander Tolloczko
Anna Cecilie Hjelle Viola Nivanna Wasmuth