SAGAS

Velkommen til SAGAS

SAGAS best?r av fem informatikk-studenter ved UiO; Hedvig, Ellen Marie, Miriam, Meimona og Kashmala.Vi har i l?pet av dette prosjektet unders?kt relasjoner i par, og hvordan denne kan styrkes. Sammen med brukere har vi utviklet lampen OVO. Denne har til hensikt ? visuelt kommunisere brukere og partneres f?lelser, samt fungere som en samtalestarter.

 

SAGAS banner

SAGAS best?r av gruppemedlemmene Kashmala Sheikh, Ellen Marie Andersen, Miriam Gaidi, Meimona Arif og Hedvig Sundby. Gruppenavnet er et palindrom og et anagram fra forbokstavene til alle medlemmenes etternavn.

Gruppemedlemmene har et bredt spekter av bakgrunner fra blant annet informatikk, programmering, psykologi, utvikling, ?konomi og administrasjon. Dette har gitt prosjektet forskjellige perspektiver, interessante diskusjonsgrunnlag og en fruktbar idégenerering.

I l?pet av prosjektet har vi utviklet OVO i tett 澳门葡京手机版app下载 med brukere og eksperter.


M?lgruppen
M?lgruppen v?r er individer mellom 25 og 40 ?r som er i et parforhold. Vi ?nsket ? se n?rmere p? relasjoner, og hvordan disse utspiller seg. Grunnen til at vi har valgt denne m?lgruppen er at man ofte i denne aldersgruppen er i en prosess med ? etablere familie, gj?re karriere og generelt endre livsstil. Dette er ting som kan kreve mye tid og ressurser, og f?lgelig kan f?re til et ?kt behov for god kommunikasjon med partner.

Datainnsamlingsmetoder
I den innledende fasen av datainnsamlingen gjennomf?rte vi en rekke semi-strukturerte intervjuer for ? utrede utfordringer og ?nsker fra m?lgruppen. Gjennom analyse av de innsamlede dataene avdekket vi s? f?lgende behov hos brukerne:

  • Tid
    • Til hverandre, til ? utvikle og opprettholde relasjonen seg imellom i en hektisk hverdag.
  • Opprettholde relasjon
    • ? ikke miste f?lelsen av intimitet selv om forelskelsen legger seg.
  • Bli sett
    • ? bli forst?tt av partner.
  • Mer givende samtaler
    • Fortsette ? v?re nysgjerrige p? hverandre og snakke om andre ting enn bare "praktisk, hverdagssnakk", fortsette ? bli bedre kjent.

Etter videre progresjon i prosjektet benyttet vi oss i tillegg av observasjon av bruker i brukskontekst, workshop for ? utvikle produktet med bruker og evaluering av prototyper med brukere og eksperter. 

Problemomr?de
Gjennom datainnsamlingen ble det tydelig at kommunikasjon ofte var en opplevd utfordring hos brukere i parforhold, da spesielt kommunikasjon rundt f?lelser. Brukerne opplevde det som utfordrende ? opprettholde og videreutvikle relasjonen og intimiteten dem i mellom, samt ? ta opp f?lelser og behov med partner p? en god m?te. Vi valgte derfor ? g? videre med f?lgende problemstilling: 

"Hvordan kan vi fasilitere en god relasjon mellom brukere i parforhold?"

Konsept, formkonsept og visjon
Konseptet i prosjektet v?rt var samhold. Brukerne ?nsket noe som kunne styrke samholdet og relasjonen med partner.

Formkonseptet vi har valgt er et egg i et rede. Dette er i tr?d med skandinavisk design som ofte inkorporerer naturlige og organiske former inspirert av flora og fauna. Egget dukket opp som en preferanse hos brukeren, og representerer ogs? noe som m? voktes over og pleies for ? kunne utvikle seg og leve.

V?r visjon var ? skape noe som bidro til gjensidig forst?else mellom brukere i parforhold, og slik bidra til ? opprettholde og styrke kj?rligheten de har til hverandre.

Tidligere idéer

I l?pet av prosjektet har vi v?rt innom en del ulike m?lgrupper og temaer. Dette har v?rt en naturlig utvikling basert p? tilbakemelding fra brukere og fagl?rere, samt tilgang til m?lgruppen.

I starten av prosjektet ?nsket vi ? unders?ke utfordringer og behov knyttet til m?lgruppen m?dre og barn. Vi ?nsket da ? utvikle noe som kunne hjelpe forholdet mellom mor og barn, og startet datainnsamlingen med en rekke intervjuer med m?dre. Gjennom disse intervjuene avdekket vi blant annet problemomr?der som:

  • Tilgang til informasjon
    • Under svangerskap.
  • Urolig barn
    • For eksempel n?r man kj?rer bil eller er i andre situasjoner hvor man ikke umiddelbart har mulighet til ? selv roe barnet.
  • Amming
    • Informasjon og oppl?ring.
  • Tid
    • B?de til seg selv, praktiske ting og partner.
  • Egentid for mor
    • "? bare v?re seg selv, ikke kun ha identitet som mamma".
  • Relasjoner
    • Med partner, familie, venner og i barselgruppen.

Det ble imidlertid tidlig klart at en av de st?rste utfordringene brukerne hadde til felles var innen relasjoner (b?de med partner og andre). Vi bestemte oss derfor for ? g? videre med b?de idéer rettet hovedsakelig mot barnet, og idéer rettet mer mot mor og relasjoner. 

Basert p? tilbakemelding fra brukere og gruppel?rer gikk vi s? videre med idéene basert p? brukernes behov innen relasjoner. Dette utviklet seg deretter naturlig til ? inkludere alle brukere i parforhold (b?de med og uten barn), og deres behov og ?nsker med tanke p? relasjonen til partner.

Progresjonen i prosjektet v?rt gjenspeiler dermed flere forskjellige iterasjoner med ulike fokusomr?der, med en naturlig konklusjon i v?r endelige prototype. Relasjoner som tema har alltid v?rt til stede i dataen, men det var f?rst mot slutten av prosjektet at vi utvidet m?lgruppen og fokuserte mer direkte p? dette. 

Prototyper og skisser

Bilde av tidlige prototyper
Tidlige prototyper fra venstre: TruthOrDare, Omsorgslyset, Let?s Go basert p? tema relasjoner. 
Tidlige skisser av uro
Tidlige skisser av prototyper for uro basert p? tema urolige barn. 
Bilde av tidlige skisser av prototype for lampe og spill.
Tidlige skisser av prototype for lampe og spill - basert p? tema relasjoner. 

Vi har i l?pet av prosjektet hatt mange ulike idéer, prototyper og designforslag, og brukt tid p? ? utforske designrommet.

Endelig prototype

V?r endelige prototype er OVO, en lampe som har til hensikt ? visualisere brukerens f?lelser. Dette gj?res ved at lampen lyser i ulike farger, hvor hver farge symboliserer en kategori av f?lelser basert p? psykolog Jon Trygve Monsens affektbevissthetsmodell. 

Etter ? ha endret m?lgruppe, rettet vi fokuset v?rt mot voksne par og den romantiske relasjonen dem imellom. Vi ?nsket ? utvikle et produkt sammen med brukerne som b?de l?ste utfordringen knyttet til samtaler rundt f?lelser, samtidig som det var en artefakt som brukerne syntes var visuelt tilfredsstillende. I samtale med brukere hadde vi derfor stort fokus p? form og design, da vi ?nsket ? utvikle noe som form- og designmessig passet for m?lgruppen og dermed var noe de kunne se for seg at de kunne ha st?ende framme og faktisk bruke. Basert p? brukernes preferanser valgte vi derfor ? g? videre med et minimalistisk- og skandinavisk-inspirert design, med myke, runde, organiske former og en n?ytral fargepalett. Det var i tillegg viktig for brukerne at produktet var lett ? flytte rundt og ta med seg etter behov. 

Bilde av lampe
Skisse av prototype for OVO.  

Produktet v?rt best?r av en firkantet sk?l i l?r (bunn) og en hvit lyskuppel (topp), hvor arduinoen med et LED-lys og bryter er skjult halvveis i bunnen og halvveis i toppen, mens en touch-sensor er satt inn p? siden av sk?len. I tillegg er det en powerbank med, slik at arduinoen kan kobles til denne og lampen dermed blir "tr?dl?s" og b?rbar.

Bilde av lampe med bryter
OVO sett fra siden med bryter.
Bilde av lampe uten bryter.
OVO sett fra siden uten bryter. 
N?rbilde av bryter p? lampen.
N?rbilde av bryter med symboler for f?lelser. 
N?rbilde av touch-knapp p? lampen.
N?rbilde av touch-knapp (p? og av). 

Brukergrensesnittet er todelt, hvor en touch-funksjon er implementert for ? skru lampen p? og av, mens en bryter kan vris for ? velge fargen lampen skal lyse i. Bruker kan velge mellom fem ulike farger (hvor hver farge unntatt hvit representerer en f?lelse):

  • Hvit
    • N?ytral - representerer ingen f?lelse, men er et n?ytralt utgangspunkt og en mulighet for bruker til ? ha lampen st?ende framme og bruke den ogs? i hverdagen som en vanlig lampe. 
  • R?d
    • Selvbeskyttelse, Selvhevdelse, Selvavgrensning - representerer irritasjon/sinne, forakt/nedladenhet, avsky/vemmelse.
  • Gul
    • De Gyldne Tre - representerer interesse/iver, glede/tilfredshet, ?mhet/hengivenhet. 
  • Gr?nn
    • Selvoppmerksomhet, Selvkritikk, Selvverdighet - representerer skam/sjenanse, skyld/anger, sjalusi/misunnelse. 
  • Bl?
    • Tapsf?lelser - representerer frykt/angst, tristhet/fortvilelse.
Foto av lampe med bl?tt lys p? bord ved siden av TV.
Illustrasjonsfoto av OVO i bruk. 

I tillegg til selve lampen medf?lger det ogs? et hefte hvor de ulike f?lelseskategoriene st?r forklart. Den f?rste siden inneholder instrukser for funksjonalitetene til OVO, mens den andre siden inneholder en beskrivelse av de ulike f?lelseskategoriene, samt hvilke farger og symboler som korresponderer til hvilken f?lelseskategori. 

Heftet, forside og bakside
Bilde av medf?lgende hefte, forside og bakside.
Bilde av medf?lgende hefte side 2 og 3
Bilde av medf?lgende hefte, side 2 og 3.
Foto av lampe med r?dt lys p? bord ved siden av TV.
Illustrasjonsfoto av OVO i bruk. 

Presentasjonene v?re kan du finne her og her.
Kode i GitHub
Presentasjonsvideon v?r finner du her.

Av Av Kashmala Sheikh, Ellen Marie Andersen, Miriam Gaidi, Meimona Arif og Hedvig Sundby.
Publisert 16. mars 2022 12:10 - Sist endret 26. sep. 2024 11:33