Jaqz

If?lge en statistikk fra SSB i 2019, opplevde 47% at de hadde for mye ? gj?re, ofte eller alltid som kan v?re en utl?sende faktor for stress. If?lge LHL beskrives stress slik: “Stress skyldes ofte en eller annen form for fysisk eller psykisk ubalanse p? grunn av problemer i omgivelsene, som man enten blir overveldet av eller ikke klarer ? mestre”. Vi ?nsker ? hjelpe med stressmestringen deres under jobbhverdagen, ved ? lage en l?sning som inneholder avspenningsteknikker. 

 

Bildet kan inneholde: symbol, font, kunst, logo, tegning.

Fra venstre: Jiaqi, Zehra, Jannina, An

 


M?lgruppe

M?lgruppen som vi har valgt er konsulenter innen kj?kkenbransjen med en hektisk arbeidsdag, grunnen til det er fordi vi ?nsker ? unders?ke hvordan de opplever stress og hvordan vi kan lette p? deres hverdag. Vi var nysgjerrige p? om det var noe andre faktorer som p?virket stress, og ?nsker derfor ? komme med artefakter som vil motivere brukeren til ? komme seg gjennom arbeidsdagen uansett hvor mye stress det er. 


Datainnsamling 

Til prosjektet v?rt har vi tatt for oss kvalitative unders?kelser som unders?kelsesmetoder. De ulike metodene som vi har tatt for oss har vi valgt ? ha intervju og observasjon som unders?kelsesmetoder for triangulering av data. Hvor vi intervjuet flere konsulenter. Observasjonen ble utf?rt i deres naturlige omgivelser, hvor vi samlet inn bilder og notater fra deres jobbhverdag.


Milep?lsplan


Intervju 

Da vi forberedte oss til intervju, lagde vi en intervjuguide til et semi-strukturert intervju. Til intervjuguiden valgte vi ? ha ulike kategorier som vi ?nsket ? l?re om. Vi tok for oss arbeidsdag, arbeidsoppgaver, pauser, overtid, ergonomi og det sosiale. F?r vi m?tte til intervju sendte vi ut et samtykkeskjema p? mail til brukerne. 

Vi holdt fire intervjuer under samme dag, som var under deltakernes arbeidstid. I tillegg til dette har vi intervjuet én til i etterkant, da en av deltakerne er blitt sykemeldt ut perioden vi har prosjektet v?rt. For hvert intervju vi gjennomf?rte satt gruppen inne i deltakernes kontor. 


Analyse og funn

Vi benyttet oss av koding (affinity diagram) som metode, og brukte metoden for b?de intervju og observasjon. Gruppa gikk gjennom b?de notater og lydopptak fra unders?kelsene v?re. Vi gjennomf?rte to runder med affinity diagram fysisk, hvor vi kategoriserte post-it lapper under temaer som vi benyttet oss av under intervjuet. Her tok vi utgangspunkt f?rst fra intervjuet, og deretter observasjonen.  

Etter ? ha g?tt gjennom f?rste runde med affinity diagram fra intervjuet, fikk vi en bred oversikt og fant mange likheter fra de ulike deltakerne, som var en fin pekepinn til mulige behov som vi kunne ta for oss. I tillegg gikk vi en ekstra runde med lydopptak og gjennomf?rte litt transkribering der vi valgte det viktigste og som kunne v?re interessant.

 

 

Under andre omgang av affinity diagram, kategoriserte vi observasjonen med samme fremgangsm?te som intervjuet. Her sammenlignet vi observasjonen med dataen fra intervjuet, og s? at disse stemte godt overens med hverandre, s?rlig uforutsigbarhet. Fordeling av arbeidsoppgaver var ulike, men likevel noks? like.


Problemstilling

Vi kom med ulike tema som vi ville utforske: ergonomisk, utfordring, overtid, sosialt, pause osv. Opprinnelig tenkte vi ? utforske konsulenter som jobber overtid, men etter ? ha gjennomf?rt intervjuet s? fant vi et nytt problemomr?det som var mer egnet.

Den endelige problemstillingen ble:

"Hvordan kan vi lette p? arbeidsdagen ved ? ha stress som n?kkelfaktor?"


Prototype-ideer

Prototype 1:

 

prototype 2:

 

prototype 3:

 

prototype 4:

 


H?yoppl?selig prototype:

JAQZ presenterer ZENsation – en teknologisk plante med innebygd skjerm og knapp som er ment for ? kunne gi noen minutter av ?zen?, alts? ro, med bruker under hektiske arbeidsdager.  

V?r artefakt best?r av en potte laget av leire som best?r av fire hovedkomponenter; LED-lys, piezo, LCD-skjerm, en knapp, kuntige planter og bomull med etterligning av mose. Artefakten best?r ogs? av en pute for ? kunne trykke ned p? planten. Til slutt har vi to Arduino Uno som er ment for ? f? plass til i planten.

 

ZENsation skal befinne seg inne p? et kontor. Funksjonaliteten til prototypen er ? kunne varsle bruker om ? ta en fem-minutters pause i l?pet av en arbeidsdag. Planten vil kunne varsle bruker ved hjelp av piezo for ? fange brukerens oppmerksomhet. LCD-skjermen vil ogs? lyse. Brukeren bekrefter beskjeden ved ? trykke p? planten, der LED-lys vil blinke og melodi avspilles for ? indikere at beskjeden er mottatt og bekreftet. Systemet vil da starte ? gi bruker ?velser som skal gj?res i 5 minutter, som er ment for ? gi bruker fem minutter av zen i l?pet av dagen.  


Lenker:

Kode:

https://github.com/anvoo/anvoo

Video:

https://vimeo.com/719607810

presentasjoner:

Finnes p? sidemeny

 

Publisert 12. juni 2022 20:12 - Sist endret 12. juni 2022 20:38