M?lgruppe:
V?r m?lgruppe er sm?barn i alderen 1-3 ?r.
Datainnsamling:
Som metode for datainnsamling, s? har vi valgt ? bruke intervju, observasjon hvordan barn leker og evaluering av prototyper og skisser med domene-eksperter.
Selv om v?r m?lgruppe er sm? barn, s? bestemte vi oss ? intervjue foreldre til disse barn som domene eksperter. Vi har gjennomf?rt pilotintervju og hovedintervjuer med domene-ekspertene. Fra behovene vi definerte under analyse av intervjuer og observasjon, kunne vi definere krav til prototypen, blant annet at brukeren skal kunne justere lydniv?et.
Prototyping:
M?let med f?rste idémyldring var ? skisse mange ulike l?sninger med fokus p? konseptet “interaktivitet”. Vi utforsket ulike ideer sammen for ? forsikre at vi fokuserte p? identifiserte behov av m?lgruppen. Prototypene i form av en “boks” ble raskt forkastet fordi en av domene ekspertene mente at boks-formen var kjedelig og typisk for andre leker man kunne kj?pe i butikken.
Ulike skisser
“Tall & Dyr” - prototypen hadde som rolle ? l?re barn tall og ulike dyr gjennom fargerike knapper.
“Interaktivt hus” - prototypen fokuserte p? interaktive elementer p? alle sidene av huset. Man kunne f.eks. trykke p? knappen og se lyset gjennom “vindu” inne i huset. Tanken var ? engasjere barn til ? utforske ulike sider av huset.
“Radio” - prototypen hadde hovedoppgave ? l?re barnet symbolsk tenkning, f.eks. ved ? trykke p? sau-knappen spilles det “B?, b? lille lam”-barnesangen eller skru p? lyset med en ekte lysbryter. Prototypen inkluderte mulighet til ? justere lyd.
Konsept & Formkonsept:
Vi ?nsket at artefakten skulle st?tte interaktiv lek hos barn, og derfor valgte vi konseptet interaktivitet.

Etter evaluering av f?rste skisser, ble det laget forslag til form konseptet pyramide. Hensikten med pyramide var ? tilby m?lgruppen mange ulike aktiviteter og gjenstander uten ? lage for stor artefakt. Pyramideformen viste seg ? v?re en utmerket m?te hvordan vi kunne beskytte alt som fantes inne i selve pyramiden og hindre at Arduino komponenter blir ?delagt av v?re brukere. Samtidig h?pet vi ? tilby en enkel og effektiv m?te ? fange brukerens oppmerksomhet, og frembringe interaktivitet under lek.
Design resultatet:
Sluttresultatet er en pyramide med forskjellige interaktive sider, hver side har en unik aktivitet.
Lyskryss-siden Musikk-siden
Stjernehimmel-siden Tavle du kan tegne p?
Lenker: