Problemomr?de
Ensomhet er en vond subjektiv f?lelse der det er et misforhold mellom ?nsket og faktisk sosial kontakt, uavhengig av en persons sosiale omgang.
Sosial isolasjon kan beskrives ved hjelp av:
- st?rrelse p? sosialt nettverk
- kvaliteten p? det
- hyppighet av kontakt.
M?lgruppe
- Over 65 ?r, utenfor arbeidslivet
- Lite sosialt nettverk med lav kvalitet
- Lav frekvens p? sosial kontakt
- Normal funksjonsevne for alderen
Problemstilling
Hvordan kan vi redusere sosial isolasjon hos m?lgruppen, med fokus p? st?rrelse og kvalitet p? nettverk, og/eller hyppighet av kontakt?
Datainnsamling og analyse
- Intervju av eldre (m?lgruppe), p?r?rende og domeneekspert
- Relevant forskning
- Tematisk analyse og bruk av affinity diagram
Designworkshop 1
- Velge designretning og -idé
- Medbestemmelse, gjensidig l?ring og samskaping
- Prioritering av retning for prototyp-utvikling etter analyse
Designworkshop 2
- Spisse konsept og formkonsept
- Medbestemmelse, gjensidig l?ring og samskaping
- Valg av prototype for h?yoppl?sning implementering, etter analyse
Prototyping
Etter workshop nr. 2 hadde vi sammen med brukerne utarbeidet et konsept og et formkonsept som vi skulle f?lge. Konseptet m?lgruppen ?nsket var statusoppdatering med kontaktmulighet og formkonseptet ble betjeningspanel med telefon. En viktig del av kravspesifikasjonen v?r var at prototypen skulle v?re enkel for m?lgruppe ? forst? og bruke i praksis. Vi ?nsket derfor ? begrense antallet funksjoner og hadde fokus p? ? forme prototypen etter designprinsippene til prototyping fra IN1050.
____________________________________________________________________
Evaluering
- Heuretisk evaluering
- Uten brukere
- Systematisk gjennomgang av kravspesifikasjon i praksis
____________________________________________________________________
Konklusjon
I l?pet av prosjektet har vi l?rt mye om intervju som metode for ? samle data, tilrettelegging for brukermedvirkning og hvordan prototype. I tillegg har vi l?rt mye om prosjektarbeid som arbeidsform. Samarbeidet i gruppen har v?rt bra hele veien, og de regelmessige m?tene har v?rt viktig for ? s?rge for dette. Det endelige produktet er et vi er stolte av, og gjerne skulle ha videreutviklet for ? se hva det kunne blitt til med mer ressurser og tid. Om vi skulle gjort prosjektet p? nytt er det lite vi ville endret p?, men det ? gjennomf?re evaluering med en ekstern person er en av dem. Dette tenker vi kunne gitt innspill som kunne v?rt verdifulle om vi skulle videreutviklet artefaktet.
Vi valgte konseptet v?rt etter verksted 1 basert p? den responsen vi fikk sammenlignet med de andre. Likevel var det andre konsepter som og fikk god respons. En av disse var en clubhouse-radio der brukeren kunne delta i samtaler/ v?re passive lyttere med kjente og fremmede. Vi valgte bort denne ideen, selv om den og kunne v?rt interessant ? utforske fordi vi opplevde at bes?kbuddy i st?rre grad interesserte og engasjerte deltakerne.
Vi hadde et m?l om ? ha en brukerinvolverende prosess, hvilket vi i stor grad tenker vi har f?tt til. I forhold til resultatet erfarte vi at det var vanskeligere enn vi trodde ? realisere de konseptene vi lagde, og dette reflekterer prototypen. Den mangler noen viktige funksjonaliteter som vi ?nsket ? ha med, i tillegg til at den ikke ble like teknisk avansert som vi ?nsket. Likevel anser vi prototypen som vellykket da den er relativt h?yoppl?selig i mulighet til ? simulere rolle, og vi har mange ideer til videre utvikling som kunne v?rt interessante ? pr?ve ut. Vi tenker og at muligheten for ? kunne finne et marked for et slikt artefakt er stor, fordi den b?rer s?pass tydelig preg av brukerdesign.
____________________________________________________________________
Gruppemedlemmer:
- Synne
- Sigrid
- Jean
- Selma
- Erik