Ottar

Unders?kelser viser at ensomhet og isolasjon skaper en kronisk stressreaksjon i kroppen, som igjen kan gi h?yt blodtrykk og ?kt risiko for sykdom. Med artefaktet Centry ?nsker vi i Ottar ? redusere f?lelsen av isolasjon ved ? hjelpe brukeren med ? skifte fokus.

Gruppebilde av Ottar. Fem unge damer.

Fra venstre: Nivethika, Alina, Liv, Ingrid og Ada.

Logoen til prototypen, Centry.
Logoen til prototypen, Centry.

Beskrivelse av artefaktet

V?rt prosjekt er et produkt som vi har valgt ? kalle Centry. Centry er utformet  som et tre, og har to hovedfunksjoner. For det f?rste skal den v?re en venn og utgj?re en tilstedev?relse i brukerens hverdag. For det andre skal den p? en positiv m?te oppmuntre brukeren til ? utf?re en handling brukeren selv f?ler behov for, men synes er vanskelig ? prioritere. Centry oppfyller disse funksjonene gjennom at den har en bevegelsessensor som reagerer med ? tenne lys rundt treet n?r brukeren passerer treet. P? denne m?ten anerkjennes brukerens tilstedev?relse og Centry p?kaller seg oppmerksomhet p? en lite p?trengende m?te.

Bildet kan inneholde: himmel, sky, anlegg, bl?, botanikk.          Bildet kan inneholde: anlegg, eiendom, blomsterpotte, husplante, himmel.

I tillegg har Centry en roterende bryter som kan brukes til ? sette i gang en periode av selvsagt varighet. Etter hvert som perioden forl?per tennes flere og flere av lysdiodene som er plassert rundt i l?vverket p? treet. N?r alle perioden er ferdig er alle lysdiodene tent. P? denne m?ten kan Centry brukes til ? m?le tid uten at tid materialiseres i form av tall, klokke eller vanlige tidsenheter som sekund og minutt.

Det finnes mange produkter og apper som utf?rer liknende tjenester. Det som imidlertid er unikt med v?rt produkt er at Centry ikke lager noe rapport eller dokumentasjon som kan lagres eller deles. Centry handler nemlig ikke om at du skal samle p? noe, oppn? noe eller bygge p? noe. I motsetning til mange apper som handler om streaks eller oppn?else av kvantitative m?l, handler dette produktet om ? v?re til stede i det du gj?r n? mens du gj?r det, ikke om ? bli ferdig med noe og v?re stolt etterp? av det du har oppn?dd.

M?lgruppe

V?r m?lgruppe er ?Osloborger som opplever utfordringer knyttet til restriksjonene/smitteverntiltakene innf?rt i Oslo som f?lge av covid-19 pandemien?. M?lgruppen er valgt basert p? tilgang, interesse og aktualitet. P?g?ende Koronapandemi har forandret flere menneskers livsstil og rutiner. Vi ?nsket derfor ? studere deres behov og ?nsker under denne tiden.

Vi kom frem til problemstillingen:

Hvordan minke f?lelse av ensomhet, eller distrahere en person fra ? tenke p? ensomhet?

Datainnsamling

Datainnsamlingsmetoder vi har benyttet til n? er flere semistrukturerte intervjuer med ulike deltagere og et intervju med domeneekspert for ? unders?ke litt rundt temaet og for ? spesifisere m?lgruppen.

I tillegg har vi gjennomf?rt et ethnographic interview og contextual inquiry for ? unders?ke mer om problemomr?det og behovet til brukeren.

Fremdrift og metode

Vi i Ottar har tatt utgangspunkt i Bratteteig (2021) og delt opp designprosessen i tre deler. I den f?rste delen har vi jobbet med kartlegging av muligheter. I denne fasen har vi brukt mye tid p? ? forst? begrepet ensomhet og forst? p? hvilken m?te ensomhet p?virker hverdagen til vanlige mennesker. Denne kartleggingen har v?rt styrende for v?rt metodiske valg om ? konsentrere oss om én deltaker og beskrive denne deltakeren som en personas heller enn et individ i en m?lgruppe.

Bildet over viser en?test av f?rste iterasjon av koden.
Bildet over viser en test av f?rste iterasjon av koden.

I den andre fasen har vi bestemt oss for en m?lgruppe og utarbeidet denne. Her har vi jobbet veldig n?rt med v?r deltaker og deltakeren har v?rt styrende, for alt fra hvilke behov som skulle jobbes med til konsept og formkonsept.

Den siste fasen ble den korteste. Det er ikke s? unaturlig da denne fasen egentlig er en kontrollfase hvor man skal sjekke at man har oppn?dd det man hadde som m?l og visjon. Vi m? nok innse at vi kanskje ikke kommer helt i m?l med artefaktet i l?pet av dette semesteret og at vi godt kunne hatt noen flere iterasjoner. Likevel viser v?re vurderinger og samtaler med deltaker at vi har truffet ganske godt p? det vi s? for oss.

Prototyper

Under vises prototypene som ble lagt frem til brukeren v?r. De f?rste 5 er prototyper hver av oss har laget som et forslag p? ?nskene til brukeren. Deretter forklarte brukeren v?r hva som var bra og hva som ikke var likte bra med de forskjellige ideene.

Brukeren v?r likte nr. 5, ideen om det lysende treet absolutt best. Derfor tok vi denne ideen og jobbet videre med den.

Den siste prototypen p? listen er en iterasjon av det lysende treet som skal vise look and feel.

1. Song Mate:

Bildet kan inneholde: font, magenta.
En sosial h?yttaler som ga tilgang til musikkspillelister satt opp av venner. Lar deg lytte til den musikken vennen din vil at du skal h?re eller h?rer p? selv, og illuderer samlytting.

2. Move to Music:

Bildet kan inneholde: rektangel, h?ndskrift, font, materiell eiendom, parallell.
En h?yttaler med emoji-knapper som viser hva slags ?mood? musikken som spilles er.

3. En digital venn:

Bildet kan inneholde: gest, font, albue, diagram, parallell.
En ?digital venn? i form av en enhet som kan foresl? sanger, filmer, b?ker og andre aktiviteter p? bakgrunn av muntlige sp?rsm?l fra bruker. 
 
4. Tavle:
En whiteboard-tavle som man skriver dagens hovedm?l p?, med en elektronisk teller som, for hver dag man har n?dd m?let sitt, ?ker med 1. Teller/streak blir nullstilt om m?let ikke er n?dd.

5. Lysende treet:

Bildet kan inneholde: bord, giraffidae, tre, kunst, anlegg.
Et tre som inneholder lysdioder som gradvis begynner ? lyse oppover og sterkere ettersom man har fullf?rt en ?kt. Dette var prototypen som brukeren v?r likte absolutt best og dermed fortsatte vi videre med denne ideen.

6. Nest siste prototype:

Bildet over viser en lavoppl?slig prototype som er laget for ? vise look and feel.
Lavoppl?slig prototype av treet som er laget for ? vise look and feel.??????

 

Publisert 5. juni 2021 21:32 - Sist endret 7. juni 2021 16:53