Mindspace

Mindspace best?r av fem studenter ved institutt for informatikk. 澳门葡京手机版app下载 viser at musikk kan positivt p?virke psykisk helse, og i den anledning ?nsker vi i dette prosjektet ? redusere f?lelsen av ensomhet gjennom musikk som kan knytte folk sammen. 

Bildet kan inneholde: person, panne, nese, h?r, ansikt.

M?lgruppe

F?r vi landet p? en spesifikk m?lgruppe, gjorde vi en rekke intervjuer for ? kartlegge hvilken brukergruppe vi ?nsket ? fokusere p?. I disse intervjuene fikk vi ulike perspektiver p? hvilke grupper som muligens er utsatt eller spesielt s?rbar for ensomhet, uavhengig av korona-situasjonen. Basert p? disse intervjuene valgte vi ? fokusere p? musikkinteresserte barn/unge ten?ringer i aldersgruppen 10-14 ?r. 


Datainnsamlingsmetoder

I dette prosjektet har vi valgt ? benytte oss av forskjellige datainnsamlingsmetoder. Vi brukte semi-strukturerte intervjuer, observasjon og workshop sammen med bruker, som utgangspunkt for datainnsamlingen. Form?let med dette var ? f? ulike perspektiver p? temaet, som s?rget for at vi fikk bedre innsikt i brukergruppen v?r. Vi benyttet oss av ?pen koding for ? analysere dataen. Gjennom et affinity-diagram, som vist i bildet under, kategoriserte vi v?re funn. Avslutningsvis utf?rte vi en summativ evaluering sammen med to deltakere i gjeldende brukergruppe.

Bildet kan inneholde: h?ndskrift, post-it lapp, tavle, font, gest.

 


Prototyper

Vi brukte begrepene tilgjengelighet og ?penhet som retningslinjer for b?de datainnsamlingen og idémyldringen. Vi har hatt flere idéer og brukt tid p? ? utforske designrommet. Derfor har vi v?rt forsiktige med ? l?se oss til kun én ide. Videre presenterer vi to av v?re initielle idéer, samt v?r endelige l?sning. 

Lavoppl?selige prototyper

Hensikten bak v?re lavoppl?selige prototyper “Match en venn” og “Escape room skattekiste”, var ? muliggj?re 澳门葡京手机版app下载 for ? oppn? et felles m?l. 

Prototypen "Match en venng?r ut p? at to brukere samhandler. Hver bruker har hvert sitt apparat med en gr?nn og en r?d knapp, som betyr ja og nei. Brukerne f?r ja/nei-sp?rsm?l om interesser, og trykker p? knappene for ? svare p? sp?rsm?lene. P? denne m?ten finner man ut om begge brukerne har felles interesser.

"Escape room skattekiste" - Brukeren legger mobilen sin i en skattekiste. Deretter lukker kisten seg, og brukeren er dermed n?dt til ? l?se en rekke oppgaver sammen med andre og oppn? en viss poengsum for ? ?pne opp kisten. Tanken bak “Escape room skattekiste” i forhold til begrepet tilgjengelighet, var at dersom man l?ste vekk telefonene sine, ville deltakerne i spillet kunne v?re mer tilgjengelige for hverandre. I tillegg skulle l?sningen v?re tilgjengelig i form av at det er enkelt ? ta i bruk.

 

Endelig prototype

V?r endelige prototype er "Ei hand a holde i". Etter ? ha endret m?lgruppe, kom vi frem til at vi hadde lyst til ? fokusere p? barn som er musikkinteresserte. Derfor pr?vde vi ? implementere spill- og musikkelementer i artefaktet v?rt. Produktet best?r av en boks hvor to Arduinoer er skjult, diodene og knappene er synlig for bruker, og en MIDI-kontroller er brukergrensesnittet. Lego ble brukt som materiale, da vi syntes det s? bedre ut enn papp, og var mer st?dig. L?sningen er koblet p? to brett; et som kobler sammen brukerne, og et som genererer lydb?lger.

Bildet kan inneholde: produkt, rektangel, font, tre, linje.

 

Bildet kan inneholde: h?nd, se, produkt, tekstil, bord.

 


Konsept

De ikke-funksjonelle kravene vi landet p? etter datainnsamlingen er som f?lgende: 

  1. L?sningen m? muliggj?re ikke-fysisk interaksjon
  2. Den m? muliggj?re en form for mestring
  3. Den m? tillate 澳门葡京手机版app下载
  4. Lav terskel for bruk
  5. Intuitiv ? bruke

Disse skulle muliggj?re en form for 澳门葡京手机版app下载, samt tilh?righet og mestring. Konseptet vi kom frem til ble “Ei hand ? holde i”. Man bruker hendene n?r man spiller piano, og man er en del av et musikalsk fellesskap n?r man spiller sammen - noe som treffer behovet til brukerne. 


Formkonsept

I og med at konseptet v?rt er “Ei hand ? holde i”, f?lte vi at “?pen h?nd” var passende ? ha som et formkonsept. En ?pen h?nd var et symbol som var passende i henhold til ?penhet, tilgjengelighet og trygghet, og et godt uttrykk for 澳门葡京手机版app下载. Dette kan sies fordi man viser gjerne en ?pen h?nd mot en man ?nsker ? hjelpe eller 澳门葡京手机版app下载e med. 


Viktige lenker

Gruppemedlemmer

Fra venstre: Dora, Sahan, Sander, Jakob og Andreas

Publisert 17. mars 2021 11:17 - Sist endret 7. juni 2021 12:09