Kunsten ? v?re ensom

Nedstengningen det siste ?ret har gjort det vanskelig for unge kunstnere ? bli kjent med kulturbransjen. Denne v?ren utforsker vi hvordan kunsten p?virkes av utenforliggende p?virkninger, som mangel p? sosialisering og nedstengte gallerier. 

Gruppebilde

Fra venstre: Eivind Arnesen Eckhoff, Jakob ?vensen Aanderaa, Ina Bergli Henriksen, Arman Bulak Hagelia, Tone Eide Hilmen

 


M?lgruppen

Vi har snakket med unge kunstnere, i alderen 20-29 ?r - nylig etablerte og med kunsten som eneste inntektskilde. V?r oppmerksomhet rettet seg mot én person. Gjennom prosjektet h?per vi ? f? innblikk i hvordan arbeidsmetoder og hverdagen endres i en tid hvor samfunnet er nedstengt, tilgang p? feedback er begrenset og arenaer for samspill med andre kunstnere f?. 


Datainnsamling og analyse

Datainnsamlingen startet med en brainstorming der vi reflekterte rundt egne assosiasjoner til temaet, som f?rte til gode diskusjoner. Vi gjennomf?rte et pilotintervju tidlig i prosessen som endte opp med ? bli en nyttig kilde til innsikt om temaet. Videre s?kte vi informasjon fra en psykolog gjennom et ekspertintervju, og kontaktet foreninger med tilknytning til kunstnermilj?et. Dette refererte oss videre til kilder som har lagt mye av grunnlaget for v?r videre prosess. 

Vi har valgt ? ha én bruker, noe som ga oss muligheten til ? kunne utforske flere metoder for datainnsamling og brukerinvolvering. Som hovedmetode i datainnsamlingen valgte vi semistrukturert intervju. Grunnet begrensninger knyttet til fysiske m?ter dette halv?ret hadde én person i gruppen flere ?walk and talks? med bruker, for ? avklare st?rre og mindre temaer, som et supplement til mer "formell" kommunikasjon. Vi har i tillegg benyttet oss av selvrapportering.

For ? samle inn data under intervjuene noterte vi underveis, samt transkriberte deler av disse i etterkant.

"Det er jo en s?nn f?lelse av ? bli overveldet av uspesifiserte ting jeg m? gj?re, og da er det ofte masse sm? arbeidsoppgaver som m? gj?res [...] da kan det f?les ut som man ikke har oversikt, [...] ogs? er det ogs? det ? se p? hva jeg M? og hva jeg tenker at jeg B?R. for det er ogs? en forskjell."

(utdrag fra intervju)


For ? analysere materialet, benyttet vi oss av ?pen koding og tematisk analyse som la grunnlag for et affinity diagram: 

Innsikten vi fikk fra hovedintervjuet, kombinert med analysen og ?vrig datainnsamling gjorde at vi utledet disse seks behovene:

  1. Behov for spontan og planlagt kreativ input for ?kt inspirasjon.

  2. Behov for god konsentrasjon for et mer effektivt arbeid.

  3. Behov for ? f? tilstrekkelig tilbakemelding og anerkjennelse av arbeidet underveis i prosjekter for ?kt kvalitet og relevans p? sluttprodukt.

  4. Behov for godt 澳门葡京手机版app下载 med 澳门葡京手机版app下载spartner i prosjekter for ?kt trivsel og effektivitet.

  5. Behov for spontane samtaler og uformell sm?prat for en hyggeligere sosial hverdag.

  6. Behov for tydelig skille mellom “business and pleasure” for en mer forutsigbar hverdag og ?kt trivsel.


Prototyping og designvalg

For ? initiere design- og prototypingsfasen valgte vi ? gjennomf?re en workshop basert p? ?velsen “picture collaging exercise”, en form for context-mapping. Bruker valgte ut tre behov hen syntes var viktigst eller s?rlig interessante ? utforske videre.

De tre behovene vi gikk videre med var:

  1. Godt 澳门葡京手机版app下载 med 澳门葡京手机版app下载spartner i prosjektet.

  2. Spontanitet - for ?kt inspirasjon og sosial hverdag.

  3. F? tilstrekkelig med tilbakemelding og anerkjennelse for arbeidet underveis.

Vi gikk igjennom de tre utvalgte behovene og lot bruker styre samtalen og diskusjonen rundt disse for ? f? en felles forst?else for problemomr?det.

 

Som en del av workshopen satt vi hver for oss for ? skissere og lage tre collager til hvert behov; en som illustrerte utfordringer og hindringer til ? oppfylle behovet, en som illustrerte et ideal-scenario, og en som illustrerte mulige l?sninger p? problemet.

 

Vi samlet oss til slutt for ? diskutere alle ideene, tankene og l?sningene v?re. Her er et bilde av bruker sine kollasjer.

 


Tidlige prototyper

Innsikten vi fikk fra workshopen ga oss grunnlag for ? lage en rekke prototyper som utforsket f?lgende problemomr?der:

  • Inspirasjon
  • Feedback
  • Motivasjon
  • Tilgjengelighet
Prototyper som svarer p? behov om spontan inspirasjon og feedback.
Prototyper som svarer p? behov om tilgjengelighet.
Prototyper som svarer p? behov om motivasjon gjennom oppgavel?sning

Basert p? en gjennomgang av prototypene med bruker valgte vi ? g? videre med l?sningene knyttet til motivasjon gjennom oppgavel?sning og tilgjengelighet for 澳门葡京手机版app下载. 


Konsept og formkonsept

Gjennom en workshop med bruker avklarte vi at den st?rste stressfaktoren i hverdagen var motivasjon i perioder med h?yt tempo, og usikkerhet rundt tilgjengeligheten til brukers 澳门葡京手机版app下载spartneren. Det var viktig for bruker ? ha et s?ml?st 澳门葡京手机版app下载, for ? redusere stress i en periode med preget isolasjonsf?lelse.
Vi kom derfor frem til f?lgende konsept

Tilgjengelighet, motivasjon og 澳门葡京手机版app下载

V?r bruker er opptatt av estetikk, s? det var viktig for oss at det endelige produktet var tiltalende for bruker. Vi foreslo derfor formkonseptet "b?ker" for bruker, som hen sa seg enig i.


Utvikling av form og teknisk implementasjon

Et bilde som inneholder tekst, innend?rsAutomatisk generert beskrivelse
Over til venstre: Prototype som viser hvordan den tekniske l?sningen kan passe med fysisk utforming.
Over til h?yre: Lavoppl?selig prototype som utforsker st?rrelseskompromiss mellom b?rbarhet og teknisk funksjonalitet.
Nederst: Tinkercad-prototype som definerer endelig m?l p? l?sningen. Referanse for utskj?ring i tre.

Veien fra konsept og formkonsept til fullstendig integrert prototype.

Vi fikk dessverre ikke gjennomf?rt en evaluering av l?sningen med bruker pga. koronasituasjonen og uforutsette hendelser. For ? b?te p? dette gjorde vi en heuristisk evaluering og brukbarhetstesting hvor vi rollespilte bruker i en tenkt brukskontekst.


Endelig produkt - BokSynk

Et bilde som inneholder person, utend?rsAutomatisk generert beskrivelse

Justeringer av designet endte i den h?yoppl?selige og integrerte prototypen “BokSynk”. BokSynk ser ut som, kan ?pnes som og fraktes som en bok. Selve funksjonaliteten vises n?r man ?pner den. L?sningen kan brukes med b?de kabelstr?m og batteri. BokSynk kan brukes av to personer, der hver person har én bok som kommuniserer med hverandre over nettverk. Navnene p? de fire prosjektene bestemmes av bruker ved ? skrive med kritt p? panelet. Bruker man BokSynk sammen, m? derfor felles kategorier og prosjekter avklares p? forh?nd. 

De tre funksjonalitetene BokSynk st?tter er:

  1. Vise 澳门葡京手机版app下载spartner n?r man er tilgjengelig, og hvilket prosjekt man jobber med for ? bedre premissene for kommunikasjon. 

  2. Definere at man arbeider, og hva man arbeider p?. Det ? ?pne BokSynk og plassere vektloddet er en symbolsk handling som definerer at arbeidsdagen er i gang, ogsetter rammene for hva bruker skal jobbe med.

  3. Vise hvor mye tid man har brukt p? hvert prosjekt vha tidtaker slik at arbeidshverdagen kan restruktureres og tilpasses.

Publisert 14. mars 2021 20:12 - Sist endret 7. juni 2021 10:38