Tema
Temaet v?rt for dette prosjektet blir sosial isolasjon. Alle kan kjenne p? f?lelsen av ? ikke f?le seg som en del av samfunnet, s?rlig rammet av dette er mennesker som bosetter seg i et annet land. I dette prosjektet ?nsker vi ? bidra med ? redusere dette problemet.
Problemstilling
Hvordan kan vi bidra til ? senke f?lelsen av isolasjon blant innvandrere mellom 30-50 ?r som nylig har flyttet til Norge?
M?lgruppe
Vi har valgt voksne mennesker (mellom 30-50 ?r) som har nettopp innvandret til Norge som v?r m?lgruppe. M?lgruppen er ideal i og med at teamet v?rt best?r av medlemmer som har bekjente eller som selv har personlig erfaring med dette.
Til tross for at m?lgruppen er innvandrere som nettopp har kommet til Norge, har vi valgt ? benytte oss av gruppas familie for ? bist? oss i dette prosjektet. Dette er individer som kom til landet for en stund siden, men som har v?rt i m?lgruppen v?r sin situasjon tidligere. Kanskje har de noen svar p? hva som gjorde at de f?lte seg ensomme, og ikke minst hva som hjalp dem med denne f?lelsen? Vi omtaler disse representantene som brukere i dette prosjektet.
Datainnsamling
Vi har samlet inn data hovedsaklig fra brukerne v?res, i tillegg til et m?te med en spr?kkafe i Oslo.
Med tanke p? temaet vi unders?ker, samt at intervjuobjektene v?re ikke er n?v?rende, men heller tidligere brukere i m?lgruppen v?r, ans? vi intervju som riktig metode for ? komme til bunns i hva slags f?lelser og erfaringer de sitter p? i henhold til temaet.
Vi valgte ogs? ? benytte oss av intervju for ? opprettholde retningslinjer og ta hensyn til smittevern i forbindelse med Covid-19. Dette var grunnen til at vi valgte ? benytte oss av intervju over videosamtale i m?te med spr?kkafe.
Evalueringene besto ogs? av intervjuer med brukerne . Sp?rsm?lene som ble stilt i evalueringen var for eksempel s? enkle som "Hva likte du med prototypen?", eller "Hva likte du ikke med prototypen?". Det som var sentralt i denne evalueringen var ? skape rom for samtale og ? heller la brukeren g? inn p? de temaene de selv ?nsket. I tillegg ?nsket vi ? dyrke samtalen ved ? hele tiden sp?rre brukeren "hvorfor?".
Konsept og formkonsept
Under presentasjonen av prototypene v?re 26. april 2021 la vi frem tilh?righet som konseptet v?rt. Dette konseptet passer fremdeles i stor grad til det endelige designet, der l?sningen skal motivere til ? m?te opp og ta del i noe slik at brukeren kan f? en f?lelse av tilh?righet.
Ettersom det ble tydelig at ? kunne se egen progresjon opplevdes som viktig for brukerne, beveget vi oss mot utvikling som konsept, da utvikling kan kobles til et ?nske om fremdrift i sin nye situasjon i Norge. Utvikling handler ogs? om ? vokse, eller ? blomstre i sitt nye milj?. Et tre virker som en intuitiv og fin m?te ? formgi dette konseptet p?. Denne formen ble godt tatt i mot av brukerne, da det ofte ble nevnt at den hadde en fin symbolikk. P? grunn av dette kom vi frem til tre som formkonsept.
Prototyping
Det at det var vanskelig ? m?tes fysisk under pandemien, har gjort at vi hittil i prosjektet har benyttet oss mest av skisser til ? prototype. Dette er fordi vi har begrenset med materialer hjemme, og fordi skisser raskt kan sendes til resten av gruppa n?r vi sitter hver for oss.
Tekoppen
Tekoppen er laget for bruk p? spr?kkafe, og passer inn i bordene der. Denne koppen skal s?rge for at alle f?r svar p? de sp?rsm?lene som blir stilt. Et lys g?r gjennom alle koppene p? bordet og personen det stopper p? skal svare. Koppen tar man med seg hjem og setter den p? en tilh?rende tallerken hvor den lader. Tallerkenen vil vise progresjon ved hjelp av et lys rundt rammen. L?sningen er ment for ? dekke behovene om sosial kontakt og spr?kmestring ved at den motiverer brukerne til ? m?te andre mennesker og l?re seg spr?ket p? kafé.
Kuleboksen
Kuleboksen er et spill med et rom med kuler i midten. Hver kule tilsvarer et tema/sp?rsm?l. Deltakerne velger en en kule og setter den inn i ett av de sm? hullene i boksen. Deretter leser boksen opp sp?rsm?let.
I tillegg til boksen skal hver deltaker ha hvert sitt kort som de kan ta med seg til og fra spr?kkafeen. For ? registrere deltakelse legger man kortet inn i boksen mens man spiller. Hjemme kan man ha et artefakt som scanner kortet for ? sjekke progresjon. Kortet er praktisk og lett ? ha med seg, det er voksent og kan gj?res personlig ved at man selv velger farge.
De neste l?sningene er begge l?sninger laget for deltakere p? spr?kkafe. Disse l?sningene skulle v?re estetiske, intuitive og motiverende, samt inneholde et taktilt element.
Puslespillet
Progresjonstreet (den endelige l?sningen)
Progresjonstreet best?r i hovedsak av et artefakt som plasseres i hjemmet hos brukeren, for eksempel p? veggen i gangen. Stammen til treet er laget av tre, og bladene er laget av gjennomsiktig (selvlysende) leire.
P? spr?kkafeen st?r det en skanner som tillater brukeren ? skanne bladet. N?r brukeren kommer hjem fra spr?kkafeen vil de plassere bladet tilbake p? treet og deretter vil bladet, og det andre bladet p? samme gren lyse. Dermed vil treet gradvis fylles opp med lysende blader for hver gang brukeren drar p? spr?kkafe. For ? minne deltakerne p? spr?kafeen vil ogs? treet registrere hvor mange ganger du g?r forbi, og blinke med bladene etter et visst antall ganger.
Skanneren p? spr?kkafeen har ogs? en viktig funksjon. I det bladet skannes vil den registrere at brukeren har m?tt opp p? spr?kkafeen, i tillegg til ? tenne et av flere fargelys. Lyset indikerer at brukeren skal sette seg p? det bordet med tilsvarende farge
Artefaktet skal ogs? gi beskjed om brukeren har fullf?rt hele treet hjemme, og dermed vunnet en premie. N?r det siste bladet p? treet scannes p? spr?kkafeen blinker alle fargelysene og spiller en liten melodi. Deretter vil de ansatte p? spr?kkafeen s?rge for at deltakeren f?r premien sin. N?r deltakeren kommer hjem og setter det siste bladet i treet vil det blinke med bladene sine, f?r du kan begynne fra starten igjen ? fylle det opp.