Dise?adores

I dette prosjektet har vi f?tt i oppdrag ? lage noe som kan hjelpe mot f?lelse av isolasjon. Prosjektet v?rt endte opp med ? se n?rmere p? mennesker som bor alene i blokk uten kontakt med naboene sine. Vi s? p? dette som en unik mulighet for sosial interaksjon. 

_澳门葡京手机版app下载
Card Back Card Front

Fra venstre:  Eilif Tanberg, Emma Rist Malkomsen, Sara Haug Amundsen, og Magnus Stokkeland.

Bildet kan inneholde: rektangel, font, elektrisk bl?, logo, parallell.

M?lgruppe

M?lgruppen vi har valgt er unge mennesker i alderen 20-25 ?r som bor alene i blokk eller leilighetskompleks. Bakgrunnen for at vi har valgt denne m?lgruppen er blant annet p? grunn av snevert utvalg av deltagere grunnet corona-restriksjoner. Ikke bare det, men vi ser p? naboforholdet i en blokk eller leilighet som en mulighet til ? fungere som et verkt?y som kan motvirke f?lelse av isolasjon.

Datainnsamling

I den innledende datainnsamlingen gjennomf?rte vi semistrukturerte intervjuer, "Walk and talk" (mindre strukturert gruppeintervju), og indirekte observasjon via loggf?ring fra brukerne. Basert p? analysen fra denne datainnnsamlingen utformet vi f?lgende behov fra brukerne: 

  • Tid- og stedsuavhengig interaksjon
    ? ha muligheten til ? m?te andre mennesker uten ? m?tes fysisk, og p? ulike tidspunkt.
  • Motivasjon
    En motiverende faktor som gj?r det enklere ? engasjere seg i naboforhold.
  • Tilretteleggelse
    En plattform som muliggj?r interaksjon med naboer p? en naturlig m?te.

Problemomr?de

Under datainnsamlingen fant vi ut at begge deltakerne v?re ikke hadde noen forhold til naboene sine, men hadde et behov for interaksjon med andre for ? lette p? f?lelsen av isolasjon og ensomhet. Dette var en problemstilling vi, sammen med brukerne, ?nsket ? g? videre med. Med tanke p? alle restriksjonene som har v?rt i Oslo den siste tiden, s? m?tte vi lage en koronavennlig l?sning som kunne skape en interaksjon mellom naboer uten at de trengte ? v?re tilstede samtidig. 

Vi endte opp med problemstillingen,

?Hvordan kan vi hjelpe mot f?lelse av isolasjon og ensomhet for unge mennesker som bor i blokk alene??.  

Konsept og visjon

Konseptet i prosjektet v?rt var tilgjengelighet. Det viktigste for brukerne v?re var at prototypen skulle v?re lett ? bruke, lett ? l?re seg, og lite tidskrevende. 

Visjonen v?r var ? skape et samlingspunkt for naboer i blokk - uten at naboene trengte ? v?re der samtidig. 

Tidlige ideèr og prototyper

Bildet kan inneholde: h?ndskrift, tavle, font, skrive, sirkel.

De tidligste ideène var blant annet: 

  • Samarbeidsplante/kosebamse for naboene
  • Ulike typer veggspill i gangen - spille mot naboene sine
  • Tegnebrett i gangen - fullf?re hverandres tegninger
  • En m?te ? skape samtaler med naboene sine p? ala post-it lapp-aktig

De tidligste prototypene:

Bildet kan inneholde: h?ndskrift, produkt, azure, font, tavle.Tegne-sammen artefakt
V?r ene bruker, Kari, lagde et storyboard med to scenarioer; en uten artefakten, og en med. Dette var for ? vise hvordan brukeren samhandler med systemet. Artefakten Kari s? for seg var et slags tegnebrett der naboene kunne fullf?re hverandres tegninger p? vei inn og ut av hjemmet sitt. 

 

Bildet kan inneholde: h?ndskrift, post-it lapp, produkt, font, rektangel.Spille-sammen artefakt

V?r andre bruker, Ola, utviklet et storyboard som viser naboer i en gang som samhandler sammen via en spill-artefakt. Eksempelet han brukte var et quiz-spill der man kunne se poengrangeringen p? naboene sine. 

 

 

Grunnen til at disse idéene ikke ble med videre var p? grunn av at de brukte skjerm, og at det like gjerne kunne v?rt en app. Men, konseptene som brukerne kom frem med i disse artefaktene; tilgjengelighet og samskaping, ble brukt videre i den endelige prototypen.

Endelig prototype

Fjellprototypen v?r bidrar med ? l?se problemstillingen ved at brukerne, og deres naboer, f?r et felles m?l om ? n? toppen av ett ?fjell?. N?r en i blokka registrerer kortet sitt, tar prototypen ? regner om hvor mange meter etasjen som personen bor i tilsvarer. Dette legges til i en teller som holder styr p? hvor mange etasjer som er g?tt av alle naboene som registrerer seg. Dette gjenspeiles i LED-stripen p? utsiden av boksen, som vil ?ke etter hvert som naboene skanner kortet sitt. N?r man n?r ulike forh?ndsbestemte h?yder, ?Base camps?, s? vil luken p? boksen ?pne seg og vise et rom med lapper som man kan skrive p? til neste nabo som n?r en Base Camp eller toppen. Dette er Varde-elementet i prototypen. P? denne m?ten f?r naboene se spor av hverandre, og det er med p? ? skape en motivasjon for tid- og stedsuavhengig interaksjon mellom dem (teksten er hentet fra v?r tekniske rapport).

Bildet kan inneholde: triangel, rektangel, tre, kunst, pyramide.

 

Bildet kan inneholde: rektangel, triangel, tre, farger og nyanser, font.

 

Av Sara Amundsen, Magnus Stokkeland, Eilif Tanberg og Emma Rist Malkomsen
Publisert 12. mars 2021 10:08 - Sist endret 7. juni 2021 13:38