Be Strong

Vi er fem studenter fra UiO som studerer studiet Informatikk: design, bruk og interaksjon. Vi er Be Strong og ?nsker ? hjelpe mot f?lelse av isolasjon.

Bildet kan inneholde: person, panne, ansikt, hud, ?yenbryn.

fra venstre til h?yre: Tobias Unhammer Wangberg, Kashmala Sheikh, Edvinas Zidkich, Henriette Thoresen Breen, Tobias Aronsen

Il?pet av de siste ?rene har det v?rt en stor ?kning i fokus p? trening og helse, men pga. Covid-19 m?tte treningssenterene bli stengt. V?rt m?l er ? holde de motiverte med et artefakt som vil distrahere de fra ensomheten og i tillegg vil holde de i trening.

Gruppemedlemmer:

Edvinas Zidkich

Tobias Aronsen

Henriette Thoresen Breen

Tobias Unhammer Wangberg

Kashmala Sheikh

Tema:

Temaet for prosjektet er "hjelp mot f?lelse av isolasjon"

M?lgruppen:

M?lgruppen vi har valgt ut for prosjektet v?rt er fysisk aktive unge voksne (18-30 ?r) som sliter med ensomhet grunnet pandemien.

Datainnsamlingsmetoder:

Pga. brukeres ?nsker og begrenset tilgang til brukere var v?r hoved-datainnsamlingsmetode intervjuer. Alle intervjuene ble derfor tatt over Zoom s?nn at vi kunne b?de se og snakke med bruker s? forholdet mellom designer og bruker blir mer ?pent. Siden vi ikke hadde s? mange brukere m?tte vi ta i bruk kvalitative intervjuer for ? f? en bedre forst?else av hvilken situasjon bruker er i og hvordan vi kunne forme et artefakt basert p? brukerens interesser.

Vi hadde flere semi-strukturerte intervjuer med intervjuguider for ? lede oss gjennom intervjuene. Dette er for ? gi brukerne mulighet til ? svare ?pent, men fortsatt ha en begrensing for at bruker ikke skal spore av.

I tillegg til semistrukturerte intervjuer hadde vi et mer ?pent intervju med en kritisk bruker for ? f? en ?rlig respons p? designet og funksjonaliteten til artefaktet, noe som var en givende samtale og resulterte til et bedre artefakt.

Konsept:

Vi har valgt ? bruke kompakt som konsept og funkis (arkitekturstil) som formkonsept. Alle ideene vi jobbet med i skisseprosessen er basert p? enkle geometriske former. Vi har kun valgt ? legge til n?dvendige og funksjonelle tekniske komponenter synlig for bruker. Vi har lagt opp st?rrelsen p? ideene v?re etter hvor mye plass de tekniske komponentene trenger om koblingene blir gjort direkte for ? gj?re l?sningene v?re kompakte, men fortsatt praktisk gjennomf?rbare med tilgang til de n?dvendige materialene og mer tid.

Prototyper:

De fleste ideene vi jobbet med gjennom prosjektet var sentrert rundt trening da dette var noe bruker spesifikt la vekt p? som en positiv distraksjon fra situasjonen vi st?r i med pandemien. Vi hadde ett unntak n?r vi vurderte ? lage et artefakt som kunne gi varsler gjennom dagen for ? aktivisere bruker gjennom dagen som et alternativ til trening.

Presentasjon av tre ideer vi jobbet med:

Call to action:

Dette var ideen for ? skape aktivisering uten ? spesifikt fokusere p? trening. Her valgte vi ? plassere komponenter for interaksjon p? undersiden av komponenten med unntak av knappen for ? sl? av n?v?rende varsel. I sammenheng med formkonseptet er formen enkel og ikke mye st?rre enn n?dvendig for plass til tekniske komponenter p? innsiden av den. ?Kontrollpanel? for ? sette antallet varsler som skal komme gjennom dagen er skjult da dette ikke har noe behov for ? v?re tilgjengelig til enhver tid i motsetning til av knappen for varsler som st?ende alene p? oversiden som ogs? gj?r denne enklere ? finne. Formen er ogs? laget for ? v?re estetisk enkel da bruker var opptatt av ryddige omgivelser.

 

Beep-test:

En av de f?rste ideene v?re basert p? ? forbedre treningsopplevelsen. Her ville vi bruke et avrundet rektangel som base s? artefaktet b?de kunne brukes som en markering for hvor en avslutter runden i tillegg til lyden. For ? gj?re det enklere ? bruke artefaktet hadde vi kun fem knapper en av/p? knapp p? samme side som h?yttaleren og fire knapper for ? velge modus p? en annen side. Her er det et valg for runder p? 10, 20 og 30 sekunder i tillegg til en vanlig beep-test der rundene blir gradvis kortere utover i treningen. Her hadde vi en fysisk prototype i tillegg til skissen.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Telle antall pushups:

Dette ble den endelige ideen v?r. Originalt var ikke formen preget noe spesielt av annet enn behovet for ? ha plass til den tekniske l?sningen og ? ha de n?dvendige komponentene tilgjengelig for bruker. Etter ? ha snakket med bruker og l?sningen var valgt la vi f?rst til en h?yttaler som skulle v?re med p? ? telle pushups etter brukers ?nske og vi lagde en ny utforming etter brukers ?nsker. Begge ideene var enkle i utforming og hadde kun de knappene vi s? en fordel i ? kunne interagere med og etter brukers ?nske ble av/p? knappen flyttet til siden av artefaktet s? det var lettere ? skille denne fra de andre knappene, h?yttaleren er ogs? plassert her for et renere og mer oversiktlig uttrykk med kun avgj?rende komponenter p? hovedsiden av artefaktet.

 

Presentasjon:

/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v21/prosjekter-var-2021/be-strong/be-strong.pdf

Presentasjon om prototype:

/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v21/prosjekter-var-2021/be-strong/presentasjon-prototype.pdf

Kode p? git:

https://github.com/Asoninn/Pushup-Teller/blob/main/pushup_teller.ino

Prosjektvideo:

https://vimeo.com/559606369

Teknisk rapport:

/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v21/prosjekter-var-2021/be-strong/be-strong_teknisk-rapport.pdf

Gruppe rapport:

/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v21/prosjekter-var-2021/be-strong/be_strong_grupperapport.pdf

Publisert 16. mars 2021 15:10 - Sist endret 7. juni 2021 18:28