Anemone

Bildet kan inneholde: rektangel, skrift, merke, logo, grafikk.

Unge voksne er en av gruppene som har blitt mest rammet av koronapandemiens konsekvenser med tanken p? ensomhet. Vi ?nsker derfor ? gi brukerne en mulighet ? lette p? ensomhetsf?lelsen ved ? gi dem noe ? ta vare p?.  

Gruppemedlemmene

Bilde av de 5 gruppemedlemmene i Anemone.

Fra venstre til h?yre: Hoang Mu, Bahar Riazi, Fredrik Koppelow Eliassen, Attila Setalo, Henryette Johanne Aaby-Setten.

V?r visjon

Vi har tatt utgangspunkt i at m?lgruppen skal f? en mindre ensom hverdag ved at de kan ha et kj?ledyr ? bry seg om. Unge voksne bor ofte i leiligheter som kan ha forbud eller begrensninger mot ? ha levende kj?ledyr. De har ogs? f?rre ?konomiske midler til ? betale kostnadene som ofte kan f?lge av dette. Dermed ?nsker vi ? gi en mulighet for et billigere alternativ som fortsatt kan gi samme gledesf?lelse som et levende dyr. 

M?lgruppe

Ettersom det stadig er flere unge voksne som opplever en ?kt f?lelse av ensomhet, tenkte vi at dette kunne v?rt en relevant m?lgruppe. Vi tenker ? fokusere p? unge voksne i alderen 18-30 som bor alene. 

Datainnsamlingsmetoder

For ? f? vite mer om m?lgruppens holdning til ensomhet, gjennomf?rte vi f?rst en anonym brukerunders?kelse om temaet hvor vi hadde totalt 7 deltagere. Med fokus p? kvalitativ data har vi gjennom hele prosjektperioden holdt flere fokusgrupper med 3 faste brukere. Disse brukerne har hjulpet oss blant annet med ? gi ideer om funksjonalitet samt evaluering av prototypene v?res.

Senere i prosessen har vi ogs? tatt i bruk dagb?ker fra brukerne v?re som en form for indirekte observasjon av sluttproduktet i naturlige omgivelser, alts? riktig produktkontekst. 

Prototypene

Bilde av den f?rste prototypen v?r (rolle).

Prototype av rolle 

Den f?rste prototypen v?r er en detaljert skisse / tegning lagd av gruppemedlem Hoang Mu som gir en oversikt over hvilke funksjoner vi avklarte gjennom brukernes behov fra den f?rste fokusgruppen v?r. Ved ? vise fram de forskjellige m?tene P4L og brukeren kan interagere med hverandre, viser tegningen hvilken rolle P4L vil ha i livet til brukeren. 

 

Bilde av den andre prototypen v?r (form) - foran.
Bilde av den andre prototypen v?r (form) - fra siden.
Bilde av den andre prototypen v?r (form) - bak.

Prototype av look & feel (form) 

Med neste prototype ?nsket vi ? unders?ke den n?yaktige st?rrelsen og utseende til P4L. Vi brukte aluminium, samme materiale som vi planlegger for sluttproduktet, for ? gi samme materiell f?lelse og pr?ve oss p? utformingen. Vi brukte n?yaktige m?l for ? s?rge for at b?de Arduino Uno og breadboardet kan f? plass i formen. 

Prototype av implementasjon

Etter den forrige prototypen sentrert p? look & feel bestemte vi oss for ? kaste oss inn i implementasjons-delen. Vi visste allerede hvilke funksjoner vi ?nsket takket v?re den tidligere rolle-prototypen, s? vi kj?pte de n?dvendige komponentene og kom i gang. Vi holdt p? med implementasjonen i lang tid, og den gikk ut p? flere mindre kode-prototyper som hver for seg utforsker alle komponentene til sluttproduktet. Disse prototypene er lagt ut i GitHuben v?r som .ino-filer (les README.md for mer informasjon). 

P4L